Visa din bild när du bottnar!

Är inte det en väldigt låg stepdown att bottna på?

Den är ungefär ~170cm, lite kortare än mig (troligen lägre) Det var en väldigt snäll bottning, typ en millisekund.

Gaffeln blev helt i obalans så den behöver lite mer kompression troligen ja för sådant. Jag kör ganska mjuk fjädring generellt. Vanligtvis så bottnar jag inte på det sättet om jag inte kör snabbt på platthuck. ?

Senast ändrad:
Den är ungefär ~170cm, lite kortare än mig. Det var en väldigt snäll bottning, typ en millisekund.

Gaffeln blev helt i obalans så den behöver lite mer kompression troligen ja för sådant. Jag kör ganska mjuk fjädring generellt. Vanligtvis så bottnar jag inte på det sättet om jag inte kör snabbt på platthuck.
170? Var är detta drop?

Uppe på Kärrberget, du vet nedanför den flowiga som svänger höger ner på Kärrvägen. Du har visat mig det första gången. Men mitt ögonmått kan va way off ?

Körde även det stora platthucket uppe vid Grävlingsberget och där funkade det det bättre med mer HSC
Ahaaa ja nu vet jag. Jo ditt ögonmått är lite off tror jag ?
Fast inte helt lättbedömt pga lutningen.

Nu bryter jag lite mot trådens namn (som vanligt - men då jofa inte postar/cyklar? så mycket längre så måste vi andra fylla på med den #content vi kan), då det pga videokvallen är omöjligt att se bottningen, men om man lyssnar på ljudet så kan man nog föreställa sig att både gaffel, dämpare och människa vart i botten en sväng.

(Location: Hisingsparken)

Den är ungefär ~170cm, lite kortare än mig (troligen lägre) Det var en väldigt snäll bottning, typ en millisekund.

Gaffeln blev helt i obalans så den behöver lite mer kompression troligen ja för sådant. Jag kör ganska mjuk fjädring generellt. Vanligtvis så bottnar jag inte på det sättet om jag inte kör snabbt på platthuck. ?
Rejäl step-down då!! Vinken luras.

Nu är jag inte nån som huckar annat än småskit, men det här med att ställa in fjäder och dämpare för att inte bottna vid huck till platt... Då blir ju cykeln mer eller mindre ofarbar i övrigt. :oops:

Nu är jag inte nån som huckar annat än småskit, men det här med att ställa in fjäder och dämpare för att inte bottna vid huck till platt... Då blir ju cykeln mer eller mindre ofarbar i övrigt. :oops:
Beror ju på vad man har för grejer. Jag har typ 20% sag, ganska lagom. Bottnar väldigt sällan.

Beror ju på vad man har för grejer. Jag har typ 20% sag, ganska lagom. Bottnar väldigt sällan.
Jag tänkte på dina tidigare kommentarer om "mjuk fjädring" om huck där jag hade förväntat mig att en normalt inställd fjädring definitivt borde bottna. Om man inte har 170 mm slaglängd då kanske...

20% sag skulle jag personligen aldrig stå ut med (fram). Plågsamt hårt. ? Men då har jag "bara" 130 mm...

Edit: Sen ger i och för sig 20% på 160 mm samma fjäderkonstant som 25% på 130 mm. Lätt att kollra bort sig.

Senast ändrad:
IMG_8386.jpeg

Dåligt med action i tråden, så får väl bjuda på halvdassiga skärmdumpar från lite downcountry-misshandel i brist på bättre #content.

Först bottnar vi fram..
1730389935470.png

..och sen bak:
1730390005639.png

(Alternativ byline: "Are you sure this is the right bike for you?")

Tänkte på denna tråd häromdagen och att det var längesedan jag hade någon otrevlig bottning.
Sen körde jag Episka här i ÄGB och kom på att jag hade en riktigt sketchy landning på det större droppet där i höstas. Svårt att få en vettig stillbild så fuskar lite här men jag landade väldigt baktung och kände hur dämparen klonkade till rejält och sköt mig framåt vid retur 😅
huck.gif

Messenger_creation_E33E58FE-3A9F-494C-8E66-92AE2AABAF14_exported_4900.webp

Senast ändrad:
Tänkte på denna tråd häromdagen och att det var längesedan jag hade någon otrevlig bottning.
Sen körde jag Episka här i ÄGB och kom på att jag hade en riktigt sketchy landning på det större droppet där i höstas. Svårt att få en vettig stillbild så fuskar lite här men jag landade väldigt baktung och kände hur dämparen klonkade till rejält och sköt mig framåt vid retur 😅
Visa bilaga 755210

Visa bilaga 755180
Den där räknas absolut!!! Pluspoäng i kanten för film 👌🥳

äsh, jag hade hoppats du skulle lagt upp en bild där du "bottnar" din kameleont 😁

Jag har bara filmat mig själva en gång, men det var ett hopp på kameleonten. Svårt att ser det med vinkeln och resolutionen. Det skulle kunna vara bottning både fram och bak, även om jag trodde att jag hoppade riktigt smutt.

2025-03-21-21-27-12-239.webp

Senast ändrad:
Eller så behöver han inse att han inte är en lite speta längre och börja dämpa landningarna bättre med kroppen? Och anpassa gaffel+ dämpar-tryck efter aktivitet? Man vill iof ha lite "small bump sensitivity" i hemmaskogarnas rot och kattskalle-mattor.
Men en snygg dubbelbottning är det allt! 😁👍

Senast ändrad:
Eller så behöver han inte att han inte är en lite speta längre och börja dämpa landningarna bättre med kroppen? Och anpassa gaffel+ dämpar-tryck efter aktivitet? Man vill iof ha lite "small bump sensitivity" i hemmaskogarnas rot och kattskalle-mattor.
Men en snygg dubbelbottning är det allt! 😁👍

Fram var botnungen ingen problem. Bak gjorde en halv bar extra andra botningen tillräckligt mjukt. Tur att jag köpte en progressiv luftburk för att har lite mer känslighet, tre tokens i vanliga luftburken var inte tillräckligt.

Fram var botnungen ingen problem. Bak gjorde en halv bar extra andra botningen tillräckligt mjukt. Tur att jag köpte en progressiv luftburk för att har lite mer känslighet, tre tokens i vanliga luftburken var inte tillräckligt.

Han behöver säkert mer slag men vore kul att testa meg neg annars. Såg att den gått ner i pris mot när jag köpte.

Hur mycket slag har han? Nästa är full enduro?

Det är på Glassbacken, där barn får en glas om de klarar klättringen utan fornedsättning, som är på Hundbenet.

OT: jag kände inte till det här droppet bredvid Hundbenet. Sonen vill gärna köra det men måste först hitta ett litet mindre för att öva.

Visa bilaga 799496
Ni kan ju göra rollern till höger om det där som uppvärmning.
Det droppet ser egentligen rätt snällt ut, men bra djupt! Strålande bottningspotential!

Spacers är så 2022.

Hårdare tune på dämparen är världens grej för att få balans och slippa sabba fjäderkurvan.
Hårdare lsc tune? Nu har jag meg neg och 0 spacers i positiva. Det är nog rätt linjärt och ramen är också ganska linjär. Tyvärr bara 3 pos justering.

Fram kör jag numera väldigt lågt tryck och ett antal click på lsc. Ända sättet att få den tillräckligt känslig.
Hade önskat justerbar negativ fram också. Det är ett stort lyft

Han behöver säkert mer slag men vore kul att testa meg neg annars. Såg att den gått ner i pris mot när jag köpte.

Vi har bytt till en progressiv luftburk, som är nästan samma som MegNeg. Länkaget är inte tillräckligt progressiv. HBO skulle har varit fin. Men en Super Deluxe och vattenflaska passar inte samtidigt i ramen (dessutom en dyr uppgradering).

Hur mycket slag har han? Nästa är full enduro?

Han har nu 155 mm slag fram och 130 mm bak. Fram räcker, bak också på stig i Hellas men är på gränsen vid drop i Hellas och på Kristin i Järvsö. Hans hoppteknik är bra nu, så 130 bak räcker till hopp.

EDIT: han vill har 29" och nåt som 160 mm slag.

Senast ändrad:
Hårdare lsc tune? Nu har jag meg neg och 0 spacers i positiva. Det är nog rätt linjärt och ramen är också ganska linjär. Tyvärr bara 3 pos justering.

Fram kör jag numera väldigt lågt tryck och ett antal click på lsc. Ända sättet att få den tillräckligt känslig.
Hade önskat justerbar negativ fram också. Det är ett stort lyft
Hsc är det som är mer relevant om man landar hårt och bottnar cykeln.
Men viktigast är kanske att hitta balansen mellan de två. Min Float X har bara justerbar LSC med vred men när jag skruvade den så den kändes bra försvann cykeln under mig vid snabbare rörelser. En hårdare HSC-shimstack och lite mindre LSC blev mer balanserat och förutsägbart.

Jag har nån spacer också, men inte alls så stora som jag behövde med den ursprungliga för lätta tunen.

Tillbaka
Topp