Visa din lätta Racer under 7kg

Spelar det någon roll när det sitter relativt lätta komponenter på? Cykeln jag hade före Vengen var inte heller jättesvår att få ner under 7 kg, med Sram Red 10-delad.

Jag fattar inte hur kränkta ni blir över en cykel under 7 kg. Det hade varit betydligt svårare att få ner Vengen under 6 kg.

lundatok sa:
Spelar det någon roll när det sitter relativt lätta komponenter på? Cykeln jag hade före Vengen var inte heller jättesvår att få ner under 7 kg, med Sram Red 10-delad.

Jag fattar inte hur kränkta ni blir över en cykel under 7 kg. Det hade varit betydligt svårare att få ner Vengen under 6 kg.

Jag tror du missar en sak här: rätten att bli kränkt är oinskränklig!

Förlåt men jag tror bara folk var lite fundersamma då du lyckas få ner ekipaget så pass. Men SRAM och FFWD är ju lätt så... Men ingen har väl varit varesig krängt eller varit otrevlig här? Eller har jag missat något?

Det är ju inte precis raketforskning att banta cykel. Det är bara att slanta. :)

Skogling sa:
Förlåt men jag tror bara folk var lite fundersamma då du lyckas få ner ekipaget så pass. Men SRAM och FFWD är ju lätt så... Men ingen har väl varit varesig krängt eller varit otrevlig här? Eller har jag missat något?

Det är ju inte precis raketforskning att banta cykel. Det är bara att slanta. :)

Man kan ju ana av bilden i http://happyride.se/forum/read.php/1/1132412/2763763#msg-2763763 att förklaringen till den låga vikten står att finna i hur cykeln är placerad i gräset. Naturligtvis är det bara halva hjul och vips har man sparat en 500 gram på ett bräde !

Skogling sa:

Precis! Behöver ju inte ens börja leta komponenter. Finns ju färdiga...

Trek Emonda SLR10 - 4,65kg
Fuji SL 1.1 - 4,95kg
Canyon Ultimate CF EVO - 4,85kg
Merida Scultura 9000 LTD - 4,5kg

Monterade lätta AX Nasdorowje-flaskställ för ett par år sedan. Dom var så sladdriga att jag aldrig ens provcyklade. Köpte Arundel direkt. Funktion före vikt.

Det finns just nu bara en sak jag skulle vilja ha bara får dom är så coola. Det är ett par LW-hjul. Kanttråd... Bara för att. Men tyvärr så ligger dom lillte högt i pris för mig. Delar hellre upp den kostnaden på 3 Mallisresor. :)

Senast ändrad:
lundatok sa:

Sluta blanda ihop kränkt och nyfikenhet :) Eftersom jag själv valde bort ramen delvis pga av vikten, blev jag just nyfiken. Men jag ville å andra sidan ha kanttråd, antar att du körde med tub?

Man skulle ju kunnat skriva från början att det var en Black Edition (vad det nu är) och 1100 grams hjul bla bla... o.s.v. Då hade det kanske känns gemytligare.

OCH lagt upp en bild på ett gällande kalibreringscertifikat för vågen som SCS använder sig av. ;)

Nej, det verkar vara mycket roligare att anta att 1, jag har fel och 2, jag har fel. Hade tonen varit en annan hade jag kanske orkat skriva full spec-lista.

1140 grams hjul tycker jag inte är speciellt lätt och komponenterna är fortfarande inte speciellt lätta. Det var inte ens en speciellt dyr cykel.

Jag fattar fortfarande inte hur ni kan hålla på att harpa om det.

nadderf sa:
Vad väger ni hojarna med? Varför räkna på utan pedaler, fästen osv?

7.0 med allt på enligt min våg! Ska byta ut lite så den hamnar under innan säsongen börjar =)

Är det en Adv eller Adv Pro?

Min Adv Sl med Ultegra mekanisk grupp och rs81-c35 väger mot 7.7 eller nåt sånt. KRÄNKT!

Enligt kalkylen borde den hamna på 6,8kg exakt med 1500g träningshjul. Ramen väger 890g med adapter för GXP + GXP-lager.

DSC09825.jpg

castrello sa:
nadderf sa:
Vad väger ni hojarna med? Varför räkna på utan pedaler, fästen osv?

7.0 med allt på enligt min våg! Ska byta ut lite så den hamnar under innan säsongen börjar =)

Är det en Adv eller Adv Pro?

Min Adv Sl med Ultegra mekanisk grupp och rs81-c35 väger mot 7.7 eller nåt sånt. KRÄNKT!

Adv Pro, med zipp aero styre, ultegra di2, reynolds 66 tub med da kassett. Den vägde 7.5 med alu träningshjul med ultegra kassett och kanttråd når jag vägde i butiken, så känner mig hyffsat säker på 7.0

Hur får man en racer att väga över 7 kilo?
Visst går det om man kör billiga, tunga delar med med nyare växelgrupp, kolfiber mm?
Hur proffsen inte kommer ner nära 6,8 är märkligt, nästan så att det krävs motor eller något

Min lätta snabba ligger i sub 6 tråden..

Kristoffer sa:
Hur får man en racer att väga över 7 kilo?
Visst går det om man kör billiga, tunga delar med med nyare växelgrupp, kolfiber mm?
Hur proffsen inte kommer ner nära 6,8 är märkligt, nästan så att det krävs motor eller något

Min lätta snabba ligger i sub 6 tråden..

Kan tänka mig att denna allt annat än billiga cykel ligger en bit över 7 kg!

http://www.gizmag.com/goldgenie-gold-plated-bicycle/35116/

landen sa:
molleben sa:
landen sa:
Enligt kalkylen borde den hamna på 6,8kg exakt med 1500g träningshjul. Ramen väger 890g med adapter för GXP + GXP-lager.
Snygg! Vart hittar man lösa ramar från Cannondale?

Tyska Ebay i detta fallet. Här är samma fast årets model och lite dyrare: http://www.sigmasport.co.uk/item/Cannondale/SuperSix-Evo-Hi-Mod-Road-Frameset-2016/A3B9

jag kan fixa lösa ramar super six evo hi mod från importören i Litauen
//Per

Tillbaka
Topp