Visa din Knipex

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Det är en intressant följande frågeställning nu när vi etablerat grunderna, vilken storlek köper man? Jag har 125 och 150. Över lag väldigt nöjd med de två och de kompletterar varandra fint. 150 är klart behändigare i verkstan och till 99% fullgod i storlek för cykeln med sina lite bredare käftar och 125an väger klart mindre vilket är bra när den ska med. Funderar dock på att köpa en 250 eller kanske tom största på 300, även om den nog mest kommer användas till annat än cykel.

Vad säger ni andra?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Dåså... har fått tångnycklarna, tyckte 150 var för lite liten så jag tänkte att 250 blir ju bra också, som min polygrip. Fast med 2-komponentshandtag. Men den här 250 är bra mycket biffigare än polygrip-250. Konstiga storlekar på dessa.

Observera att en flacktång som inte är Knipex råkat slinka med :( ber om ursäkt för det. Blandar alltid ihop dem. När jag skulle ta den och slipa till en special-flacktång så jag råkade ta min Knipex istället, om man tittar noga :( men men. Sådan är den. En Knipex-klon från Taiwan :)

Har inte sett någon Hovtång i tråden, det är ju ett mycket underskattat verktyg alltså. Väldans bra!

_1010899-Edit.jpg

kais01

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Hur står sig en tångnyckel mot denna?
Tänkt användningsområde för en tångnyckel är för min del muttrar, vet inte om man kan använda den till något mer. Men för muttrar så verkar ju denna Skruvtång bättre?

https://www.clasohlson.com/se/Skruvtång-Raptor-Knipex-250-mm/p/40-9657
en närmast oanvändbar produkt i fallet muttrar, eftersom den förutsätter att tången får plats och går att röra precis parallellt med muttern. och det inträffar nästan aldrig.

som nämnt får den dock bra tag i rör och stänger.

kais01

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Det är en intressant följande frågeställning nu när vi etablerat grunderna, vilken storlek köper man? Jag har 125 och 150. Över lag väldigt nöjd med de två och de kompletterar varandra fint. 150 är klart behändigare i verkstan och till 99% fullgod i storlek för cykeln med sina lite bredare käftar och 125an väger klart mindre vilket är bra när den ska med. Funderar dock på att köpa en 250 eller kanske tom största på 300, även om den nog mest kommer användas till annat än cykel.

Vad säger ni andra?
att man aldrig ångrar inköp av ett bra verktyg. men tångnyckelns största och mest imponerande njutning sett till kombinationen kraft och smidighet tycker jag är i mindre mellanstorlek. de minsta tenderar att kännas klumpiga när man skall komma åt, och kraften behövs inte riktigt.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
att man aldrig ångrar inköp av ett bra verktyg. men tångnyckelns största och mest imponerande njutning sett till kombinationen kraft och smidighet tycker jag är i mindre mellanstorlek. de minsta tenderar att kännas klumpiga när man skall komma åt, och kraften behövs inte riktigt.
Nu har jag fortfarande ingen större än 150, men för cykel håller jag med om att det verkar räcka gott. Så länge käftarna öppnas tillräckligt stort har jag inte sett behov av mer hävarm, och hela grejen är ju att man inte behöver hålla ihop handtagen så hårt. Även pressa saker har blivit klart hårt nog.

IMG_20200708_171823941.jpg

Revive-service på torpet! Fy fn vad bra låsringstängerna är förresten. En liten invändig låsring som man ska ta bort för att serva chargern och som jag slet en halvtimme (och misslyckades med) när jag hade några fultänger från Biltema var inte ens svårt.

d_anders

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Stämmer nog att det kan vara ett hemmabygge. Kan användningsområdet vara att greppa in och utsida av rör med liten diameter?

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Stämmer nog att det kan vara ett hemmabygge. Kan användningsområdet vara att greppa in och utsida av rör med liten diameter?
Den ser ju onekligen ganska rough ut, nästan som någon svetsat på ena sidans material. Annars är det kul att titta på vilka specialtänger de gör för extremt specifika ändamål.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Jag har liknande mindre tänger på jobbet för att bocka tråd. Också en möjlighet?
Ja absolut! En sån tång man har för att bocka benen på vissa elektronikkomponenter innan man monterar dom på ett kretskort ser lite liknande ut. Det skulle kunna vara något för att klämma på nåt typ av kabelsko också.

Edit: Knipex 36 12 130 är ett exempel på en sådan.

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Ja, det är rejält tryck i den så den kan säkert ha använts till något sådant. Tror att det är en modifierad avbitare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer