Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Stefan W skrev:
-------------------------------------------------------
> Även fast de inte är jag själv tycker jag nog
> denna bild får visas upp i tråden :)
>
> Riktigt tung landning!
Tycker det ser ut som att han sitter o gör en burnis i diket, han har ju satt gashantaget på vänster sida o gasar fullt, den går nog på varvstoppet ....örn..örnnnnrnrrnnrrnnrnrrnrn!!
Alla cyklar i den här tråden är nu ute på begagnatmarknaden.
"Passar till XC/Dirt/DH/street, för åkare mellan 157 och 204 cm. Säljes eller bytes mot annan downhill i bra skick".
Timothy skrev:
> Fan Sernevi det där har jag missat krya på dig!
> Vad är det för årsmodell på resterna av
> gaffeln, 2006?
2007, bästa årgången :( skön var den. Tjafsar fortfarande en jävla massa med försäkringsbolaget, de vill inte ge mig massa pengar. Suck...
erik h skrev:
> Alla cyklar i den här tråden är nu ute på
> begagnatmarknaden.
> "Passar till XC/Dirt/DH/street, för åkare mellan
> 157 och 204 cm. Säljes eller bytes mot annan
> downhill i bra skick".
ehm nej? cyklarna är gjorde för att kunna bottna utan att gå sönder, en bra inställd dämpare ska dessutom bottna då och då så att man utnyttjar hela slaget...
ja, hela länkaget ska kunna utnyttjas på en cykel och då ska dämparen behöva bottna. Men du vet upprepade bottningar är inte för länkaget eller cykeln.
Jo. Det är väl sunt om man nån gång ibland använder hela slaget så man inte släpar runt på en massa onödig vikt och vevlagerhöjd. Fast kanske inte komprimera så det smäller ända upp till tinningarna.
Något säger mig att den här cykeln inte mår bra. Vem skulle köpa den begagnad?
Folk sa ju förr att man skulle bottna minst en gång per tur, då var allting optimalt. Men det uttrycket myntades väl på 63mm-XC-gafflarnas tid (när raceåkarna inte ville ha dem eftersom det blev ineffektivt med så mycket gung). Så det är inte säkert att det är sant längre...
Att man måste bottna är väl en myt, om dämpningen är optimalt inställd däremot ska man kunna utnyttja hela slaget
Men slår man ihop så att man kan känna metallklangen i pannloben på regelbunden basis har man för mjuk inställning
Bästa är om man har en uppsättning fjädrar o inställningar för olika typ av banor och åkning
Atlas skrev:
> Det är alltså dags att reda ut skillnaden mellan
> att bottna och klonka :)
>
> Det gäller att set till att progressiviteten och
> compression är riktigt ställd bara. Då kan man
> bottna utan att klonka.
Om man har en avalanche bakdämpare som jag har har dne en slags pinne som går in i en sak när dämparen bottnar så det kan aldrig bli metall mot metall :) Riktigt bra. Och det ja menade va att bottna kan man göra utan att det är nån fara men metall mot metall är ju inte så bra...
Robin skrev:
> Och om man har en Fox, Mz eller RS har de ett
> bottningsgummi så det inte blir metall mot
> metall.
s skrev:
> Fint, då får du i uppgift att testa att droppa
> hundra meter till platt. Så länge det inte blir
> metall mot metall så är det ju lugnt.
Tror knappast att man utsätter sin cykel för sådana krafter :P Men att bottna utan metall mot metall på en vanlig jevla bana lär inte göra så mycket, Visst finns ju undantag men tror knappast att man bara ska sälja hojjen efter en bottning...
Bästa URLen där man kan läsa t.ex. "That's a good one Russ, it looks like the rear wheel has completely disintegrated and he's about to ride to the bottom on the chainring"
En bra bild ur tråden ovan, det ser ut som att han är hemma på gräsmattan en sen oktoberkväll. Vad gör han? Hur bottnar man ur sin downhillhoj hemma på tomten?
Flippad_unge skrev:
> Om man har en avalanche bakdämpare som jag har
> har dne en slags pinne som går in i en sak när
> dämparen bottnar så det kan aldrig bli metall
> mot metall :) Riktigt bra. Och det ja menade va
> att bottna kan man göra utan att det är nån
> fara men metall mot metall är ju inte så bra...
Hydraulisk bottom-out! Tror Fox 40 har det också. Smart grej!
Roger skrev:
> Drop till pl... svag uppförslutning?!
>
>
>
> Flippad_unge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man har en avalanche bakdämpare som jag har
> > har dne en slags pinne som går in i en sak
> när
> > dämparen bottnar så det kan aldrig bli metall
> > mot metall :) Riktigt bra. Och det ja menade va
> > att bottna kan man göra utan att det är nån
> > fara men metall mot metall är ju inte så
> bra...
>
> Hydraulisk bottom-out! Tror Fox 40 har det också.
> Smart grej!
Det var så det hette ja! Kommer bara ihåg när du berättade om det i liften och då va ja mer intresserad av att komma upp nån gång och få cykla på min nya cykel ;)
Flippad_unge skrev:
> Robin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och om man har en Fox, Mz eller RS har de ett
> > bottningsgummi så det inte blir metall mot
> > metall.
>
>
> Då så! Vad är problemet med att bottna då?
När dämparen/fjädern slutar röra sig är det något annat som behöver böjja sig, förutsatt att kraften räcker till.
Vet av bilmodeller där det inte är ovanligt att kröka bärarmarna när fjädrarna blir för hårda.
rayy skrev:
> Micke: Visste att någon måste ha kraschat där,
> med tanke på hur hårt man har bottnat ibland!
> Grym bildserie!
Jag har skrotat en av mina skärmar till FF-krukan där. Mycket mossa fick jag i hjälmen då...
rayy skrev:
> Micke: Visste att någon måste ha kraschat där,
> med tanke på hur hårt man har bottnat ibland!
> Grym bildserie!
Men rickard krashade dock inte. Han redde upp dedär med båda hjulena neråt hela tiden och huvudet uppåt ;-)