Visa din Hardtail!

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din Hardtail!
Jag hittar ingen lämplig tråd. Tänker det är en tråd för alla som kör HT både xc,dc,am,dh kalla det va du vill! Bara det är Hardtail!

Så här är min
2023 chisel custom byggd på ramkit med betoning "budget". Ingen som helst carbon på den. Monterade idag en sprillans ny sid sl ultimate med remote lockout.
Storlek XL landar den på 12.2kg med korv bak, dubbla flaskställ med multitool och pedaler.
IMG_20230810_132101_614.jpg
IMG_20230810_135435_723.jpg
IMG_20230810_151858_693.jpg

Visa din Hardtail!
Min första ”moderna” MTB (alltså sedan början på 90-talet) en Cannondale Trail 3. Dubbelklinga i fram vilket är grymt för det jag använder den till numera vilket är mest grusväg o snälla stigar.

SLX växlar och en Judy Silver i fram. Gav 7900 för den 2019, pre pandemi priser. Enda jag fixat är nya däck, ett par Maxxis beaver som är grymma (förstår inte att de försvann ur produktion), samt en B-ig dropper från Dechatlon med reglage under sadeln (men funkar bättre än trådlösa maguran jag köpte). Under sommaren bytte jag bromsok då de beckat ihop.

Känns som en oldschool mtb från -92. Är riktigt rolig när det går utför eller blir stökigt då den är så skruttig jämfört med fullgungaren.

IMG_8015.jpeg

Visa din Hardtail!
Ja alltså inre cagen bör ju va skruvad in i "clutchen" det är där det glappar , trissorna sitter fast ordentligt

Nä tog isär och drog åt allt som går dra åt och det är hela "clutch huset" som glappar ser att växeln fått sig en smäll på utsidan så är la därför det glappar. Blir att beställa en ny växel.

Senast ändrad:
Visa din Hardtail!
1000002112.jpg

En HT som ska få bada i Dalarna på lördag!
Epic trimmad med SID gaffel och en del blandat XTR, XT, SLX, S-Works stolpe, Ritchey carbon styre. Stans alu hjul. Köpt det mesta delarna när andan fallit in på k/s eller det har varit bra rea.
Som den står på bilden med korvar både fram och bak väger den in på 10,7kg

Visa din Hardtail!
Visa bilaga 645276

En HT som ska få bada i Dalarna på lördag!
Epic trimmad med SID gaffel och en del blandat XTR, XT, SLX, S-Works stolpe, Ritchey carbon styre. Stans alu hjul. Köpt det mesta delarna när andan fallit in på k/s eller det har varit bra rea.
Som den står på bilden med korvar både fram och bak väger den in på 10,7kg
Fin epic! , Lycka till på vasan.

Visa din Hardtail!
IMG_2642.jpeg

Jag rullar fortfarade på en Trek Cobia från 2013. Jag köpte den begagnad 2014. Har sneglat länge på ny cykel men blir nog FS isåfall och behålla denna. Blir min andra cykelvasa iår.

Nytt och bytt genom åren:
- Sram NX Eagle 1x12
- Shimano Deore bromsar
- 740 brett styre med röda handtag
- Högre och lättare sadelstolpe
Resten är fortfarande orginal.

Senast ändrad:
Visa din Hardtail!
Visa bilaga 645301

Jag rullar fortfarade på en Trek Cobia från 2013. Jag köpte den begagnad 2014. Har sneglat länge på ny cykel men blir nog FS isåfall och behålla denna. Blir min andra cykelvasa iår.

Nytt och bytt genom åren:
- Sram NX Eagle 1x12
- Shimano Deore bromsar
- 740 brett styre med röda handtag
- Högre och lättare sadelstolpe
Resten är fortfarande orginal.
Härligt med blandade cyklar i tråden ! Lycka till på vasan

Visa din Hardtail!
Min hemmabyggda "hardtrail". Byggd på en kina gravelram fast med flatstyre, Deore xt växlar och super schyssta XC bromsar. Avsikt var pendlarhoj men visade sig extemt rapp, stabil och lekfull så nyttjas nu för både trail/grus samt pendling. Så lekfull att man lätt glömmer bort att den saknar framdämpare så lär väll knäcka kina kolfiber gaffeln med tanke på hur mycket stryk den får ta men det får det vara värt ?

Bilagor

• 20230805_185315.jpg
    20230805_185315.jpg
    1.7 MB · Besök: 136
  • 20230712_165925.jpg
    20230712_165925.jpg
    723.4 KB · Besök: 141
  • 20230712_172408.jpg
    20230712_172408.jpg
    883.2 KB · Besök: 138
Visa din Hardtail!
Min grusifierade Sentier. Tätare kassett 11-42, 34 drev, bort med hisspinnen för en kinastolpe i kol, väck med det där styret som gick härifrån till oändligt till fördel för Joneskopian Geoff, en sadel man kan sitta på - B17S, XT- växel o reglage som faktiskt fungerar och slutligen thunderbirddäck (Thunder Burt. Haha, de är roliga hos Schwalbe), icke för breda. 50- nånting mm. SPD- pedaler.
Funkis härikring.
20230722_135202.jpg

Visa din Hardtail!
Min grusifierade Sentier. Tätare kassett 11-42, 34 drev, bort med hisspinnen för en kinastolpe i kol, väck med det där styret som gick härifrån till oändligt till fördel för Joneskopian Geoff, en sadel man kan sitta på - B17S, XT- växel o reglage som faktiskt fungerar och slutligen thunderbirddäck (Thunder Burt. Haha, de är roliga hos Schwalbe), icke för breda. 50- nånting mm. SPD- pedaler.
Funkis härikring.
Visa bilaga 645496
Alnarp?

Visa din Hardtail!
Ombygg och laddar för att 2/sep köra nya bockstensturen 60km! Och ca 1100hm! Med Singlespeed kör nu 34/20t men kommer nog ändra till 32/20t. Får även ett packet idag med nya lättare bromsskivor så nu är den under 11kg. Ska även köpa ett xtr vevparti som spar ca 370gram till. Önskelådan vill ju även köpa in ett par lättare hjul så närmar jag mig 10kg utan en ända del carbon.
IMG_20230815_200752_738.jpg

Visa din Hardtail!
Ombygg och laddar för att 2/sep köra nya bockstensturen 60km! Och ca 1100hm! Med Singlespeed kör nu 34/20t men kommer nog ändra till 32/20t. Får även ett packet idag med nya lättare bromsskivor så nu är den under 11kg. Ska även köpa ett xtr vevparti som spar ca 370gram till. Önskelådan vill ju även köpa in ett par lättare hjul så närmar jag mig 10kg utan en ända del carbon. Visa bilaga 646699
Den är väldans fin den där. Har både fusen och divergen fått nya ägare nu?

Visa din Hardtail!
Tackar! , Yes , el divergen ska hämtas 9/sep av sin nya ägare. Blir något nytt "gravel åk" för min del lutar åt stel mtb.

Blev en kvälls runda och köra in nya skivorna/beläggen .
Ska bli kul att se vad det blir för gravel senare då, och framförallt vilka skillnader i byggspecen du kommer att sikta på :)
För med lite växlar känns ju även chiseln som fruktansvärd gravel-kapabel

Visa din Hardtail!
Ska bli kul att se vad det blir för gravel senare då, och framförallt vilka skillnader i byggspecen du kommer att sikta på :)
För med lite växlar känns ju även chiseln som fruktansvärd gravel-kapabel
Ja chiselen med växlar går fort på gruset. Körde en runda förra veckan som jag brukar köra på graveln och höll 26km/h i snitt på chiselen på 3mils runda :)

Visa din Hardtail!
Va å köpte denna idag... Ritchey P650b. Suget efter lite vassare grejer är stort... men får se hur de blir?!

Gaffeln är nog d första som ryker!
Nån som vill köpa en Salsa Cromoto Grande i väldans fint skick? ?
Det beror på pris!
Vad är det för AC mått?

Ja chiselen med växlar går fort på gruset. Körde en runda förra veckan som jag brukar köra på graveln och höll 26km/h i snitt på chiselen på 3mils runda :)
Najs! Vad brukar du hålla på divergen?

Visa din Hardtail!
Här är min karate monkey.

Den väger någonstans mellan "oj" och "jag borde verkligen göra något åt det här"

Den kommer aldrig att komma i närheten av vasan.

Visa bilaga 645239
Här är min Unit X. Den har ungefär samma vikt som karateapan. Den tröskade sig runt Vasan på 5:39.
Har köpt till dropper, samt bytt från original SRAM till en 10 delad Microshift Advent X, 11-48 istället för originalets 11-50. Bytte även upp framklingan från en 32 till 36T, samt bytt från WTB Rangers 2.6 till samma däck fast 3.0 fram och 2.8 bak.
1692788914849.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp