Hej
Jag kan ju inte släppa detta med min effekt kontra hastighet, så jag gjorde ett icke-vetenskapligt prov idag eftersom det var första dagen på mycket länge som man inte blåser av vägen. Använder Garmin 3 effektpedaler. Karbonracer, halvaero med 50 mm fälthöjd fram och 80 mm fälthöjd bak. Däck Continental GP5000 med Vittoria Latexslang. Aerostyre.
Så jag åkte en sträcka, vände snabbt och körde samma sträcka tillbaka. 12,9 km 2 ggr alltså. Körde Klarälvsbanan i Karlstad, då slipper man stopp och trafikljus. Stigning 50 m, nedför 29 m i höjdskillnad. Det blir ju tvärtom på vägen hem givetvis. Jag brukar köra på hoodsen, denna gång var jag inte nere på dropsen en enda sekund. Hyfsad oflaxig klädsel, långBIBs.
Totalt:
Medelhastighet 34,12 km/h
Medeleffekt 216 W (normaliserad 222 W)
På väg ut (motvind ca 2 m/s)
Medelhastighet 32,21 km/h
Medeleffekt 213 W (normaliserad 222 W)
På väg hem (medvind ca 2 m/s)
Medelhastighet 36,03 km/h
Medeleffekt 219 W (normaliserad 222 W)
Kan tillägga att jag har kollat hastighetsmätningen. Den stämmer. Och det verkar som att detta är en nivå som återkommer hela tiden på effektmätaren.
När jag läser andras inlägg så känner jag inte igen kopplingen hastighet-effekt. När jag kollar olika kalkylatorer på nätet stämmer det inte heller. Det verkar fattas 2 km/h eller 30 W.
Kan det vara aerodynamiken, är det någon som kör en "riktig" aerocykel som har sett liknande eller lägre effektsiffror vid liknande hastigheter?