Vinterskor för plattisar 2019 och framåt

Det där med fotprofil är knepigt. Jag har nedsjunkna fotvalv och det är ganska vanligt. Om jag simulerar ett hålfotsinlägg genom att vinkla fotenleden lite så att insidan av foten inte ligger lika hårt mot golvet (mer hålrum under just hålfoten), så blir den åtminstone en centimeter kortare totalt. Alltså kan jag ha mindre skor om jag har sulor som bygger ordentligt under hålfoten. Den får också helt annan form framme vid tårna.

Knepigt var ordet. Jag har höga fotvalv också så brukar ofta ha specialsulor för det (just nu ett par Ice-Bug som är väldigt bra faktiskt)
Men klickade hem ett par sådana Vaude-skor. Verkar ju bra faktiskt, hoppas de passar nu bara.

Knepigt var ordet. Jag har höga fotvalv också så brukar ofta ha specialsulor för det (just nu ett par Ice-Bug som är väldigt bra faktiskt)
Men klickade hem ett par sådana Vaude-skor. Verkar ju bra faktiskt, hoppas de passar nu bara.
Jag har också en bunt Icebug-sulor, men tyvärr är den där pelotten en bit fram lite för hög så jag får ont av den istället. Men bara på ena foten. :unsure: Det är i stort sett inga andra sulor som har pelott och det funkar inte utan heller. Det bästa mina fötter vet är Birkenstock-tofflor, men såna sulor existerar inte. Birkenstocks lösa sulor ser helt annorlunda ut. Undrar hur de tänkte där.

Vaude-skorna är kanon, förutsatt att de passar dina fötter. Jag har cyklat en bunt riktigt grisiga och blöta turer och kommit hem torr och varm om fötterna. ?

Jag har andra sorteringens fötter. Bred framfot med obefintiga hälar dvs ankfötter, halux valgus på båda stortårna även om de är opererade så måste jag ha tjocka tåspridare, skräddarknutor och plattfot. Att köpa nya skor är en pärs.

Känns onekligen som att Vivobarefoot eller Altra borde komma med en mtb skor! Själv använder jag bara deras skor så lite orolig inför köp av mtb skor ?

Fick mina Vaude igår. Det var dessvärre riktigt tighta skor. De är rätt smala och gjord för sill-fötter. Längden är rätt, men tåboxen riktigt tight som balettskor. Går knappt att röra tårna när man tagit på skorna :confused:

_B030585.jpg

Jag tar tillbaka allt jag skrivit om passformen på Vaude-skorna och inser att internetfötter inte alls ser ut som mina sill-fötter :/

Köpte just Icebug Adak.Har breda fötter.
Skorna är rymliga och trivsamt lätta. 451gram för en sko storlek 43.
Bara testat dom idag men det var varmt och skönt! Minus 3 till minus 6 grader. 80minuter pass. Underbart att inte frysa om fötterna.
Körde förr med 45nrth Völvhammer spd, dom vägde nära kilot styck.

Köpte just Icebug Adak.Har breda fötter.
Skorna är rymliga och trivsamt lätta. 451gram för en sko storlek 43.
Bara testat dom idag men det var varmt och skönt! Minus 3 till minus 6 grader. 80minuter pass. Underbart att inte frysa om fötterna.
Körde förr med 45nrth Völvhammer spd, dom vägde nära kilot styck.
Förlåt, skrev fel!! dom väger 551 gram. lätta ändå!

Bilagor

• 20241208_145024.jpg
    20241208_145024.jpg
    55.3 KB · Besök: 47
Jag var nyss och införskaffade ett par vinterkängor från Kayoba på Jula för 199:- på deras rea. Jag har enorma problem att hitta skor som passar, både v.g. storlek och passform. Jag kan ha 46 på en del skor, dvs. sommarmodeller som jag bara behöver ha ett par tunnare strumpor i, men för vinterkängor och liknande är det 47 och uppåt som gäller, om jag ska kunna få plats med rejäla raggsockor och att kunna röra på fötterna, vicka på tårna etc. Jag upplever att de flesta skor är alldeles för trånga, främst framme vid tårna, men även över mittdelen på foten.

Jag testade igenom ett gäng av Julas modeller, alla i strl. 47, som är det största de har. Bl.a. de bruna kängorna till höger i bild. Trots att det är samma märke (Kayoba) så skiljer det enormt i storlek och passform. Kängorna för 199:- var de som kändes störst och som jag tror kan funka med ett par rejäla raggsockor om jag bara ska använda dem för att cykla eller stå still med. Jag skulle dock inte vilja använda dem för att vandra med. Alldeles för sladdriga kring vristen och hälen. De bruna kängorna var nog minst två storlekar mindre i verkligheten, trots samma storlek (47) på etiketten.

Ska bli intressant att se hur dessa Kayoba funkar. Tidigare har jag använt pjäxor eller vandringskängor då jag cyklat i lägre temperaturer, men de jag har har varit alldeles för trånga och jag har frusit om fötterna pga. det, redan efter någon timme i typ -5 grader.

20241215_093704 - Copy.jpg

1734264286988.png

Jag har också en bunt Icebug-sulor, men tyvärr är den där pelotten en bit fram lite för hög så jag får ont av den istället. Men bara på ena foten. :unsure: Det är i stort sett inga andra sulor som har pelott och det funkar inte utan heller. Det bästa mina fötter vet är Birkenstock-tofflor, men såna sulor existerar inte. Birkenstocks lösa sulor ser helt annorlunda ut. Undrar hur de tänkte där.

Vaude-skorna är kanon, förutsatt att de passar dina fötter. Jag har cyklat en bunt riktigt grisiga och blöta turer och kommit hem torr och varm om fötterna. ?
Birkenstock ja, funkar kalasbra för mig också. Varför kan inte andra skotillverkare göra skor som har samma passform som dem? Istället ska de envisas med att göra skor som passar greker och aboriginer, med mittentån som längsta tå, trång tåbox osv. Helt sinnessjukt!

Jag har haft två par Birkenstock som har hängt med länge men fick tyvärr kassera dem för ett tag sen, då de var helt utslitna. Hittade idag kopior på Jula som kändes prisvärda jämfört med Birkenstock orginal. Slog till på ett par av dessa. Storlek 46 funkade för mig här. 47 hade de inte, men hade nog inte behövts i detta fallet. Dessa sitter som gjutna. Hur svårt kan det vara? Det känns som att det finns en nisch i skobranschen att fylla.

20241215_161249 - Copy.jpg

1734276085523.png

Tillbaka
Topp