Vinterpendlare: Hur länge håller era vevlager?

Brotcha gängorna och plana vevrörskanterna är ett gammalt tips för att få lagren hatt hålla längre. Avfettning och högtryckstvätt är det inte.

Jag får revidera min uppfattning från tidigare. Som väntat är vissa lager bättre än andra och BR-R9100 Dura Ace Hollowtech II förefaller väldigt slittåliga trots att de är ganska små och förhållandevis billiga. 1500 mil är ju bra och då är det inte slut än.

Tjena!

Jag har ett RaceFace Squaretaper titan som sitter på min SwissCross, det är fjärde eller femte cykeln det sitter på.
Kombinerat med mina gamla downhillvevar från Middleburn så har man en otrolig slitstark och lätt (548 gram för vevar, lager och spindel.) vevkombo. Rätt bra för att vara 15 år gamla prylar.

Mathias sa:
Men det är ett BB30 och de är ju ökända för att börja knirra.
De här "shimsen" som följer med BB30 är viktiga att få rätt. Inte för att få en glappfri lagring och sådär utan för att få lagom anlägg för tätningaringar. Blir inte det bra dör de skitdöden ganska fort.

konscious sa:
Hur långt är ett snöre

Jag köpte ett Deore Hollowtech vevparti för några år sedan. Köper man vevlagret löst så kostar det väl under 100kr på nätet. Det började att låta illa efter första pendlingen i regn. Kanske inte så jättekonstigt då det knappt var något fett i lagret alls. Jag fyllde det med fett och körde det ett halvår till men det var som att kulorna fått stryk efter första turen och aldrig var riktigt jämna efter det. Så så kort kan i alla fall ett snöre vara. Jag tror inte det kan bli sämre än så nämligen.

Mathias sa:
konscious sa:
Hur långt är ett snöre

Jag köpte ett Deore Hollowtech vevparti för några år sedan. Köper man vevlagret löst så kostar det väl under 100kr på nätet. Det började att låta illa efter första pendlingen i regn. Kanske inte så jättekonstigt då det knappt var något fett i lagret alls. Jag fyllde det med fett och körde det ett halvår till men det var som att kulorna fått stryk efter första turen och aldrig var riktigt jämna efter det. Så så kort kan i alla fall ett snöre vara. Jag tror inte det kan bli sämre än så nämligen.

Så kan det också vara, jag gör rent smörjer ca 1 ggr/månad.
Känner på lagret som ska löpa silkesrent.
Maskinlager skall inte behövas återfettas, är dom slut så är dom liksom bara att byta.
Högtryck är perfekt att trycka in skit och vatten i alla lager men HT2 vev är superenkelt att plocka isär och göra rent lagerbanorna.

Har nu DUB ramlager som verkar lovande med en O-ring som tätar mot axel samt att vevaxeln vilar mot denna plasthylsa som även är ett dammskydd innan lagret.
Konstruktionen påminner om HT2 med preload och plastinserter som inte har O-ringen.

Helt rent bakom denna när jag plockade isär den senast.

Skrmavbild2019-04-19kl.13.37.35.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp