Visa dåligt låsta cyklar

Andreas12345678

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Känns ändå ganska genomtänkt i jämförelse med många andra i tråden faktiskt. Maximalt skydd med minilås?
Alltså jag tror att bara något spontan-tjyv inte ser låset och rycker iväg cykeln så kommer ju ekrarna knäckas och cykeln gå att rulla fram före personen ens märkt av låset. (lär ju låta lite så klart och kan ju lika gärna gå sönder vid infästning i fälgen)

Benet

Medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Säkrat topprör

Bilagor

• 43863CFB-120D-458F-9A93-63D305F5EBF2.jpeg
    43863CFB-120D-458F-9A93-63D305F5EBF2.jpeg
    1.1 MB · Besök: 163

GoranS

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Visa bilaga 594973
Parkerade bredvid den här i morse.
Det gula är ett MC-lås för bromsskiva med inbyggt larm. Det sitter visserligen bara genom några ekrar, men det finns tre lås till. 😯

Fel tråd för den här cykeln, men hittade ingen "Visa väldigt låsta cyklar".
Va?! Du måste ju ta tillvara på tillfällena att skapa trådar. Sådana växer inte på träd, i alla fall om det ska vara lite originalitet på tråden vilket ju verkar vara fallet här.

Makten

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Undrar vad han har låst fast? Droppern eller bakhjulet? :D
*hon

Jag påtalade hur dålig låsmetoden var för vederbörande då vi råkades när jag skulle cykla hem. Hon insåg raskt att det inte var så smart. 😁

Å andra sidan kan man anse att grundproblemet är idiotiska cykelhängare där det inte går att låsa fast en cykel ordentligt. Precis som 99% av alla cykelställ. Så sjukt att de som köper in sånt inte har en susning om vad behoven är.

moros

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
*hon

Jag påtalade hur dålig låsmetoden var för vederbörande då vi råkades när jag skulle cykla hem. Hon insåg raskt att det inte var så smart. 😁

Å andra sidan kan man anse att grundproblemet är idiotiska cykelhängare där det inte går att låsa fast en cykel ordentligt. Precis som 99% av alla cykelställ. Så sjukt att de som köper in sånt inte har en susning om vad behoven är.
Håller med. Majoriteten av cykelställ är kassa. De som funkar att låsa fast sin cykel består till 50% av fastlåsta spökcyklar

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Visa dåligt låsta cyklar
Det är ändå förvånansvärt många som har riktigt dålig tankeverksamhet när de låser fast sin cykel. En del är väl ursäktade men en grundregel är väl ändå att låsa fast ramen. Min son cyklade med en klasskompis hem en gång och skulle låsa fast sin ram i cykelstället (ställd längs med, bakom) utanför dem. men kompisens mor förklarade att cykeln stod bättre i cykelstället och hjälpte honom att låsa fast framhjulet i stället.

Sen blev hennes egen cykel stulen inte långt därefter, kan ju tänka mig ungefär hur den var låst 🙃

Har också förklarat kids i skolan hur de ska låsa fast på vettigt vis.

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Det är ändå förvånansvärt många som har riktigt dålig tankeverksamhet när de låser fast sin cykel. En del är väl ursäktade men en grundregel är väl ändå att låsa fast ramen. Min son cyklade med en klasskompis hem en gång och skulle låsa fast sin ram i cykelstället (ställd längs med, bakom) utanför dem. men kompisens mor förklarade att cykeln stod bättre i cykelstället och hjälpte honom att låsa fast framhjulet i stället.

Sen blev hennes egen cykel stulen inte långt därefter, kan ju tänka mig ungefär hur den var låst 🙃

Har också förklarat kids i skolan hur de ska låsa fast på vettigt vis.
Vi har en grupp på fb för folk i vårt bostadsområde och periodvis lägga det upp rätt rätt med notiser om stulna cyklar. Inte sällan är de bara låsta i framhjulet, men om man påpekar att de kanske skulle tänka på att låsa cykeln bättre, eller inte lämna den dåligt låst på skolgården över helgen, så får man ofta till svar att ”det borde inte behövas” och ”om folk bara kunde skilja på mitt och ditt”.

Nåja, otack är den armes lön.

d_anders

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Pendlaren brukar jag lämna med enkelt vajerlås på stan de fåtal gånger jag har ärenden där. Ofta får jag välja mellan att bara dra låset genom ramen och bakhjulet eller att låsa fast framhjulet i cykelstället (vilket väljer man då?). Har gått bra hittills. Billig bockstyrecykel är nog ingen tjuvmagnet.

Bonzo

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Pendlaren brukar jag lämna med enkelt vajerlås på stan de fåtal gånger jag har ärenden där. Ofta får jag välja mellan att bara dra låset genom ramen och bakhjulet eller att låsa fast framhjulet i cykelstället (vilket väljer man då?). Har gått bra hittills. Billig bockstyrecykel är nog ingen tjuvmagnet.
Jag väljer ramen och bakhjulet alla dagar i veckan. Har bara ett bygellås till min pendlare och har inget vettigt att låsa fast den i, men hittills har den fått vara ifred utanför jobbet.

IM

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Vi har en grupp på fb för folk i vårt bostadsområde och periodvis lägga det upp rätt rätt med notiser om stulna cyklar. Inte sällan är de bara låsta i framhjulet, men om man påpekar att de kanske skulle tänka på att låsa cykeln bättre, eller inte lämna den dåligt låst på skolgården över helgen, så får man ofta till svar att ”det borde inte behövas” och ”om folk bara kunde skilja på mitt och ditt”.

Nåja, otack är den armes lön.
... Och bilister SKALL ju stanna vid övergångsställen, som den numera "förlamade från midjan och nedåt" sa... 🙄

r72

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Visa bilaga 594973
Parkerade bredvid den här i morse.
Det gula är ett MC-lås för bromsskiva med inbyggt larm. Det sitter visserligen bara genom några ekrar, men det finns tre lås till. 😯

Fel tråd för den här cykeln, men hittade ingen "Visa väldigt låsta cyklar".
Och ändå finns det ett fast monterat lås som inte användes. Kanske bara skulle springa in på kiosken...

r72

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Hur funkar sån lås? Är nyckeln i låset eller kan man låsa den utan nyckel?
Har för mig att jag hade något sådant för hundra år sedan och de kunde man låsa utan nyckel. Väldigt opraktiskt i så fall om någon låste utan att man hade med sig nyckeln, men jag kan minnas fel.

Berk

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Har för mig att jag hade något sådant för hundra år sedan och de kunde man låsa utan nyckel. Väldigt opraktiskt i så fall om någon låste utan att man hade med sig nyckeln, men jag kan minnas fel.

Det här är en gammaldags lås som satt på nästan alla cyklar i Nederländerna när jag var ung. Nyckeln kommer ut automatiskt när man låser och låset öppnar när man sticker i nyckeln. Främsta feature var att man kunde drar upp bakhjulet skjuta fram cykeln och sätta ner bakhjulet och då bröt låset. Järnen var så spröd att ekern som låset gick emot inte fick någon skada alls. Bra när man hade tappat nyckeln! (men inte så bra om någon annan tog din cykel)

846db5e5d3015113b67a7e45175d4be7.jpg

Guldragge

Aktiv medlem
Visa dåligt låsta cyklar
Det här är en gammaldags lås som satt på nästan alla cyklar i Nederländerna när jag var ung. Nyckeln kommer ut automatiskt när man låser och låset öppnar när man sticker i nyckeln. Främsta feature var att man kunde drar upp bakhjulet skjuta fram cykeln och sätta ner bakhjulet och då bröt låset. Järnen var så spröd att ekern som låset gick emot inte fick någon skada alls. Bra när man hade tappat nyckeln! (men inte så bra om någon annan tog din cykel)

Visa bilaga 595972
Utan att ha erfarenhet av cykeltjuveri: det där är ett spark-upp-lås.

Topp