Vinterträningen sabbat

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
Vinterträningen sabbat
Miss Lycka 2.0 sa:
I vilken vindtunnel har du fått uppmät dina wattal i?

Värden finns ju överallt. NASA har en fin sida där man kan plocka lite värden och sedan räkna lite. Vad drar en dm friliggande kabel vid styret, jo en dm rund kabel drar ca 0,8 W. Ett runt styre drar mer än en foilprofil osv osv. Sedan finns ju en massa tester där folk cyklar runt i en velodrom/bana med en given uteffekt och sedan mäter hastigheten. Man får ju kolla runt och bestämma sig om man tror på aero eller inte. Jarno Bierman mäter saker i sin rullmotståndsrigg osv osv

Vindtunnlar visar inte allt. Rotational drag på hjulen mäts inte t ex.

Vinterträningen sabbat
Gano sa:
Guldragge sa:
Gano sa:
d_anders sa:
Jag har också svårt att förmå mig själv till maximalt ansträngning inomhus så jag känner igen känslan. Gissar på att du i höstas bör ha legat i alla fall runt 250 watt i ftp för att klara 32 km/h i några timmar. Är du i minst lika bra form nu så kommer du säkert bli glad när du ser vad du lyckas prestera för effektvärden utomhus snart.

Tack, trodde jag var ensam om att inte riktigt trivas på trainern....det är pulsen som jag inte riktigt får upp inomhus utan att må dåligt. Utomhus kommer jag lätt över 150 i puls, det händer liksom inte på trainern, då ligger jag och masar på 130-140 i puls och tycker DET är jobbigt. Märkligt.

Läser om din puls.....jag kan ha runt 160 i snittpuls när jag cykelpendlar tur å retur jobbet. Och då tycker jag inte att jag tar i sådär överdrivet. Rätt personligt det där med pulsvärden.

Jag har 42 i vilopuls och typ 170 som max, rätt normalt för en 51-årig gubbe.

Själv kommer jag nästan upp till 200 i maxpuls. Är 52 bast. Vila runt 55.

Vinterträningen sabbat
Hej

Jag kan ju inte släppa detta med min effekt kontra hastighet, så jag gjorde ett icke-vetenskapligt prov idag eftersom det var första dagen på mycket länge som man inte blåser av vägen. Använder Garmin 3 effektpedaler. Karbonracer, halvaero med 50 mm fälthöjd fram och 80 mm fälthöjd bak. Däck Continental GP5000 med Vittoria Latexslang. Aerostyre.

Så jag åkte en sträcka, vände snabbt och körde samma sträcka tillbaka. 12,9 km 2 ggr alltså. Körde Klarälvsbanan i Karlstad, då slipper man stopp och trafikljus. Stigning 50 m, nedför 29 m i höjdskillnad. Det blir ju tvärtom på vägen hem givetvis. Jag brukar köra på hoodsen, denna gång var jag inte nere på dropsen en enda sekund. Hyfsad oflaxig klädsel, långBIBs.

Totalt:
Medelhastighet 34,12 km/h
Medeleffekt 216 W (normaliserad 222 W)

På väg ut (motvind ca 2 m/s)
Medelhastighet 32,21 km/h
Medeleffekt 213 W (normaliserad 222 W)

På väg hem (medvind ca 2 m/s)
Medelhastighet 36,03 km/h
Medeleffekt 219 W (normaliserad 222 W)

Kan tillägga att jag har kollat hastighetsmätningen. Den stämmer. Och det verkar som att detta är en nivå som återkommer hela tiden på effektmätaren.

När jag läser andras inlägg så känner jag inte igen kopplingen hastighet-effekt. När jag kollar olika kalkylatorer på nätet stämmer det inte heller. Det verkar fattas 2 km/h eller 30 W.

Kan det vara aerodynamiken, är det någon som kör en "riktig" aerocykel som har sett liknande eller lägre effektsiffror vid liknande hastigheter?

Vinterträningen sabbat
d_anders sa:
Hög hastighet för den effekten, effektmätare kanske visar för låga värden.

Hittade ett avsnitt av Cycling Weekly på Youtube där de gör en jämförelse på Herne Hill Velodrome. "How much faster are aero wheels?". De kör en Merida Reacto med 200/300W med vanliga hjul, 50mm fälg och heldisk/trispoke.

200W
vanliga Enve 40/50 mm disk/3-sp
30,7 32,7 33,1

300W
36,4 38,6 39,6

Vinterträningen sabbat
Jag tycker inte att det låter supermärkligt. Jag har tittat lite på mina rundor och hittade en runda från oktober där jag snittat 205 watt med en hastighet på 33,4 km/h. "Weighted average power" på 215 och jag kör på aeroracer men UTAN aerostyre. Men att hålla på att jämföra uterundor och om man har långbibs eller inte kommer inte göra dig klokare. Prova en annan effektmätare.

Vinterträningen sabbat
Whenthingsgowrong sa:
Jag tycker inte att det låter supermärkligt. Jag har tittat lite på mina rundor och hittade en runda från oktober där jag snittat 205 watt med en hastighet på 33,4 km/h. "Weighted average power" på 215 och jag kör på aeroracer men UTAN aerostyre. Men att hålla på att jämföra uterundor och om man har långbibs eller inte kommer inte göra dig klokare. Prova en annan effektmätare.
Tack!
Då är det nog normal effektnivå kontra hastighet. Får se om jag ska korstesta pedalerna, men har du data från en hyfsat slimmad aerocykel som ligger i närheten så är det väl bevis nog. Sedan är det inte extremt viktigt med enstaka Watt hit och dit bara det är stabilt.

Vinterträningen sabbat
Gano sa:
Hej

Jag kan ju inte släppa detta med min effekt kontra hastighet, så jag gjorde ett icke-vetenskapligt prov idag eftersom det var första dagen på mycket länge som man inte blåser av vägen. Använder Garmin 3 effektpedaler. Karbonracer, halvaero med 50 mm fälthöjd fram och 80 mm fälthöjd bak. Däck Continental GP5000 med Vittoria Latexslang. Aerostyre.

Så jag åkte en sträcka, vände snabbt och körde samma sträcka tillbaka. 12,9 km 2 ggr alltså. Körde Klarälvsbanan i Karlstad, då slipper man stopp och trafikljus. Stigning 50 m, nedför 29 m i höjdskillnad. Det blir ju tvärtom på vägen hem givetvis. Jag brukar köra på hoodsen, denna gång var jag inte nere på dropsen en enda sekund. Hyfsad oflaxig klädsel, långBIBs.

Totalt:
Medelhastighet 34,12 km/h
Medeleffekt 216 W (normaliserad 222 W)

På väg ut (motvind ca 2 m/s)
Medelhastighet 32,21 km/h
Medeleffekt 213 W (normaliserad 222 W)

På väg hem (medvind ca 2 m/s)
Medelhastighet 36,03 km/h
Medeleffekt 219 W (normaliserad 222 W)

Kan tillägga att jag har kollat hastighetsmätningen. Den stämmer. Och det verkar som att detta är en nivå som återkommer hela tiden på effektmätaren.

När jag läser andras inlägg så känner jag inte igen kopplingen hastighet-effekt. När jag kollar olika kalkylatorer på nätet stämmer det inte heller. Det verkar fattas 2 km/h eller 30 W.

Kan det vara aerodynamiken, är det någon som kör en "riktig" aerocykel som har sett liknande eller lägre effektsiffror vid liknande hastigheter?

Nu när jag orkat kravla mig upp på cykeln har jag i sann vetenskaplig anda kört samma sträcka ( tror jag ) på banvallen .
Klev på vid bron på Lorensberg och tänkte cykla ca 34 km/h som jämförelse men blev annat , tryckte ett varv som trycktes av vid första asfaltsvägen i banjoland (Forshaga ) , tror det är där skidspåret börjar (eller slutar) på vintern .
Cyklade därefter en timme men kom tillbaka samma väg och klockade "exakt" samma sträcka åt motsatt håll också . Tyvärr vred vinden från sida-med till som det kändes rak motvind hem .

Fruktansvärt o-aero cross / 183 cm 79,3 kg gubbe / 3/4- byxor , skoöverdrag , tight tröja .

Lorensberg - Banjoland : 22 min 42 s / 245w / 38,o km/h / sida-med
Banjoland - Lorensberg : 27 Min 35 s / 247w / 31,5 km/h / mot ( som det kändes )

Detta ger såklart absolut ingenting ( mer än träning för mig ( och tillfälligt mindre ont i ryggen )) utan du borde komma förbi med dina pedaler och prova på någon av mina cyklar .

M

Vinterträningen sabbat
Manurhin2 sa:
Dagens tur med sänkt styre 2 cm .
209w / 217 w np / 50 km / 30,9 km/h
Mindre fart / kraft , imorgon blir det buffalostyre ?
Torsdag kväll från portalen Sjöstad upp till raststället högsta punkten mellan Ulvsby och Forshaga. Vinden vred lite till min nackdel. 33,13 km/h i snitt. 215 W medel. 222W np. Hade Buffalostyre på min KS50. Och 50 cc tyskt original.

Vinterträningen sabbat
I sann vetenskaplig anda cyklandes idag exakt samma sträcka parallellt på banvallen av en smygfet herre på 79kg 183 cm och en lite fetare herre på 85 kg / 185cm .
Efter 13,33 km , 34hm , medelhastighet 36,6 km/h i 21m 48s så skiljde det 1w .

Case closed skulle jag säga .

M

Vinterträningen sabbat
Manurhin2 sa:
I sann vetenskaplig anda cyklandes idag exakt samma sträcka parallellt på banvallen av en smygfet herre på 79kg 183 cm och en lite fetare herre på 85 kg / 185cm .

M

OK, mina Garmin 3 mäter nog rätt. M.s cykel lite mindre aero än min då han körde sin grushoj och jag hade höga karbonfälgar (50/80) vid detta provtillfälle, men jag väger 6 kg mer vilket nog blir plus minus noll då vi hade 34 höjdmeter. Intressant försök. Man kan nörda ner sig ännu mer.
1) har man lite mer aerofördel så kan man vara fetare.
2) så oerhört snabb jag ska bli när/om jag går ner ännu mer i vikt.
3) M borde fixa de där sista skruvarna på sin riktiga racer.

Vinterträningen sabbat
Gano sa:
d_anders sa:

Hittade ett avsnitt av Cycling Weekly på Youtube där de gör en jämförelse på Herne Hill Velodrome. "How much faster are aero wheels?". De kör en Merida Reacto med 200/300W med vanliga hjul, 50mm fälg och heldisk/trispoke.

200W
30,7 32,7 33,1

300W
36,4 38,6 39,6

Stämmer det verkligen att aerofälgar gör 2 km/h?!? Jag som lovat mig själv att inte handla mer nu...

Vinterträningen sabbat
Gano sa:
Manurhin2 sa:

M

OK, mina Garmin 3 mäter nog rätt. M.s cykel lite mindre aero än min då han körde sin grushoj och jag hade höga karbonfälgar (50/80) vid detta provtillfälle, men jag väger 6 kg mer vilket nog blir plus minus noll då vi hade 34 höjdmeter. Intressant försök. Man kan nörda ner sig ännu mer.
1) har man lite mer aerofördel så kan man vara fetare.
2) så oerhört snabb jag ska bli när/om jag går ner ännu mer i vikt.
3) M borde fixa de där sista skruvarna på sin riktiga racer.

Jag skulle säga att dom -30w som spekulerats i är rena drömmar .
Det är ju heller inget smart sätt att kolla på egentligen utan pedalerna skulle såklart ha suttit på min cykel tillsammans med Quarqet .
Har du kommit dit att du litar på pedalerna så är ju saken biff .
Bara att börja använda dom som verktyg när du kör själv , även om du blir med på lagtempona på sikt när du för .

M

Vinterträningen sabbat
magnil sa:
Gano sa:
d_anders sa:

200W
30,7 32,7 33,1

300W
36,4 38,6 39,6

Stämmer det verkligen att aerofälgar gör 2 km/h?!? Jag som lovat mig själv att inte handla mer nu...

Har man riktigt dåliga fälgar i utgångsläget så kanske det kan bli så. Jag tror de medvetet kan ha valt en fälg som har usel aerodynamik och jämfört med top-of-the-line karbonfälgar typ ENVE.
Jag tycker dessa "tester" har sitt berättigande för att man provar hela systemet. Vindtunneltester av hjul tycker jag man kan vara kritisk mot för att man inte får med rotationsmotståndet som ekrarna ger i luften. Det är enormt komplicerat att få med det då man måste driva hjulen och mäta den effekt som går åt samtidigt som man mäter luftmotståndet i vindtunneln. Sedan ska man sammanställa detta till totalt drag. Högre fälgar=kortare ekrar=mindre rotationsmotstånd. Samma sak med bromsskivor, de kan vara testade i vindtunnel men rotationsmotståndet i luften får man inte med. Kanske allt är en gimmick för att sälja in bromsskivor till allt och alla? Men det är förstås bara min åsikt.

Vinterträningen sabbat
Inte en chans i helvete att envehjulen gör 2 kmh över vanliga lågprogilhjul. Det där är redaktionell reklam betald av enve.
Ja, jag har flera envehjul. :)

Vinterträningen sabbat
Lingon sa:
Inte en chans i helvete att envehjulen gör 2 kmh över vanliga lågprogilhjul. Det där är redaktionell reklam betald av enve.

Från hambinis blogg,bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest https://www.hambini.com/blog/post/bicycle-wheel-aerodynamics-which-one-is-fastest/:
"In the bike industry, wheel aerodynamic testing has generally been conducted by two groups of people - Wheel manufacturers and journalists."

Och ibland är det nog så att de samarbetar.

Vinterträningen sabbat
Lingon sa:

OK. Säg att man utgår från 200 W, det ger 31,89 km/h i Bike Calculator. Om man ska öka till 33,89 km/h så behövs 35 W till. Då skulle alltså hjulen spara 35W?? Men sedan hör man siffror på hjulen som säger typ 8W lägre effektbehov, och det motsvarar kanske 0,5 km/h högre hastighet. OK, jag köper att det är helt orimligt med +2 km/h.
Men då måste jag ha ökat min output med 35-8= 27W efter 2 månader med halvkontinuerlig träning i innetrainer. Ja. OK då. Total ökning 35 W varav 8W på hjul och 27W på träning.

Vinterträningen sabbat
Gano sa:
Men då måste jag ha ökat min output med 35-8= 27W efter 2 månader med halvkontinuerlig träning i innetrainer. Ja. OK då. Total ökning 35 W varav 8W på hjul och 27W på träning.

Du tror inte att din viktminskning bidragit till bättre fart? 4 kg mindre att bära på gör en hel del.

Vinterträningen sabbat
ejma sa:
Gano sa:

Du tror inte att din viktminskning bidragit till bättre fart? 4 kg mindre att bära på gör en hel del.

Körde det i Bike Calculator, -4 kg ger EDIT: 0,10 km/h ökad hastighet...

Senast redigerad av en moderator:
Vinterträningen sabbat
Gano sa:
ejma sa:
Gano sa:

Säger Bike Calculator något om hur det är på kuperad runda?

Vinterträningen sabbat
Spacekitty sa:
Gano sa:
ejma sa:
Gano sa:

Säger Bike Calculator något om hur det är på kuperad runda?
Nej. Kuperad bana stjäl fart i uppförsbackarna som sedan blir svårt att ta igen utför då luften bromsar. Och det kan vara krokigt nedför, och då blir det ännu värre. Men detta är inte kuperat alls bara 50 hm hit och dit.

Vinterträningen sabbat
Tillbaka
Topp