Visa din Cervélo !

Visa din Cervélo !
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Skrapar man bort Cervelo-klibborna så kommer
> Pedalforceklibborna fram.

Så då är det i klibborna som styvheten sitter ;-)

Visa din Cervélo !
cerberos skrev:
> Vilken överraskning att de tillverkas i Asien. De
> flesta vassa hojar svängs ju ihop där så vad
> babblar ni om??

Jag blundar för detta faktum.
Min R3a är byggd av en engelsk gentleman med docktorshatt och vit rock. Han står i sitt kliniska labb och lägger lager på lager med yttersta noggranhet.

Visa din Cervélo !
Dock-Tor? ;-)

merchandise_plushthor.jpg

Visa din Cervélo !
NiklasL skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jaja, passa på att visa upp era R3:orna ni
> bara.
> > 1.11 är det slut på det!
>
> Var det inte du som väntade troget på en Canyon?
> ;-)

Canyon är bäst - glöm inte det.

Visa din Cervélo !
Är det inte så att väl valda kineser/taiwaneser är bäst i världen på att koka ihop carbonramar och att man skall vara glad att det inte är ngn engelsk gentleman eller italiensk grappaintoxikerad fabriksarbetare som har meckat ihop den ram man just kastat bort sina surt förvärvade på!?

Visa din Cervélo !
Kvaliteten varierar no otroligt mycket eftersom mycket är handupplagt. Men visst rätt fabrik och rätt person så är du hemma. Spridningen i hållfasthet på MTB-styren i kolfiber är stor tack vare handuppläggning. Det Ritchey WCS kolfiberstyre som jag har testades i Bike och det var stor spridning i hållfasthet..... från exemplar till exemplar......

Visa din Cervélo !
JKolmo skrev:
> italiensk
> grappaintoxikerad fabriksarbetare som har meckat
> ihop den ram man just kastat bort sina surt
> förvärvade på!?

Både Pinarello och Colnago låter tillverka kolfiberramar i Kina/Taiwan.
Beror det alltså enl dig i 1a hand på kvalitetsaspekten och inte på kostanden?

/Håkan

Visa din Cervélo !
HåkanC skrev:
> JKolmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > italiensk
> > grappaintoxikerad fabriksarbetare som har
> meckat
> > ihop den ram man just kastat bort sina surt
> > förvärvade på!?
>
> Både Pinarello och Colnago låter tillverka
> kolfiberramar i Kina/Taiwan.
> Beror det alltså enl dig i 1a hand på
> kvalitetsaspekten och inte på kostanden?
>
>
> /Håkan

Det största och ursprungliga skälet till att tillverkningen förlagts i lågkostnadsländer är säkert just den som du antyder, dvs lägre tillverkningskostnad - större marginal.

Som jag förstår det har dock vissa tillverkare/fabriker i kina/Taiwan utvecklat carbontekniken och de är idag världsledande på att tillverka carbonprodukter som t ex high end cykelramar. Att det har blivit så beror gissningsvis till stor del på att merparten av all cykelramtillverkning numer sker i Kina/Taiwan. R&D sker då på samma plats och i nära samarbete med tillverkningen. Det är sas i Asien det händer. Mao tror jag att off-shoretillverkningen är både kostnads och kvalitetsdriven.

Visa din Cervélo !
Som jag har hört av en polare som bor i Kina, och tidigare Taiwan, så är kostnaden skäl nummer 1. För att få kvalitet har framför allt USA och Japan, till viss del EU också, sett till att flytta dit den teknik som behövs till fabrikerna för att uppnå detta. R&D finns fortfarande till större delen kvar på hemmaplan. (generellt)

Visa din Cervélo !
Du har nog helt rätt. Jag tänkte så men skrev annat. Min edit: R&D sker på hemmaplan medans den mer arbetskraftsintensiva tillverkningen sker hos kinesen.

Faktum kvarstår dock: Man behöver inte skämmas för att ens cykelram är tillverkad i Taiwan/Kina. "Made in Hongkong" betyder inte längre att man köpt sopor...

Visa din Cervélo !
JKolmo skrev:
> Faktum kvarstår dock: Man behöver inte skämmas
> för att ens cykelram är tillverkad i
> Taiwan/Kina. "Made in Hongkong" betyder inte
> längre att man köpt sopor...

Redan på 80-talet var ju de bilar som hade högst kvalite' (enl utfallet hos Bilprovningen) tillverkade i Asien.

Nu verkar ram/cykeltillverkningen oxå kommit dit.

Undrar bara hur länge det dröjer innan alla cykelköpare har förstått det...

/Håkan

Visa din Cervélo !
Ja, och det kan vi tacka Juran, Walter Shewhart och Deming för.

Min alldeles egna uppfattning är att anledningen till att amerikanska, tyska, brittiska, svenska...med flera... bilar fortfarande säljer är att de har någon slags själ och image över sig.

Japanska bilar är tråkigare än döden, men de håller högst kvalite.

Edit. Walter Shewhart också.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Cervélo !
Precis, och det lustiga var att Juran och Deming blev i stort sett ignorerade på hemmaplan i Amerika. Jappsarna tackade och tog emot och Amerika vaknade till efter 30 år på 80-talet när Japan blev ett ekonomiskt hot.

Dock ska tilläggas att det tog ett tag innan Taiwaneserna tog kvalitet på allvar. Detta var länge ett gissel och krävde QE på plats från beställarna. Idag ser man samma problem i Kina, t.o.m. Taiwaneserna klagar på Kina för prisdumpning och dålig kvalitet.

Jag tror ingen behöver skämmas för Made in Taiwan ramar (el. Kina för den delen). Jag läste också någonstans hur EU och USA var förvånade och imponerade av Taiwanesernas snabba omställning till högkvalitets carbonrörproduction från enbart stål/alu rör.

> Ja, och det kan vi tacka Juran, Walter Shewhart
> och Deming för.

Visa din Cervélo !
> Men det är väl mest de där tröga amerikanerna
> som fortfarande tror att de är bäst på allt?

Det sitter i generna :-)

Men när det gäller det faktum att processen är en nästan lika viktig del som råvaran inom tillverkningsindustrin tror de nog inte så mycket på sin överlägsenhet längre...

Visa din Cervélo !
Har inte så mycket att göra med att de anser att de är bättre som att de vill stödja inhemsk industri. På samma sätt de resonerar när de köper en Toyota Pickup som är tillverkad i en amerikansk fabrik av amerikanska arbetare än en Cheva som är tillverkad i Mexico.

Visa din Cervélo !
Slänger in en suddig bild i panik för att stilla allt urflippat kolfibertragglande... Notera den dagsfräscha gaffeln :-) T

Bilagor

• Nygaffel20081007.jpg
    Nygaffel20081007.jpg
    43.7 KB · Besök: 46
Visa din Cervélo !
Stämmer till viss del. Men faktum kvarstår att Amerika struntade ca. 30-år i vad Juran och Deming hade att säga om processens betydelse i tillverkningsindustrin. Nu är det dags att titta lite på Cérvelo bilder ;-)

> Har inte så mycket att göra med att de anser att
> de är bättre som att de vill stödja inhemsk
> industri. På samma sätt de resonerar när de
> köper en Toyota Pickup som är tillverkad i en
> amerikansk fabrik av amerikanska arbetare än en
> Cheva som är tillverkad i Mexico.

Visa din Cervélo !
clnr skrev:
> Har inte så mycket att göra med att de anser att
> de är bättre som att de vill stödja inhemsk
> industri. På samma sätt de resonerar när de
> köper en Toyota Pickup som är tillverkad i en
> amerikansk fabrik av amerikanska arbetare än en
> Cheva som är tillverkad i Mexico.

Nja, jag tycker det låter som om de tror att amerikanskt alltid är bäst, sen vill de naturligtvis stödja amerikansk industri också, vilket är bra för USA.

Visa din Cervélo !
Ted_B: Jag ska inte svära på att så är fallet när det gäller cyklar, men jag har läst flera artiklar om bilfallet i t ex Automotive News (be mg inte om källa, det var i papperstidningen för flera år sen). Sen kan jag bara referera till de Cannondalefora jag läst. Där har jag fått intrycket av att det viktigaste är att stödja industrin (dvs. arbetarna) i större grad än att designen skulle vara överlägsen.

Nu kan ni andra titta på Cervelosar, jag ska inte störa mer.

Visa din Cervélo !
Little Stereo skrev:
> Slänger in en suddig bild i panik för att stilla
> allt urflippat kolfibertragglande... Notera den
> dagsfräscha gaffeln :-) T

Några intryck av 3T gaffeln än? Jag väntar fortfarande på min ersättningsgaffel...

Visa din Cervélo !
Det kom en låda med 50 nya gafflar till Cykelcity, Cervelo hade inte förvarnat denna gång heller så jag blev lite överraskad när W ringde och sa att cykeln var klar igen... Men jag har inte kört någon sträcka som det går att analysera gaffeln genom ännu -den känns möjligen en aning styvare än Wolfgaffeln, men det var ju ett tag jag körde med den på cykeln... En så länge bara positiv till den nya iaf :-) T

Visa din Cervélo !
Aningen lättare tror vi, hade dock tunghjul i fram så jag vägde inte cykeln. Gaffeln monterades efter Cervelos/3Ts instruktioner... (vilket jag faktiskt inte vet vad som rekommenderas för 3T-gaffeln, därför får min favvomek göra det han är bäst lämpad för) T

Visa din Cervélo !
OK tack! De har förmodligen använt aluinserten + stjärnan. Jag får väl slänga in en bild på min hoj oxå när jag styrt till en ny gaffel.

Visa din Cervélo !
Snabb fråga. Vad är skillnaden mellan alu insert + stjärna och expander? Jag såg att jag har expander (tycker allt känns "läskigt" att skruva på med carbon).

> OK tack! De har förmodligen använt aluinserten +
> stjärnan. Jag får väl slänga in en bild på
> min hoj oxå när jag styrt till en ny gaffel.

Visa din Cervélo !
schture skrev:
> Snabb fråga. Vad är skillnaden mellan alu insert
> + stjärna och expander?

I styrrör helt i carbon skall man bara använda expander, annars pajjar det ur (expandern fördelar trycket på en större yta än en stjärnmutter). En expander väger dock ofta ganska mycket.

I styrrör av aluminium använder man en stjärnmutter.

Vissa gafflar med carbonstyrrör har ett aluminiumfoder. Wolf SL gaffeln t ex (som nu är återkallad av Cervelo) har ett aluminiumfoder för att förstärka styrröret (carbonet är löjligt tunnt). Så i Wolf SL gaffeln använder man stjärnmutter. 3T gaffeln har tjockare styrrör i carbon och därför kan man använda bara expander, dock levereras dessa gafflar med en aluminiuminsert för att man skall kunna använda stjärnmutter istället. I 3T fallet tror jag inte det spelar någon roll vilken väg man väljer, frågan är dock om stjärna + aluinsert väger mer än en expander...

Visa din Cervélo !
Idag kom den!

DSCN3133b.jpg ht=544

DSCN3135b.jpg ht=544

fint inpackad

DSCN3141b.jpg ht=544

inte kineser utan Alver som bygger ramen och gafflen! kolla skriftspråket, alviska!

DSCN3136b.jpg ht=544

Man kan ana en ram

DSCN3138b.jpg ht=544

Första titten på ramen inunder.

DSCN3147b.jpg ht=544

Fint som snus, färdig att besudlas av mänskliga händer ;-)

/Jerka

Visa din Cervélo !
Grattis! En sån där låda har jag haft äran att packa upp 3 ggr. Lika mulligt varje gång. Fram med köksvågen nu. :)

-Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp