Visa din elcykel!

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Här är min. Tänkt som "för trött/bakfull/sjuk för att cykla till jobb/stad/whatever". Funkar även väldigt bra i snömodd då den driver på lite extra tack vare seg urkoppling av motorn (250W). Används så sparsamt jag kan, men trevlig att ha då och då.

Byggd på min gamla fulpendlare. Kassa bromsar pga läckande shimano-ok så det låter mer än den bromsar, eventuellt något att se över.

Går allmänt under namnet E-tarden.
E-tard_sommar.png

E-tard_vinter.png

me.I.am

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Är den trimmad? Har du någon gång cyklat utanför anlagd väg? :)

Den ser ju schysst ut. Du har själv konverterat den till elcykel? Kanske finns i någon byggtråd, men då har jag missat det.

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
me.I.am sa:
Är den trimmad? Har du någon gång cyklat utanför anlagd väg? :)

Inte trimmad, även om det är väldigt lätt att ställa bort 25km/h-spärren i styrsystemet givetvis. I övrigt ska den vara godkänd, till och med CE-märkta batterier. :-) Har inte cyklat nånstans där man inte får svjv, åas har det ju varit snömodd då och då, så riktigt säker kan jag inte vara..

me.I.am sa:
Den ser ju schysst ut. Du har själv konverterat den till elcykel? Kanske finns i någon byggtråd, men då har jag missat det.

Tack. Schysst vet jag dock inte om jag håller med om :), den är ratbike:ig för att minska stöldfaktorn (plus att jag är rätt lat av mig), så kablar hänger lite här och där, vattenskyddet består av dubbla påsar som är buntbandade, et.c.. Men har iaf fått på ett gäng fina klistermärken. En annan egenhet är att originalgaffeln var nån riktigt trist dämpad historia som jag bytte mot en stel utan att ha koll på AC-mått et.c.. vilket fick till följd att framändan nu är betydligt lägre än original och därmed även BB, så man får passa sig för att trampa samtidigt som man svänger. :-)

Har konverterat själv ja, dock fotade jag inte så mycket och har nog inte så mycket att berätta heller, det var mest att plocka bort originalvevpartiet, sätta dit det nya och buntbanda fast lite sladdar. :P

Kristoffer R

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Cube reaction pro hybrid i största ramstorleken. En el-mtb som går som pendlare. Bosch Performance CX motor så den orkar ta sig uppför backar.

Jfrt original har den fått en sadel som passar mig (dock original på bilden), Cube stöd, SKS breda skärmar och en Cube ”heavy duty” pakethållare. Jobbsaker, mat mm åker i en Vaude packväska.

Lite reflextejp från 3M sitter här och var utöver fasta reflexer.

På hyllan ligger Bosch sladd-kit för belysning och väntar på installation. Jag kommer nog förlänga framskärmen en aning för att minska stänk på fötterna.

För känsliga tittare: På bilden står den i ett naturreservat. Den framförs i samband med pendling på den grusväg som går genom reservatet. ;)

F20D11CA-069C-4DD8-88F5-287C56FFE9CD.jpeg

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Synd att jag inte har någon elhoj att visa upp. Men har börjat fundera i banorna att konvertera fulhojen till elpendlare.

Kristoffer R inte behöver du ursäkta dig för att den står i ett reservat. Elcyklar kan man lätt (och utan att bryta mot lagen) bära eller leda in i ett reservat och knäppa ett par bilder på. ?

Tagit bort det onödiga om trimning.

/Moderator

Senast redigerad av en moderator:

PBjore

Ny medlem
Visa din elcykel!
Här är min pendlare, byggd som en tank bokstavligen talat. Militärhoj byggd av monark med numera trendiga 27.5".
Uppgraderad i höstas med 7 växlar Nexus nav med växling på styrstammen (ej hunnit lacka nya bakhjulet därav fel färg på navet bak)
37volt 200wh custombyggt batteripack med sanyo 18650 celler för verktygslådan bak. 250++ watt i framhjulet, dc-dc konverter för original 6volts lampor. Har kört den mer eller mindre dagligen senaste 5 åren.

IMG_20201214_163110.jpg
IMG_20201214_163118.jpg

I vinterutförande med dubbdäck och en hastigt tillyxad låda för att kunna köra med 400wh batteri från min eltandem i snömodden .

IMG_20210202_161644.jpg
IMG_20210202_161711.jpg

Bonusbild på partyhojen, fultandem, 1kw med lindning för max 20kph men enormt vrid. 400wh batteri med celler från krockad Tesla. Förarplatsen är anpassad för långklänning utan kedja, frambromsen på framstyret och bakbromsen på bakstyret funkar utmärkt för kommunikationsövningar.
IMG_20190512_140231.jpg

Visa din elcykel!
Visa bilaga 472659
Är så otroligt nöjd efter premiärturen i helgen, vilken grej! Har varit riktigt mtb-utbränd men ebike gav en helt ny dimension till skogshojandet.
Visa bilaga 472661Det var så roligt att det var svårt att sluta faktiskt ;)
Grym! Ser mer aggressiv ut än min från 2019, gillar utseendet, stealthy i svart. Överväg att montera en mjuk Magic Mary fram för mycket bättre grepp och behåll Nobby Nic till bakdäck som slits ut snabbt på eMTB.

Lotta B

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Grym! Ser mer aggressiv ut än min från 2019, gillar utseendet, stealthy i svart. Överväg att montera en mjuk Magic Mary fram för mycket bättre grepp och behåll Nobby Nic till bakdäck som slits ut snabbt på eMTB.
Tack! Är mkt nöjd med NN till min förvåning, har inte alltid varit så såld på Schwalbe förut, så MM är ett bra förslag att överväga. Behöver hitta ett bra flaskställ med sidoöppning, är vettigt att ändå kunna få med sig en flaska på kortare turer även om jag tycker det ser skumt ut på den här typ av cykel...och är sugen på nån slags framskärm.

Med risk att låta överentusiastisk så är detta med ebike så mkt bättre än väntat. Den låga tyngdpunkten är riktigt nice i branta tekniska spår, eller väl överallt egentligen.

Visa din elcykel!
Tack! Är mkt nöjd med NN till min förvåning, har inte alltid varit så såld på Schwalbe förut, så MM är ett bra förslag att överväga. Behöver hitta ett bra flaskställ med sidoöppning, är vettigt att ändå kunna få med sig en flaska på kortare turer även om jag tycker det ser skumt ut på den här typ av cykel...och är sugen på nån slags framskärm.

Med risk att låta överentusiastisk så är detta med ebike så mkt bättre än väntat. Den låga tyngdpunkten är riktigt nice i branta tekniska spår, eller väl överallt egentligen.
Testa MM på framhjulet, du kommer bli överraskad hur stor skillnad det är, i synnerhet på blöta och leriga partier. Jag kör med Mudhugger fram och bak sedan i höstas, båda är bra, bakskärmen är ful men effektiv.

Tommi87

Medlem
Visa din elcykel!
Är sugen på en elpendlare och funderar på att pussla ihop en själv.
Ni som har gjort det: är det färdiga kitt eller har ni plockat ihop själva?
Vart köper ni grejerna?

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Testa MM på framhjulet, du kommer bli överraskad hur stor skillnad det är, i synnerhet på blöta och leriga partier. Jag kör med Mudhugger fram och bak sedan i höstas, båda är bra, bakskärmen är ful men effektiv.
Nobby nic är inte alls ett bra framdäck, så jag röstar också på MM. Dessutom påverkas inte rullet så värst mycket av ett fetare däck i fronten. Men hojen uppför sig så mycket bättre.

wasp

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Har en helt orörd Specialized levo, nästan bara frugan som hojtar runt på den men jag som betalade för åbäket så är väl min.

Kommer troligen aldrig bli rörd då frugan är så nöjd så men jag må ju påpeka att rockshox 35:an är totalt värdelös. Passar bättre som basebollträ än att ge någon form av stöd eller dämpning. :D
IMG_0504.jpeg

Rahmbugel

Medlem
Visa din elcykel!
SCOTT STRIKE 730

Kör i skog, stig, downhill, "uphill" mm.
Sjukt roligt. Har en Scott genius 720 samt en strike eride båda är heldämpade och härliga. Måste säga en sak. Motion får man på båda, puls Får man på båda. Trampa som en jävla galning gör man på båda. Men jag personligen har dubbelt så roligt på el hojen. Går fortare i skogen, är roligare i skogen, är roligare uppför, är samma utför. Hur de går på asfalt och hur man pendlar till jobbet har jag ingen aning om. Aldrig testat. Så mitt tips till er alla som funderar.... Kööööööööööööööp.

Bilagor

• 20210429_170541.jpg
    20210429_170541.jpg
    624.6 KB · Besök: 29
  • 20210429_125239.jpg
    20210429_125239.jpg
    671.9 KB · Besök: 29
Visa din elcykel!
SCOTT STRIKE 730

Kör i skog, stig, downhill, "uphill" mm.
Sjukt roligt. Har en Scott genius 720 samt en strike eride båda är heldämpade och härliga. Måste säga en sak. Motion får man på båda, puls Får man på båda. Trampa som en jävla galning gör man på båda. Men jag personligen har dubbelt så roligt på el hojen. Går fortare i skogen, är roligare i skogen, är roligare uppför, är samma utför. Hur de går på asfalt och hur man pendlar till jobbet har jag ingen aning om. Aldrig testat. Så mitt tips till er alla som funderar.... Kööööööööööööööp.
Instämmer. Det roligaste jag gjort i skogen😀

Rahmbugel

Medlem
Visa din elcykel!
Köra i väta

Grisigt är kul men..... En polare till mig ägde kyosho butiken i Örebro (radiostyrda bilar flygplan och helikopetrar) de smorde in, nej mer dränkte alla elservon, radioelektronik mm med vasselin. Vaselinet skyddade alla el komponenter med mindre elfel som resultat när leksakerna användes i regn alt hamnade upp och ner i vatten etc.

Gör ni något för att skydda era hojtar mot elfel?

Bilagor

• 20210515_175640.jpg
    20210515_175640.jpg
    1.5 MB · Besök: 18
Visa din elcykel!
Köra i väta

Grisigt är kul men..... En polare till mig ägde kyosho butiken i Örebro (radiostyrda bilar flygplan och helikopetrar) de smorde in, nej mer dränkte alla elservon, radioelektronik mm med vasselin. Vaselinet skyddade alla el komponenter med mindre elfel som resultat när leksakerna användes i regn alt hamnade upp och ner i vatten etc.

Gör ni något för att skydda era hojtar mot elfel?
Borde dom inte klarade? De måste ju vara gjorda för väta. Skärmar borde ju räcka. Är det vanligt med fuktproblem? Jag är ny på detta ju.

MtbIte

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Nu har jag inte samma motor som ni men jag har kört min hoj i riktigt blöta och leriga förhållanden och det har inte hänt något och inga felkoder har kommit.

Jag har inte gjort något speciellt för att skydda motorn heller.

Tompot

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Man ska inte behöva fuktskydda cyklarna. Men historiskt har det visat sig bli problem ändå, i alla fall Bosch generation 2-motorerna (de med lilla drevet) har haft problem med att fukt tränger igenom lagret på drevsidan. Det första som händer är att lagret pajar och fortsätter man köra i fukt så förstörs fler lager inne i motorn och även elektroniken. Många motorer blev bytta på garanti av Bosch på grund av detta, det finns även eftermarknadstillbehör som skyddar mot inträngning (MudStop).

MtbIte

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Gav mig själv en Giant Trance X3E 29 i 50 års present. Riktigt skoj när man kom på hur man ska använda hojen. Rock Shox 35 verkar vara otroligt ojämn i funktion men på den här hojen funkar den jättebra men ett exemplar jag hade tidigare var den rätt okänslig och svårjusterad... Visa bilaga 489368
Snygg hoj!

Kul att fler personer börjar förstå hur kul det är med el 😄👍.

onegear

Aktiv medlem
Visa din elcykel!
Om en gaffel är okänslig så kan det bero på fel mängd olja i den, t o m från fabrik. En enkel underbens-service KAN råda bot på det.
Jo precis och jag gjorde service på den. Fick inte heller dit några tokkens på min gaffel fast det var gängor i "topplocket" så jag fick experimentera med lite rörisolering i gaffeln. Det är ju ändå bara att minska luftkammaren det handlar om och med 5cm skumplaströr kan inget gå sönder heller... blev liiite bättre men fortfarande okänslig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer