Visa din Jones Bike

• Trådstartare Trådstartare LWB
  • Start datum Start datum

LWB

Aktiv medlem
Visa din Jones Bike
Stunden är kommen, tiden är inne, klockan är slagen och nu är det jävlarimej dags för en Visa din Jones-tråd.

Min namne på en tur i Bergslagen för ett par år sedan:
CD78739A-811C-4A36-B064-3E08F76AEB55.jpeg

Nds? Det bjuder jag på, liksom denna bild från samma tur, med cykeln rättvänd och flankerad av sin kompis på en av flera fantastiska tältplatser:
1E2539EC-88C0-41B3-81D9-DFDCB03C8F8F.jpeg

Cykeln har oförtjänt hamnat i bakvattnet av min maniska kärleksaffär med något dussin cyklar av ett visst annat märke, men when all else fails så kommer alltid Jones LWB finnas kvar.

Finns det fler där ute? Visa dem!

Visa din Jones Bike
Cykeln är så langt från min smak som det går, gillar mer "klassiska" cyklar med horisontell toptube och lagom breda däck, men ändå skulle jag sälja min själ för en Jones. En absolut drömcykel

Visa din Jones Bike
Cykeln är så langt från min smak som det går, gillar mer "klassiska" cyklar med horisontell toptube och lagom breda däck, men ändå skulle jag sälja min själ för en Jones. En absolut drömcykel
Instämmer till fullo!
Jämfört med cyklar av klassiskt stuk så är den rentav ful… ??
Det fina i kråksången är att varenda gång jag sätter mig i sadeln så förvandlas den till en vacker svart svan…

Ang. Jones som en drömcykel så är den verkligen det. Jag gjorde en ganska stor chansning när jag beställde min eftersom jag inte hade sett eller testat någon i verkligheten. Men jag valde att lyssna på dem som sa ”believe the hype” och som tur var så hade de rätt.

Visa din Jones Bike
Vad är det som är speciellt med en Jones? Vad gör den till en drömcykel? (obs ej ironi)
För mig är det att den är otroligt bekväm och samtidigt så kapabel - i brist på mindre töntigt ord - att den tuggar i sig allt jag kastar mig in i med den.

Jag har tunga hjul och grova däck på min, perfekt för tunglastad (läs långsam) bikepacking, men jag skulle väldigt gärna testa med lättare mer gravel-stukade hjul/däck också.

Visa din Jones Bike
Får man jämföra drömcyklar? Eller finns det bara en?

Synd bara att det är så fruktansvärt låg stack på alla Stoogemodeller. Även med ett rejält riserstyre kommer jag ha ett avgrundsdjupt drop mellan sadel och styre med deras största storlekar. Inte anpassade för folk med långa ben.

Visa din Jones Bike
Synd bara att det är så fruktansvärt låg stack på alla Stoogemodeller. Även med ett rejält riserstyre kommer jag ha ett avgrundsdjupt drop mellan sadel och styre med deras största storlekar. Inte anpassade för folk med långa ben.

Jag skulle säga att en Stooge SpeedBomb har lagom stack för en cykel med 460 mm reach. Men då passar den bara bra till cyklister med lagom längd.

Nu är det generellt ett problem att stack är låg på större storlekar vid moderna MTB (min Santa Cruz Chameleon hat 23 mm skillnad i stack mellan S och XL, XL med stel gaffel passar bra till min 179 cm). Stooge undviker detta problem med bara en storlek ;)

Visa din Jones Bike
618mm stack med 65mm bb drop är väl inte direkt fruktansvärt låg för en stel cykel?

Toploadstam med ett 70mm styre och 5cm spacers under stammen så når du månen!

Visa din Jones Bike
Önskar det vore så lätt. Min förra cykel hade 660 mm stack, styret hade 83 mm rise och jag körde en high charisma-stam på 50 mm som nog byggde mer än en topload-stam. Just det, 30 mm spacers också. Styret var precis i nivå med sadeln (som jag vill ha det). Denna cykel var förvisso framdämpad, men ändå. ?

618mm stack med 65mm bb drop är väl inte direkt fruktansvärt låg för en stel cykel?

Tycker jag nog att det är i ett Jones-kontext. Salsa Fargo 690 mm, Singular Gryphon 666 mm, Crust Scapebot 667 mm eller Tumbleweed Stargazer 662 mm. Samtliga har ETT nära LWBs 635 mm. De är väl primart för drop, men tror ändå att de är ett bättre alternativ parat med okrulligt styre om man är ute efter något liknande.

Geotabellen säger förresten 604.5 för Speedbomb, vilket faktiskt känns frukstansvärt lågt. ?

Har ni köpt ramar och byggt? Jag gissar att man måste ta ett antal extrapass på jobbet?
Så många pass det krävs för att få ihop 27 lök för blott ramen och gaffeln! ⏳? Det är för 4130-versionen. Tänker inte yppa priset för titan…

Senast ändrad:
Visa din Jones Bike
Stora nyheter. Förhoppningsvis goda.

Min stackars LWB har i flera år fått stå i skuggan av alla mina Miyata-projekt. Stor synd på ett så brutalkapabelt bygge.

En stor anledning - förutom att mina olika Miyata med råge har täckt mina begär behov - har varit att däcken på min Jones, Maxxis Minion DHR/DHF, är fullständigt overkill för min nuvarande cykling och alldeles förfärligt trögrullade.

Nu lät jag värmeslaget styra och i den allmänna vimsigheten beställde jag ett par Vittoria Mezcal 29x2.6. En lärdom efter bygget var att jag borde ha valt smalare fälgar än de i45 som jag nu har. Då hade jag kunnat slänga på några ultrasnabba René Herse eller liknande. Men han hette efteråt, den kloke man som alltid visste allting bäst. Nu får jag hålla mig till 2.6 eller fetare och då hoppas jag att Mezcal gör susen. Vi hörs.

Visa din Jones Bike

Min stackars LWB har i flera år fått stå i skuggan av alla mina Miyata-projekt. Stor synd på ett så brutalkapabelt bygge.

En stor anledning - förutom att mina olika Miyata med råge har täckt mina begär behov - har varit att däcken på min Jones, Maxxis Minion DHR/DHF, är fullständigt overkill för min nuvarande cykling och alldeles förfärligt trögrullade.

Nu lät jag värmeslaget styra och i den allmänna vimsigheten beställde jag ett par Vittoria Mezcal 29x2.6. En lärdom efter bygget var att jag borde ha valt smalare fälgar än de i45 som jag nu har. Då hade jag kunnat slänga på några ultrasnabba René Herse eller liknande. Men han hette efteråt, den kloke man som alltid visste allting bäst. Nu får jag hålla mig till 2.6 eller fetare och då hoppas jag att Mezcal gör susen. Vi hörs.
Jag har exakt samma slutsats av mina 27.5 i45 fälgar.

Skulle stannat på i40, max. Men har köpt ett par rekon+ 120tpi blahablaha för att se om det får liv i cykeln

Visa din Jones Bike

Jag har exakt samma slutsats av mina 27.5 i45 fälgar.

Skulle stannat på i40, max. Men har köpt ett par rekon+ 120tpi blahablaha för att se om det får liv i cykeln
Det var precis det här jag tänkte på när jag byggde i40-hjul till min Stooge. Går att köra 3"-däck på, men går också att gå ned till 2,4". Har kört en del med Duro Crux 3,25" (rekommenderar dock inte 29x3,25" i en Stooge), men nu bytt tillbaka till Mezcal 29x2,6", som jag känner är en bra kompromiss mellan väg-rull och skogskörning i ett lite bredare däck (känns annars som att RaceKing har klart bättre rull, men finns inte så breda).

Visa din Jones Bike

Du får lämna rapport sen när du testat, det låter rent spontant som ett lysande val. Tror jag har i40 så kanske ska testa några smalare nästa gång.

Visa din Jones Bike
Det var precis det här jag tänkte på när jag byggde i40-hjul till min Stooge. Går att köra 3"-däck på, men går också att gå ned till 2,4". Har kört en del med Duro Crux 3,25" (rekommenderar dock inte 29x3,25" i en Stooge), men nu bytt tillbaka till Mezcal 29x2,6", som jag känner är en bra kompromiss mellan väg-rull och skogskörning i ett lite bredare däck (känns annars som att RaceKing har klart bättre rull, men finns inte så breda).
100% jag har rekon 29x2.6 fram och rekon race 2.4 bak på en annan cykel och tycker det är en riktigt bra kombo för blandat bänglande.

Visa din Jones Bike

Mezcal:erna monterade. Jag hade glömt vilket skitgöra det är att få slanglösingar att sätta sig på fälgen, men med det till slut avklarat så ser de mycket lovande ut. Rapport följer.

Visa din Jones Bike
Kort omdöme efter en tur med de nya däcken ikväll, blandat stig, grus och asfalt: succé!

Eftersom den enda bilden jag har att bjuda på är så otroligt tråkig…
IMG_7765.webp

…så får ni en bonusbild på hur fiffigt postnord parkerar inne i människobyn:
IMG_7762.webp

Gokväll.

Visa din Jones Bike
Härligt! Upplever du någon skillnad i vibrationsdämpning?
Jag körde bara en knapp mil igår och höll då ganska högt däcktryck för att ha marginal om de skulle läcka. Men jag vet faktiskt inte, även Minionerna känns ganska mjuka i däcksidorna så jag tror att den stora upplevda skillnaden kommer att vara just rullmotståndet. Kul hur som helst om den überfina Jonesen kommer till sin fördel igen och inte behöver känna sig försmådd och akterseglad varenda gång som jag väljer en 30+ år gammal 26:a med 2,2-tums xc-däck framför den här.

Visa din Jones Bike
Saknar du de grova däcken nu?
Intressant nog så saknar jag inte alls grövre mönster. Nu var det visserligen bra kallt, närmare -20°C i morse, så snön var ordentligt kärv. Men inte tillstymmelse till släpp vare sig fram eller bak.

Jag slogs också som vanligt av hur otroligt bekväm och kapabel LWB:n är. När jag inte cyklar på den funderar jag inte sällan på hur onödigt det var att bygga en så flådig cykel. När jag cyklar på den funderar jag bara på hur jäkla glad jag är.

Visa din Jones Bike
Intressant nog så saknar jag inte alls grövre mönster. Nu var det visserligen bra kallt, närmare -20°C i morse, så snön var ordentligt kärv. Men inte tillstymmelse till släpp vare sig fram eller bak.

Jag slogs också som vanligt av hur otroligt bekväm och kapabel LWB:n är. När jag inte cyklar på den funderar jag inte sällan på hur onödigt det var att bygga en så flådig cykel. När jag cyklar på den funderar jag bara på hur jäkla glad jag är.
Härligt att höra!
Och ja, det är ju en cykel som ska cyklas, då fins inga tvivel :D

Tillbaka
Topp