Vinterpendla i overall

Vinterpendla i overall
Hur var det fikasvettot skrev, cykelpendlare kokt i eget spad? För cykling verkar den rejält overkill, eller är det i typ -30 du ska cykla?

Vinterpendla i overall
Har ni använt en skoteroverall? Inte är dom så förtvivlat varma. Jag har lite svårt att få upp värmen på morgonen när jag ger mig iväg, det kanske blir värre efter jobb när man ska hem.... Idag kör jag i ungefär samma kläder som jag använder till längdåkningen och då tycker jag att jag fryser om armar och rygg. Man kan väl vara naken under overallen kanske? :)

Vinterpendla i overall
Cykla i den och du kommer svettas som en gris. Komforttemp innebär stillasittande till långsamt gående.
Om det inte är typ 60-70 minus ute.

Vinterpendla i overall
Jag har en sån där eller kanske ännu lite enklare och att göra minsta fysiska ansträngning resulterar i överhettning i princip oavsett temperatur. Använder den för morgonutsläpp av hästarna vintertid. Dvs bara kallingar under, på med mössa o storstövlar och ut i kylan. Till det är den ok. Men försöker jag göra mer än gå i lugnt takt så blir man som sagt svettig.

Glöm idén!

Om du skall kika på nåt så spana då efter nån vindoverall. Finns tex som man använder för travträning och drar utanpå som skydd. Både ofodrade och lättfodrade.
Men jag skulle satsa på riktiga cykelkläder, dvs typ ett rejälare ställ som är anpassat för den cykling du skall göra. Finns ju massor av sånt i både Tyskland och UK där cyklenpendling är stort.
I regel blir det bättre än någon halvlösning

Vinterpendla i overall
Hahaha, så ni sågar min overallide helt alltså. Nja, jag släpper den inte helt. Tänk på alla kids, dom myser ju runt i bävernylon(eller vad det heter nu för tiden) och dom är ju helt klart väldigt aktiva.

Finns bävernylon för 187cm/100 kg? :)

Vinterpendla i overall
Foss skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns bävernylon för 187cm/100 kg? :)

Ja, men då kallas det skoteroverall.

Vinterpendla i overall
Jag tycker du ska köra skoteroverall, jag använde en som underställ till torrdräkten när jag höll på med vinterdyk och det var varmt och mysigt att flyta omkring i när vattnet var runt två grader. Kan inte tänka mig att det blir ett problem att hårdköra i. Ännu bättre blir det nog om du isolerar med torrdräkt också!

Vinterpendla i overall
Foss skrev:
> Hahaha, så ni sågar min overallide helt alltså.
> Nja, jag släpper den inte helt.

Nej, jag tycker att du ska göra som MZI tipsar om, men ha ett eluppvärmt underställ underst sen våtdräkt, SKOTEROVERALLEN som mellanlager och en torrdräkt utanpå. komplettera med eluppvärmda sulor, handtag och handskar. Då borde du klara av åtminstone ner till 4-5 plusgrader. Blir det kallare är det nog bäst att stanna inne.

Är du seriös?

Vinterpendla i overall
Foss skrev:
> Nja, jag släpper den inte helt. Tänk på alla
> kids, dom myser ju runt i bävernylon(eller vad
> det heter nu för tiden) och dom är ju helt klart
> väldigt aktiva.
>

Hade en kollega som körde i nåt liknande, men han hade alla blixtlås vidöppna och stängde bara med varannan, var 3-dje knapp eller så. Tjockt tyg men korsdrag alltså.

Funkade ju ur perspektivet att använda det han hade istället för att köpa nytt. Och när polarvintern kom så behövde han ju bara stänga kläderna istället för att byta outfit. Fast överlag kan jag inte säga att jag var särskilt avundsjuk på hans lösning - ändå hade jag ett likadant ställ och hade lätt kunnat prova en resa.

Sen kan du ju prova fråga några barn och föräldrar on det inte blir svettigt under overallen...

Vinterpendla i overall
Foss skrev:
> Nja, jag släpper den inte helt. Tänk på alla
> kids, dom myser ju runt i bävernylon(eller vad
> det heter nu för tiden) och dom är ju helt klart
> väldigt aktiva.
>

Skaffa en sådan här overall det blir galant!

XIWom0YuLny632sjoKHOqTEGo1_500.jpg

Vinterpendla i overall
Jag förstår inte varför ni narras, fryser ni inte när ni cyklar till jobbet i trikå? Det kanske är jag som är frössen av mig men förra vintern svor jag ofta över allt krångel med att klä sig i flera lager för att inte frysa och då kan tilläggas att jag har riktigt bra kläder. Först på med eländet, sedan av med eländet och hänga upp i torkskåp på jobb sedan det omvända när man skulle hem.

Jag använde ungefär följande

Cykelbralla
Underställströja
En till underställströja
GTX-jacka
Craft Storm-tights
Ullstrumpor
Cykelskor
Skoöverdrag
Balaklava alt. Mössa och Buff
Haglöfs tjockaste handskar, provade fler modeller och frös lik förbannat om händerna.
Var det riktigt kallt drog jag på arm och benvärmare också.

Tänk då att ersätta allt det där med ett plagg, Overall! :)

Vinterpendla i overall
Foss skrev:
> ...

För egen del fryser jag oftare om jag har för mycket och/eller för täta kläder på vintern, eftersom jag svettas mer då och det blir kallt att cykla omkring i minusgrader och vara blöt. Kombinationen att du pendlar med Gore-Tex och att du behöver ett torkskåp när du kommer fram tycker jag skvallrar lite om detta.

Vinterpendla i overall
Cykla i Gore-tex skulle jag aldrig göra. Windstopper kanske, men inte något tätare än det. Om det kräkregnar kan man väl dra på sig en regnjacka, men då blir det inte så snabb cykling.

Vinterpendla i overall
Ja du kanske har rätt, jag kanske ska omvärdera min strategi. Men man ogillar ju att bli blöt utifrån också så GTX-jackan får nog leva kvar.

Hur är det med händer och fötter, har ni någon bra lösning på det? Har ju kört värmehandtag på både MC och skoter och det är ju onekligen jävligt bekvämt, finns värmehantag till cykel?

Vinterpendla i overall
Kring en halvtimme är det. Nu pratar jag alltså om vintern, på sommar-vår-höst har jag inte några problem. Jag tror jag har några windstopper liggandes, kanske ska följa ert råd och prova en sån. Vad ska man då köra under? Underställströja av ull?

Vinterpendla i overall
mzi skrev:
> På vintern regnar det väl inte om det samtidigt
> är minusgrader ute? Så då kan du hoppa
> GTX-jackan.

Det är inte att ge sig fan på, Stockholmsväder är högst oberäknerligt tycker jag. Ofta får man ju två olika väder på vägen till och från arbetet.

Vinterpendla i overall
ratatosk skrev:
> Vindskydd för händerna:
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/351366
>
> Men jag blir lite brydd över ditt frysande. Du
> rör ju på dig o borde bli varm. När man rör
> sig brukar det vara lagom om man fryser när man
> kommer ut o blir lagom varm under aktivitet.
> Skoteroverallen är till för att sitta ganska
> stilla i hög fart o snösprut.

Nej jag fryser ju inte iom att jag klär mig enligt ovan, det jag egentligen vill komma åt är ju att slippa klä på mig alla dessa plagg. När jag väl meckat på mig allt är det bara händer å fötter jag fryser om, det verkar vara ofrånkomligt.

Jag är ytterst förvånad att inte någon tipsat mig om att köra hårdare så jag slipper frysa, det är väl det första steget när man häcklar en frusen och bekväm innovatör :)

Vinterpendla i overall
Ridley skrev:
> > Nej, jag tycker att du ska göra som MZI tipsar
> om, men ha ett eluppvärmt underställ underst sen
> våtdräkt, SKOTEROVERALLEN som mellanlager och en
> torrdräkt utanpå. komplettera med eluppvärmda
> sulor, handtag och handskar. Då borde du klara av
> åtminstone ner till 4-5 plusgrader. Blir det
> kallare är det nog bäst att stanna inne.
>
> Är du seriös?

Glömde nämna att man bör tända eld på sig innan start.

Vinterpendla i overall
Tille skrev:
> Ridley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Nej, jag tycker att du ska göra som MZI
> tipsar
> > om, men ha ett eluppvärmt underställ underst
> sen
> > våtdräkt, SKOTEROVERALLEN som mellanlager och
> en
> > torrdräkt utanpå. komplettera med
> eluppvärmda
> > sulor, handtag och handskar. Då borde du klara
> av
> > åtminstone ner till 4-5 plusgrader. Blir det
> > kallare är det nog bäst att stanna inne.
> >
> > Är du seriös?
>
> Glömde nämna att man bör tända eld på sig
> innan start.

Va fan, fattar ni inte att jag inte vill ha ytterligare moment innan jag ger mig ut...

Vinterpendla i overall
Foss skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Ridley skrev:
> >
>
> > -----
> > > > Nej, jag tycker att du ska göra som MZI
> > tipsar
> > > om, men ha ett eluppvärmt underställ
> underst
> > sen
> > > våtdräkt, SKOTEROVERALLEN som mellanlager
> och
> > en
> > > torrdräkt utanpå. komplettera med
> > eluppvärmda
> > > sulor, handtag och handskar. Då borde du
> klara
> > av
> > > åtminstone ner till 4-5 plusgrader. Blir det
> > > kallare är det nog bäst att stanna inne.
> > >
> > > Är du seriös?
> >
> > Glömde nämna att man bör tända eld på sig
> > innan start.
>
>
> Va fan, fattar ni inte att jag inte vill ha
> ytterligare moment innan jag ger mig ut...

Nej, jag fattar inte. Klä på dig och fjutta på i ett och samma moment då.

Vinterpendla i overall
Händer och fötter är ju enda problemet när det är riktigt kallt. Vid stark kyla fungerar inte goretex för mig - alldeles för tätt. Men å andra sidan kör jag inga längre sträckor om det är kallare än -25

Vinterpendla i overall
Foss skrev:
>
> Nej jag fryser ju inte iom att jag klär mig
> enligt ovan, det jag egentligen vill komma åt är
> ju att slippa klä på mig alla dessa plagg. När
> jag väl meckat på mig allt är det bara händer
> å fötter jag fryser om, det verkar vara
> ofrånkomligt.

För fötterna använder jag:
- vintercykelskor tillräckligt stora för att rymma helly-hansensockar och ändå kunna spreta med tårna
- Elsulor, 3-watts
- och så strumpor och ovan nämnda sockar på fötterna förstås

Handskar/vantar är/har varit svårt, har en kasse olika modeller och tjocklekar. Det som funkat bäst är att köra med kirurghandskar innerst. Då svettar jag inte ner ytterhandsken, den fortsätter isolera bra och det blir betydligt enklare att hålla händerna varma. Visserligen blöta, men varma.

Istället för mössa/buff så har jag ett hjälmöverdrag(tejpade hjälmen tidigare, men stilpolisen sade ifrån...) och sen bara ett par öronvärmare. Funkar fint ner till -15 eller så.

Var på vippen att skriva nåt långt och detaljerat, men insåg att jag nog har ungefär lika många lager som du, om man räknar reflexvästen. Fast mina är inte lika vindtäta om det inte drar ner mot -15.
Benvärmare använder jag inte, men äremot kör jag med några enklare sortens knäskydd. Behövs inte så mycket på benen i övrigt om knäna är varma.

Vinterpendla i overall
> Foss skrev:
> -----
>
> Handskar/vantar är/har varit svårt, har en kasse
> olika modeller och tjocklekar. Det som funkat
> bäst är att köra med kirurghandskar innerst.
> Då svettar jag inte ner ytterhandsken, den
> fortsätter isolera bra och det blir betydligt
> enklare att hålla händerna varma. Visserligen
> blöta, men varma.

Men, alltså... om du svettas har du ju mer än tillräckligt med kläder. Eller fryser du och svettas samtidigt?

Vinterpendla i overall
Luthman Photography skrev:
>
> Men, alltså... om du svettas har du ju mer än
> tillräckligt med kläder. Eller fryser du och
> svettas samtidigt?

Ungefär så. Min "lagom-zon" är väldigt liten. Taskig kroppstermostat kanske.
Lite sval eller småvarmt klibbig ingår inte i repertoaren.
All rörelse över promenadnivå så börjar jag svettas floder.
Kroppen kanske gör det i förebyggande syfte eller nåt - on jag inte fryser som en hund innan.
Då kan jag välja mellan att skallra tänder, eller anstränga mig utan att svettas.
Har du mött en långfärdsskridskoåkare i shorts och t-shirt var det antagligen jag...

Vinterpendla i overall
>Vad tror ni om att pendla i en sån här?
Nej

Istället:

Bib: LL.fugu_S5
Jacka: fuguJack
Skor: Northwave CELSIUS ARTIC GTX
Handskar: Pearl Izumi P.R.O. Softshell Lobster Glove

Airtrim Värmeväxlare + gula M-frames

...och en Ozone Elite Deboyo cykelthermos. En sån som LA har sin EPO i.

deboyo_plastic_cap_01.jpg

Vinterpendla i overall
Foss skrev:
> Jag använde ungefär följande
>
> Cykelbralla
> Underställströja
> En till underställströja
> GTX-jacka
> Craft Storm-tights
> Ullstrumpor
> Cykelskor
> Skoöverdrag
> Balaklava alt. Mössa och Buff
> Haglöfs tjockaste handskar, provade fler modeller
> och frös lik förbannat om händerna.

Där ser man vilken skillnad det är på hur mkt folk fryser...

Jag cyklade hela vintern (ca 7 km, 22-25 min vintertid) på MTB. Hade denna outfit när det var som kallast (-15C).
* jeans
* tunna överdragsregnbyxor (billig variant från Stadium) för att skydda jeansen mot vind & stänk, blev ofta för varm om benen ändå.
* Dr Martenskängor på fötterna
* funktionstshirt
* tunn fleecetröja
* nästan ofodrad regn/vindjacka från svenska TTL
* buff, provade balaklava några ggr men det blev lite för blött i andningshålet
* tunn löparmössa eller tunn stickad mössa under hjälmen

Just händerna var det enda jag hade problem med, och köpte till slut ett par dyra Hestrahandskar som gav önskad effekt. Efter tips på Happy så testade jag att ALDRIG exponera händerna för kylan ute och då gick det bättre.

Vinterpendla i overall
Det där sista du skriver om att inte exponera händerna för kyla har jag faktiskt funderat på. Det ska jag prova här till vintern. Man kanske skulle kunna värma på vantar och skor över natten så man inte startar med kalla prylar och se hu mkt det hjälper. Tack för tips!

Vinterpendla i overall
Tillbaka till overallspåret: När jag var i ålder för det, i slutet på 70-talet, var de inte varma o gosiga. Det var ett lager bävernylon o ett lager fiberpäls. Finns såna för vuxna kanske det blir lagom varmt.

Tillbaka
Topp