Visa din lätta FS-tjunia (sub 10 kg)

Har inte exakt vikt ännu men ligger på ca 9,7

Bilagor

• +%5QPEmPRBC2HYdmJKxEyQ.jpg
    +%5QPEmPRBC2HYdmJKxEyQ.jpg
    253.8 KB · Besök: 218
Sub 9.....8.78 kg med RoRo 2.25 fram o TB 2.1 bak, en favvo-kombo. Vikt inkl allt på bilden utom flaskan.
Kör typ fem långlopp per säsong, Ldngö, Lida, Engelbrekt, Vasan o HammarbyHill. Lux 2014. Blir snart nytt bygge på modernare bas... "dangerholm-spöket" är alltid närvarande... sub 8... får se hur detta slutar !

Bilagor

• IMG_1101.JPG
    IMG_1101.JPG
    443.3 KB · Besök: 275
Epic nu under 9 kg med korv i däcken.

Bilagor

• IMG_20191006_120003.jpg
    IMG_20191006_120003.jpg
    406.4 KB · Besök: 243
  • IMG_20191006_120402.jpg
    IMG_20191006_120402.jpg
    154.5 KB · Besök: 244
Riktigt s ygga och lätta cyklar ni visar upp! Häftigt! Jag håller på för fullt att bygga på och uppgradera min cykel så hoppas på att kunna visa upp den här så småningom :)

MAMTB sa:
NickPick sa:
Fantastiska vikter. Byggspec?

team_hink_racing sa:
8.66 engång i tiden, nu säkert över 9kg med dropper och så

Sjukt lätt! Vad var det för spec då den vägde så lite?
Darimo stolpe styre kcnc kum handtag
Mcfk stem
Formula R1 bromsar
XX1x11
Tune vevar + sadel
Kina fälgar extralite hyper nav 1066gram
Däck Michelin wildracer
Exustar pedaler ax lightness flaskhållare
Fox Factory gaffel/dämpare

Nu med dropper och skiftat Stem + styre.

Dropper, boost med bredare fälgar, trend med bredare och ev tåligare däck ställer till det. Det är ju nästan ”måsten” idag, och ska man klämma in det under 10kg blir det dyrt.

Min hoj väger nog strax under 11kg inkl allt idag, och jag skulle med relativt små medel kunna få den under 10kg (punkterna ovan typ). Men jag vill hellre ha funktion, måste blivit gammal.

Kul bidrag i ”Visa din lätta FS-tjunia”?
Ja, vi vet att du har en SS-SC. Det har nog ingen på Happy missat. ;-)

Ja, vet att många här vet :)

Det var inte för att göra reklam. Det verkade lite torr i tråden och du nämnde breda fälgar och däck, så jag tänkte att visa upp en FS med breda fälgar och däck.

EDIT: jag kan tar bort bilden om folk blir arg.

Senast ändrad:
Finns det egentligen en bra engelsk ord för helstel? Jag tycker mycket om svenska ordet helstel. Fully däremot är ful, tycker jag. Men klart värst är full-susser som engelsman använder.

Ja, vet att många här vet :)

Det var inte för att göra reklam. Det verkade lite torr i tråden och du nämnde breda fälgar och däck, så jag tänkte att visa upp en FS med breda fälgar och däck.

EDIT: jag kan tar bort bilden om folk blir arg.
Äsch, ta inte bort bilden. Det är en läcker cykel.

FS=Full suspension=Fully=Full Susser=Heldämpad etc. Dämpad fram och bak.
HT=Hardtail=Framdämpad etc. Dämpad gaffel fram.
Rigid=Helstel etc. Ingen dämpning varken fram eller bak.

Du får ha lite överseende med att folk höjer på ögonbrynen när du postar din helstela ss i den här tråden. Utan att ha vägt den. Men det är högt i tak på Happy, särskilt på fredagar!?! ;-)

Äsch, ta inte bort bilden. Det är en läcker cykel.

FS=Full suspension=Fully=Full Susser=Heldämpad etc. Dämpad fram och bak.
HT=Hardtail=Framdämpad etc. Dämpad gaffel fram.
Rigid=Helstel etc. Ingen dämpning varken fram eller bak.

Du får ha lite överseende med att folk höjer på ögonbrynen när du postar din helstela ss i den här tråden. Utan att ha vägt den. Men det är högt i tak på Happy, särskilt på fredagar!?! ;-)

Ja, det var min främste reservering. Jag bryr (brydde?) mig inte mycket om vikten. Har för ett halvt år sen köpt min första digitalvåg, men framförallt för brev och pakket. Skulle gärna väga den, men tror inte att jag känner någon med bra våg till 10 kg.

Är dock interessant vilken olika kompromissar man kan tar för att få en lätt stigcykel. Jag trodde att jag inte brydde mig mycket om vikten, men den här cykeln är mycket roligare på storstök än min stål-HT, som väger kring 13,5 kg, för att det är mycket enklare att lyfta framenden och också bakenden. Jag skulle dock ville har breda fälgar och doppern på en FS, så det blir svårt att får den under 10 kg för rimliga pengar. Tur att jag tycker om helstel SS!

Det här var en intressant tråd som jag har missat. Såg en lätt Superior längre upp i tråden så jag kan också bidra med min numera 4 år gamla raket. Precis söder om 10 kg-strecket med pedaler, flaskhållare och Garmin-hållare.

Jag har egentligen inte gjort så mycket mer än att montera på ett par hyfsat lätta (och högljudda) Acros-hjul med Specialized Fast Trak och Renegade samt ett par lätta skivor. En XTR-kassett 11-40 blev det också. Funderar på en Garbaruk-kassett 11-46 som kan lätta lite till men framförallt sa att man kan fortsätta att klättra uppför de branta backarna med gubbflåset. 2-3 månaders väntetid på kassetten känns sådär…

1568A396-4975-4E53-99A6-9A11C928B549.jpeg

A1373F86-15CB-4808-BA26-847209DFFE71.jpeg

dåligt drag i denna tråden, tillverkas det bara bojsänken nuförtiden?
Mina 0.02$ - jämfört med för 10 år sedan är (som redan nämnts) funktion högre prio än låg vikt - särskilt för (XC) FS MTB. Bredare fälgar, greppigare däck, 29er, däckskorvar, dropper, mer slag, styvare gafflar, större omfång på kassetter etc går före en "drömgräns" på 10.000 g - åtminstone för rimliga pengar.

Det sagt, det är inte supersvårt att nå under 10 kg om man vill och ännu lättare (!) om man gör avkall på stigkapacitet, men om man ska bygga en grusvägsracer (smala däck med låg profil, tät kassett, 520 mm styre etc) kanske FS är inte är den mest optimala plattformen att utgå från.

Senast ändrad:
IMG_20201204_152026.jpg

9,8kg med 2,35" däck, p2m effektmätare, dropper, fälgar med 28mm innerbredd, xtr 12-delat, fäste för minipump och garminfäste.

Kan spara in 400g på fast sadelstolpe och 2,25" däck.

Senast ändrad:
Fick testa om det fortfarade gick att få ner under 10kg .
Bytte sadel, pedaler, bakaxel och tog bort pumpfästet vilket kapade 200gram :)

170mm dropper
i35 fälgar
29×2.4" däck
Däckinlägg

Bilagor

• 20210710_113324.jpg
    20210710_113324.jpg
    357.6 KB · Besök: 113
  • 20210710_113609.jpg
    20210710_113609.jpg
    1 MB · Besök: 113