Visa din cykel av metall utan trådlöst och batterier

Hej,
Äntligen har jag kommit hem med min handbyggda stål ram från Italien. Tillverkad av Vincenzo Forgione i Gesualdo och monterad av Walter Dello Iacono i Taurasi i Italien. Materialet är Columbus rör, Spirit, HSS, Life. Kablar i nederröret och kedjestagen går genom lödda tunna rostfria rör. Geometrin är vald för att vara landsvägs karaktär men klara gravel-light hjul. Groupset är Campa Record 2x12 mekaniskt, Gaffel Columbus Futura All road klarar 35m däck, handbygggda hjul med Novatec carbon/Al nav, Sapim ekrar, DRC KF726 aluminium fälgar. När budget tillåter ska jag skaffa en gravel hjulpar med knottriga däck. Cykeln är måttsatt efter min mig och ramen klara 35mm breda däck. Bikefit gjord av Walter vid leverans.
Fogarna i ramen är filet-lödda med silver lod som smälter mellan 630°-730°, vilket bevarar rörens extremt höga hållfasthet, eftersom materialet inte har smälts och ingen värmepåverkad zon skapas.
Cykeln på bilden väger 8.9 kg, med 100g sealant, pedaler och flaskställ.
Den är helt otroligt bekväm att cykla, styv, rapp och väldigt bekväm på vägen.
Hela projektet är som en baby, det tar nio månader från första diskussion till leverans och det är otroligt kul projekt.
1744278772298.webp

Jag tycker att hjulen och fäljarna är fina.
Jag hade funderingar på fälgbromsar som är ännu snyggare men då fungerar inte gravel-light önskemålet.
Priset på hela upplevelsen mycket prisvärd :-)

Snyggt bygge!

Men den bör utrustas med italienska däck när allt annat är italienskt? Pirelli, Vittoria, Veloflex mfl

Svarta däcksidor tror jag skulle skulle ge ram och hjul mer blickfång. Ramens gula linje skulle poppa, men nu försvinner den i de gula däcksidorna.

Här är min. Möjligen löddrat för hand i en vietnamesisk sweatshop av Reynolds 520-rör, klassiska 73° vinklar, köpt som ram från Merlin och hopplockat av bra-att-ha, beg. Sram Force 22, fynd på K&S samt nya Hunt- hjul och 28 mm Conti 5000däck. Mera går inte att trycka i.
Vägar strax under 10 kilo med en skvätt Stans i däcken, pedaler och flaskställ mm.
Den roligaste av mina cyklar - som samtliga är metall och garanterat elektronikfria.
20250410_143240.webp

Satan vilken fin cykel! Lite komiskt dock att nämna samtligt findetaljerat italienskt hantverk och sedan tillägga ”när budget tillåter ska jag köpa däck”. Det var kul, även om jag förstår att det ena inte utesluter det andra. Vågar inte heller ens föreställa mig priset på denna skönhet som den är. Du ska vara stolt!

Inte för att regna på paraden heller, den här cykeln förtjänar ju sin egna tråd helt klart, men vill bara upplysa om att det ändå finns en ståltråd (pun not intended) redan.

On topic igen: Hur gick du till väga för att beställa denna? Hur gick tankarna med valen? Berätta gärna mer!

Tillbaka
Topp