Vintersmörja för wire?

Octagon

Aktiv medlem
Vintersmörja för wire?
Jag brukar inte smörja mina wirar alls eftersom det inte brukar behövas. Men efter att ha bråkat med sänkstolpen idag funderar på om det kanske finns något som håller fukt ute ur höljena utan att förvandlas till tjära? Eller är det torrt som ger bäst resultat?

Vintersmörja för wire?
Jag brukar inte smörja mina wirar alls eftersom det inte brukar behövas. Men efter att ha bråkat med sänkstolpen idag funderar på om det kanske finns något som håller fukt ute ur höljena utan att förvandlas till tjära? Eller är det torrt som ger bäst resultat?
Vajrar som heter slick behöver inte smörjas.
Annars är silikonfett bra om man vill hålla undan vatten. Torkar inte heller ut lika snabbt.

Vintersmörja för wire?
papagojan här säger flödigt med helsyntet motorolja:)

kört med det i decennier. likaså är livslängden på höljena. vajer behöver i vissa fall ändå bytas med ojämna intervall. typ var 5-10 år. men egentligen bara om de far illa i handtag.

annars håller även de i decennier.

just sänkstolpens vajer upplever jag behöver eftersmörjas säsongsvis. använder den nog för lite. var t ex ute på en stigrunda på tre timmar idag utan att den blev mer än testkörd inför uppstart

Vintersmörja för wire?
just sänkstolpens vajer upplever jag behöver eftersmörjas säsongsvis.

Sänkstolpsvajrarna har det som värst när det handlar om vattenintrång. Det är möjligt att ha både broms- och växelvajrar dragna på så vis att det saknas något lokalt minimum genom hela sträckan. För vajerstyrda sänkstolpar finns det alltid den lägsta punkten.

En oundviklig vattenskvätt som har kommit uppifrån reser neråt och stannar vid lägsta punkten
För ett monotoniskt lutade hölje finns det chans att vatten skulle eventuellt nå den andra öppningen och lämna det av sig själv, tack vare gravitationen. För en sänkstolpe kommer det inte att hända.

1735601821869.png

Vintersmörja för wire?
Sänkstolpsvajrarna har det som värst när det handlar om vattenintrång. Det är möjligt att ha både broms- och växelvajrar dragna på så vis att det saknas något lokalt minimum genom hela sträckan. För vajerstyrda sänkstolpar finns det alltid den lägsta punkten.

En oundviklig vattenskvätt som har kommit uppifrån reser neråt och stannar vid lägsta punkten
För ett monotoniskt lutade hölje finns det chans att vatten skulle eventuellt nå den andra öppningen och lämna det av sig själv, tack vare gravitationen. För en sänkstolpe kommer det inte att hända.

Visa bilaga 745093
Det är ju nästan alltid nån extra oschysst böj på det höljet nu när allt är internt draget också.

Vintersmörja för wire?
Det är ju nästan alltid nån extra oschysst böj på det höljet nu när allt är internt draget också.
Tyvärr är det sant. Det behöver dock inte vara så. Jag har och har haft ramar som är formgivna för att undvika uppenbara lokala minimum för kablar. Intern- eller externdragning avgör inte här, dock den sistnämnda kan bidra till problemet.
Lokala maximum på vajerns väg bör vara okej då vatten inte kan samlas i dem.

Vintersmörja för wire?
Hur föreslår @kais01 att man smörjer rent praktiskt då? Min pendlare har visat sig vara försedd med rostande wire för bromsarna och det börjar gå trögt, egentligen borde jag ju byta den men om det nu är enkelt att mellansmörja på slit-cykeln är ju det ett lockande alternativ. Måste man montera ur den ja då kan jag ju lika gärna byta wire och hölje.

Vintersmörja för wire?
Konsekvenserna blir väl värre med skarpare sväng. Mb31 har dropper över bb. Under hade varit lite bättre. Det funkar i alla men höljet är svårt att flytta när man höjer sadel.

Ska man fylla skiten med motorolja är det nog enklast att göra det när man byter vajer. På dropper är det lättare.

Mina cyklar går i solsken och ingen vajer har rostat än.

Vintersmörja för wire?
Konsekvenserna blir väl värre med skarpare sväng. Mb31 har dropper över bb. Under hade varit lite bättre. Det funkar i alla men höljet är svårt att flytta när man höjer sadel.

Ska man fylla skiten med motorolja är det nog enklast att göra det när man byter vajer. På dropper är det lättare.

Mina cyklar går i solsken och ingen vajer har rostat än.
All normal wire som säljs är ju rostfri.. med eller utan beläggning som minskar friktionen. Därför blev jag rätt förvånad när den exponerade delen vid bromsoket började rosta omgående.. Så den kommer bytas frågan är mest när.

Eller, all kanske är att ta i, men man blir uppenbart bortskämd med att mest hålla på med snäppet finare cyklar där rostfri är normen.

Senast ändrad:
Vintersmörja för wire?
Hur föreslår @kais01 att man smörjer rent praktiskt då? Min pendlare har visat sig vara försedd med rostande wire för bromsarna och det börjar gå trögt, egentligen borde jag ju byta den men om det nu är enkelt att mellansmörja på slit-cykeln är ju det ett lockande alternativ. Måste man montera ur den ja då kan jag ju lika gärna byta wire och hölje.

Flera källor inklusive Park Tool föreslår samma metod för växelkabel när man sätter reglaget till minsta drevet men kedjan stannar på största drevet, vilket skapar slapphet i systemet och vilket man utnyttjar för att nå till höljets öppning.

Se t.ex. här på videon (jag ville hitta en annan video men den här duger också):

Vintersmörja för wire?
ja skall man eftersmörja ett existerande upplägg vill det till att man lossar vajern så den kan glida fram och tillbaka några cm, sedan mata fram och tillbaka medan man droppar på. tyngdlagen och tålamod är bra hjälpmedel.

är inte upplägget helsmort vid den tidigare nymonteringen, skulle jag dock föreslå att offra åtminstone vajern för ny och sedan se till att det nya är välsmort hela vägen. att ta ur en existerande vajer, snarare sedan få in den, är som du antyder oftast vanskligt.

shimano säljer mellanstycken med smörjnipplar. kan vara en bra väg att sätta på mitten alternativt lägsta punkten, särskilt om man på en cykel t ex utan stänkskydd har kraftig exponering av våt smuts. tänker i första hand på om man har upprepade problem.

Senast ändrad:
Vintersmörja för wire?
ja skall man eftersmörja ett existerande upplägg vill det till att man lossar vajern så den kan glida fram och tillbaka några cm, sedan mata fram och tillbaka medan man droppar på. tyngdlagen och tålamod är bra hjälpmedel.

är inte upplägget helsmort vid den tidigare nymonteringen, skulle jag dock föreslå att offra åtminstone vajern för ny och sedan se till att det nya är välsmort hela vägen. att ta ur en existerande vajer, snarare sedan få in den, är som du antyder oftast vanskligt.

shimano säljer mellanstycken med smörjnipplar. kan vara en bra väg att sätta på mitten alternativt lägsta punkten, särskilt om man på en cykel t ex utan stänkskydd har kraftig exponering av våt smuts. tänker i första hand på om man har upprepade problem.
Jo men ska vajern loss har man gjort halva jobbet med att byta allt - det är dessutom oftast höljet som blir dåligt i min erfarenhet så jag skulle aldrig få för mig att sätta en ny vajer i ett slitet hölje.

Jag var ute en sväng förut och provade då att lirka ner lite olja i höljet närmast bromshandtaget, får väl se om det märks nån skillnad när det hunnit ner en bit.

Vintersmörja för wire?
Wiresmörj för vinter finns det bara:
Droppa i låsolja med höljet hängandes uppifrån och ned, när det kommer ut är det dags att droppa i kedjevax, sen köra igenom wiren,sen ytterligare kedjevax i ändarna/ändhylsorna så det blir tätt. Sen har du en wire som funkar några år.

Vintersmörja för wire?

Finns ju smörjhjälpmedel för vajer i MC-världen

Vintersmörja för wire?
Jo men ska vajern loss har man gjort halva jobbet med att byta allt - det är dessutom oftast höljet som blir dåligt i min erfarenhet så jag skulle aldrig få för mig att sätta en ny vajer i ett slitet hölje.

Jag var ute en sväng förut och provade då att lirka ner lite olja i höljet närmast bromshandtaget, får väl se om det märks nån skillnad när det hunnit ner en bit.
nyfiken fråga; vad är det som blir dåligt i dina höljen?

tror aldrig jag bytt ett kvalitetshölje som jag valt och satt dit själv. däremot bytt ett antal som andra satt dit, oftast på grund av flex alltså dålig kvalitet, ibland på grund av knick. är knicken i ändan kan det dock ibland räcka att korta av den skadade biten.

vid montering är det viktigt tvärslipa änden på höljet, annars blir det knickande krafter.

plastytterhöljet skavs ibland bort, särskilt på fällbara cyklar. löses lätt med eltejp.

Vintersmörja för wire?
Jag smörjer alla vajrar med kedjeolja, fryser aldrig och håller i en halv generation...
låter som ungefär det jag gör:)

men varför kedjeolja? den är som regel trögflytande, ingen merit direkt; innebär gärna att den stelnar till i kyla.

ett undantag därvidlag är finishline grön. syntetisk och bra.

Vintersmörja för wire?
nyfiken fråga; vad är det som blir dåligt i dina höljen?

tror aldrig jag bytt ett kvalitetshölje som jag valt och satt dit själv. däremot bytt ett antal som andra satt dit, oftast på grund av flex alltså dålig kvalitet, ibland på grund av knick. är knicken i ändan kan det dock ibland räcka att korta av den skadade biten.

vid montering är det viktigt tvärslipa änden på höljet, annars blir det knickande krafter.

plastytterhöljet skavs ibland bort, särskilt på fällbara cyklar. löses lätt med eltejp.
Det är plast invändigt, när den väl blivit repad av sand och lera som kommer in blir det aldrig lika bra igen. Plus att smutsen som kommer in aldrig kommer ut igen. Varjern går lätt att torka av men höljet svårare att torka ur.

Ändarna nöts också bort som du säger, det brukar ta typ en säsong max på MTB:n. Tejp gör varken till eller från där tycker jag.

Nu cyklar jag mest MTB, på pendlarcykeln får grejerna sitta tills det verkligen är misär och det kan ta några år (eller ett, med det dåliga kit som satt där från början).

Vintersmörja för wire?
@Rattnalle det låter som det finns förbättringspotential:)

på mina tre mtb som jag ägt i cirka tio år har bytt vajer men inte hölje summa två gånger.

på grund av olycklig knick på fria vajern vid infästningen på sram växelförare. när jag nu tänker på det måste det ända vara en sex-sju år sedan sist. vill minnas jag slipade om infästningen senast...

min mesta bromptonpendlare samma vajrar och höljen som den fick av mig 2012. min brompton vinterpendlare som gjorde jag i ordning för sju-åtta år sedan, inget bytt.

kanske värt pröva syntetoljametoden nästa gång du byter? fyll höljet med lämplig mängd innan vajern sticks i.

Vintersmörja för wire?
Man kan tillverka en tratt av en plastpåse, så rinner oljan igenom ganska snabbt. Har testat det på en kopplingsvajer till en mc, funkade bra.
På cyklarna kör jag tefloncoatade höljen och vajrar istället.

Vintersmörja för wire?
låter som ungefär det jag gör:)

men varför kedjeolja? den är som regel trögflytande, ingen merit direkt; innebär gärna att den stelnar till i kyla.

ett undantag därvidlag är finishline grön. syntetisk och bra.
Det är nån syntetolja som blev över, för tunn för kedjor men passar bra i vajerhöljen, fyller hela höljet innan petar i vajern

Vintersmörja för wire?
@Rattnalle det låter som det finns förbättringspotential:)

på mina tre mtb som jag ägt i cirka tio år har bytt vajer men inte hölje summa två gånger.

på grund av olycklig knick på fria vajern vid infästningen på sram växelförare. när jag nu tänker på det måste det ända vara en sex-sju år sedan sist. vill minnas jag slipade om infästningen senast...

min mesta bromptonpendlare samma vajrar och höljen som den fick av mig 2012. min brompton vinterpendlare som gjorde jag i ordning för sju-åtta år sedan, inget bytt.

kanske värt pröva syntetoljametoden nästa gång du byter? fyll höljet med lämplig mängd innan vajern sticks i.
Jag misstänker, som med nästan allt annat i våra cykelstall, att våra funktionskrav skiljer sig åt något 😉

Vintersmörja för wire?
Jag brukar väl inte smörja precis, men har någon tanke om att litet smuts följer med oljan ut, och kanske det ger höljet insida litet längre livslängd.

Vintersmörja för wire?
Jag misstänker, som med nästan allt annat i våra cykelstall, att våra funktionskrav skiljer sig åt något 😉
ja det verkar som du står ut med större friktion;)?

men tror egentligen vi har liknade inställning underhåll både av pendlare och mtb? det skall bara fungera liksom, utan överdrivna insatser eller topsning. men fungera bra.

orka t ex hålla på med daglig avtorkning av kedjan😱

Vintersmörja för wire?
Blir det inte ett elände med olja om det blir frysgrader?
Det är lite min upplevelse. Inte så det påverkar funktionen speciellt mycket men är man kinkig med känslan i reglaget så lär man inte va helt glad. Blev till att byta till nya fräscha optislick och hölje på vintercrossen för mig här nån vecka sen. Tycker dom där tätade ändhylsorna som shimano säljer löst fungerar riktigt bra för övrigt för att hålla ute vatten, men livslägden verkar vara ungefär en eländessäsong innan dom börjar bli lite opålitliga. Är i slutändan så små pengar och liten mekstund det kostar med nytt och fräscht så orkar själv inte hålla på o dumsnåla med spännande lösningar. Men man väljer ju själv vad man tycker är värt att lägga tid och pengar på.

Tillbaka
Topp