Visa din lätta Racer under 7kg

6901 som den är på bilden, med datorfäste, kadenssensor och hjulsensor.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    93.8 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Reinkarnation 3 år efter inköpet nu med 11-delade reglage & växlar (Rival 22) samt ett par full carbon clinchers - 6,96 kg

IMG_20150729_171910.jpg

IMG_3185.JPG

6,77 kg som på bilden. En Gallium Pro med full Dura Ace-spec. Vansinnigt rapp och långt över min förmåga, men det struntar jag i. Det är fruktansvärt kul att cykla på den!

Kanske dags att lägga upp en bild här när man äntligen har möjlighet :) Väger idag in på 6.7 kg med dubbla flaskhållare och pedaler.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    102.5 KB · Besök: 57
Tjo!

...om man skall sätta upp något på väggen på kontoret, en morot att ta sig genom vintern med s.a.s - vad är det man bör sikta på?

Lätt, fränt och gärna Di2.

Linjecykel, ingen temporacer.

/J

Den här kommer precis in under 7 enl beräkningarna men har iofs inte vägt den ännu. Dock inte med dessa pedaler :)

Lite kul färg som ser svart eller ljustgrå ut i dunkelt till mörkt ljus men blå och ibland lite lila i starkare ljusförhållanden. Konstigt nog ser den inte mest blå ut när det är som ljusast utan verkar då återgå till gråskalan underligt nog.

20493366430_e3fb3bdc48_b.jpg

20087994294_e56261ebbc_b.jpg

Hm, ser en trend att tråden börjar dra över mot "Visa din lätta racer under 7 kg ute i spenaten", även om båtbensbudet gör ett lovvärt försök att bryta den!

Kul att den gillas Bollen, fast du vet det där e förra årets hoj .) Trodde faktiskt jag skulle klara denna vinter utan att fundera ut ett nytt projekt. Sålde av väldigt mkt grejor och hade bestämt mig för att inte köpa ngt nytt. Jag höll ut länge o väl men sedan smög sig tankarna närmre iaf och vips så satt man där och pulade med ngt igen

Årets hoj är väl egentligen ganska likt många andra hojar jag haft fast med lite fetare rör och "modernare" lösningar (läs sämre?).
Tveksamt om den kommer platsa i denna tråden men med lite tur kanske..

Merlinbuild1.jpg

Senast ändrad:
lundatok sa:
landen sa:
lundatok sa:
6,48 kg med allt utom GPS i fästet.

Hur får man ner en Venge med högprofilhjul och sadelväska till den vikten?, jag är nyfiken på komponenter.
Pfah! Sadelväska? Kan vara ett sportigt vikt reservdäck.

I övrigt säger jag S-Works.

Haha sorry, sportigt däck it is ;) Men ändå, Marcel Kittel har ju med en S-works och hans vägde in på 7,8kg när GCN vägde den, vad är det jag missar? Vart hittar du 1,3 kg?

landen sa:
lundatok sa:
landen sa:
lundatok sa:

Hur får man ner en Venge med högprofilhjul och sadelväska till den vikten?, jag är nyfiken på komponenter.
Pfah! Sadelväska? Kan vara ett sportigt vikt reservdäck.

I övrigt säger jag S-Works.

Haha sorry, sportigt däck it is ;) Men ändå, Marcel Kittel har ju med en S-works och hans vägde in på 7,8kg när GCN vägde den, vad är det jag missar? Vart hittar du 1,3 kg?

Lundatok kör såklart utan elmotor..

Vad väger ni hojarna med? Varför räkna på utan pedaler, fästen osv?

7.0 med allt på enligt min våg! Ska byta ut lite så den hamnar under innan säsongen börjar =)

2016-02-2219.29.09.jpg

nadderf sa:
Vad väger ni hojarna med? Varför räkna på utan pedaler, fästen osv?

Aldrig förstått det heller, man behöver ju oftast just pedaler för att ta sig framåt på cykel :)
Sen kanske man inte behöver ha fulla flaskor med sportdryck, men bör ju gå att cykla med angiven vikt.

Senast ändrad:
Kan det bero på att de flesta tillverkare som specar sina standardracers specar just utan pedaler? Så det finns många jämförvärden.

Egentligen rätt så smart av tillverkarna.....Vi tar bort pedalerna så blir vår kostnad mindre, samtidigt verkar cykeln bättre på en av de specarna som folk kollar på mest.

Jag tycker att cykeln skall vägas in med minst en liter vatten på. För visst är det så att de flesta har vatten med sig när de cyklar?

MVH
Magnus

Jeppe_E sa:
Tourcyklisterna har ingen aning....

De verkar inte bry sig heller :)

Inte på Dubai Tour nej, men är rätt säker på att Froome är rätt noga med att inte släpa på en 7,8kg cykel uppför Alpe d'Huez direkt. För oss vanliga är det ju minen på bekanta som lyfter ens cykel man vill åt :)

landen sa:
Jeppe_E sa:
Tourcyklisterna har ingen aning....

De verkar inte bry sig heller :)

Inte på Dubai Tour nej, men är rätt säker på att Froome är rätt noga med att inte släpa på en 7,8kg cykel uppför Alpe d'Huez direkt. För oss vanliga är det ju minen på bekanta som lyfter ens cykel man vill åt :)

Sant, men å andra sidan tycker nog många bekanta ickecyklister att en 8-9kg cykel känns sjukt lätt :)

Jag kan inte posta min cykel här, för den väger in på 7,6 kg.

lundatok sa:
eiskall sa:
lundatok sa:

Måste ju saknas typ 3-400 gram?

Trimmad våg?
Hur då?

Som i "visar för lite" jag är fortfarande nyfiken på komponenter, för det är ju erkänt en tung ram, och saker som blytung sadelstolpe etc går ju inte göra något åt då den sitter i ramen. Och även om det står s-works på styre/stam etc brukar ju det sällan betyda speciellt lätt, snarare dyrt.

Snabbspec:
S-Works Black Ed, Sworks vevpart, komplett Red-grupp 10-delad, Romin-sadel, FFWD-hjul, Sworks-styre och stam, Time-pedaler, Rib Cagex2, Sram out front gps-fäste.

6,48 kg

Skönt att min Venge fortfarande kan få så många att känna sig kränkta.

Tillbaka
Topp