Vinterträning

glennsa

Medlem
Vinterträning
tjo!
Skulle va intresant och höra hur ni har tänkt hålla igång i vinter??
Ska ni fortsätta ute och hojja hela vitern (burr!) eller skall ni gnida
på trainer eller nå annat?
Själv blir det "gnida på trainer" varianten pga avsaknad av vinterhojj, samt förhoppningsvis lite längdskider, och möjligen(om jag blir riktigt desperat) lite löpning.

Ni då??

Vinterträning
Vinterträningen består av en massa chips och öl så man inte tappar i vikt. Det blir ju inte så mycket bars och annat med mycket kalorier i under vintern så det är lika bra att kompensera det på annat sätt.

Skämt å sido så blir det väl lite psyksik träning (läs trainer), tycker det är som att dricka alkoholfri Whisky...
Ett och annat löppass lär det väl bli också.

Spinning är ej att förakta heller, finns massor att titta på under passen ;-).

Har lite valla kvar på skidorna sedan förra säsongen så de kanske få komma ut i spåret också.

Vinterträning
Jag kommer köra styrketräning som vanligt 2 ggr/vecka. Kör då hela kroppen 3x15 (med lite undantag) men med fokus på ben (knäböj) då, följde Joe Friels ideer i MTB Training bible i fjol, tyckte det funkade bra.

Sen ska jag köra längdskidor, hoppas det blir snö. De brukar dock ha en konstsnö bana vid rudan ca 3 min från min bostad. Kanske blir ett "tränings läger" i bruksvallarna i November/December om man kan lura med sig nån...Ska tydligen vara bra i Gävle också har ju "bara" 15 mil dit...

Långfärdsskridskor är kul, brukar köra med stavar och köra i rätt bra tempo, grymt på fina havsisar.

Innebandy blir det 1 gång i veckan, kanske lite simmning. Annars "trainer" minst 1 gång/vecka kanske varvat med "spinning" för det "sociala" då.

Tror inte det blir någon vintercykling, tycker det är rätt skönt med ett "break" både för kropp och huvud och man är ju inte Elit direkt....

Föredrar att känna "suget" till våren då. ;-)

Vinterträning
Det blir mtb för hela slanten! Enda ändringen är kanske att det blir ca 3-4 pass i veckan istället för fler som på sommaren. Har inte mycket övers för spinning och gym, det är helt enkelt för "instängt"... :-P

Att köra mtb hela vintern ger enormt mycket, både i upplevelser och cykling. Dels håller man igång de rätta musklerna och konditionen, dels förbättrar man sin teknik helt klart eftersom det är svårare och halare att köra i skogen på vintern.

Vad behöver man då? Önskelistan till tomten kan se ut så här:

1. Motivation - tycker man inte det är kul är det ingen idé...
2. Träningskompisar - kör ihop med kompisar, då blir det kul!
3. Vinterkläder - lite lager på lager och så ut och kör!
4. Övrigt - kanske dubbdäck om så krävs, annars pannlampa för kvällarna.
5. Cykel - det duger med vad som helst, men vill man "spara" på finhojen så kan det vara idé att skaffa en vinterhoj.

/Leo

Vinterträning
Det blir kanske inte lika mycket cykling och framför allt inte lika långa turer som på sommaren, men motivationen är det inga problem med tycker jag.

Det är så radikalt annorlunda på vintern jämfört med sommaren (och hösten och våren), än mer annorlunda blir det när det är mörkt.

/jonas

Vinterträning
Damn! Du är ju riktigt seriös Leo!
Själv så tänker jag köra ungefär lika sporadiskt som vanligt beroende på tillgång av tid...
Jag kanske är lite pervers men jag tycker det känns riktigt kul med vinterträning. Det är ju annorlunda underlag, mörkt, kallt, halt osv... kul helt enkelt!
I övrigt blir det en del innebandy och gym oxå <-- oxå roliga träningsformer!!

//jens

Vinterträning
Kul att höra att det är fler som tänker köra mtb hela vintern!

Förra vintern var den första för mig, jag tränade i princip varje 2-3 ggr i veckan. Träning under dagar som var jallare än -15 blev det inte (här i Sthlm var det ändå inte många dagar som var kallare).

De bästa turerna blev när det var riktigt isigt och solen sken, dubbdäck rekommenderas! Håller med dig Jens/Schmuck, det där med att det är halt är lockande...

Slutligen, tränar på gym också någon gång extra under vardagkvällar, ev. någon joggintur runt Kungsholmen.

/Mika

Vinterträning
Det blir 1-2 långpass/vecka på vintercykel fr.o.m. mitten av november. Styrketräningen, 2 ggr/vecka, började jag med idag.
Löpning 2-4 pass/vecka, blandas lite med ett och annat spinningpass, antingen i garaget eller på klubben.
Hockeyträning med barnen blir det väl någon gång i veckan också.

I slutet av februari blir det mindre styrketräning men mer tempo och intervallträning på spinningcykeln och MTB:n.

Runt den 25:e april börjar tävlingssäsongen igen.

/Thomas

Vinterträning
Strongt av alla som tänker ut och springa i kylan...
Och att cykla MTB på vintern skulle man nog prova men är det i skogen ni menar?? Är det snö så går det väll inte??

Har jusst avslutat ett "alkoholfri whisky" pass, gick ganska bra när man såg på film.
Kul med alla svar, men visst finns det fler som tänker träna i vinter? ;)

//Glennsa

Vinterträning
Snö i mina hemtrakter:

Oftast när det är snö så är det folk ute o går på stigarna, då blir det en 2-3dm bred stig av packad snö med toppengrepp. Tills det töar, då blir den av is och dubbdäckstvång.

Eller så är det bara lite pudersnö, då är det (också) fantastiskt roligt att blåsa på på stigarna!

Vinterträning
Snö? Det är inga problem, jag drar ut så fort det har snöat, det är hur kul som helst!!! Gränsen går vid ca 15-20cm nysnö, är det mer än så, så blir det lite väl jobbigt men det går det med. En runda på 2mil som på sommaren tar ca 50 minuter att köra tog förra vintern 1h40min när det var som mest snö. ;-)

Bra däck krävs, om det är lössnö. Då funkar glest grovmönstrade däck bäst, med mycket lite luft i - jag har kört ner till 20psi i mina Hutchinson Alligator Gold.

Än är det ju inte vinter, men nästan. Igårkväll var jag och några kompisar ute och körde järnet i regnet/leran med pannlampa. Det var snorhalt nästan överallt, ändå körde vi rätt fort även där det var som stökigast(stigen förbi golfbanan och ner till Bertilssons!!). :-P Helt otrolig känsla att bara dra på och "flyga" i mörkret!

Det är i skogen och på stigar man ska köra, rulla runt på grusväg är inget kul. :-S

/Leo

Vinterträning
Med filosofin att bara cykla för skojs skull så blir det ju aldrig tråkigt eller något behov av uppehåll? Jag tycker alltid att det är helt underbart att komma ut på hojjen (men inte för att träna för då tappar jag stinget direkt).

Ibland tycker jag nästan att de ruggigaste och mörkaste kvällarna med pannlampa och några kompisar är de bästa - Man har ju de flesta stigarna i skogen helt för sig själv och riskerar inte att köra på någon.

Känns helt enkelt lite exlusivt att man har kommit på tjusningen med pannlampa och shyssta kläder..

Dessutom känns det extra bra när man vet att 90% av bekantskaps kretsen antingen har gått i idé för vintern eller i bästa fall släpar runt inne på nått gym eller pressar på en trainer i en svettig källare. Man känner sig helt enkelt jäkligt frisk av att vara ute året runt, dessutom blir man ju en bättre cyklist..?

Hoppas att det blir en riktigt mild och fin "vinter" i år :)
/Dick

Vinterträning
MTB utomhus ar en hojdare pa vintern! framforallt om man kan hitta lite hart packade skoterspar att kora i, det ar en helt ny upplevelse som maste upplevas personligen!! Det ar darav jag vill kora en vinterrunda uppe i Halsginland for runt mina foraldrars hus finns det grymt med roliga skoterspar!

Spinning ar ju annars alternativ tillsammans med trainer, trainer ar dock ett mindre roligt alternativ men det ar effektivt och med trainern framfor TVn och en cykeltavling att se pa eller lite schyssta musikvideos gar det an. Jag brukar kora lite langpass pa trainer ibland och se en film samtidigt.

Tycks ju som om Anders och Dennis springer pa lite spinning sa det ar ju bara att haka pa dem, det ar ett trevligt alternativ dar man kan fa lite utsikt ocksa :-)

Vinterträning
Här blir det ute cykling hela vintern, ska försöka att hålla mig på 5 pass/vecka motivationen är det inget fel på efter ett bra avslut på LL året(med mina mått mätt).
Även en del nya prylar har köpts till vintern så som div.kläder, pannlampa å en ny vinterhoj(se länk nedan, har bytt sadeln mot en Selle SLR å en flackare styrstam).
<http://www.cannondale.com/bikes/04/ce/model-4XR1.html>

Vintercyklin på mörka småvägar har sin charm å hur många världs problem har man inte löst i mörkret.

Lycka till i vinter!
//Jekyll

Vinterträning
Vinterträning är helt ok bara det inte är alltför kallt... 6 pass utomhus/vecka är tanken...

Håller mig dock uteslutande till landsvägar/grusvägar med mtbn, allt för att vara snabbast (knappast troligt dock) på racern när våren nalkas....

Detta kombineras till viss del med inomhuscykling, men huvuddelen sker som sig bör utomhus.

Vinterträning
Försökte mig på lite träning på trainer för ett år sedan men jag stog inte ut. Tråkigt, svettigt och bullrigt som f*n. Funkar inte för mig. Körde kanske fem gånger hemma.

Annars blir det mtb i skogen bara på helgerna under den mörka årstiden. På veckodagarna när jag jobbar kan det bli någon runda på asfalt med vanliga lampor eller löpning.
Kan då och då få en släng av gymsjukan också, någon period under vinterhalvåret. Skulle vara bra för ryggen om jag kunde knalla dit lite oftare, men jag brukar tröttna snabbt på gymmet.

Pannlampa hägrar, men jag får se. Ny ram står ju på önskelistan också...

Vinterträning
Ska man köra trainer så blir det roligare om man har ett program.

Finns en hel del att hämta på Tacx hemsida <http://www.tacx.nl/> kolla under Support/Training recomendations/Workouts.

Ni som cyklar på vintern använder ni dämpare ?
Hur blir det med salt och annat skit eller tar ni bilen till skogen ??

/Anders
Lite sugen att testa vintercykling

Vinterträning
anderski:

Jag kör med dämpare på vintern,närmare bestämt en manitou med 4 år på nacken... eftersom jag mest kör på vägen så är dock nästa steg att köra med stel gaffel.. känner att jag inte har nån större användning för dämpare...

Vad gäller salt och annat så är jag lycklig norrlänning och slipper saltet på "mina" vägar. Men visst slits det en del på drivpaketet vid slask då sand, grus och annat tenderar att hamna på cykeln... regelbunden tvättning rekommenderas

Vinterträning
anderski: Har en gammal Univega hardtail med en simpel Manitou Spyder R gaffel som inte ens innehåller olja. Fungerar ok, men är lite stötigt jämfört med Bulliten... Man ser garanterat fram emot våren efter några månader på en hardtail! ;-)

Salt, nåja, det blir oftast ändå cykeltvätt efter turerna så det är inget problem egentligen. Brukar inte köra längre än ett par km i stan innan jag är i skogen.

Skulle inte överleva vintern utan att köra i skogen, så kul är det faktiskt! Däremot undviker jag längre turer än ett par timmar när det är kallt, mina tår säger ifrån efter ca en timma... :-P

/Leo

Vinterträning
Anderski: Inga problem köra med dämpare på vintern. Saltet kommer man tyvärr inte undan om man bor i stan och måste cykla transportsträckor för att ta sig ut. Oftast blir cykeln ändå så pass smutsigt efter vinterturerna, så man tvättar den ofta. Bara man tvättar bort saltet och oljar in utsatta delar ofta så har jag inte upptäckt några skador pga saltet. Men vänta inte för länge att tvättningen och inoljningen efter träningsturen, saltet angriper fort.

Det är lite att fixa alltid efter träningarna, men åkupplevelserna är värda det.

M

Vinterträning
Ja, man blir kall om fötterna och fingrarna. Ja, cykeln slits av av vägsalt.
Ja, det är halt. Ja, det är bökigare att tvätta och underhålla cykeln på vintern. Ja, man får luftrörskatarr och kan inte snacka på en vecka.
Ja, man halkar på ett isigt berg och och sliter på sitt redan tidigare trasiga ledband i axeln. Så är det. Alternativet är ju ännu värre, eller hur?

Vinterträning
Nu är jag och far i de djupa happy-arkiven :)

Tränar på gym fem pass/vecka. Kanske låter mycket, men det är det egentligen inte.

Måndag: Ben & vader
Tisdag: Axlar & triceps
Onsdag: Rygg & traps
Torsdag: Bröst & underamar
Fredag: Biceps & mage

Var pass tar ungefär 30-45 minuter så det blir c.a. 150-225 minuter per vecka. Ungefär som att ta ett entimmaspass tre ggr./vecka. Fördelarna är flera, men det bästa är att jag kommer ifrån jobbet en stund varje dag (tränar på lunchen, skönt med 2h lunch :).

Ska börja med spinning på onsdag är det tänkt (ingen idé att köra tidigare i veckan med tanke på måndagens benpass).

Cyklingen ja, den blir tyvärr förlagd till helgerna då jag inte har råd med en pannlampa just nu. Har inte cyklat särledes mycket sedan FMT, det är mycket som ska hinnas med på en helg... Men skam den som ger sig :)

Så fort det blir skidföre ska jag börja gnessa längd också. Löpning håller inte knät för så det är ingen risk att man blir *så* galen!

I januari är det Snö(g)loppet igen, måste få igång benen till dess - lite rädd att upptäcka hur mycket man tappat sen FMT dock :)

Vinterträning
Ja, det stämmer, oftast. ;-) Idag var det bara jag som vågade mig ut i mörkret, ensam. Får se om det blir fler på torsdag?

/Leo

Vinterträning
Ja, för tusan! En del löpning blir det, backintervaller tycker jag främjar uppförskörningen på MTB, men även vanliga löprundor på tröskelintensitet är rätt sköna så här års! Kom ut imorse när det började bli ljust, det enda som hördes var en Råbock som skällde! Mitt enda krav på löpning är att den helst ska utföras i skogen! Ungefär som med cyklingen alltså! Och sådan blir det ju en del också, men inte lika mycket på vintern som under de andra årstiderna. Har haft en spinningcykel för inomhusträning, men det funkade inte för mej, tyckte det var för tråkigt!

Vinterträning
Tjena!

Min träning blir som vanligt med hunden ute på stigarna.
Införskaffade mig ett hundbälte som jag kopplar hundens koppel i...Han springer framför
mig samtidigt som de blir lite träning för honom också då de blir lite drag från hans sida.
Klockrent bälte.

Kan berätta min lilla bakgrund också...
Jag är inte precis i fitnessform, men började effektivt med träning efter hunden
fick av sitt gips efter en halkolycka i februari i år. Så vid april startade jag min
hårda träning, ändrade kosten totalt och hade 110% koncentration på att jag ska klara detta.
Från april-augusti så har jag gått ner 26kg (helt underbart). Nu har jag stannat på 92kg, men ska ner
till 85kg (är 180cm lång).
De här var min bakgrund.

Så för min del blir de vanlig cykling till&från jobbet, styrketräning samt motion med
hunden 1h30m på morgonen och 1h30m på kvällen i rask takt/jogging.

Mvh
Panos

Vinterträning
Grattis till viktnedgången! Om jag fattade rätt så springer du alltså med hunden? Vad är det för hund? Var lite inne på att skaffa hund att springa med för några år sedan, innan cykelintresset tog överhanden!

Vinterträning
Jo...springer o joggar med hunden!
De har vart en hel del rehab med hunden, men nu e han helt återställt.
Hunden i fråga är en dobermann, en hane på snart 9år...Helt underbar hund.
Man kan inte tro att han snart är 9år...hehe!

Har man ingen att träna med ute, så e hunden den bästa kamraten ;)

Vinterträning
Denna vintern blir lite annorlunda mot de senaste.

Jag kan inte cykelpendla så mycket som jag vill och har gjort tidigare år pga lämning på dagis.
Nu blir det pendling 2 dar i veckan :(

Planen är att förutom de två passen försöka få två hårda pass på trainern och ett pass riktig cykling varje helg fram till mitten av feb. Sen ska detta intensifieras.

Vinterträning
Kanske ska the best ge sin åsikt och sin plan. Så här är det.
Tänker vardagspendla hela året, som jag brukar sedan tänker jag köra utomhus så länge det bara går. November ska jg träna och i värsta fallet skippar jag riktig cykling dec,jan och februari.

Funderar starkt på att dra ut trainern i trädgården men då måste jag jämna lite jord och helst fixa ett tak.

Träna inomhus (fast att jag har tillgång till wattbike) är något jag starkt sätter mig emot. Då du helt enkelt inte kan komma runt det faktumet att så extremt mycket energi går rakt ut i värme på alla dessa dåligt ventilerade gym.

Vinterträning
Började att cykla ute regelbundet (helger) förra vinter - i stockholm. Fick till en-två pass värje helg - någon enstaka mitt i veckan hela vintern. Allt mellan 3-10 mil på stig eller grus / landsväg på min cyclocross. Gick ner på isen bara två gånger och ångrade en enda pass (-3 och regn / slask). Jag har köpte riktiga vinterskor och vinterhandskar till vinter 2017-2018 och tänkte att komplettera medeldistans och långpass ute med intervaller på trainern.

Svårt att slå en solig vinterdag på cykeln i skogen eller grusväg.

Tillbaka
Topp