Visa din fivespeed

Markus F

Aktiv medlem
Visa din fivespeed
Alltså, det är mysigt med växlar. Men så där jättemånga vet jag ju inte om man behöver...
32/32,24,21,18 och 15 känns som om det räcker för mig.

P1010002.JPG ht=725

Senast redigerad av en moderator:
Visa din fivespeed
Rakt och skönt, men får det inte lov att vara en snabbare transportväxel också?

Har du 32an längst in på bodyn, där den hamnar på en vanlig kassett, eller har du centrerat det hela på bodyn? Jag labbade lite en gång och bakväxeln vägrade att köra 34T på andra platser än längst in på bodyn tyvärr. Men det kan ha varit en SRAM-setup, minns inte.

Visa din fivespeed
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> men får det inte lov att vara en
> snabbare transportväxel också?

Nja, jag har inte bråttom. Men det kanske skulle varit en bra idé.
Fast då hade det nog blivit sixspeed. Kassetten är centrerad, med distanser på båda sidor.
Se mina usla bilder.

(och angående wiredragningen så har jag som vanligt inte gjort ett skit själv. All ära tillfaller Phil Mc Naughton)
P1010002.JPG ht=725

P1010008.JPG ht=725

Visa din fivespeed
varför inte ett nav med bredare mellan flänsarna och smalare body så du (inte personligen) kunde bygga ett hjul utan dish? nu är det ju bara en ful halvmesyr.

Visa din fivespeed
Boe skrev:
> varför inte ett nav med bredare mellan flänsarna
> och smalare body
För att nu har jag tre par hjul med XT-centerlock.

Visa din fivespeed
Var då glad över att min lista åtminstone är kort.

oxr: XSIV-naven (och resten av hjulen) finns kvar. Jag hade tänkt att du skulle köpa dom på Yardsalen men orkade inte dit.

Visa din fivespeed
Alltså, om man ändå ska dras med nackdelarna med att ha växel, vajrar och skit (som jag själv har på min XC-hoj), varför då inte köra med en vanlig kasett?

Visa din fivespeed
Man skulle kanske fega till en mellanväg mellan det neongula och det bruna och slå till med 7 utväxlingsmöjligheter bak. Har ju ett 7-delat reglage på hojen.

> Går det bygga en kassett av hyperglide drev som får samma delning som ett suntour xc-pro reglage?
> Finns det bra (=svinlätt) nav med body för 7 delat?
Alltså hur gör man för att bygga en gammal hoj.

Visa din fivespeed
Wilier skrev:
> slå till med 7 utväxlingsmöjligheter bak.

Smart, kör med 15-20 år långa modecykler, då håller man sig ständigt avant garde! Shimano SIS 18-växlat välkommen åter. De hade sköna "växelöron" på den tiden också, jag bara går och väntar på återkomsten.

Visa din fivespeed
Här är mitt vinterprojekt som blev färdigt lite för fort (OK, jag väntar på några bitar fortfarande). Hemlackad ram, hembyggda hjul:

drivlina.jpg ht=590

Är det de här växelörona som avses? Ja, det gömmer sig en 11T bakom dropouten. Jag fick laborera en del med spacers för att den inte skulle vara fastklämd mot växelörats mutter. Det är 7 drev från en 8-delad krans för att kunna ha indexerat styrändsreglage.

DIY STI:

diy_sti.jpg ht=590

Det är ett ganska rubbat bygge, men det har skänkt en del insikter.

Visa din fivespeed
nolltid skrev:
> Nico Vouilloz körde 5-växlat

Fast han är lite snabbare än vad jag är..

Visa din fivespeed
Vad är det för hardcore-rollamajig du har där Markus? Den jag hade var en plastmojäng som sprack.

Numera finns det förvisso Shadow-XT att tillgå så nästa bakväxelköp blir det väl sån istället så behöver man inte rollamajiga, men man måste ju veta.

Visa din fivespeed
Jag håller med Boe. DT gör f.ö. ett svinfint SSnav med centerlock och lagom lång body. Den verkar det som om du missat poängen med gummitutan på virehöljet. Den skall inte sitta så långt upp.

Men det var kul att se att du börjat cykla igen Markus, för du cyklade väl hem hojjen från spoke?

=)

Visa din fivespeed
rikard skrev:
> Jag håller med Boe. DT gör f.ö. ett svinfint
> SSnav med centerlock och lagom lång body.

Visst. Kostar bara 3500:- för ett set. Eftersom jag har som princip att skaffa pengarna först och prylarna sen får det nog vänta ett tag.

Visa din fivespeed
nolltid skrev:
> Nico Vouilloz körde 5-växlat för ett helt gäng
> år sen.
>
> Lättviktskungen.

även alla fåglumbröder för flera gäng med år sedan. markus kommer inte ikapp de nämnda världsmästarna ändå.

Visa din fivespeed
Vilket påminner mig om att jag har ett handsignerat
foto av en Fåglum som tillhör R. Det låg som bokmärke
i en BIKE han skänkte mig. Bör jag återlämna det?

För övrigt har en riktig mtb växlar ja.

Visa din fivespeed
kör tre växlat på min p3a,

snigel speed va inte min grej, för trögt eller för lätt:)

så jag plockade isär en kasett o resultatet blev jättebra

bilden tagen med mobilen:(

Bilagor

• 20071121047.jpg
    20071121047.jpg
    76.8 KB · Besök: 8
Visa din fivespeed
Hur funkar det med växelreglagen när man kör på 3, 5 eller 6 växlar. Låser man helt enkelt växeln med ändlägesskruvarna och växlar som vanligt med reglaget?

Visa din fivespeed
Fässberg skrev:
> Hur funkar det med växelreglagen när man kör
> på 3, 5 eller 6 växlar. Låser man helt enkelt
> växeln med ändlägesskruvarna och växlar som
> vanligt med reglaget?

japp bara o låsa den, sen får man ju nåra lägen över på reglagen men det gör ju inget

Visa din fivespeed
Fässberg skrev:
> Hur funkar det med växelreglagen när man kör
> på 3, 5 eller 6 växlar. Låser man helt enkelt
> växeln med ändlägesskruvarna och växlar som
> vanligt med reglaget?

Så har jag löst det i alla fall.

//j

Visa din fivespeed
Det är ju egentligen aldrig några problem med att begränsa reglaget till färre växlar. Har man bara distanser mellan dreven gjorda för samma delning som reglaget så går det fint. Skruvar man in ställskruvarna så upplevs reflaget i princip som 3-5-6-eller vad man nu har-växlat. Blir lite mindre distinkt i ändläget eftersom man, istället för att tummreglaget går i botten, får motstånd i det när man trycker in det.

Tillbaka
Topp