Visa din ibis

Klavikel

Aktiv medlem
På tiden att Ibis får en egen tråd.
Inte det mest vanliga märket men vet att det finns iaf en till bara i Göteborg.

Först ut.
Min Ibis Mojo Carbon.
Ram från 2009, bromsarna är från 2008 men i övrigt är resten från 2009 eller nyare.

Mojo'n är en underbart fin hoj som funkar fint både till att klättra med och att ta sig nedför på ett säkert sätt.
140mm fjädringsväg fram/bak. 69 grader gaffelvinkel.


Så här såg den ut samma dag som jag köpte den sommaren 2011.

DSC_0041.jpg



Och på foto sommaren 2012. Det som skiljer från när jag köpte den är bl.a. bromsar, skivor, handtag, nav, däck, sadel.

DSC_0692.JPG


Ram - helcarbon (fram- och baktriangel)
Dämpare - Fox Float RP23
Framgaffel - FOX 32 FLOAT 140 RLC
Styre - Easton Monkey Lite SL
Hjul - Eget bygge på Mavic XC717, DT Swiss Revolution och Superstar Techno Lime Green 32H
Bromsar - Shimano XT
Skivor - Alligator Windcutter Ti 180/160mm
Handtag - Peaty Lock on's
Vevparti - SRAM XX 26/39T
Reglage - XO
Bakväxel - XO
Framväxel - XTR
Kedja - KMC X9L Gold
Kasett - SRAM XO PG990 11-32
Sadel - San Selle Italia SLR
Sadelstolpe - Easton EC90
Styrstam - FSA OS190
Pedaler - XTR
Däck - Schwalbe Hans Dampf TrailStar 2,35"/Kenda Nevegal Stick-E 2,5"

Vikt när jag köpte den låg runt 11kg.
Har sedan dess bytt en del grejer, bl.a. tyngre däck, sadel, bromsar och nav så ca. 12kg eller strax där över skulle jag gissa att den väger nu.

Var så goda ni andra Ibis-ägare, fyll på i tråden...
 
Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Snyggt med kombon kolfiber och lime!

Men ska verkligen bakväxelwiren dras sådär, finns det ingen bättre väg på ramen?
 

Klavikel

Aktiv medlem
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt med kombon kolfiber och lime!

Tackar så mycket...

> Men ska verkligen bakväxelwiren dras sådär,
> finns det ingen bättre väg på ramen?

Ja faktiskt, Mojo'n har en sådan kabeldragning. Det finns 3st. wirehållare på överrörets ovansida för växel, broms och växel.
På dom nyare modellerna så använder man sig av diagonalrörets undersida som har fästen avsedda för det.

Mojo
mojocablerouting.jpg


Mojo SL-R/HD
mojoSL-R+HDcablerouting.jpg



Man kan givetvis fulmeka lite och göra nåt liknande på min men jag har nog inte ens tänkt på det innan du frågade... Tror jag låter det vara för stunden ;0)
 
Senast ändrad:

Klavikel

Aktiv medlem
Då blir jag alltså nummer två i min egna tråd..
Tydligen inte det vanligaste märke man valt att trampa runt på i skogen.

Här kommer den iaf, en ibis mojo SL 2013 med FOX Float CTD dämpare.
Min förra mojo c gick sönder några veckor efter tråden kom till. Den gick sönder i infästningen mellan baktriangeln och aluminiumplattan som var fäste för hjulaxeln och bromsoket.
Garantin var utgången men Scott Nicol på ibis tyckte att ja borde få köpa en enligt deras crash replacement program så ja fick en ny till bra pris..

Enda som är nytt från förra hojen är wtb-sadeln.. Har hunnit med en enda tur på den och den är lika skön som jag mindes den andra vara. Kommer uppgradera med ett bredare styre inom kort, kör med 640mm och det känns alldeles för smalt nu när ja provat köra med 690mm under ngn månad..
 

Bilagor

Klavikel

Aktiv medlem
Tack sebbe..

Näe jag har dålig koll på det. Har aldrig vägt den själv.
När ja köpte det så fick jag höra att den vägde den ca. 11,2kg men jag har bytt en himla massa sedan dess och det har nog inte gjort den lättare direkt, allt som jag satt på är nog tyngre än det som satt på innan... ;0)

Men mellan 11,5-11,7kg kanske? Vore kul att väga den nån gång men har ingen egen våg.
Utan tunga vinterdäck så definitivt under 12kg iaf..
 
Äntligen! Som Gert Fylking hade sagt.

DSCN2609.JPG


Ibis Ripley med lite XX/X0+annat gött. Går som tåget! Bisarrt trampeffektiv men kul utför. Sänkbar stolpe ska på. Bromsslangar kapas och dras om. Men sen så!
 

larsaw

Ny medlem
En Ripley i 26" eller 650b skulle jag vilja ha och eftersom vi är i fantasins värld så önskar jag min dubbel ställbart slag med 130/160mm slag fram o bak... // Larsa ;)
 

theBrand

Aktiv medlem
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Eriks fina Ibis Mojo HDR. I nyskick förutom
> svingen som är av på fyra ställen... :p
>
>


Aj....

Hur gick det där till egentligen?
 

Lulle

Ny medlem
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Eriks fina Ibis Mojo HDR. I nyskick förutom
> svingen som är av på fyra ställen... :p
>
>


Vid första anblick såg geometrin lite väl slack ut...
 

Matthias87

Ny medlem
Prophet: Han får en ny om två veckor, då kör vi igen :) Min Ibis är två år gammal och har tagit väldigt mycket mer stryk, så det var nog något fel på hans ram.
 

Klavikel

Aktiv medlem
What the fudge?
Det där ska inte hända. Tur att det inte resulterade i nån otäck vurpa och personskada.
Hoppas det löser sig snabbt med att få hem nya ramen..
 

InlineOla

Ny medlem
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick det på film som tur är.
>
>
> 550ODvv7YwjkQxMzM5BYnQ&feature=c4-overview

Långsamcyklandet med pannlampa på snöiga stigar taget till en helt ny nivå. Grymt kört! Synd din kompis cykel pajjade dock.
 

marran

Ny medlem
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick det på film som tur är.
>
>
> 550ODvv7YwjkQxMzM5BYnQ&feature=c4-overview


Mäktig film! Älskar även slutkommentaren "Skojjaru eller?". Skönt att han inte skadade sig, det finns lite konsekvenser ändå på den banan
 

Matthias87

Ny medlem
Kaffekask skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit va grymt! Såg sjukt kul ut innan ramen brast
> dock, var är det där? Lyxig bana!

Det är i Floda, 3 mil utanför Götlaborg. En mil lång AM-slinga som vi slitit ihop.
 

Matthias87

Ny medlem
Och ja, det var tur att det hände där det gick att kontrollera. Tur att det inte var triangeln också. Tror inte det är så skönt att få kolfiber in i magen :p
 

Arsozath

Ny medlem
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Och ja, det var tur att det hände där det gick
> att kontrollera. Tur att det inte var triangeln
> också. Tror inte det är så skönt att få
> kolfiber in i magen :p

Fast fiber ska ju vara bra för magen sägs det ju :)

Sjukt var det iaf.
 

TK

Ny medlem
Vad hade Ibis att säga, gissar att dom sett filmen?
Det här borde väl vara fint bränsle till diskussionen om att kolfiber imploderar vid kyla:)
 

Matthias87

Ny medlem
Dom har bara sett bilden på cykeln, och det räckte för ny ram och nya delar om skadade. Så grym service från deras sida.

Ska kolfiber vara sämre i kyla? Det har jag inte hört, men då kanske man borde skippa de större hoppen nu på vintern. Trist isf!
 

TK

Ny medlem
Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom har bara sett bilden på cykeln, och det
> räckte för ny ram och nya delar om skadade. Så
> grym service från deras sida.
>
> Ska kolfiber vara sämre i kyla? Det har jag inte
> hört, men då kanske man borde skippa de större
> hoppen nu på vintern. Trist isf!


Nej det är lugnt, kör på.
 

prahna

Ny medlem
Hur stor är skillnaden mellan Mojo SL och SLR?
Jag har kollat lite på dessa och undrar om steget från SLX utrustad till XT är värt den extra slanten? Är Fox 32 kashimagaffeln ok, den strulade som jag förstår det 2013..
Sedan på cyclecomponents hemsida står inte ett smack om sl/slr 2014 är 650b...vet ni det?
 

Crossmax

Aktiv medlem
SLR'en ska ju vara styvare med en 12x142 bakaxel och ett tapered styrrör. Den är dock aningen tyngre än SL och har press-fit snarare än ett vanligt gängat vevlager. SL'n har dock förbättrats sedan lanseringen 2008 med styvare länkage etc. Jag tror inte skillnaden i upplevd styvhet är märkbar om man inte väger uppåt 100 pannor.
 

Klavikel

Aktiv medlem
Jag läste in mig ordentligt på mojo när jag var på g att köpa en.
Var ett tag sedan nu men om jag minns rätt så så är skillnaden mellan SL -> SL-R
PFBB, 12x142 axel, koniskt styrrör samt kabeldragningen via diagonalröret på den senare..
Geo. är i övrigt är samma men man använder nya formar och det är mer en "ny" ram även om dom ser likadana ut.

Ang. styvhet så menar vissa att mojo carbon som kom 2005 var lite flexig. Detta ordnades upp med deras nya och lite kraftigare lopes-link som höll ihop länkaget bättre.
Jag väger bara 75kg men jag märkte hur som helst aldrig något flex i min gamla mojo med full utstyrsel och camelbak med vatten o tillhörigheter..

mojo SL är en vidareutveckling som är ännu styvare än mojo carbon.
Tror dom ökat vridstyvhet med kring 10-15% samtidigt som ramvikt minskat med ca. 250gr. jmfrt mojo c.
Man har plockat bort alu och petat i mer kolfiber och titan i stället...

prahna: mojo C/SL/SL-R är alla 26-tums


 
Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Min Mojo HDR.
IMG_0510.jpg

IMG_0515.jpg

IMG_0534.jpg

IMG_0544.jpg

IMG_0547.jpg

IMG_0551.jpg

IMG_0557.jpg


Den vägde in på 12,45kg med pedaler och relativt tunga Hans Dampf. Sänkstolpe ska till inom en snar framtid.
 

Evileas

Ny medlem
Fantastiskt fin hoj theBrand! Ibis HDR ha änna seglat upp som nummer ett på drömlistan det sista.. Kanske, kanske nån gång.. Vad kommer du köra för terräng med den mest?
 

theBrand

Aktiv medlem
Evileas skrev:
-------------------------------------------------------
> Fantastiskt fin hoj theBrand! Ibis HDR ha änna
> seglat upp som nummer ett på drömlistan det
> sista.. Kanske, kanske nån gång.. Vad kommer du
> köra för terräng med den mest?


Tack :)
Jag kommer mest köra den i skogarna här hemma. Vet inte riktigt vad du har för referenser, men stigarna här hemma är väl ungefär i nivå med det som kördes på Jubileumsrallyt, fast med lite längre utförslöpor med möjlighet till mer fart.
Men jag hade även tänkt att köra något av loppen i Värmlandsserien i XC, och ev. nån liftdag :)
 

Klavikel

Aktiv medlem
Ojdå, här tittar man bort någon dag och så händer det visst en masssa grejer i denna tråden. Kul.. ;0)
Fantastiskt fin HDR du byggt ihop.. Extremt bra färgkombinationer måste jag säga..
Läste lite i din andra tråd och jag förstår att du är väldigt nöjd.

Min SL är den första FS-hojen jag kör så kan inte jämföra med andra länkagetyper men instämmer att den är riktigt trampeffektiv och grym på att klättra..
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer