Visa din Knipex

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Alla muttersvarvar i tråden "Visa din BACHO" i all ära, men för den sanne verktygsfachisten finns det självklart bara ett alternativ och det är en redig Knipex tångnyckel. Jag har redan drivit hela min vänskapskrets till galenskap med mitt propagerande lika ihärdigt som vilken annan missionär och nu tänker jag ta happy med storm.

Den uppmärksamme har kanske redan noterat att nära nog varenda proffsmekaniker i EWS-cirkusen har minst en av dessa på hedersplatsen i lådan (källa: toolboxwars) och 3 av 14 har den som sitt absoluta favoritverktyg (källa Pinkbike, https://m.pinkbike.com/news/ews-tool-mechanic-round-4-la-thuile-italy.html).

Jag har en känsla av att den här tråden kommer att självdö rätt kvickt, men posta era gamla och nya tyska klenoder tills dess!

DSC068312.JPG

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Min parallelltång var så bra att nån annan tyckte han behövde den bättre än jag...
Den lilla cobran är suverän men avbitarna är alldeles för klumpiga. Gäller dock inte elektronikavbitaren.
Kraftavbitaren och vajertången är också bra att ha.

Medlem
Visa din Knipex
I ett ögonblick av frustration använde jag min Knipex polygrip som hammare så nu är det galet svårt att justera storleken på käftöppningen. Klart obra.
+1 på klumpig avbitare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din Knipex
desmo sa:
Raggamuffin sa:
Lindström är dock vassare imho, elektonikaren då.
+1 Vass!

Och +1 i parallelltänger.

Eller som talesättet går: "Bra verktyg är halva jobbet, dåliga verktyg är helvete".
Samtidigt så klarar den skicklige sig med väldigt få verktyg.

Avbitaren t ex gör sig bäst i 180 versionen och ersätter en hammare för 90% av alla hammarjobb för en elektriker.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Jag kan hålla med om att den vanliga avbitaren inte är den bästa varianten jag provat, och att den lilla elektronikavbitaren till höger i bild har vassare och framförallt lite smidigare kusiner. De kostar dock i regel minst fyra gånger mer.. Jag använder endast min till buntband, något Knipex för övrigt säger att den är underdimensionerad för men det fungerar utmärkt och ger helt plana fina ytor!

Den lilla tångnyckeln är oftast med i väskan när jag cyklar faktiskt. Det var så jag upptäckte modellen, att jag behövde ha en 19mm ringnyckel med mig för att byta växelöra på ena cykeln (vilket i sig är idiotiskt, men ändå). Den lite större tjänstgör dels som skiftnyckel, men också för diverse press-arbeten där ett skruvstycke kan bli lite o-finkänsligt.

Visa din Knipex
Farsan hade en Knipex, vi kallade den mongo-tången eftersom den kunde bita av allt man kunde få käftarna över. Det är fortfarande det verktyget jag gillar bäst.

Visa din Knipex
Sambal Oelek sa:
Tack för denna tråd, blev man ju 500 spänn fattigare...
Snyggt! Man ser ju att den är hur bra som helst, och ovärderlig i var mans verktygslåda. Och uppenbarligen mångas favoritverktyg. Och såklart måste jag också beställa en...

MEN, vad används den till?!

Pfaff

Aktiv medlem
Visa din Knipex
bearthefear sa:
Sambal Oelek sa:
Snyggt! Man ser ju att den är hur bra som helst, och ovärderlig i var mans verktygslåda. Och uppenbarligen mångas favoritverktyg. Och såklart måste jag också beställa en...

Kan i princip användas som en skiftnyckel. Med många storlekar i en och snabb att ställa in.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Mongo eller inte mongo, den tar det mesta i o m att den har utväxling; käftarna öppnar sig hälften så mycket som en vanlig tång gör när man öppnar handtaget. Hade jag inte redan en fru skulle jag nog fria till den här läckerbiten.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Kabelskalaren, är det nåt du använder? Inte sett någon använda på 20 år snart, c-22 i dess olika former har tagit över helt.

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Pfaff sa:
bearthefear sa:
Sambal Oelek sa:

Kan i princip användas som en skiftnyckel. Med många storlekar i en och snabb att ställa in.
Ja det är väl det korta svaret. Men grejen för mig är dess mångsidighet. Som skiftnyckel är den överlägsen eftersom den är självlåsande, dvs om du trycker åt rätt håll (på det handtaget som inte sitter fast i själva kroppen av tången så att säga) så klämmer den hårdare ju mer du tar i vilket gör att det är nästan omöjligt att slinta även på en skalle av mjuk metall/krom etc. Dessutom öppnar den sig åt andra hållet så du får en spärrskaftsfunktion. Kolla på någon video på nätet så ger det sig om du inte förstår. Men framförallt tycker jag att den är fantastisk till att klämma och hålla i saker. Eftersom den inte har några elaka tänder eller räfflor repar den inte arbetsstycket (i alla fall inte så mycket), och att käftarna alltid rör sig helt parallellt gör den utmärkt för att pressa typ bussningar i dämpare och annat där ett skruvstycke ibland kan vara lite väl grovt. Sen kan du rikta bromsskivor, växelöron ute i fält (något som räddat en legendarisk happyit från att dö Specialized-hyrcykel-döden på Madeira när han glömt nytt växelöra till sin cykel) osv.

Startgas

Medlem
Visa din Knipex
Har haft en Knipex tångnyckel på min inköpslista ett bra tag, men var kan jag köpa en? Finns det nån webshop som säljer knipex?

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Startgas sa:
Har haft en Knipex tångnyckel på min inköpslista ett bra tag, men var kan jag köpa en? Finns det nån webshop som säljer knipex?
Clasohlson köpte jag min 150mm på, och då var de billigast. Dessutom har de med jämna mellanrum medlemsdagar och lite andra driver där man kan få 10-20% rabatt. Studentrabatt finns också om man har tillgång till det.

Muntis

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Raggamuffin sa:
Kabelskalaren, är det nåt du använder? Inte sett någon använda på 20 år snart, c-22 i dess olika former har tagit över helt.
Nej, den är mest kuriosa. Har testat den men använder annan skaltång de få gånger det blir aktuellt. Den följde med i någon traderaauktion jag ropade hem med blandade verktyg.

johan44

Aktiv medlem
Visa din Knipex

AX3L

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Startgas sa:
Hur står sig en tångnyckel mot denna?
Tänkt användningsområde för en tångnyckel är för min del muttrar, vet inte om man kan använda den till något mer. Men för muttrar så verkar ju denna Skruvtång bättre?

https://www.clasohlson.com/se/Skruvtång-Raptor-Knipex-250-mm/p/40-9657
Jag har också kikat lite på den där, men dels tyckte jag den var betydligt mindre smidig att justera och använda och framförallt är den ju inte närmelsevis lika mångsidig. Där den briljerar ska tydligen vara med att hålla i runda saker, typ rör.
verkar vara inne på samma spår.

johan44 sa:
C-dale sa:
Sambal Oelek sa:
Ende problemet är att den inte finns på lager , varken postorder eller butiker i Gbg trakten.
Slut men åter i lager 26/2. Nyss visste jag inte att knipex fanns, nu känns det svårt att vänta...
När jag skulle beställa i början av December sa den 11e Januari som leveransdatum, men nån vecka senare fanns den ändå på lager.. Så det där verkar stämma sådär, kanske åt båda hållen också.

Pfaff

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Jag ska väl inte va sämre.
Ett litet urval, det finns flera i diverse rullar, bälten och lådor...

9855B224-664E-432E-A611-BD1C97466F78.jpeg

Spets- och flacktänger är bra att ha!

AddeN

Aktiv medlem
Visa din Knipex
Den på CO som det länkades till är storlek 150, den är väldigt liten. Bara så man vet det. Men för <10mm så är den nog bra.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer