Visa din ihopfällbara cykel

Drar igången tråd om ihopfällbara cyklar som är kul att cykla på.
Har varit sugen på en ihopfällbar cykel man kan ta med på resor. Semester med familjen eller jobbresor. Jag ville inte ha nån cykel med mindre hjul så efter mina efterforskningar återstod S&S eller Ritchey Breakaway.

Beställde en Ritchey Breakaway-ram i oktober och skuvade ihop den med lite överblivna racerkomponenter. Lagom till en veckas semester med familjen förra veckan på Gran Canaria, så det fick bli jungfruturen (bortsett från några skitiga höstturer).

IMG_0018copy.jpg ht=544

Det är en crossram i stål storlek 54.
Jag var egentligen ute efter en landsvägsram men det var svåra att få tag på så nu blev det en crossram.

I detta skick väger den i på lite drygt 8 kilo vilket jag tycker är okej för en stålram med hyffsade men inte svindyra komponenter.

Ritchey har skurit av sina breakawayramar vid sadelklämman och diagonalröret strax över vevpartiet. Vajrar kopplas ihop med aluminiumhyslor som följer med ramen.
Cykeln skruvades isär på 20 minuter och skruvade ihop på 30 minuter (plus lite justering).

Väskan som rames säljs med ska vara några cm större än vad flygbolagen tillåter men jag fick inte betala något extra när jag checkade in. Väskan och komplett isärplockad cykel vägde 14 kg. Alltså plats för 6 kg till vilket är bra. Den är semihård vilket kändes lite osäkert men cykeln klarade båda flygbenen och hjulen är raka.

IMG_0051copy.jpg ht=544

Åkkänslan var bra. Crossramen är geometriskt inte långt från en racerram så jag ångrar inte att det blev en cross. Hojjen var skön att köra uppför med på de slingriga vägarna inåt ön på GC. Utför på serpetinvägarna gick den också fint. Lite taskig bromseffekt i cantileverbromsarna men det går alltid att sätta på v-bromsar men då blir cykeln ful så det är inte ett option.

Det får plats lite fetare däck dessutom däck ifall vägarna är dåliga eller om man vill köra lite mer grusvägar.

Cykeln skrek lite förta turen vilket berodde på att jag snålat med fett. Jag smorde in kritiska delar med osaltat smör (inte optimalt - cykelfett står numera på packlistan) och då blev det lite tystare men inte helt tyst. Ska undersöka det närmare hoppas det berodde på det spanska smöret.

Summasumarum kan jag rekommendera Rritchey Breakaway. Vill man lyxa till finns den i titan.
Smart koncept!

Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt där Anders!
>
> Toppen att cykla på GC?

Det var det Patrik!
Ni var också där precis eller hur?!

Jag körde tre förmiddagsturer från Puerto Mogan där vi bodde. Det var vad familjen tillät och det kändes rätt lagom för mina ben. ;-)

Två gånger över berget till San Nicholas och hem. En gång kustvägen till Mas Palomas och hem.
Bergsturen till San Nicholas var bäst av dessa. Lite mer naturkänsla. Vägen längskusten till Mas palomas var fin att cykla men herredjävlar vilka hotellkomplex som byggdes på södra GC på 60-70talet!?

Åker tillbaka med föräldrarna i februari igen. Pappaledigt är fint. Ritchey åker med då också. Så ska vi se lite nya landsvägar på GC.

Jag fundrar på att skaffa en Break-Away.
Jag brukar cykla i de Andalusiska bergen varje vår.
En cross vore ju lämpligare då jag är sugen på vissa halvgalna grusvägar.

Men... hur funkar en crossgeometri om man vill stå på utför?
Frågan kan såklart ställas mer generellt än att gälla just Breakawayen.

Förstår att du vill ta med dig din nya cykel, men jag trodde vi var överens om att MTB var rätt val på GC ;-)

Hotellkomplexen längs med kusten är helt bisarra. Ännu mer bissart är ju att folk väljer att semestra där, helt vrickat.

Är grusvägarna riktigt håriga kanske en mtb är rätt. Det finns en sån breakaway också.

Annars tror jag crossramen är en bra lösning. Funkar som landsväghoj och vet du att det blir mycket grusvägar så finns det plats för ordentliga crossdäck.

Andalusien låter härligt. Var brukar du åka? Man kanske borde prova riktiga Spanien.

Det är inte grusvägar som vi är vana vid här hemma, utan bitvis rejält stökiga bergsvägar. Det går att ta sig fram på cross, men med tanke på vilka utförslöpar vi pratar om tror jag att det är allt annat än bekvämt... Men det är väl bra att prova, i värsta fall är det väl bara att vända om :)

fredrikw skrev:
> Förstår att du vill ta med dig din nya cykel,
> men jag trodde vi var överens om att MTB var
> rätt val på GC ;-)

Det blir MTB nästa gång men då hyr jag.
Crossen är perfekt för lite mer espresso-cykling. Jag är gammal nog för sådan cykling nu. :-)

Vi cyklar med Almunecar som bas, det brukar bli en tripp på 3-4 dagar med ryggsäck + ett par dagsetapper.
Vi har inga hotell bokade utan kör lite hur som helst, stannar i varannan by för kaffe & sprit,
skönt med en 3timmars lunch och sen att med magen full av gris mötas an skylten "Atencion Carretera Montaña", vi hinner max 10mil på en dag.

Det som lockar mig är att ta mig upp på Pico Veleta från Granada och sen åka ner i Alpujarras till Capileira.
952deb0cc4b91ab9549459bee2c8cffdo.jpg

"Vägen" till höger

Ska man ta ca 2000 höjdmeter grusväg nerför är en mtb absolut det bästa alternativet men man ska ta sig fram till berget och upp först. Det lär ta ett par tre timmar, armarna lär bli helt slut.

Det går att köra grusväg med racer och 23mm däck, vi har provat ca 400m upp och 500m ner, det var lite svårt med blandning av sprängsten och sand + herrejössesbrant så killen i vårt gäng som inte kör mtb i skogen (dvs han med sämst kontroll) gick ner för berget...

Det har blivit två vik/delbara cyklar hos mig. En biltema hoj som rullar mest här hemma i stan, inga långturer med den för min del.
DSC00655.JPG ht=544

Jo, det är en cykel som får plats i en icakasse. Ett hjul, sadelstolpe och ett styre saknars på bilden. Det är en Moulton som gömmer sig i kassen, hur den är att cykla på vet jag inte än då den var i ett bedrövligt skick när den kom i min ägo så det var bara att plocka ner för renovering. Till våren ska den nog 17" hjulen rulla på asvalten igen, heldämpad racer kan väl inte vara fel :)

IMAG0306.jpg ht=725

Hur är Moulton att cykla på?
Det är en häftig konstruktion, men varför så små hjul...
Är det en cykel man tar med sig om man ska till alperna en sommar? Forutsatt att man cyklar landsväg.

JLarsson skrev:
> Till alperna tar man sin Airnimal.
>
> Eller i alla fall till Sierra Espuna

Den känner jag igen från nån tråd. Ser racig ut!
Hur stora hjul är det på den?
Gjorde den sitt jobb bra i Sierra Espuna?

Even Steven skrev:
> Hur är Moulton att cykla på?
> Det är en häftig konstruktion, men varför så
> små hjul...
> Är det en cykel man tar med sig om man ska till
> alperna en sommar? Forutsatt att man cyklar
> landsväg.

Jag har snart en Moulton att cykla på, den är nu ner plockad i molekyler och i behov av lite nya delar. När jag köpte den var den vågade man inte ta mer en 50m provtur, däcken föll i bitar och fjädringen hade havererat. Cyklen kom inte till sin fulla rätt på långa vägar med andra ord, men gav ändå ett ganska kvickt intryck.
Alex Moulton menar att små hjul skapar mindre luftmotstånd och det dåliga ruller kompenserar man med högre däckstryck och fjädring på båda hjulen. Med mindre hjul blir också acceleration bättre har jag för mig att jag läst.
http://www.moultonbicycles.co.uk/heritage.html

Bumpar en gammal tråd, men vad finns det för vettiga alternativ om man vill ha en ihopfällbar/delbar cykel idag? Ritchey Breakaway är fin, men ack så dyr. Annars får man leta upp en stålram (eller titan) och montera S&S-kopplingar (http://www.sandsmachine.com/). Finns det andra alternativ?

Tråden heter: Visa din ihopfällbara cykel, men det är mest diskussion och få bilder, så här kommer en bild på min Airnimal Rhino. Underbat skön cykel.

Rhino2.JPG

Tillbaka
Topp