Visa din Hardtail!

Visa din Hardtail!
Här är min Unit X. Den har ungefär samma vikt som karateapan. Den tröskade sig runt Vasan på 5:39.
Har köpt till dropper, samt bytt från original SRAM till en 10 delad Microshift Advent X, 11-48 istället för originalets 11-50. Bytte även upp framklingan från en 32 till 36T, samt bytt från WTB Rangers 2.6 till samma däck fast 3.0 fram och 2.8 bak.
Visa bilaga 648229
Är det verkligen en hardtail om den är stelopererad fram med?

Visa din Hardtail!
Nä, hör hemma i visa din rigid-tråden.
lkujhsad.jpg

Visa din Hardtail!
Vad är det för däck på Surlyn? Spejar lite efter vad jag ska tjacka när det är dags att byta ut mina Rangers.

Det är Maxxis Rekon. Ranger har riktigt blandat betyg, också här på happy. Rekon är förvånansvärt bra. Jag kör Rekon Dual bak på sommaren på min helstel och då och då på min stig-HT. Den är riktigt bra som bakdäck i Hellas-terräng coh ruller tillräckligt lätt på asfalt. I år köpte jag en Rekon MaxxTerra, som erolwi har på bild, och tyckte, konstigt nog, att den dämpade för mycket bak på min helstel. På min stig-HT var den bättre. MaxxTerra gummi sliter klart snabbare än Dual. MaxxTerra blir lite hårdare och sliter lite snabbare vid låga temperaturer. Jag skulle rekommendera Rekon Dual bak och MaxxTerra fram, eller också Dual fram om du kör året runt.

Visa din Hardtail!
Det är Maxxis Rekon. Ranger har riktigt blandat betyg, också här på happy. Rekon är förvånansvärt bra. Jag kör Rekon Dual bak på sommaren på min helstel och då och då på min stig-HT. Den är riktigt bra som bakdäck i Hellas-terräng coh ruller tillräckligt lätt på asfalt. I år köpte jag en Rekon MaxxTerra, som erolwi har på bild, och tyckte, konstigt nog, att den dämpade för mycket bak på min helstel. På min stig-HT var den bättre. MaxxTerra gummi sliter klart snabbare än Dual. MaxxTerra blir lite hårdare och sliter lite snabbare vid låga temperaturer. Jag skulle rekommendera Rekon Dual bak och MaxxTerra fram, eller också Dual fram om du kör året runt.
Tack för tips! Jag gillar Rangers, de är lagom lättrullade på asfalt, och för min rudimentära stigcykling i Hellas funkar de bra.
Vintertid kör jag för närvarande WTB Vigilante. Grymt bra fäste, men rätt jobbiga att ha till pendlingen, eftersom det känns som att man får med sig övre lagret asfalt. Men ska nog kika på setupen med Duals bak och MaxxTerra fram, så kan jag köpa ett extra Dual att skifta till vintertid.

Visa din Hardtail!
Precis, Rekon Max Terra 29x2,6 kör jag. Lätta, ok rull, ok grepp, en punka på två år trots relativt låga tryck och många mil stenig stig. Nackdelen lite studsiga har jag tyck och i höstleran lite i halaste laget (dock ganska slitet mönter). Så jag köpte Schwalbe NN och MM i höstas för att åtgärda båda problemen. Cykeln blev dock helt död och tung i uppförande och skittråkig att cykla på så jag gick från att cykla typ 5 ggr/vecka till 0 tills snön kom och dubben åkte på. Nu börjar Rekon bli slitna och ett hål så jag behöver nytt till SSWC men det blir nog Rekon igen.

Senast ändrad:
Visa din Hardtail!
Precis, Rekon Max Terra 29x2,6 kör jag. Lätta, ok rull, ok grepp, en punka på två år trots relativt låga tryck och många mil stenig stig. Nackdelen lite studsiga har jag tyck och i höstleran lite i halaste laget (dock ganska slitet mönter). Så jag köpte Schwalbe NN och MM i höstas för att åtgärda båda problemen. Cykeln blev dock helt död och tung i uppförande och skittråkig att cykla på så jag gick från att cykla typ 5 ggr/vecka till 0 tills snön kom och dubben åkte på. Nu börjar Rekon bli slitna och ett hål så jag behöver nytt till SSWC men det blir nog Rekon igen.

Rekon 29x2,6 MaxxTerra har fortfarande 120 TPI, det är lite studsigare än Dual och 29x2,4 MaxxTerra som har 60 TPI. Men jag tyckte att sistnämnde var lite för död bak på min helstel.

Annars tycker jag att Specialized Ground Control T7 är lite bättre på allt än Rekon och den funkar bra för mig som bakdäck på hösten/vintern. Har aldrig provat den fram. Finns dock max i 2,35" i 29" (27,5x2,6 finns).

Visa din Hardtail!
Visa din Hardtail!
Med EXO+ tror jag att även 2.6" har 60 TPI. Typ https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-REKON-29-x-260-WT-3C-MaxxTerra-TR-EXO-

Kör det själv, men cyklar så sällan så jag har ingen aning om det är bra ?
Bild på en HT för att bidra till tråden ?
Visa bilaga 648431

/Johan

Jag såg det också. Med Exo+ får man bättre dämpning av 60 TPI och lite tjockare stomme. Jag har inte provat Exo+. Enda riktiga nackdel är lite mer vikt. Gissar att dämpingen skulle passa mig bra fram. På min helstel vill jag har mer pop bak.

PS: fin cykel! Kör du eksentrisk vevlager eller hade du tur?

Visa din Hardtail!

Hade gärna haft ett Trickstuff, men det verkar utgått. Ett Phil Wood skulle blivit dyrare än resten av hojen, så det blev från 8bar vilket verkar vara ett ompackat sånt här

EDIT: 8Bar verkar inte längre sälja det. Men som sagt så verkar det identiskt med First.

/Johan

Senast ändrad:
Visa din Hardtail!
Rekon 29x2,6 MaxxTerra har fortfarande 120 TPI, det är lite studsigare än Dual och 29x2,4 MaxxTerra som har 60 TPI. Men jag tyckte att sistnämnde var lite för död bak på min helstel.

Annars tycker jag att Specialized Ground Control T7 är lite bättre på allt än Rekon och den funkar bra för mig som bakdäck på hösten/vintern. Har aldrig provat den fram. Finns dock max i 2,35" i 29" (27,5x2,6 finns).
Finns Dual i lite bredare variant? Tycker att minst 2.6 är ganska skönt när man ska cykla i snö.

Visa din Hardtail!

Följer däck-konversationen med intresse.

Vad skulle ni föreslå för året runt framdäck i Stockholms skogar för min Kona Honzo? Jag har 130mm dämpare och 25mm fälg och korvar bak och fram. Gillar att åka uppför så mycket som utför.

Funderar på den nya Forekaster i 3C. Jag har nu Eliminator bak och Butcher fram (både 2,3) men upplever Butchern som för studsigt...

Visa din Hardtail!
Följer däck-konversationen med intresse.

Vad skulle ni föreslå för året runt framdäck i Stockholms skogar för min Kona Honzo? Jag har 130mm dämpare och 25mm fälg och korvar bak och fram. Gillar att åka uppför så mycket som utför.

Funderar på den nya Forekaster i 3C. Jag har nu Eliminator bak och Butcher fram (både 2,3) men upplever Butchern som för studsigt...

Vilken version av Butcher?

På vintern kör jag samma kombo i gamla Gripton Grid Trail version som borde motsvara T7 gummi. Upplever den inte alls som studsigt jämfört med de flesta andra däck. Du kan byta till Butcher T9 fram, som är en av de bäst dämpade däck som fortfarande rullar ok. Det är bästa rekommendation om du vill har mer dämpning.

På sommaren kör jag nu Maxxis Dissector, fram Maxxterra, bak Dual. Jag är nöjd med det. Har också kört Rekon Dual bak och kör det på min helstel. Rullar lite bättre, men låga mönstret funkar inte bra i lera, som inte finns mycket kring Stockholm. Maxxis MaxxTerra gummi dämpar mer än Specialized T7 (men mindre än T9).

Visa din Hardtail!
Det har passerat några hardtails genom åren, både på grund av budgetrestriktioner och på grund av en sjuk förkärlek till hardtails.

Den sjuka förkärleken till hardtails kom genom min Commencal Meta HT AM 2016 som tyvärr inte finns kvar i mitt stall längre. Uppgraderad med GX 1x11 när det begav sig!
Mette.jpg

Nuvarande HT-stall består av:
1. en brötigare HT (Dartmoor Primal 27.5, 2021) byggd från de delar jag ville ha på en HT
Holly.jpg

2. en XC grussprättare (CUBE Reaction C:62 One 2022) uppgraderad med GX AXS (gamla versionen)
Heidi.jpg

3. en stål-DJ (UMF Hardy 1 Steel Team), tung som ett as men det sägs att "steel is real", så varför inte?
Ursula II.jpg

Tillbaka
Topp