visa din eddy merckx

visa din eddy merckx
Tyvärr har deras QC varit dålig och de har bytt ut hela firman i år i princip.
Jag byggde en eddy merckx ETT, tt hoj, förförra och förra året, och i år köpte jag en ny lvg, det blev ingen merckx.
Men de gör fina hojjar, men jag köper inte en till.

visa din eddy merckx
Stervelo sa:
Tyvärr har deras QC varit dålig och de har bytt ut hela firman i år i princip.
Jag byggde en eddy merckx ETT, tt hoj, förförra och förra året, och i år köpte jag en ny lvg, det blev ingen merckx.
Men de gör fina hojjar, men jag köper inte en till.

Hur drabbades du av deras QC? Fel på ram eller vad? Är ju livstids garanti så borde inte vara några problem..

Sen oavsett vilket märke så vet du ju inte att just den cykeln du har inte är ett måndags ex :)

visa din eddy merckx
Många ramar, många gafflar. En kompis med 525, många gafflar.

Det var så illa att Eddy Merckx himself skickade en bok med lite tröstande text till mig. Eller, han skrev i den, någon annan skickade nog. :)

Som tur är så är de svenska eddy merckx representanterna jag haft att göra med riktigt schyssta. Noll krångel.

Det är klart att allt löser sig, men jag kastade bort grymt mycket tid.

visa din eddy merckx
Kan lägga in en bild jag med ju, här är monstret, blev fin som fan i slutänden, tycker jag i alla fall:
DSC007611.JPG

Ett misstag bara, 30 mm axel i BB86, det gör jag inte om.
Annars campa record växlar, reynolds aero72 hjul som också körs på finracern.
Försökte balansera upp det "tunga svarta" fram, som det blivit med svart tempostyre.
Försökte balansera ännu mer, svart bromshölje vid bakbromsen, vitt överallt annars.

Jag tycker den blev riktig fin, och segern känns ju större när man fått kämpa för den, eller hur det nu sägs vara.

visa din eddy merckx
Stervelo sa:
Många ramar, många gafflar. En kompis med 525, många gafflar.

Det var så illa att Eddy Merckx himself skickade en bok med lite tröstande text till mig. Eller, han skrev i den, någon annan skickade nog. :)

Som tur är så är de svenska eddy merckx representanterna jag haft att göra med riktigt schyssta. Noll krångel.

Det är klart att allt löser sig, men jag kastade bort grymt mycket tid.

Hur gör djur liksom? Jag har iallafall misshandlat och på riktigt försökt köra sönder min emx-1. Går inte. Fortfarande stumma 8kg.

visa din eddy merckx
Det har inte varit hållfasthetsproblem. Alla felen hittades under bygge eller första tramptaget. Inget har gått sönder.
Var inte rädda att era hojjar ska rasa i bitar, det var inte det jag hade några problem med. Bara toleranser.

visa din eddy merckx
Stervelo sa:
Det har inte varit hållfasthetsproblem. Alla felen hittades under bygge eller första tramptaget. Inget har gått sönder.
Var inte rädda att era hojjar ska rasa i bitar, det var inte det jag hade några problem med. Bara toleranser.

Märkte ju ganska snabbt att jag inte kunde ha 25 däck fram dock. Tog i gaffeln pga radien. Kan vara mina hjul med.. (yishunbike) tog i gaffeln på höjden. Bytte till 23mm fram och fick genast 5+mm mer utrymme. Tydligen är aerogaffeln right på iaf 525.

visa din eddy merckx
Det var det problemet polaren med 525 hade, med originaldäcken, han köpte hel hoj färdig, så var det toktight, så gruskorn som fastnade skrapade i. Bytte gaffel, i affären men då tog det dikt an i nya gaffeln, hjulet kunde inte ens snurra, fick en gaffel till, nu är det ordentligt med plats. Toleranser/QC.

visa din eddy merckx
Stervelo sa:
Det var det problemet polaren med 525 hade, med originaldäcken, han köpte hel hoj färdig, så var det toktight, så gruskorn som fastnade skrapade i. Bytte gaffel, i affären men då tog det dikt an i nya gaffeln, hjulet kunde inte ens snurra, fick en gaffel till, nu är det ordentligt med plats. Toleranser/QC.

Jag orkar inte krångla med att byta. Kör gärna med 23 fram så spelar ingen roll för mig faktiskt :) har så breda fälgar så det blir ändå 25mm nästan med ett 23 däck. Bak är det med tight.. Men inte nära att ta i.

visa din eddy merckx
Det ironiska är att på tempohojjen ETT som jag har, får jag nog i 28or utan problem, fram och bak, tror jag får i 32or bak. Så, otight som fanken på en tempoj, brukar ju vara tvärtom. :)

visa din eddy merckx
Stervelo sa:
Det ironiska är att på tempohojjen ETT som jag har, får jag nog i 28or utan problem, fram och bak, tror jag får i 32or bak. Så, otight som fanken på en tempoj, brukar ju vara tvärtom. :)

Lite komiskt. Haha. Men orka lämna in och krångla. Föredrar väl 25 men ser inga problem med 23 däck heller. Problem solved :)

visa din eddy merckx
melldorwin sa:
Stervelo sa:

Lite komiskt. Haha. Men orka lämna in och krångla. Föredrar väl 25 men ser inga problem med 23 däck heller. Problem solved :)
Gött för dig, skönt slut. :)

visa din eddy merckx
Stervelo sa:
melldorwin sa:
Stervelo sa:

Gött för dig, skönt slut. :)

Så länge dom inte fasar ut 23mm däck så :) men mina fälgar är 26.4 typ så 23 däck blir snarare 25 brett ändå. Och såklart mkt lägre i radie än 25 :)

visa din eddy merckx
Haha sprang hem efter jobbet för att åtminstone få en peek innan jag fick springa till tåget för att hinna till 50-årsfest, men absolut självplågare känns det som nu

visa din eddy merckx
Vet inte hur många bilder jag vågar ladda upp så gjorde två collage, den är mkt trevlig måste jag säga efter tre turer!

Bilagor

• 77658FF0-AAFD-4E48-A45D-61A8FFED72DC.jpg
    77658FF0-AAFD-4E48-A45D-61A8FFED72DC.jpg
    345.2 KB · Besök: 92
visa din eddy merckx
Hej,

Även jag får väl slänga in en bild på min gamla trotjänare.

AluTeam-ram i klassisk Motorola-lack med Campa Chorus från 1998.
Uppgraderad med "Bullet Ultra"-hjul förra året.

Bilagor

• 442.JPG
    442.JPG
    677.5 KB · Besök: 159
visa din eddy merckx
Wow, den där var ju rejält frän! Tror aldrig jag sett den typen av lackering på någon av deras alu-ramar tidigare.

Senast ändrad:
visa din eddy merckx
Lackerna på slutet av 90-talet var ju lite mer spräckliga i sitt utseende. Ville på den tiden ha en stilren cykel, så denna ram beställdes med Motorola-lacken via Cykelcity i Gbg. Vet att det finns ytterligare några AluTeam-ramar med denna lack.

Suktar lite efter en San Remo 76. Skulle vara kul att veta om man kan beställa en modern CF-ram med samma lack :-)

visa din eddy merckx
JerryS sa:
Bara dessa små detaljer kvar som jag inte riktigt vet var jag ska montera?
Lite sent svar men du har väl hojjen kvar?
De tre svarta brickorna tror är täckbrickor för växel genomföring mot ramen, kör du trådlös växel, så har du täckbrikor utan hål, cleant och snyggt. Den med större hål för wire med hölje?

De två blanka kanske kan vara till sadelstolpen? Den kläms ju fast, men nu gissar jag.

visa din eddy merckx
Ni har säkert sett dem förut men den här tråden behöver mer stål...

1991/2 Corsa Extra byggd i Columbus MAX. 1991 Dura Ace.

35596260810_67a8946856_b.jpg

35596251720_16838b474d_b.jpg

1993 MX Leader i Motorola-färger med Super Record 11 från 2009-10 (före SR fick röda dekaler).

36698965931_2ea77d05ff_b.jpg

36698960731_c6c143b94f_b.jpg

1994/5 MX Leader i GAN-teamets färger. Record 10 triple (förutom Racing T bakväxel - det var tvunget då Record 10V bakväxeln har en sådan där "plast"-bit i svart...) med bar end shifters.

35175077543_40a79c0347_b.jpg

19900429963_8be791e900_b.jpg

1992/3 MX Leader i okänd färgkombo.

33359979966_55e6425ab0_b.jpg

31681450372_df4739b9b4_b.jpg

Grymt gammal och dålig bild... 1993 MX Leader i en färgkombo som Merckx kallade "TAL". På bilden är cykeln som den kom hem till mig för många år sedan. Ny är den rensad men jag har inga nya bilder på den.

32110376336_397f650197_k.jpg

Ännu äldre och sämre bilder. Cirka 1985 Cyclocross. Ex Pro cykel (John Thalen). Långtidsprojekt... men när den är klar så tillhör den nog en av de ovanligare varianterna. Var tvungen att löda om bromsvajerstopparna...

39723714781_e3cf0bedd4_b.jpg

27944786779_8e6a78b149_b.jpg

39723714601_7011f5b513_b.jpg

The man himself - Eddy - har alltid koll på mig när jag pryttlar.

39689209891_399fb3f1bb_b.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp