Vinterpendling i Stockholm - behöver man dubbdäck?

lavrell

Ny medlem
Ja rubriken säger ju allt. Jag tänkte köra min första vinterpendling i år och undrar helt enkelt om man klarar sig på vanliga däck när man kör en 29HT MTB? Ni med erfarenhet får gärna dela med er av era kunskaper :)

Andra tips gällande underhåll/utrustning mottages med glädje :)

Tack på förhand!

Ja och nej. Det beror på hur riskbenägen du är. Förra vintern körde jag på dubbdäck två dagar, i övrigt vanliga däck. Racing ralph, Conti 4-seasons eller CX-däck, beroende på cykel och förutsättningar.
Dubbdäck suger.

Spontant skulle jag säga att det fungerar väldigt dåligt att ha dubbla cyklar/dubbla hjul och cherrypicka vilka dagar man skall köra med dubb.
Hela poängen är ju att inte bli överraskad i den där sänkan när man glömt att det kan vara halt, eller under det där lagret med pudersnö.

Kör man defensivt går det nog utmärkt att köra med icke-dubbdäck. Speciellt om man kör på lite grövre däck. Men då är å andra sidan förlusten i energi inte så stor heller.

Edit: Kör med dubb sen tre år tillbaka och rekommenderar det.

Senast ändrad:
Smaken är som baken. De flesta kör dock med dubb tror jag.
Jag gör det och ja, det är en glädjedödare men ger starka ben (sägs det).

Med dubbdäck behöver man ju inte fundera, ett bra däck greppar i regel alltid. Ska man köra dubbfritt gäller det att däcket har en bra gummiblandning. Det är stor skillnad på däck och däck. Kör man dubbfritt måste man vara mycket mer påpasslig. Det är mer eller mindre en förutsättning att man vet hur man hanterar en cykel, för greppet kommer att släppa ibland.

Sen beror det väl lite på var du ska cykla. Pendling runtom i stadskärnan klarar man sig fint utan men ska man ta sig fram utanför stan är dubb ibland ovärderligt.

Jag har året-runt pendlat i Stockholm de senaste 8 åren och tror mig ha hittat den för mig perfekta däcksuppsättningen. Jag kör på en Ridley X-bow CX och på vintern skor jag den med Soumi Tyres W240 dubb fram och Conti Top Contact Winter bak. Jag upplever att det läskigaste med att cykla på hösten/vintern inte är när det snöat mycket, då funkar vilket MTB däck som helst bra, utan de mornar när det ligger lömsk "svart-is" på vägen. Då är det skönt med lite extra bett fram och Conti däcket bak gör att det rullar lite lättare än med dubbla vinterdäck. För övrigt tycker jag att skärmar och en rejäl ego-lapp är en bra investering. Sparar rejält på din drivlina. Sen är det bra om man kan spola av cykeln någon gång i veckan för att bli av med sand och salt. Jag kör med samma kedjeolja året runt, Prolink Xtreme som jag köper på XXL. Den funkar bra i både väta och vid torrt väglag och suger inte åt sig så mycket skit som vanliga "wet-oils".

Förra vintern önskade jag mig ett par Conti Top Contact Winter eftersom dubb kändes överskattat vid 95% av pendlingarna. I år tänkte jag lösa det med att ha top contact på crossen och varva med min gamla ht 26" som är skodd med 240 dubb.

lavrell skrev:
> Selast: har du något tips på ego-lapp som kan
> passa min Zefal framskärm av denna typ
> http://www.zefal.com/en/mudguards-protection/72-de
> flector-fm60.html

Jag har lite annorlunda skärmar, typ sådana här: http://www.cyclecomponents.com/catalog/product/view/id/2646/ Fast något annat märke, minns inte exakt vad dom heter. Min egolapp köpte jag i någon butiks REA 10:- låda för många år sedan, den är gjord av styv neoprene. En annan enkel variant är att man köper en sån där tunn böjbar skärbräda från IKEA som man klipper till i lämplig storlek och pop-nitar fast i skärmen. Annars har jag sett diverse mer eller mindre innovativa lösningar, gamla PET flaskor, gamla skärmar osv osv. Låt fantasin flöda.

99% av fallen så klarar man säg utan dubb, men den där procenten gör väldigt ont. Så ja, dubb anbefalles. Hösten är riktigt lurig då väglaget skiftar väldigt snabbt, tidigt på morgonen är det värst.

Två cyklar, en med och en utan dubb, har funkat sjukt bra för mig ;-)

perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Spontant skulle jag säga att det fungerar
> väldigt dåligt att ha dubbla cyklar/dubbla hjul
> och cherrypicka vilka dagar man skall köra med
> dubb.
> Hela poängen är ju att inte bli överraskad i
> den där sänkan när man glömt att det kan vara
> halt, eller under det där lagret med pudersnö.
>
> Kör man defensivt går det nog utmärkt att köra
> med icke-dubbdäck. Speciellt om man kör på lite
> grövre däck. Men då är å andra sidan
> förlusten i energi inte så stor heller.
>
> Edit: Kör med dubb sen tre år tillbaka och
> rekommenderar det.

Fråga, är dubb säkrare på rullgrus än odubbat? Blir första vintern på smalare hjul, vinterdäcken är ju 2 mm bredare, vilket väl borde säkrare? Eller?

Den förädiska svart-isen i skugga är det man har dubbdäck för. Vinterväglag funkar bra med odubbat.

Vurpade på svartis ganska tidigt förra säsongen innan jag lagt på dubben. Hade ingen hastighet alls men det kostade mig ett bromshandtag. Dubbdäck är billigt.

Kör dubbat! Det finns ingen anledning att tok-optimera och jaga sekunder på vintern. Jag körde med Schwalbe Marathon Winter hela förra vintern i sthlm, funkade perfekt både på is och snö!

Då blir det dubb oavsett, bäst att se till att närmaste cykelhandlarn tar hem rätt däck mao. Lite tid kvar ännu ;-)

Det beror på vintern men ligga ner i bocken, runt 30km/h, i kurvor på knöggelis gör jag ogärna utan dubb.
Det är också skönt att ha rejäl bromskraft.
Förra året var det ickevinter i kombination med nya snöröjningsinitiativet i Stockholm, då funkade odubbat utmärkt i Stockholm - när man kom över till Huddinge var det en annan femma.

Satte på ice spiker pro 29 förra året. Vilken upplevelse! Att kunna cykla som om det vore barmark på halaste is (nåja nästan). Härjade på ett motionsspår och kom fort över ett krön - jävlar, svallis - nemas problemas ;-)

Nackdelen är att de dånar då ingen snö ligger - men man hörs. Så sega att cykla med vet jag inte att jag tyckte. De ska på igen så snart det bli minusgrader.

Man förlorar mer på frakturer, än man tjänar på dubbfritt.
Dessutom är det bättre punkamotstånd på ett par bra dubbdäck än dubbfria.

Är man extrem duktig på att behärska sin cykel, är slö samt har dåligt säkerhetsmedvetande skall man cykla dubbfritt ...

Trams. Jag har kört på dubbfria vinterdäck i två vintrar. Jag har inte ramlat en enda gång. Ni får det att låta som om dubbfritt skulle vara som att spela rysk roulette. Cyklar man med förbundna ögon utan att anpassa sig alls till rådande omständigheter ska man självklart ha dubbdäck. Skulle även rekommendera hockeyskydd och flytväst.

Själv har råkat ut för svartishalkan. Tidigt på säsongen, i oktober. +3 grader ute, hade inte varit under nollan än. Körde på rak plan väg, alltså inga svängar eller något sådant och rätt som det var låg jag på marken. Med skador och förstörda kläder. Fanns inte en chans att parera eller ens att ana att det var en köldsänka just där eftersom jag hade haft jättebra grepp genom en kurva lite tidigare.

Lyckligtvis höll bilen bakom tillräckligt med avstånd för att själv kunna stanna.

Bara för att man själv inte råkat ut för svartishalka så är det inte trams att köra dubbat. Även om man tycker det är ok att vurpa så kan det ju hända framför en buss...

frun körde dubbfritt. Fin höstdag, isfläck, brutet revben.

jag chansar inte :)

Och det är ju skoj att köpa prylar till cykeln!

Det är inte trams att köra dubbat, det är trams att säga att det är förenat med livsfara att köra dubbfritt.

Svartisen är klart läskigast. Särskilt som den främst förekommer tidigt på säsongen innan vinterdäcken kommit på.

I trafik skulle jag definitivt vilja säga att det är trams att köra odubbat. Eller i varje fall riskabelt, onödigt och rätt dumt. På snö och i terräng är det en helt annan sak.

Har pendlat många vintrar i Stockholms norra utmarker, varje vinter brukar det vara x dagar med y meter döds-is på pendel-vägen, pga snö/regn + töväder + kallväder så att det fryser... x = 5 -> 30, y = 50 -> 2000 m ... Där behöver man dubbdäck, annars är det promenad som gäller. Men det är ju irriterande att köra dubb när det inte behövs, brukar ibland byta fram & tillbaka några gånger per vinter beroende på väglag...

DSC00340_CF.jpg

Svar: Ja, dubb behövs om vintern är som den 2012/2013.

Det är tramsigt att ramla pga att man inte orkar trampa med dubb. Glädjen på våren när dubben åker av, är dessutom fantastisk!

Vinterpendlar med dubb (schwalbe - en dröm jmft med Nokian rullmotståndsmässigt, men en mardröm jmft med odubbat givetvis). Körde dubbat fram och odubbat bak några veckor under vintern pga praktiska skäl och det funkar rätt ok, men vinsten är rätt liten och den potentiella förlusten rätt stor...
Jag har dock Vinterpendlat odubbat tidigare ( i Umeå gick det bättre än Stockholm) och det funkar ju också, men enstaka dagar känns det lite risky om man vill hålla en rimlig fart som redan påpekats.

oxr skrev:
> Trams. Jag har kört på dubbfria vinterdäck i
> två vintrar. Jag har inte ramlat en enda gång.
> Ni får det att låta som om dubbfritt skulle vara
> som att spela rysk roulette. Cyklar man med
> förbundna ögon utan att anpassa sig alls till
> rådande omständigheter ska man självklart ha
> dubbdäck. Skulle även rekommendera hockeyskydd
> och flytväst.

+1

Klotade 2 ggr förra vintern under pendling innan det blev dubbdäck. Första gången 2m från cykelstället på jobbet. Fick lite bredställ på en isfläck och tvärstopp när fläcken tog slut med efterföljande salto över cykeln med jobbdator i ryggsäcken...
Gick bra förutom böjt växelöra.
Andra gången i närheten av hemmet under genväg genom säteri på grus/körväg med lite kupad grässträng i mitten. I pannlampsskenet såg vägen bara lite fuktig ut men efter passage av ett krön och i hyfsad fart under svagt medlut låg jag plötsligt i backen. Kanade ca 25m i kolmörkret på 5mm svartis. Hörde uppstickande stenar passera under mig...ritch...ratch...
Jobbdator i ryggsäcken även denna gång men gick bra. Dock en dagslön borta i förstörda cykelkläder...
Skogsturer i dagsljus kör jag gärna odubbat men under vinterpendling är det f-n läskigt!
Detta år ny CX med dubbdäck :-)

42Hz skrev:
> Återkommer med svar i nov/dec när ämnet kanske
> är aktuellt.

Den förrädiska halkan inträffar innan dess.

Men i Norra Sverige kan jag tänka mig att situationen är annorlunda :P

Har ni provat dubbfria vinterdäck, ni som säger att det inte fungerar? Jämfört med ett dubbdäck med få dubbar är det faktiskt inte så stor skillnad.

Iofs inte, men finns det fler än Contidäcket som ni testade härom året?
Å andra sidan tycker jag inte Schwalbes dubbdäck rullar märkbart tyngre än vanliga däck av touringtyp när dubben blivit inkörd, så jag ser inte riktigt behovet att slippa dem.

oxr skrev:
> Har ni provat dubbfria vinterdäck, ni som säger
> att det inte fungerar? Jämfört med ett dubbdäck
> med få dubbar är det faktiskt inte så stor
> skillnad.

Jag har i ärlighetens namn inte provat och är inte så sugen på det heller. Kan tänka mig att de fungerar jättebra i de flesta situationer, förutom just på is. Ungefär som med en bil, med skillnaden att den har 4 hjul och en stålbur. (Där har jag provat dubbfritt och det gör jag aldrig om. Låt debatten börja).

Jag tror nog att de flesta dubbdäcksivrare i tråden är lite som jag och är fullt medvetna om att det är trögt och overkill de flesta dagar, men har man väl råkat ut för dödsisen tycker man att det är värt lite elände för att komma fram hel. Du nämner att man klarar av lite halka om man har bra kontroll på sin cykel. I så fall cred till dig. Jag har parerat det mesta, men just svartis är jag livrädd för eftersom jag inte får fäste när jag försöker parera heller. Man dimper ner.

Jag körde en dag utan dubb i vintras. Jag kom inte ens halvvägs innan jag stöp i backen. Kostade växelöra, lite kläder och gav en fin lårkaka.
Isen syntes inte ens när man låg på marken och krälade, men kände man med fingrarna var det naturligtvis snorhalt. Då hade det varit +10 så många veckor att jag inte trodde att det kunde vara ett problem, och dessutom eftermiddag. "Barmark", trodde jag.

Jag körde en dag på vanliga conti pendlardäck med sommargummi. Det var bambi på hal is. Det gör jag inte om. Men jämför inte äpplen med päron.

Det bästa med dubb är att man känner sig oerhört snabb när racern kan tas fram på våren.

Schwalbe rullar bättre än nokian. Efter ha kört med w106 några vintrar så känns marathon winter som ett riktigt lyft.

Största svartisproblemen tycker jag brukar vara de första frostnätterna i september-oktober, sisådär en två månader innan vintern kommer. Har ni dubbdäck redan då?

Tillbaka
Topp