Vinterpendling, vad kör ni och varför?

Det ska jag testa! Tack!
Har letat efter kedjeskydd som kapslar in hela drivpaketet men inte hittat och inte heller lyckats konstruera själv.

Ja stänkskydd fram för enorm skillnad.

Jag smörjer kedjan nån gång i månaden. Det är allt underhåll min pendlare får. Sen bytte jag ut alla slitdelar när de börjas kännas för sopiga att cykla med typ vartannat år.

kais01 sa:
Mahsar, det gör skillnad på underhållet om du monterar ett stänkskydd fram. det måste gå ner till typ 5 cm över marken för att göra skillnad på riktigt. även dina skor kommer att tacka för detta.

man tillverkar lätt ett sådant själv av gummiduk elller en gammal bilslang. kläm fast det runt skärmen med en 2 cm bred remsa av aluminiumplåt eller rostfritt.

Eller tryck hål i gummiduken och strappa fast med buntband runt skärmstagen.

ja det går ju också bra.

här dotters cykel och ett exempel på hur jag brukar göra med hjälp av ett plåtbleck. gummi från bil- eller traktorslang är ju lite tungt, men har bra hållbarhet på en pendlare och en kurvatur som underlättar.
.

Bilagor

• 935D64F5-0103-42F5-B02E-3952E3D60A84.jpeg
    935D64F5-0103-42F5-B02E-3952E3D60A84.jpeg
    413 KB · Besök: 159
kais01 sa:
ja det går ju också bra.

här dotters cykel och ett exempel på hur jag brukar göra med hjälp av ett plåtbleck. gummi från bil- eller traktorslang är ju lite tungt, men har bra hållbarhet på en pendlare och en kurvatur som underlättar.
.

Sedärja, det ser ju schysst ut. Funkar det även på plastskärmar utan att man krossar dem när man nyper ihop blecket?
I brist på grövre innerslang köpte jag ett ark 2mm gummiduk hos feltema, ganska lagom styvhet tycker jag.

ani sa:
kais01 sa:
ja det går ju också bra.

.

Sedärja, det ser ju schysst ut. Funkar det även på plastskärmar utan att man krossar dem när man nyper ihop blecket?
I brist på grövre innerslang köpte jag ett ark 2mm gummiduk hos feltema, ganska lagom styvhet tycker jag.

Funkar även med att borra två små hål och dra fast med buntband.

all sätt är bra utom de tråkiga.

plastskärmar går också bra, är skonade av gummiduken innanför blecket

utmaningen som jag ser det är att få till en formstabilitet i den mjuka duken så att den på ett lagom sätt står emot sprut och fartvind samtidigt som den dels inte blir för tung och bred med onödigt luftmotstånd, dels inte är av ett för styvt material som får skärmen att fara illa av trottoarkanter eller liknande.

för att kompensera mjukheten i materialet är det är fördelaktigt att vika in framkanten på något sätt, så att det blir som del av en strut. om man gör det genom att vika in kanten med ett bleck eller t ex buntband och kanske stöd av skärmstagen spelar ju ingen roll.

Senaste tre vintrarna har det varit kolfiber-cx med di2 och inga skärmar. Innan dess var det cx utan skärmar med mekaniska växlar under några år. Och innan dess cx med skärmar. Och innan dess gammal (redan då) MTB. Är snart 15 år sedan jag började att vinterpendla i Stockholm. Minst 2x10km (Men oftast lite längre och ibland mycket längre) i stort sett alla dagar i veckan.

I år har jag kört med squirt lube. Hällt på lite ca 1 gång i veckan. Ibland 2. Har väl kanske inte varit perfekt för vinterpendling men drivlinan är i alla fall helt ren. Tidigare har jag bara hällt på lite olja när det gnisslat och på vårkanten har hela drivlinan varit ett enda klegg.

Brukar nog bli ett byte av kedja och kassett en gång om året. Kopplingsboxen för di2 i vevpartiet är uppenbarligen inte helt vattentät så den har jag fått byta efter lite smygande kortis. Kan inte minnas att jag någonsin har haft något direkt problem med mycket underhåll. Värst var nog Canti-bromsarna på första cx:en. Har vinterhjul med ståldubb monterade. Så just hjulen är vinterspecifika.

Har renodlat bland mina cyklar och använder i stort sett bara två nu. CX för nästan all pendling året om, skogsrundar och en del landsväg. Och så har jag en racer som jag kör på när jag vill lyxa till det. Hade jag inte haft racern så hade jag nog inte saknat den så mycket. CX:en är kul att köra landsväg med också men den är ju inte riktigt lika snabb när det börja gå fort.

Ser ingen som helst anledning att pendla på något tråkigt elände bara för att det är vinter. Har för mig att för 15 år sen var många upprörda över oss som sommarpendlade med bockstyre. Fincykeln fick endast användas på söndagar. Men där har det ju blivit stor ändring.

Kan också, som nämnts i annan tråd, tipsa om att dra i lite punkagunka i slangen om man får pyspunka. För ingen statistik men tror att det brukade bli en del vinterpunkor innan jag började med gucka.

Tillbaka
Topp