Visa din lätta räser !

Visa din lätta räser !
t_conradsson skrev:
-------------------------------------------------------
> väger in på 7.1 (full durace) är för övrigt
> till salu!

Har du vägt den på riktigt eller chansar du bara?
Skulle tro att den väger minst ett halvt kilo till.
/J

Visa din lätta räser !
Detta kan vara den minst snygga bild som någonsin producerats i paint :-)
Men det är en våg så ja det finns våg i paint.

vg.jpg ht=535

Senast redigerad av en moderator:
Visa din lätta räser !
Nya DA känns ok, dock är handtagen aningens längre, så jag måste korta mitt stem med en cm. Sen är min ända inte gjord för Selle Italia, utan jag ska ha en Arione carbon istället

Visa din lätta räser !
Road_Runner skrev:
> Enligt vågen så säger den lite över 8Kg
>
>
>
>
> Det är inte helt omöjligt att jag är uttråkad
> just nu :-)

*asgarv*

Visa din lätta räser !
Ha ha...ibland är det bra att vara uttråkad :-)

Road_Runner skrev:
> Enligt vågen så säger den lite över 8Kg
>
>
>
>
> Det är inte helt omöjligt att jag är uttråkad
> just nu :-)

Visa din lätta räser !
Färdig idag på morgonen, blev nog lite tyngre än vad jag hade tänkt mig, ca 7,5 kg. Får se vad man kan hitta på för diet. Nu skall cykelverkstaden, dvs köket, rensas innan alla barn kommer hem.

Bilagor

• look555.JPG
    look555.JPG
    87.3 KB · Besök: 34
Visa din lätta räser !
t_conradsson skrev:
> väger in på 7.1 (full durace) är för övrigt
> till salu!

- Jag köper den för 30 000!
- Va, skämtar du?
- Ja, men du började...

Visa din lätta räser !
Tyvär leverans i April kanske tom senare, verkar vara riktigt svårt att få tag på elektroniska dura ace. Tänkte lyxa till med pro stealth white eller black styre, borde bli rätt snyggt. Har inte sett någon vikt, men borde vara skapligt lätt. Hoppas man håller sig på hjulen bara, skadad nu :(

Bilagor

• limitedsmall.jpg
    limitedsmall.jpg
    50.2 KB · Besök: 31
Visa din lätta räser !
Jilster skrev:
> Var går gränsen för lätt racer?

Under 10% av förarens vikt?

Visa din lätta räser !
Jilster: Ne, inte speciellt lätt. Såg en cykel som såg fullt normal ut med 20 växlar och allting på lite under 4,7kg för några dagar sedan. Det är lätt. :)

Min ska ner under 7kg i år, ska ju prova att tävla med så, hoppas bara däcken inte väger alltför mycket.

Visa din lätta räser !
Min uppfattning är att gränsen för lvg-cyklar går vid UCI-gränsen, 6,8 kg och därunder är lätt - allt däröver är stridsvagnar :)

/G

Visa din lätta räser !
Men tänker ni på var gränsen för hållbar och lätt går om varandra? En 4,7kg cykel håller knappast för alla cyklister. Det beror på så många parametrar så som körstil, vikt på föraren etc etc.

Att bara bygga något ultra lätt är ju inget svårt.....utan att tänka på hållbarheten.

Visa din lätta räser !
Jilster: Nähe, de flesta riktigt lätta cyklarna ligger på runt 5,5kg. Han som kör på den 4,7kg cykeln är väl runt 180cm kanske, så överdrivet lätt kan han inte vara. Under 70kg så tror det är rätt lugnt med delar.

Visa din lätta räser !
baggy skrev:
> Tyvär leverans i April kanske tom senare, verkar
> vara riktigt svårt att få tag på elektroniska
> dura ace. Tänkte lyxa till med pro stealth white
> eller black styre, borde bli rätt snyggt. Har
> inte sett någon vikt, men borde vara skapligt
> lätt. Hoppas man håller sig på hjulen bara,
> skadad nu :(

såg grymt fin ut.

Visa din lätta räser !
cerro skrev:
> Jilster: Ne, inte speciellt lätt. Såg en cykel
> som såg fullt normal ut med 20 växlar och
> allting på lite under 4,7kg för några dagar
> sedan. Det är lätt. :)
>

pratar vi cykel eller pratar vi nått man kollar på. tvivlar inte på att den går att cykla på. tvekar därmot på att det är nått jag personligen skulle lita på när man kör utförs, vare sig det är i sverige eller på nå brant serpentin väg i spanien eller frankrike. då vill man gärna att det finns lite marginal på grejerna :D

dessutom, 4,7 kg, äre me "riktiga" reglage, eller reglage på ramen?

Visa din lätta räser !
Lägger in en bild istället. Med riktigt reglage Jensen, Red för att vara mer exakt.

Bilagor

• IMG_0002_454.jpg
    IMG_0002_454.jpg
    134 KB · Besök: 31
Visa din lätta räser !
kolfiber bromsar...jo jag tackar. Den där såg onekligen lätt ut.

min kommer nästan väga som två såna ;-)

Visa din lätta räser !
ja den där såg ju faktiskt att fortfarande vara klart cykelbar, till skillnad från de sub 5 kg hojar ja sett tidigare. även om bromsarna inte säga vara nå för alperna, så lär de ju inte vara helt kassa

Visa din lätta räser !
Jensen skrev:
> baggy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tyvär leverans i April kanske tom senare,
> verkar
> > vara riktigt svårt att få tag på
> elektroniska
> > dura ace. Tänkte lyxa till med pro stealth
> white
> > eller black styre, borde bli rätt snyggt. Har
> > inte sett någon vikt, men borde vara skapligt
> > lätt. Hoppas man håller sig på hjulen bara,
> > skadad nu :(
>
>
> såg grymt fin ut.

Svart eller vitt?
whitesmall.jpg ht=300
blacksmall.jpg ht=300

Visa din lätta räser !
dom är ju grymt fina men inte speciellt lätta.
ska man dega sådär mycket pengar ska det ju uber-lightweight också, tycker jag.
men snygga som fan är dom.

Visa din lätta räser !
Fick tag på dem till "rätt" pris och jag tycker mycket om wingstyre. Så det får bli några gram mer, har dessutom beställt med kanttrådsfälg. Så vill jag jaga vikten har jag nog redan gjort bort mig :) Hoppas jag klarar 6,8 ändå.

Visa din lätta räser !
Man skall inte spara mer vikt än nödvändigt på styrstam, styre eller sadel. Dom är "vitala" delar. Även bromsarnas funktion bör gå före låg vikt. :)

Visa din lätta räser !
Har inte sett några lätta integrerade styrstam/styre kombos. Inte ens i kolfiber. Men det finns säkert?

Har slagit mig att mycket alu eller scandium är lättare än kol....men ändå är man fixerad vid kol som är 3ggr dyrare...konstigt.

Visa din lätta räser !
baggy skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > baggy skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tyvär leverans i April kanske tom senare,
> > verkar
> > > vara riktigt svårt att få tag på
> > elektroniska
> > > dura ace. Tänkte lyxa till med pro stealth
> > white
> > > eller black styre, borde bli rätt snyggt.
> Har
> > > inte sett någon vikt, men borde vara
> skapligt
> > > lätt. Hoppas man håller sig på hjulen
> bara,
> > > skadad nu :(
> >
> >
> > såg grymt fin ut.
>
> Svart eller vitt?
>

ska du ha svart sadel, så svart helt klart. eller även om du ska ha vit sadel så tycker ja svart. eftersom resten av hojen ä svart o blir snyggare me svart styre o vit linda.

men å andra sidan så förstår ja inte vitsen me sånna där enhetsstyren, man kan inte ändra o ha sig tills man hittar rätt längd, vinkel o bredd. de är sällan heller lättare, snarare tvärt om, kostar mycket o ser ballt ut. vet inte om det sträcker sig så mycket längre än så.till grejen är ju att för nästan samma pris kan amn få en vanlig styrstam o styre som väger nästan 50-100 gram (verierar beroende på styre osv.
men som sagt, snyggt kan det vara, ballt äre. o har du fått bra pris så, men risken är att du står där me styre o stam som är för lång/kort o fel vinkel o bredd. då äre inte så billigt längre även om du får bra pris.

Visa din lätta räser !
cerro skrev:
> Lägger in en bild istället. Med riktigt reglage
> Jensen, Red för att vara mer exakt.

Den där klingan ser anorektisk ut!

Visa din lätta räser !
Visst stämmer det! Det svarta har 10 cm stam och 42 i bredd, det vita har 12 cm stam och 44 i bredd.

Har kört båda konfigurationerna tidigare fast med separat styre och styrstam. Visserligen på annan cykel. Det är dock en någorlunda kalkylerad risk, går det så går det, går det inte så förlorar jag några hundralappar när jag säljer dem. Kört det vita på samma storlek fast 08ans team carbon ram. Trivdes rätt bra med det också. Eller så har jag haft för mycket fritid och för stort cykelsug när jag varit skadad. :) För vilken idiot köper två kolbögstyren :)

Visa din lätta räser !
några hundralappar bara, antar att det är ett MYCKET bra pris du får för ett sådant. rätt typiskt annars, att man räknar me att andrahandsvärdet ä högre än va det verkligen är.

det var ju heller inte en liten skillnad mellan det vita o det svarta, så där tycker jag verkligen du ska fundera på vad du behöver o inte va som ä snyggast. o sen att du kört samma längder o bredder, men på annan ram. har inte den ramen samma eller väldigt lik geometri och mått, så behöver ju inte den slutsatsen särskilt rätt. "jag har kört med 130 cm styrstam förut, i o för sig, den ramen var 20 cm kortare", ja du förstår va ja menar.

men har du kört det på i stort sett samma ram så, ja då kan det ju funka. men man undrar ju när du skriver trivdes rätt bra. låter inte så övertygande :D

att du har cykelsug märk, om du byter en 08 mot en 09. såvida du nu inte byter upp dig massa i komponenter osv.

jag kan ju bara säga att JAG i den situationen nog hellre, för samma peng hade tagot nå riktigt lätt styre o riktigt lätt styrstam med OS. men det är jag det.

oavsett så blire ju en grym hoj. o hade du satsat på vikt i första hand, så hade du väll inte ens valt shimanos elektriska system. men det ska sannerligen bli intressant att se.

Tillbaka
Topp