Vinterprojektet äntligen klart! [bilder]

wejden

Medlem
Jag tar det från början :-)

Jag har en tendens att försöka köpa hoj som 2: a ägare, rätt pris gör att man ofta kan köpa lite roligare prylar än om man plockar ut hojen direkt från butiken och eftersom slutmålet är så nära nyskick som möjligt erbjuds även en hel del underbart mekande.

I höstas letade jag en anledning till att inhandla en till begagnad hoj, lika mycket för att fixa till som att cykla på. Anledningen blev slutligen att jag inte vill köra med Fuelen på vintern med XTR-prylarna som sitter på den.

Så, där gick startskottet för kanske den roligaste delen i hela processen, kartläggning av marknaden och fyndjakt. Ivrigt påhejad av ParkaPre påbörjandes den längsta prutningen i mannaminne på en Giant AC. Lagom till snön lade sig för första gången blev säljaren och jag överens och jag hade adopterat min andra hoj.

AC’n var bara 3 månader gammal men hade gått 15 ”DH-dagar” i Sundsvall utan till synes större service så det var en ojusterad hög av sand/grus som åkte hem till Falun.

Under december har cykeln plockats ned, rengjorts och monterats ihop. Förutom orginalspec är bara några mindre förändringar gjorda. Förra ägaren var inte så nöjd med hojen, för mjuk tyckte han och ville ha en ny. Inte så konstigt när jag såg att det satt en 400 lbs fjäder bak och ett soft ride kit i gaffeln fram, och han var minst lika tung som jag. Nu sitter det 600 lbs fjäder + ett firm ride kit från TFTuned i framgaffeln och dämpningen fungerar perfekt!

Efter att ha monterat nya XTR-wirar i natt blev det en inställningstur idag, toppenfint väder och hyggligt med snö i skogen.

ac1.jpg

AC’n klar på parkeringen

ac2.jpg

Full frontal picture

ac3.jpg

Däcken gjorde susen, både på isen i DH-banan i Norlingsberg men även för benträningen, de går nämligen blytungt!

acibanan.jpg

AC’n i utgången av första delen på banan

sparisnon.jpg

Skogens invånare hann före mig in i andra delen på banan

Bonus: Nu när vinterprojektet är i hamn kan Fuelen äntligen få en genomgång vilket tenderar att ta sin tid med barn i hushållet.

Stort tack går ut till ParkaPre som genom en total hetsning fick mig att tömma bankkontot lagom till jul :-)

Finns det förresten flera AC-åkare på forumet här?

Gott nytt år på er alla!

/RobertW

Senast redigerad av en moderator:
Ser ju ut som mumma...

Tycker den ser väldigt bra ut, kul att du gjorde ett bra köp med, och bara behövde fixa till bakfjädern så den passade dig.

Handen på hjärtat, det där var nog den snyggaste hoj jag sett (förutom min egen förstås... ;-))
Ingenting blänker på den. Det är sååååå snyyyügt !!!

Bara att grattulera till ett fint nyförvärv, verkligen en fräck vinterhoj dem brukar ju oftast var HT eller SS så en fullgungare är ju klart fräckt ;-)

Bosse

Wasabi: Listan säger 25995:- ny men det verkar inte ha krängts så många i Sverige, eller ens lagerförts för jag har inte sett någon hyllvärmare på rean tex. Jag gav 13500:- alltså lite över ½ nypriset. Budgeten fick utökas med fjädrar fram & bak, wirar och pedaler.

Jag lär åka på en sadelstolpe också då föregående ägare kapade stolpen för att kunna droppa den ända ner mot ramen, just nu sitter jag som värsta BMX-kiddot och glider genom stan mot skogen...

/RobertW

när du säger de så en FS som vinter hoj e de så smart?
man kommer ju inte att ha användning för bakdämpen eller åtminståde väldigt lite

Härligt bygge, ser riktigt sjysst ut.

Vem har sagt att den bara kommer få tjäna som vinterhojj? Har jag missat något? :)

madcat: Beror på lite var man åker, jag försöker så mycket skog som snön tillåter, men visst, så mycket slag bak är överflöd på vintern. En känsla av lyx helt enkelt.

cal: Du har inte missat något, "vinterhoj" var ursäkten för köpet, klar risk att den kommer att brukas till sommaren också :-)

/RobertW

Det är skönt med gung i bak när snön blir knagglig ska jag meddela...
Var ute i går och åkte med 170mm bak och 150mm fram o som att åka
cadillac, i dag åkte på samma ställe med ht'n och trodde jag skulle flyga
av cykeln...
Lyx ja,men det mår ryggen bra av.

Mathias: Vet ej vikten ännu, tänker försöka cykla förbi en våg i veckan. Den känns tung i alla fall.
Det är Revenz däck på. Den blev något lättare nu än med orginaldäck, inte ofta det händer när man byter till dubb. Räknade just ut att jag sparar lite över 1,5kg på att sätta på Gravity + vanliga slangar för normalåka istället för de Kenda DH-slangar och Michelin DH Comp 2,5 som sitter på som standard.

/RobertW

Om du har tid någon gång så vore det kul att höra exakt hur breda Revenzen är, tror att de är litet på håret att få ner i min swing... Flyttade du föresten in bakdämparen ett snäpp efter det att du satte i den hårdare fjädern?

Revenzen är ca 5,5 cm breda, sticker upp lika mycket från fälgkanten. I min swing på Trek Fuelen tog dubben i. Dobbarna + dubb sticker ut långt på sidorna så profilen är mera fyrkantig än däcksrund och bredden 5,5 cm är nästan längst ut på däcket.

/RobertW

Tillbaka
Topp