Vinterskor och SPD-klossar

Oggler

Aktiv medlem
Jag har precis köpt mig ett par Shimano vinterskor. Precis som alla andra så har jag tagit en större storlek för att få lite space i skorna. Till saken hör att jag gärna kör med SPD.klossarna långt bak. Med stor skostorlek så hamnar dock klossarna långt fram under foten. Är det någon annan än jag som har det här problemet? Jag har fösökt att slipa upp spåren för klossarna för att på så sätt kunna skjuta dem längre bak. Men det är något annat inne i skon som tar emot själva plattan så det går inte. Dessutom så går det ju inte att komma åt plattan från insidan på skon. Jag undrar hur man byter den plattan när det är dags? Men detta har jag beklagat mig över i en annan tråd här på happy.

Det blir nog svårt, för att inte du ska känna plattan under foten borde den även vara försänkt uppifrån, och den försänkningen är nog inte längre än vad som behövs i förhållande till spåren.

Det där med att byta plattan pratade vi ju om i en annan tråd, om du bara inte slarvar när du skruvar fast dina spd-klossar ska inte detta behövas göra. Jag har aldrig behövt byta plattan på någon av mina skor, de äldsta är ett par Sidi från 2000 som jag fortfarande använder.

Det känns som om mina farhågor besannats direkt. Uppenbarligen finns det fler än en anledning till att kunna komma åt den där plattan. Inte bara vid ev haveri av gängorna. Hade jag kunnat kommaåt den nu så hade jag ju kunnat slipa kanten på plattan också för att på så sätt kunna få klossarna längre bak. Och inte kan man borra nya hål och gänga i det tunna godset utan gängvårtor som det är i orginalgängorna.

Jag har pga en skada i ena foten som gör att jag har nedsatt styrka flyttat klossen ca 10mm bakåt i shimano skor, dvs. borrat nya hål bakom spåren.
Har 3 par shimano skor som jag gjort detta på. Både spd och sl.
Inga som helst problem med skorna hittils, trots att jag försvagat botten lite i skorna.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, vill man ha speciallösningar får man oftast
> räkna med att göra mycket arbete själv.

Tja, enda alternativet i mitt fall vore att inte cykla. ...alltså inget vidare alternativ till "speciallösningen".

darkhelmet skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ja, vill man ha speciallösningar får man oftast
> > räkna med att göra mycket arbete själv.
>
>
> Tja, enda alternativet i mitt fall vore att inte
> cykla. ...alltså inget vidare alternativ till
> "speciallösningen".

Ber om ursäkt, mitt inlägg var ett svar på Ogglers inlägg. Till skillnad från honom så har du ett faktiskt problem som du löser istället för att sitta här på happy och vara bitter över att Shimano inte bygger skor som är anpassade för speciallösningar =)

fredrikw skrev:
> darkhelmet skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > > Ja, vill man ha speciallösningar får man
> oftast
> > > räkna med att göra mycket arbete själv.
> >
> >
> > Tja, enda alternativet i mitt fall vore att
> inte
> > cykla. ...alltså inget vidare alternativ till
> > "speciallösningen".
>
> Ber om ursäkt, mitt inlägg var ett svar på
> Ogglers inlägg. Till skillnad från honom så har
> du ett faktiskt problem som du löser istället
> för att sitta här på happy och vara bitter
> över att Shimano inte bygger skor som är
> anpassade för speciallösningar =)
Ingen fara fredrik :)
..Fast om nån har en väl fungerande vänsterfot liggandes, så byter jag gärna.
Ursäkta OT.

För att flytta klossen är en Makita 9032 perfekt att slipa ner förstärkningen i skobotten med.
5 minuters jobb.

Jag har lite samma problem i vanliga sommarskor. Jag har fått tipset om speedplay-pedaler av Benny på Veloposition, vilka man ska kunna ha mer mitt under foten. Men då måste man ju skaffa nya pedaler (och skor?).

Till er som säger att det bara är att slipa lite här och där. Det går ju inte att komma åt SPD-plattan från insidan på skon utan att slakta insidan. Men det kan man ju såklart göra. Är det någon som gett sig in på en sådan operation med gott utfall?

Tillbaka
Topp