Visa din Bird

Hetsjägar´n

Aktiv medlem
Visa din Bird
Äntligen, en tråd för våra Bird-hojar!

Har sett att det finns åtminstone en handfull inom Happy-kollektivet nu och räknar med ett visst mörkertal så jag tycker det är dags för en egen tråd.

Här är min Aeris som levererades för ett par veckor sedan. Stl L, Spline E1700-hjul, Gx 11-delat, Cc Inline, Pike osv.

(Gjorde inlägget med iPhone. Blev bilden uppochner på andra enheter nu eller?)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    89 KB · Besök: 230
Visa din Bird
Hetsjägar´n skrev:
-------------------------------------------------------
> Äntligen, en tråd för våra Bird-hojar!
>
> Har sett att det finns åtminstone en handfull
> inom Happy-kollektivet nu och räknar med ett
> visst mörkertal så jag tycker det är dags för
> en egen tråd.
>
> Här är min Aeris som levererades för ett par
> veckor sedan. Stl L, Spline E1700-hjul, Gx
> 11-delat, Cc Inline, Pike osv.
>
> (Gjorde inlägget med iPhone. Blev bilden
> uppochner på andra enheter nu eller?)

Snyggt!
Sitter på min Samsung telefån och bilden är åt rätt håll :)

Visa din Bird
Ja den är rätt flack, strax under 66. Har bara kört två mörkerrundor ännu pga förkylning och decemberhets så det har inte blivit någon direkt hårdtestning.

Men känner absolut skillnad mot banditen, mycket stadigare och lugnare utförs men mindre lekfull och "sprättig". Sedan gillar jag känslan med den lägre vevlagerhöjden, kurvar bra. Banditen var ju lite hög också med 150-gaffel istället för 140 som den var specad för.

Känner inget av flexet det pratats om i testerna hittills. Tror man ska pressa bra mycket hårdare än jag nånsin gör om det ska märkas. Iaf som lättviktare.

Tack för verifiering semlan92!

Visa din Bird
Kul att det blev bra. Jag cyklade några 100 meter på en idag av en slump. Det första som slog mig var hur absurt lätt cykeln är, det måste ju vara Canyonvikt på ramen? Superfin geometri också.

Visa din Bird
Intressant! Ramen ska väga in på 3,2 med dämpare vilket är några hekto tyngre än Spectralen åtminstone.

Fråga 1) Vad har din polare för spec? Min är ju uppe och sniffar på 14 pannor vilket jag tycker känns ovant tungt.

Fråga 2) Din polare tog väl nån bild till den här tråden?

Visa din Bird
Hojen var byggd med riktiga däck (HR2), CC Inline, brett styre, dropper, halvlätta hjul. Den måste ha varit mer än två kg lättare än min Rune. Om 3,2 kg med monarch plus stämmer är väl ramen 1 kg lättare än Bansheen? Från hur den var byggd så skulle jag ha gissat att en större andel kom från ramen. Under 3 kg är fortfarande väldigt lätt för den typen av ram i aluminium. Det är inte så många märken som är så lätta.

Jag ska påtala vikten av att posten en bild i den här tråden nästa gång vi ses. Jag vet fortfarande inte vad min polare heter, utan det var bara en tisdagsrajdare som Karin stoppade i skogen med ett erbjudande om pepparkaksdeg. I samband med denna degätning passade jag på att provcykla lite. Inga konstigheter med andra ord...

Visa din Bird
kcobil123 skrev:
> Här är en bild på min!

Stiligt! Har du kört din ett tag? Nöjd? Vad kör du för bakdämpare och hjul?

Visa din Bird
jofahjalm skrev:
> Hojen var byggd med riktiga däck (HR2), CC
> Inline, brett styre, dropper, halvlätta hjul. Den
> måste ha varit mer än två kg lättare än min
> Rune. Om 3,2 kg med monarch plus stämmer är väl
> ramen 1 kg lättare än Bansheen? Från hur den
> var byggd så skulle jag ha gissat att en större
> andel kom från ramen. Under 3 kg är fortfarande
> väldigt lätt för den typen av ram i aluminium.
> Det är inte så många märken som är så
> lätta.
>
> Jag ska påtala vikten av att posten en bild i den
> här tråden nästa gång vi ses. Jag vet
> fortfarande inte vad min polare heter, utan det
> var bara en tisdagsrajdare som Karin stoppade i
> skogen med ett erbjudande om pepparkaksdeg. I
> samband med denna degätning passade jag på att
> provcykla lite. Inga konstigheter med andra ord...

Låter som ett liknande bygge som min. Kom på nu att jag faktiskt bara vägde med toavågen, men den borde väga någorlunda bra. Men vad väger din Rune in på egentligen?

Visa din Bird
Jag har inte vägt den. Jag tror att ram med dämpare och droppout väger över 4 kg. Jag tror att min hoj väger ca 15 kg som de är byggd nu. Då har jag en CCDBACS (300 gram tyngre?), 2 st 1 kgsdäck, och supertunga pedlare (Shimano DX) jämfört med era byggen.. Jag kanske har uppåt ett kg extra i tunga sådana prylar på mitt bygge.

Visa din Bird
jofahjalm skrev:
> 2 st 1 kgsdäck

Jag tror du har den stora skillnaden där faktiskt, när jag har bytt från 900grams däck till 650grams på min cykel har det varit rejäl skillnad i upplevelse. Hela cykeln piggnar till.

Vad satt det för däck på cykeln du provade?

(Jag tyckte tvärt om att kcobil123s hoj kändes tung när jag cyklade på den, men jag antog att det var bakdämparens inställningar som gjorde det, för när jag lyfte den kändes den ganska lätt)

Visa din Bird
Jag tror det var hr2 på den också, men kanske 2,3or. Då kanske det skiljer 500 gram mellan cyklarna. Jag tycker inte det är någon jätteskillnad när man cyklar, det är bara stor skillnad om man lyfter cykeln.

Visa din Bird
jofahjalm skrev:
> Jag tror det var hr2 på den också, men kanske
> 2,3or. Då kanske det skiljer 500 gram mellan
> cyklarna. Jag tycker inte det är någon
> jätteskillnad när man cyklar, det är bara stor
> skillnad om man lyfter cykeln.

När jag bytte mellan HRII (2,3) och Ikon (2,35) vsr det stor skillnad i tungrullning. Jag sparade benen rätt bra på att köra Ikon. Men jag tror att det beror på terrängen. Är det rotigt och stenigt tror jag skillnaden blir mindre. När jag bytte var det ganska slätt och hårt.

Visa din Bird
Hestvägar´n skrev:
> Äntligen, en tråd för våra Bird-hojar!

Ja, äntligen!

Snygg!

Visa din Bird
s skrev:
> Hestvägar´n skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äntligen, en tråd för våra Bird-hojar!
>
> Ja, äntligen!
>
> Snygg!

+1
Men vad är det svarta på överröret? Eltejp? :)

/johan

Visa din Bird
JojjeM skrev:
> Men vad är det svarta på överröret? Eltejp? :)

Jag gissar på skavskydd för batteriet till lampan? (Den som man håller fågeläggen varma med.)

Visa din Bird
s skrev:
> JojjeM skrev:
> -----
> > Men vad är det svarta på överröret? Eltejp?
> :)
>
> Jag gissar på skavskydd för batteriet till
> lampan? (Den som man håller fågeläggen varma
> med.)

Precis, det är Lezynes specialtejp för att skydda ramen från lampbatterier. Antireflekterande och med kevlar, kolfiber, kashima och massa godsaker. Pjet-Le heter den och kostar 750 bucks per meter.

Visa din Bird
Hetsjägar´n skrev:
> Precis, det är Lezynes specialtejp för att
> skydda ramen från lampbatterier.
> Antireflekterande och med kevlar, kolfiber,
> kashima och massa godsaker. Pjet-Le heter den och
> kostar 750 bucks per meter.

:)

/Johan

Visa din Bird
Här är mitt bidrag till fågelfamiljen :)

Köpte bara ram+bakdämpare från Bird och har sedan köpt allt annat själv. Pike som gaffel, Monarch Plus som dämpare, Shimano XT 1x11 drivlina och bromsar, hjulset med DT Swiss E512 fäljar och Hope nav. Använder för närvarande ett lätt bakdäck, kommer att bli ett stabilare vid behov. Jag har ingen våg som jag litar på men specad vikt på alla ingående komponenter ger en totalvikt på 14,2 kg, dock är ju gaffelrör kapat och vajrar klippta och styret minskad bredd med 20 mm. Jag kör hardcore och har bara köpt alu-prylar ;)

Jag blev "klar" med cykeln igår och har bara kunnat bränna av några kilometer grusväg i mörkret än så länge. Cykeln kändes rapp och utväxlingen på 1x11 drivlinan blev bättre än vad jag förväntat mig. Dock tyckte hunden att jag cyklade för sakta på högsta växeln.

Bilagor

• DSC_0550.JPG
    DSC_0550.JPG
    78.1 KB · Besök: 187
Visa din Bird
Vad har ni andra för "sag" på era dämpare? Jag läste någon recension nånstans att 30% var optimalt för denna ram men det är väl ett personligt tycke. Har ni hunnit experimentera med att använda 140/150 mm infästningen till bakdämparen?

Visa din Bird
Snygg! Många blå! Eller stor andel åtminstone...
Jag kör också på 30% sag då det stod i instruktionen för dämparn. Har dock inte hunnit labba nåt med inställningar eller testa 150-läget.

Visa din Bird
Såg att jag var nämnd i den här tråden och tänkte att det är dags att leta upp mitt oanvända nick och faktiskt göra ett inlägg! Det var alltså jag som fick förmånen att äta kakdeg med bl.a. Jofahjalm härom dagen. Jag hittade ingen egen bild på hojen och den är på verkstan (inte jofahjalms fel). Men här är en bild på mitt exemplar från Birds FB-sida. Det enda jag bytt är däcken (HR II 2,4) och styret (lite bredare och mer rise). Har haft den sedan början av april, cyklat en hel del och är mycket nöjd.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    178.2 KB · Besök: 116
Visa din Bird
Albihn skrev:
> Såg att jag var nämnd i den här tråden och
> tänkte att det är dags att leta upp mitt
> oanvända nick och faktiskt göra ett inlägg! Det
> var alltså jag som fick förmånen att äta
> kakdeg med bl.a. Jofahjalm härom dagen. Jag
> hittade ingen egen bild på hojen och den är på
> verkstan (inte jofahjalms fel). Men här är en
> bild på mitt exemplar från Birds FB-sida. Det
> enda jag bytt är däcken (HR II 2,4) och styret
> (lite bredare och mer rise). Har haft den sedan
> början av april, cyklat en hel del och är mycket
> nöjd.

Har det hänt nåt speciellt eller är det rutinservice?

Visa din Bird
Bara för att sätta lite press på mig att bli färdig så får jag väl öppet berätta att jag tänkte skruva ihop det sista på min nu i eftermiddag. Återstår bara att se om jag saknar något..

Visa din Bird
Rattnalle skrev:
> Bara för att sätta lite press på mig att bli
> färdig så får jag väl öppet berätta att jag
> tänkte skruva ihop det sista på min nu i
> eftermiddag. Återstår bara att se om jag saknar
> något..

Hejja hejja!

RR kommer ikväll?

Visa din Bird
Det var bara ett vevlagerknak... Men jag saknar talang, tålamod och, tror jag, verktyg för att plocka isär det själv. I övrigt mår fågeln finfint trots att den fått utstå en del.

Visa din Bird
theBrand skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Bara för att sätta lite press på mig att bli
> > färdig så får jag väl öppet berätta att
> jag
> > tänkte skruva ihop det sista på min nu i
> > eftermiddag. Återstår bara att se om jag
> saknar
> > något..
>
> Hejja hejja!
>
> RR kommer ikväll?

Vi får väl se :)

Återstår att se om jag tänkt rätt och inte glömt någon pryl först. Och att bromsslangar och växelvajrar jag tänkt återanvända är långa nog.

Visa din Bird
Tänkte kolla lite vad ni andra Aerisägare säger. Jag har hittills efter någon månads måttligt cyklande känslan att det är en ganska aggresiv hoj. Den kräver ordentligt ladd och gärna lite utförs för att kännas rolig på riktigt. Det är helt enligt planen, men har blivit väldigt tydligt då det hittills mest blivit softare turcykling pga snö, mycket mörkercykling osv. Och då är den lite av en stridsvagn.

Håller ni med här? Eller beror det bara på att jag kommer från en mer lättbyggd Transition Bandit 26". Den var "poppigare" men ibland lite svajig vid hårdare utförskörningar.

Visa din Bird
Nu har jag bara cyklat ett par timmar på min än så länge men första intrycket är att den inte är alls lika mycket stridsvagn som jag hade oroat mig för.

Nu kommer jag ju från en 150/150 Nerve så att gå upp till 160/150 gör ingen större skillnad så sett.

Birden har en aning längre reach vilket såklart bidrar men det var något jag ville ha så det är bara positivt.

Enda som märks egentligen är att framhjulet är längre fram. Men det är snarast positivt för nu vågar jag lägga lite mer vikt på det när det behövs utan att det känns som om jag ska tippa över framåt.

Men visst är det lite av en stridsvagn, jag tycker dock att det räcker att trampa upp från gångfart till ett lugnt stigtempo för att mycket av den känslan ska försvinna. Mest märks det nästan nedför korta branter.

Sen beror det kanske lite på var man cyklar. Här i Göteborg finns ändå en hel del branta backar nedför och annat trevligt även om det inte är så jättemånga höjdmeter åt gången.

Och så vill jag inflika att jag är grymt nöjd med gaffeln. Den känns jättebra. Bra med stöd men utan att bli okänslig. Det bidrar säkert till den positiva upplevelsen :)

Visa din Bird
2016-02-1908.47.43.jpg

Fick ju klart denna för ett bra tag sen men det var jobb sjukdom jobb jul jobb osv ett tag där. Har nu hunnit köra lite med den, håller med övriga om att den vill nog helst åkas fort. Känns dock inte bänglig på något sätt heller när jag kör den i sakta mak i Hellas. Kör den 140/140 eftersom min X-fusion redan var sänkt till det. Kommer säkert att testa den 160/150 vid tillfälle.

Delar jag hade var sadel, X-fusion Sweep, bash, pedaler, Maxxis däcken. Kompletterade med hjul fr action sports (DT swiss 370-nav och fälgar M442), SLX vevar, ZEE växel, 11-36 XT, DMR 35 sect och ett brett 785 styre, spank. Breddrekord för min del. Är X-fusiondämparen, den mest sneaky i sortimentet men den känns bra.

Ser fram mot barmark, järvsö och bättre styrka/kondis. Slangar ska fixas och pedaler bytas, sen så!

Senast ändrad:
Visa din Bird
viktro sa:
Fick ju klart denna för ett bra tag sen men det var jobb sjukdom jobb jul jobb osv ett tag där. Har nu hunnit köra lite med den, håller med övriga om att den vill nog helst åkas fort. Känns dock inte bänglig på något sätt heller när jag kör den i sakta mak i Hellas. Kör den 140/140 eftersom min X-fusion redan var sänkt till det. Kommer säkert att testa den 160/150 vid tillfälle.

Delar jag hade var sadel, X-fusion Sweep, bash, pedaler, Maxxis däcken. Kompletterade med hjul fr action sports (DT swiss-nav och fälgar M442), SLX vevar, ZEE växel, 11-36 kassett, DMR stam och ett brett 785 styre, spank. Breddrekord för min del.

Ser fram mot barmark, järvsö och bättre styrka/kondis.

Jisses va' lång den ser ut att vara!
Vad är det för stl?

Visa din Bird
Lägger in en bild till och slänger in en fråga.

Vad ska man ha för stänkskärm på den här? På förra cykeln körde jag Mudhugger men jag starkt skeptisk att den skulle fungera med den vinkel sadelstagen går på den här ramen. Det är ju knappt sadelstag ens när de pekar mer i knävecken som högst.

Skruvade precis tillbaka tjejens Crud Catcher på hennes cykel och den ser ut att kunna passa, blir ju inte alls lika bra som en Mudhugger men bättre än inget. Skonar lacken gör den också...

Andra förslag?

Bilagor

• P2130121-2.jpg
    P2130121-2.jpg
    528.7 KB · Besök: 144
Visa din Bird
Rattnalle sa:

Vad ska man ha för stänkskärm på den här? På förra cykeln körde jag Mudhugger men jag starkt skeptisk att den skulle fungera med den vinkel sadelstagen går på den här ramen. Det är ju knappt sadelstag ens när de pekar mer i knävecken som högst.

Skruvade precis tillbaka tjejens Crud Catcher på hennes cykel och den ser ut att kunna passa, blir ju inte alls lika bra som en Mudhugger men bättre än inget. Skonar lacken gör den också...

Andra förslag?

Mudhugger talar britterna åtminstone sig varma för i Bird Owners Group på facyB (skicka ett mejl till Bird om du inte blivit inbjuden) så det borde funka.

Visa din Bird
29tums mudhugger och värmepistol/hårfön för att få ner vinkeln på skärmen.

Finns ju även förlängning att köpa numera.

Senast ändrad:
Visa din Bird
viktro sa:
Rattnalle sa:
Min är också en large med 35 mm stam. Jag tycker de ser ganska lika långa ut.

Hur lång är du?
184 med ganska långa ben på 91 cm.

Hetsjägar´n sa:
Rattnalle sa:

Andra förslag?

Mudhugger talar britterna åtminstone sig varma för i Bird Owners Group på facyB (skicka ett mejl till Bird om du inte blivit inbjuden) så det borde funka.
Kanske funkar då.. Lär inte orka skaffa nån förrän till hösten så någon här hinner kanske prova först. Jag har ju inte sån där ansiktsbok.

Tillbaka
Topp