Visa din Jetblack Victory - Nya kungen av budgetklassen?

glitch

Aktiv medlem
Ok tekniskt sett fortfarande lite för tidigt men med lite tur kommer den under dagen.
I familjen har de sista vintrarna tillbringats på en Ellte Direto och en Suito.
Två trainersetuper tar sin plats och jag har varit sugen på att rationalisera lite - sneglade på Caveworks Rivet, Zwift Ride, Elite Square och olika smart bikes men tycker dels det är väldigt mycket pengar för begränsat mervärde (vi har dessutom olika pedalsystem, vevlängder osv. så att byta mellan cyklister är inte så smidigt ändå) samt att jag tycker det finns en poäng med att nöta på den cykeln man ska cykla ute på sen

Bestämde mig för att avvakta lite för att se vart utvecklingen av smarttrainerramar tar vägen men sen började Direton kacka ur. Gjorde några försök att få ordning på den men gav sen upp. Ny trainer behövdes och Jetblack Victory fick stående ovationer av alla som är nåt i the social squere.
Mer funktion och lägre pris än Kickr Core - bara en hake, omöjlig att få tag på. Skrev upp mig på waiting program och höll samtidigt ett öga på Wahoos erbjudanden. Kikade in hos Jetblack då och då men inget på hemsidan annat än skriv upp intresse och heller inga mail.
Sen en dag så gick jag in och plötsligt kunde man lägga en pre-order. Velade lite med black Friday runt hörnet men tänkte jag kan lika gärna chansa och skulle det dyka upp en bättre deal får jag bara avbeställa då leverans var beräknad till årsskiftet för "våg 3" av pre-orders för Europa.

Beställde, betalade, väntade och svor lite varje gång jag fick byta cyklar på Suiton. Som tur var kunde jag bara byta hela bodyn med kassett från Direton så skiftet gick ändå hyfsat smidigt. Sen dagar innan julafton kom ett mail om att DHL tagit emot trainern men inget kollinr.

Mailade och fick ett kolli men enligt trackingen var vikten 1 kg vilket gjorde mig lätt nervös. På Reddit kunde man läsa om folk som fått trackingnr bara för att få ett paket med två flaskor och en minihandduk som plåster på såren för väntan.

Mailade Tailwind brands som står bakom Jetblack och fick efter några dagar både kolli och försäkran om att det var trainern som skickats.

Nu är det bara hålla ihop här ett par timmar i bästa fall så dyker den upp idag 🥳

Ingående recensioner finns hos bland annat DC Rainmaker

GPLama mfl.

Återstår hur mycket barnsjukdomar man får stå ut med. Har läst om allt från PCB:er som bytts till bara enkla firmwarestrul men givet att min är från batch 3 hoppas jag det mesta är sorterat.

Kul, Grattis!

Jag ställde också upp mig på väntelistan, fick nyligen mail om att jag kunde köpa en pre-order för leverans i februari typ. Kändes inte speciellt intressant att köpa en trainer till slutet av säsongen så jag har dock inte förbeställt någon än (kanske dumt), tänker att dom bör få till ett lager men risken är såklart att priset sticker iväg rejält.

Kul att höra vad du tycker om trainern, känns som helt rätt trainer för 2024-2025!

Peppelipepp!
Bra kartong mes genomtänkta bärhandtag.
IMG_20241228_124011.jpg

Hann inte mer än att sätta ihop och uppdatera firmwaren - men det var plättlätt.
Förvånansvärt klena skruvar till fötterna men annars ser allt gediget ut och var välförpackat och intuitivt att sätta ihop. Några click på zwift cogen så var kedjelinjen bra också.
Går tyst och fint.IMG_20241228_154100.jpg

Hann inte mer än att sätta ihop och uppdatera firmwaren - men det var plättlätt.
Förvånansvärt klena skruvar till fötterna men annars ser allt gediget ut och var välförpackat och intuitivt att sätta ihop. Några click på zwift cogen så var kedjelinjen bra också.
Går tyst och fint.Visa bilaga 744637
Men visar den tillräckligt höga Watt för att kunna skryta med fusk-Zwift-ftp vid fikabordet🤷

Nu har jag nog med timmar för ett första utlåtande.

Kvalitetsintryck - 3,5/5: Helt okej, allt ser snyggt och bra ut, nagelfar man det hela lite är det kanske lite billig plast, snikiga skruvar mm. men det ser bra ut på lite håll. T.ex. handtaget med orange styrlinda är ett snyggt grepp men tittar man nära är det lite cheapo material.

Set-up: 4/5 - Väldigt enkelt och snabbt gjort. Zwift cogen är också busenkel att justera kedjelinjen med. Appen är enkel och tydlig och att uppdatera firmware är gjort i ett nafs. Parar smidigt med Zwift också.
Mycket bättre through axle lösning / axellösningar än Elite som är lite av ett skämt.
Fötterna är färgkodade för enkel montering - vissa har ändå lyckats sätta de fel, bland annat är den främre foten bredare åt drivsidans håll, vänder man på det blir det vingligt :)
Detta kanske kunde förtydligats ytterligare och skruvarna är väldigt smäckiga.

Paketering: 4/5 - Lagom mycket paketeringsmaterial, bruna papperspåsar snarare än plast osv. så lite miljöpoäng också. Blir inte en massa överdrivet emballage att kasta. Känns som innehållet ligger lite löst dock och kanske inte är optimalt skyddat för oöm hantering.

Hur är den att cykla på då? Skulle säga 4/5 cykelkänsla och 3/5 funktion som det är just nu. Mycket för pengarna men det behöver hanteras lite barnsjukdomar.

Cykelkänslan är bra, bättre än Elite Suito, men inte lika vasst som t.ex. en Neo, rätt litet svänghjul trots allt. Absolut i linje med Direto t.ex.

Stabiliteten snuddade jag på. Funkar helt okej vid sittande cykling och på plan mark. Fötterna saknar höjdjustering som t.ex. de Elite maskinerna jag haft har. Så är det ojämnt får man tricksa lite.
Vid stående bryt med stora sidledsrörelser blir det lite vingligt så inget för dig som gillar att ståbryta maxintervaller.
Motståndet reglereras smidigt och tyst (har inte testat mikrointervaller som 40/20 i ERG än) och överlag är setupen väldigt tyst, primärt drivlinan som hörs.

Zwift clickreglagen är OK, saknar lite taktil känsla men funkar.

Överlag som sagt, som budgettrainer riktigt bra.

Nu till det mindre bra - det finns lite barnsjukdomar vilket var väntat. Det mesta lär lösa sig med firmware framåt.
Finns en lång tråd på Reddit som listar vanligaste problemen:

En grej jag också märkte är att om man kör via wifi verkar zwift controllern disconnecta, kör man en stund i samma växel och ska växla sen händer ingenting. Efter några klick går den igång igen.
Märkte inget sånt när jag körde via blåtand men kan inte lova att det är wifirelaterat.

Får de ordning på mjukvaran kommer den vara en solid 4/5 respektive 5/5 på "value for money".

Erbjudandet är svårslaget pris/prestandamässigt om de fixar buggarna respektive kommer ikapp med produktionen för just nu är efterfrågan långt större än tillgången.

Jag köpte en Jetblack trainer. Den gick sönder efter 3 veckor. Skickade tillbaka trainern till tyskland. Efter någon månad kom den tillbaka i en banakortong, Det stora drivhjulet var böjt och trainern gick inte att använda.

Jag hör av mig och Jetblack ghostar mig totalt så jag fick köpa en ny trainer.

Köp inte Jetblack.

Jag köpte en Jetblack trainer. Den gick sönder efter 3 veckor. Skickade tillbaka trainern till tyskland. Efter någon månad kom den tillbaka i en banakortong, Det stora drivhjulet var böjt och trainern gick inte att använda.

Jag hör av mig och Jetblack ghostar mig totalt så jag fick köpa en ny trainer.

Köp inte Jetblack.

Var det en Volt eller en Victory?

Ska testa lite med trainerroad vid tillfälle. Jag är än så länge nöjd med mitt köp. Lite mjukvarubuggar var jag förberedd på och hittils levererar den som förväntat. Zwift Cog / blåtandskontroller issues tror jag inte är Jetblacks fel och krascher i Zwift / dropouts har jag haft med mina tidigare trainers också. Wifi-stödet får man se lite som "under utveckling" och i prisklassen finns ingen som har det heller.

Kickr Core är väl närmaste seriösa konkurrenten och där är USPen en mogen produkt som finns leveransklar

Jetblack har sålt som tusan och inte hunnit med på alla andra fronter vilket ju inte direkt varit en hemlighet. Det intressanta blir hur det hela utvecklas den kommande tiden. Specen och priset är helrätt, får de ordning på mjukvaran blir det tufft för konkurrenterna på riktigt.

Var det en Volt eller en Victory?

Ska testa lite med trainerroad vid tillfälle. Jag är än så länge nöjd med mitt köp. Lite mjukvarubuggar var jag förberedd på och hittils levererar den som förväntat. Zwift Cog / blåtandskontroller issues tror jag inte är Jetblacks fel och krascher i Zwift / dropouts har jag haft med mina tidigare trainers också. Wifi-stödet får man se lite som "under utveckling" och i prisklassen finns ingen som har det heller.

Kickr Core är väl närmaste seriösa konkurrenten och där är USPen en mogen produkt som finns leveransklar

Jetblack har sålt som tusan och inte hunnit med på alla andra fronter vilket ju inte direkt varit en hemlighet. Det intressanta blir hur det hela utvecklas den kommande tiden. Specen och priset är helrätt, får de ordning på mjukvaran blir det tufft för konkurrenterna på riktigt.
Det var en Volt. Bra trainer annars och den var billig så jag är inte jättebitter faktiskt

Lite uppföljning så här långt in i ägandet.

Upplevelsen hittills har väl varit lite påfrestande - när allt funkar är den kanon, men stabiliteten har initialt varit under all kritik med frekventa dropouts både på blåtand och wifi och en rad olika buggar.
Det finns en officiell tråd på Reddit och även en 500+ inlägg lång variant på Zwift-forat.

Samtidigt får man verkligen ge en eloge till Jetblackgänget att de är på det och jobbar intensivt med att lösa alla problemen. Häromdagen kom en ny officiell firmware (4.13), min var 4.5 initialt och därmed har ett antal betor passerat. Jag tycker de har skött den delen rätt bra, om man har hört av sig har man kunnat få aktiveringskoder som möjliggör det att testa de olika betorna under tiden och på så sätt har de snabbt kunna samla in herrans massa data och kunnat jobba undan med problemen.

Har än så länge bara hunnit köra ett pass med officiella 4.13 firmwaren och peppar peppar då funkade allt precis som det skulle - ja förutom Zwift Clickkontrollen som fortsätter "somna" in efter en stund och sen antingen hoppar igång igen efter några klick (i bästa fall), börjar tokspökväxla, eller i värsta fall inte vaknar alls och kräver att man parar om den helt med varierande resultat.

En sak i taget som man säger så jag har inte orkar dra igång ett ärende med Zwift än då jag ville se att trainern började bli stabil först men nu är det väl dags att ta tag i Zwifts support också.
Problemet verkar inte ovanligt och många rapporterar om att de fått Clicken utbytt av Zwift så vi får se vart det landar. Annars är Cog rätt nice faktiskt då slitaget blir minimalt och man alltid har perfekt kedjelinje, även om det är avsevärt bättre känsla i att kunna växla med riktiga reglagen.

Sitter och väntar på en victory som ska komma i mitten på februari. Så vilken dag som helst. DC Rainmakers test gjorde att jag klickade hem den men vi får se hur den fungerar i verkligheten när den kommer. Jag har även införskaffat zwift play så zwift click kommer nog inte att användas.

Har nu lite mer tid på 4.13 firmware. Tyvärr fortfarande väldigt buggigt med disconnects i princip varje pass i någon form. Zwift Clicken har också buggat järnet och efter mycket fram och tillbaka har Zwift bestämt sig för att skicka en ny Click kontroll till mig. Clicken går in i något slags "sleep mode" titt som tätt och slutar svara så man plötsligt inte kan växla.

Zwift har som sagt skickat en ny så vi får se om det löser den biten.

Tydligen har jetblack en ny firmware på ingång igen så hoppas återigen det blir bättre denna gången.

Min har också någon form av gnissel / släpande ljud när svänghjulet rör sig framåt som mest hörs vid igångdrag från stillastående. Därefter överröstas ljudet av andra ljud.

Feedbacken från Jetblack har varit att de vill att jag skickar tillbaka den så ska dem titta på det. Har bett om utbytesenhet men de har sagt att de inte har några kvar.....
Därför har vi enats om att jag gör returen längre fram när jag är bortrest några dagar så att jag åtminstone blir utan under en del av tiden jag inte är hemma-

Viktigt att tänka på - alla returer ska ske i originalemballage så kasta för guds skull inte kartongen :)

Rätt irriterande och frustrerande - det blir säkert bra på sikt. Jag var förberedd på lite barnsjukdomar men hade nog köpt en KickR Core istället med facit i hand.
Sen hjälps det inte av att det är en blandning av faktorer - om växelproblemen enkom är kopplade till Click enheten ska ju inte Jetblack lastas för det, och i bästa fall får dem äntligen rätt på firmwaren, de har i alla fall fall jobbat väldigt aktivt med den.

Jag vet att det har gjorts en hel del ändringar på hårdvaran också med lager bland annat så sannolikheten för en felfri ökar ju dramatiskt ju senare man beställer.

Fortsättning följer :)

Sitter och väntar på en victory som ska komma i mitten på februari. Så vilken dag som helst. DC Rainmakers test gjorde att jag klickade hem den men vi får se hur den fungerar i verkligheten när den kommer. Jag har även införskaffat zwift play så zwift click kommer nog inte att användas.
Kan man inte använda click och play samtidigt?, ha click som sprintshifters typ?

Senaste nytt, min Victory har ballat ur helt och slutar helt sända effekt. Finns flera som rapporterar samma problem på Redditgruppen för Jetblack. Har testat typ allt utan framgång.
Sen tog det en vecka och tre påtryckningar att till slut få en ny returetikett.
Distributören föreslog en retur med pengarna tillbaka - jag sa att jag hade hoppats på en utbytesenhet som genomgått en ordentlig QC - deras svar var att nästa batch som kommer inom ett par veckor är helt slutsåld och de har inga utbytesenheter tillgängliga - enda chansen var om någon kund hoppade av.....

Nu blir det att skicka tillbaka den till Tyskland så ska jag fundera någon dag medan den är på resande fot om jag kör på returen och helt enkelt köper något annat. Läser man på Reddit och andra forum verkar det som det i början fanns en del utbytesenheter som skickades ut men nu verkar de inte ha budgeterat för tillräckligt många utbytesenheter och därmed har de inga alternativ att erbjuda annat än retur - och troligtvis är orderingången fortsatt stark så de sväljer kundtappet från returerna helt enkelt och hoppas att de senaste batcherna håller högre kvalitet.

Jag skickade min tacx när den disconnectat 2 gånger samma vinter. Vi har olika tålamod onekligen, det är helt värdelöst att starta om mitt i ett pass imho.

Väldigt tråkigt.
Måste erkänna att man varit väldigt skeptisk när ett relativt oetablerat företag dyker upp och lovar stora saker för små pengar. Ser ut som det är som man befarat.
Klart det kan bli bättre på sikt om dom ens lyckas hålla sig vid liv, men inte jättekul att företag använder sina kunder som betatestare.

Har returnerat trainern, mailade dem för några dagar sen och bad om ny status kring om de kunde ge någon ersättare / reparera....inget svar, mailade igen igår när jag sett på spårningen att de fått den, inget svar - på reddit postade ngn att de lagt upp en text på tyska på hemsidan att våg 3 för Europa drabbats av ytterligare förseningar och ska komma mitten mars, samtidigt rapporterar en annan användare som stått på väntelistan att fet aldrig kom något mail om att våg 4 var öppen för order innan det kom ett meddelande om att den var slutsåld.....

De verkar alltså fortsätta orderteckna för fullt utan att ha kommit tillrätta med barnsjukdomarna / prioritera redan existerande kunder med undermåliga produkter.....

Och samtidigt typ en vecks i responstid mellan mailen och man får skicka ett gäng påminnelser....

Oj, nu fick jag ett mail om att de "jobbar" på min enhet. Ska bli spännande att se vart det tar vägen.

Senaste budet är att batch tre ska levereras från tyskland 10-11 mars. Det har nu blivit framflyttat två gånger från det ursprungliga "början av mars".

Jag hoppas att @glitch har fått ett måndagsexemplar och att min motsvarar de fina recensioner trainern har fått av bland annat DC Rainmaker och GP Lama.

Senaste budet är att batch tre ska levereras från tyskland 10-11 mars. Det har nu blivit framflyttat två gånger från det ursprungliga "början av mars".

Jag hoppas att @glitch har fått ett måndagsexemplar och att min motsvarar de fina recensioner trainern har fått av bland annat DC Rainmaker och GP Lama.

Jag hoppas detsamma för din skull! Som alltid knäpptyst efter "we are working on your unit".....

Jag hoppas detsamma för din skull! Som alltid knäpptyst efter "we are working on your unit".....
För mig höll de på trainern i flera veckor och sen kom den tillbaka trasig. Köp en ny trainer säger jag. Även om den kommer tillbaka är det alltid bra att ha en i reserv

Jo jag är måttligt sugen på att de ska försöka reparera - förhoppningen är ju att de kammar sig och ger mig en utbytesenhet från senaste utsålda batchen från någon som hoppat av sin order. Man hoppas ju att de fått upp nivån på sin QC. Men men vi får väl se. Inte utan att man undrar hur många enheter dem faktiskt krängt redan.

Mailade dem idag och påminde att det gått en vecka sen senaste återkopplingen - får svaret: Your trainer is repaired and tested, we could ship it today if you want to?.

Ja det är väl klart jag vill att de skickar den direkt.....fortsättning följer😂

Så var Jetblack eran slut.
Fick hem min "lagade" trainer igår.
Plockade upp den ur kartongen som är samma som den åkt i från fabrik och den börjar se rätt medtagen ut nu - ska tilläggas att trainern ligger allt annat än stilla i den, finns ingen frigolitram utan det är formpassad kartong bara.

Monterade cykeln. Drog runt vevarna för hand för att snabbt konstatera att den numera låter som en helikopter. Lagerras.....

Bara att packa ihop igen och skicka ett mail till Tailwind brands. Fick svar nu på morgonen att de är såååå surprised då de testat trainern ordentligt.

OM det är så, så har den troligtvis fått en smäll i transporten - finns flera som rapporterat skadade lager på helt nya enheter.

'Please send back for refund" , japp så blir det nu. Nog är nog.
Samtidigt levereras enheter till både kunder och ÅF (Bike24 har ett gäng i lager) men existerande kunder erbjuder man ingen ersättningsenhet.

Avråder därmed bestämt från köp.

Så var Jetblack eran slut.
Fick hem min "lagade" trainer igår.
Plockade upp den ur kartongen som är samma som den åkt i från fabrik och den börjar se rätt medtagen ut nu - ska tilläggas att trainern ligger allt annat än stilla i den, finns ingen frigolitram utan det är formpassad kartong bara.

Monterade cykeln. Drog runt vevarna för hand för att snabbt konstatera att den numera låter som en helikopter. Lagerras.....

Bara att packa ihop igen och skicka ett mail till Tailwind brands. Fick svar nu på morgonen att de är såååå surprised då de testat trainern ordentligt.

OM det är så, så har den troligtvis fått en smäll i transporten - finns flera som rapporterat skadade lager på helt nya enheter.

'Please send back for refund" , japp så blir det nu. Nog är nog.
Samtidigt levereras enheter till både kunder och ÅF (Bike24 har ett gäng i lager) men existerande kunder erbjuder man ingen ersättningsenhet.

Avråder därmed bestämt från köp.
jag hade en Elite trainer som efter lång och trogen tjänst dog av axelbrott vilket väl får anses giltig dödsorsak. Deras support var fantastisk annars

jag hade en Elite trainer som efter lång och trogen tjänst dog av axelbrott vilket väl får anses giltig dödsorsak. Deras support var fantastisk annars

Haft en del att göra med Elites support genom åren också - har varit helt okej men lackade lite nu senast när de ville ha typ 300+ € för att åtgärda lagerras på min Direto.
Kan tycka att lager får anses vara en slitdel som man måste ha någon rimlig åtgärdsplan för när man designar en produkt.
Och deras TA lösning är också under all kritik - tyvärr var Jetblack för bra för att vara sant. Många trampar säkert nöjt vidare på sina Victorys så det är bara att gratulera men hur man skött hela lanseringen där man låter kunderna sluttesta produkten är riktigt uselt.

Victoryn bör komma fram hos tysken vilken dag som helst - hoppas de hanterar pengareturen smidigt.

Under tiden har en Kickr Core med Zwift Cog inhandlats direkt från Zwift.
Klart bättre förpackad än Victoryn med mycket mindre risk för transportskador. Att montera ihop är snarlikt men hårdvaran är rejälare på Kickr och benen lite annorlunda så den står mycket stadigare - ingen risk att tippa av trainern här vilket man kunde göra med Victoryn.
Bättre känsla med tyngre svänghjul också.

Initialt höll jag på få psykbryt - första passet disconnectade kickrn flera ggr, alternativt slutade sända effekt och Zwift clicken buggade lika som förut med Victoryn.
Efter att ha uppdaterat alla firmwares verkar dock allt funka som det ska - körde precis 25 varv runt vulkanen 🥳

Sammanfattningsvis, på pappret är Victoryn en suverän produkt för pengarna, i praktiken känns det som det har tagits för många genvägar för att pressa priset och organisationen finns inte för att kunna hantera supporten för volymen sålda enheter, respektive att kunderna få agera kvalltetskontroll.

Givet att Kickr Core är marginellt dyrare skulle jag råda att köpa en sån i dagsläget, sen om nåt halvår kanske de kommit tillrätta med allt och gjort några designändringar för förbättrad kvalitet.

Hoppas andra som köpt har mer tur.

bump, väcker tråden, någon mer som har erfarenhet av victory?

Nu när Wahoo har uppgraderat Core modellen till "Core 2" och lagt till typ allt som gjorde Victoryn till ett bättre köp på pappret finns det väldigt lite som talar för Victoryn.
Läs lite på Jetblacktråden på Reddigt om kundupplevelsen....det brukar räcka för att avskräcka.
Har sneglat in där lite då och då och det verkar inte som att de kommit tillrätta med alla kvalitetsproblem än....

Tillbaka
Topp