Visa din lätta Racer under 7kg

på bilderna ser man ju tyvärr aldrig riktig det som verkligen har gjorts. samt att jag bara har nån dum kamera och inte bild på allt.bäst att spana in den live faktiskt.
alla delar är liksom extra byggd eller väldigt mkt ombyggd. få saker som bara är köpta rakt av som tex kedjan bara.

DSC_0014.jpg

DSC_0039.jpg

växelreglagets placering
DSC_0079.jpg

väldigt ombyggda campa bromsar
DSC_0076.jpg

DSC_0032-1.jpg

bromshandtagen under bygget (obs, de ärinte färdiga på bilden)
20110724042.jpg

egenbyggd flaskhållare
20100918004.jpg

falk1 skrev:
-------------------------------------------------------
> fuchs, du har tagit detta till en helt annan
> nivå...
> Fantastisk fin cykel!

+1, känns som att man inte riktigt vill posta sitt eget bojsänke till hoj nu (6.8kg) :)..

Transwave skrev:
> fuchs: Har detta bygge varit en
> inspirationskällan tro? Rekordhållaren i lätt
> räcer.
> http://43bikes.com/gunter-mai-spin.html
> Kolla bara på bromsarna, bakväxeln och dreven!

Fy tusan vilken fin bakväxel, Huret Jubilee i kolfiber! Mer än 100g lättare än originalet.

Likt som Günter,är jag från Tyskland och vi har ett liknande kontaktnät samt en del av vän kretsen.
Skillnaden är att Günter inte har gjort så mkt själv. Många delar är tillverkad av vänner till han som tex av Bernhard Langerbein (ägaren till btp)

Jag själv försöker att göra så mkt jag kan själv. Det jag inte kan gör bra vänner åt mig eller så köper jag det.
Andra skillnaden är också våran användnings sätt av cykeln. En cykel som Günters skulle tyvärr inte alls fungera för mitt körsätt och även vikten.
Günters cykel är dessutom såld i delar. Ramenkitt gick till en kille i usa som samla på fina cyklar...

Huret växeln är en bra växel för att trimma. Jag har en tanke på att bygger en liknande fast från grunden själv samt att jag blanda in en del egna lösningar. Vissa delar har jag redan byggd. T
ex pulleys som väger 3i ihop. Hela växeln skulle landa på 45g
Dock fick jag en annan tanke nu i höstas som skulle bli en växel på 25-28g men jag har inte börjat med den än.

Vevarna är zipp 300 utan lack och lite jobb. Ligger på 296g. Ska dock bli en annan lösning framöver.

Det är en modell från Veloflex som inte tillverkas längre. Jag köpte upp ett lager förut. Dock börjar de tar slut nu och det lär bli dugast silk framöver.

pewe skrev:
> Midswede skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två hojar under sjuan, min Scott väger 6,83.
> > Grabbens lilla "fulScott" kommer galant under 7
> > trots en för ungdomar godkänd
> "jättekassett",
> > 16 - 27 om jag minns rätt. Båda hojarna var
> nya
> > våren 2011.
> >
> > Bilden är tagen i Timrå idag.
>
> Kul med en lite o en stor Scott! Vad är det för
> hjul på lillemans cykel?

Grabben åker på "vanliga" 700-hjul. Köpt 22mm kanttråds carbon-fälgar samt nav på Ebay, byggt ihop hjulen själv. Lätta och till en rimlig kostnad.

rekrej skrev:
> Midswede skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två hojar under sjuan, min Scott väger 6,83.
> > Grabbens lilla "fulScott" kommer galant under 7
> > trots en för ungdomar godkänd
> "jättekassett",
> > 16 - 27 om jag minns rätt. Båda hojarna var
> nya
> > våren 2011.
> >
> > Bilden är tagen i Timrå idag.
>
> När grabben växt ur den så skicka mig ett PM
> så är jag intresserad av att köpa den :)

Okej :)

Jag tycker det är imponerande av fuchs att bygga och konstruera sina delar själv, plus att delarna är superlätta och går att bruka i flera tusen mil!
Här tycker många att deras cykelbyggen är lätta när vågen visar under 7kg.

Jag är inte så mkt för kolfiber men när man hör vad den där väger blir man ju pnekligen lite sugen. Måste kännas surrealistiskt att lyfta den där. Ögat säger ju trots allt att ett sådant objekt ska ha en betydligt högre vikt! Galet lätt och faktiskt riktigt fin. Låter skoj att kunna tillverka sina egna grejor!

Tack alla för de fina orden. Själv anser jag ju att alla kan lära sig att bygga fina grejer. Krävs bara lust,lite tid och fantasi. Det går att kommer ganska långt utan hi-tech verktyg. Lite kunskaper bör man dock samla på sig först såklart.

Alldeles för få som köper/bygger lätta cyklar i vinter eller är alla rädda att visa sin skönhet efter fuchs cykel? Jag på styrlinda på min idag så jag kan lätta upp tråden igen med att visa den. Alu på 5945g, alltså sub 6kg och den är inte ens lättad klart inför våren :D
IMAG0136.jpg

cerro skrev:
> Alldeles för få som köper/bygger lätta cyklar
> i vinter eller är alla rädda att visa sin
> skönhet efter fuchs cykel? Jag på styrlinda på
> min idag så jag kan lätta upp tråden igen med
> att visa den. Alu på 5945g, alltså sub 6kg och
> den är inte ens lättad klart inför våren :D
>

Vilken fin hoj, kul att se att inte allt är kolfiber. Din sadel ser ut som en Concorde i profil, vad är det för något?

Jag kollade på din blogg för en del detaljer. Stort tack om du kan posta en utrustningslista som inspiration till mina CAAD10 modifieringar.

// MN

cerro skrev:
> eller är alla rädda att visa sin
> skönhet efter fuchs cykel?

Skulle tro det, och inte blir det bättre av att du visar upp din grymma alu-cykel. :-)

cerro skrev:
>
Grymt Cerro! Nu fick jag liv i minna idéer om att lätta min Caad9:a.

Ser ut som sram red green grafics. Var hittar man den?

A

cerro skrev:
>

Red-vevar? Du har ett hekto att spara in billigt bara där... När jag köpte Red-gruppen för några år sen tog jag Fulcrum RS-vevar istället och vann i styvhet och vikt (ca 80g).

Prophet skrev:

>
> Ser ut som sram red green grafics. Var hittar man
> den?
>
> A

ser ut som hemmamålat, det är min gissning, elelr gissning o gissning, står ju på hans blog :D

Alla ni som skriver vad era grejor väger. Hur vet ni vikten så noggrant?
Har ni vägt dem på kalibrerade vågar, annars är det bara en gissning de siffror ni presenterar.
Bara för att det står några siffror i en display är det långt ifrån säkert att de stämmer.
Jag har 30 års erfarenhet av vågar.

Christer

Visst är det kul, men att ange vikten på sin skapelse i gram om vågen inte är kalibrerad är bara fånigt.
Hobbyvågar kan slå många % fel på visningen.

Christer D skrev:
> Alla ni som skriver vad era grejor väger. Hur vet
> ni vikten så noggrant?
> Har ni vägt dem på kalibrerade vågar, annars
> är det bara en gissning de siffror ni
> presenterar.
> Bara för att det står några siffror i en
> display är det långt ifrån säkert att de
> stämmer.
> Jag har 30 års erfarenhet av vågar.
>
> Christer

Tur att du berättar det eftersom detta är allvarliga saker... =)

//Kristoffer

Jag meander inte att vara sur eller dum.
Det är klart att folk ska tävla om lättaste cykeln.
Men det är fel att ange en vikt om den är vägd på en hobbyvåg. Många tror att vågar visar rätt bara för att det står siffror i displayen.
Men jag ska vara tyst i fortsättningen i detta ämne.

Christer

Christer D skrev:
> Visst är det kul, men att ange vikten på sin
> skapelse i gram om vågen inte är kalibrerad är
> bara fånigt.
> Hobbyvågar kan slå många % fel på visningen.

Saken är väll inte enbart att få veta exakt hur mycket delen väger och sen tävla om det, utan att få mer exakta värden är tillverkarnas egna som ofta är ännu mer avvikande (om det änns finns några...) Om man vill jämföra vikten mellan en ny och en gammal del så är dessutom inte om vågen visar lite för mycket/lite det avgörande, utan skillnaden. Om vågen visar 5 gram för lite på både nya och gamla skillnaden blir differensen fårtfarande lika stor...

Senast ändrad:
Christer D skrev:
> Men det är fel att ange en vikt om den är vägd
> på en hobbyvåg.

Håller med, detta är ett etiskt dilemma av gigantiska proportioner. Jag är med på din linje, ingen ska få ange några vikter som inte är uppvägda på kalibrerade vågar, och gör man det ska man bli bannad.

Eller så accepterar man att detta inte är så jäkla allvarligt, och de som intresserar sig för detta inte har något problem med att det inte är så exakt.

Angående kalibrerade vågar så räcker det gott att handla lite olika varor i lösvikt på affären och jämföra vad deras våg visar jämfört med sin egen, mina vågar visar rätt med några enstaka gram felvisning.

Snyggt Cerro!

Styrlindan är väl sisådär... lika med de där röda spacers du har... men som sagt, kanske det ser bättre ut live. Hur mycket kostar en sån där? Du måste ju ha världens dyraste CAAD10:a med tanke på att det där är väl tredje (eller fjärde) kompletta makeovern? :)

mn: Selle SMP Strike Full Carbonsadel är det, väldigt skön men kommer troligen bytas emot en lättare. Spec kommer på bloggen.

Prophet: Sandpapper, Scott grön lack och klarlack ;)

hakanf: Nopp, inte när jag har BB30. Men visst, ett par Hollowgram SLvevar sparar en del men kostar mer med

Christer D: Eftersom jag inte har råd med finvåg så är den vägd på hobbyvåg ±1g Så visst finns det felmarginal. Kolla inte på veloptimal eller weightweenies om du tycker vikten är fånig, där är det ju jättefånigt isåfall

castrello: Andra makeovern. Köpte ramkit förra vintern. Inte bara röda spacers, vad jag sett så är de de lättaste spacerna. 35k för allt som sitter på den nu ungefär, men då är en del köpt begagnat och så med, nästan 15k mer om jag köpt allt nytt.

里克叶科 skrev:
> Hehe.. lättare sadelstolpe blir jobbigt iaf!
>
> Snygg är den me Cerro.

Kan kapa den några mm ;) Annars tack

Jag menar inte det är fånigt att väga.
Men som jag sagt, många tror att en våg visar exakt.
Ni får väga och jaga gram hur mycket ni vill, jag rörde bara om lite i myrstacken.
Så är det kul att skapa lite debatt, men utan att göra personliga påhopp, för det vill jag inte.

Hoppas verkligen inte att någon av er har tagit illa vid sig av det jag skrivit.

Kan ju säga att min MTB nog ökade 10 kg på nyårsdagen när jag åkte i blötsnö, jag vägde den inte. Men det blev tung.

Ha de bransch jaga gram.
Jag följer er lite sporadiskt framöver, jag jagar bara kilo på mig själv;)

Christer D

Jag tror anledningen till att det blir så konstigt är att du verkar tro att det är någon slags tävling detta. Det är lite vänskaplig prylhets detta handlar om, och oavsett om vågen man använder visar fel eller inte så ger de flesta hobbyvågar tillräckligt mycket information för att man ska kunna motivera sig att lägga ner ännu mer pengar på att jaga dessa fantasigram.

Tillbaka
Topp