Visa din misär!

Visa din misär!
Jonsal, hoppas du snart får ett organ! Att vara med i organregistret ser jag som en självklarhet.

Apropå ögonmigrän så är min tveklöst stressrelaterad. Jag har bara fått det sammanlagt ett par gånger och det var under en period med mycket stress i både jobb och utanför.

Visa din misär!
jonsal skrev:
-------------------------------------------------------
> Misärtävling är ju alltid kul..
>
> Ok, kan ta ett par grejer.
>
> Blev änkling 2009 då min fru gick bort hastigt
> och lämnade mig och barnen då 1.5 och 4 år
> gamla...
>
> 2011 blev jag fick jag kronisk njursvikt och
> behandlas sedan sommaren 2011 med blodialys,
> håller fortfarande på med detta under tiden jag
> väntar på en transplantation. Kör ca 5ggr i
> veckan vilket ger i runda slängar 1200 timmar
> dialys per så fritiden är lite begränsad (jag
> jobbar och kör behandlingen på egen hand hemma)
>
> Just nu är jag hemma och återhämtar efter
> morgonens dragning av visdomstand :-)
>
> Och ni som inte anmält er till
> organdonationsregistret, gör det! Nu!
>
> http://www.livsviktigt.se
>
>

Brukar hävda att man ska vårda sina i-landsproblem ömt, för har man tid & energi att lägga på dessa så innebär det att man har jävligt få riktiga problem.

Med detta sagt så hoppas jag på att det snart hittas lämplig njure till dig.

Kommer donera allt som kan anses vara användbart den dagen jag faller av pinnen.

Visa din misär!
Apropå donationer så tycker att man bör vara med i Tobiasregistret! Det är för att donera stamceller under sin livstid. Personer som får vissa sjukdomar kan behöva stamceller från passande donator och till skillnad från folk som behöver tex ett nytt hjärta så kräver stamcellsdonation en mycket nogrannare matchning varför det är viktigt att så många som möjligt ansluter sig till registret. Läkare över hela världen söker sedan efter en passande donator. Men sannolikheten att någon behöver just dina stamceller är liten. Då man anmäler sig så får man hem ett rör som man helt enkelt bara spottar i och skickar in igen.

Själva donationsprocessen är tydligen jobbig och gör ont, men om jag själv eller någon nära mig skulle behöva nya stamceller så hade jag uppskattat om folk kunde bemöda sig med att gå genom det varför jag anser att jag själv också borde vara beredd att göra det.

Eftersom att registret är så långsiktigt så är det bara gratis att anmäla sig om man är under 40 år.

Mer info finns på www.tobiasregistret.se

Visa din misär!
silverman834 skrev:
> Peth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läkaren avfärdade de otrevliga diagnoserna,
> han
> > trodde på en kombination av ansträngning,
> kallt
> > väder och taskigt fungerande tårvätska.
>
> Puh, skönt med lugnande besked! Jag förstår
> verkligen hur rädd du måste blivit efter
> samtalet med sjukvårdsupplysning!

Detta med för säkerhets skull-råd är bl a en följd av Emilfallet. Om man blir bedömd/dömd för den enskilda negativa händelsen (den som tidningarna så gärna rapporterar) är det rationella agerandet för rådgivaren att se till att man inte riskerar att ha gjort fel. Det är långt ifrån det bästa för samhället och den enskilde patienten. Exempelvis skickas ambulanser nu på förr tveksamma fall p s s att de mer akuta ambulansbehoven får sämre tilldelning då ambulanserna är upptagna med andra mindre viltiga saker. En annan slutsats är att rådgivarnas kompetens bortses ifrån till förmån för det dokumenterade agerandet att inte ha gjort fel.

Snart sitter vi alla på akuten och väntar och väntar och väntar. För rådgivaren är inte beredd att per telefon ta risken att ge ett erfarenhetsbaserat råd som skulle i enstaka fall kunna vara fel.

Visa din misär!
ulfalf skrev:
> Har också återkommande ögonmigrän som
> Geologen, i princip exakt samma symptom. Lite
> oftare tyvärr än en gång per år, ett tag hade
> jag det på torsdagar. Gick till ögonläkaren
> efter första gången, trodde på hjärntumör
> eller annat otäckt, men han skickade hem mig med
> orden "Det är bara ögonmigrän, hem och googla
> på det". Min amatördiagnos är att migränet
> triggas av stress, jag har haft några
> halvstökiga år vilket hållit min
> grundstressnivå högre än tidigare. Flera
> gånger har jag dessutom fått det i samband med
> hård ansträngning, typ efter Lidingöloppet,
> Göteborgsvarvet osv., vilket också kanske tyder
> på att stress har något med det att göra..

Hade stora problem med det där förut. Började alltid med en liten punkt i synfältet som flimrade, precis som om man hade stirrat in en en stark lampa, sen växte den sig större och större. Till slut när den väl började försvinna fick jag en ohygglig huvudvärk och det slutade alltid med att jag spydde innan det började bli bättre. Sen upptäckte jag hos optikern att jag hade ett brytningsfel och när jag fick glasögon försvann problemet i princip helt. Ser egentligen ganska bra utan glasögon, bättre än vad frugan gör med sina på, men brytningsfelet verkar vara påfrestande för hjärnan. Flimret kan dyka upp ibland nu med efter fysisk ansträngning. Men jag har upptäckt att om jag skyndar mig och tar Ipren direkt när flimret dyker upp så slipper jag den värsta huvudvärken och slutliga spyan.

Tillägg: Måste vara Ipren (Eller något liknande som jag inte kommer ihåg namnet på. Det viktiga verkar vara att Ibuprofen ska vara den verksamma substansen). Alvedon fungerar alltså INTE lika bra, för mig i alla fall.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Jonsal du är inte ensam! Ironiskt nog är jag med i donationsregistret själv, men är också inom en snar framtid i behov av en ny njure. Ena är kaputt och den andra går på halvfart om ens det. Antar att ni diskuterat detta inom familjen, alltså lämpliga donatorer om det finns någon?

Besöker sjukhuset ganska frekvent, varannan månad och avskyr det. Kan inte föreställa mig kaoset du lever i. Men du har dina kids att leva för och nog ska du få en ny snygg njure ska du se.

Visa din misär!
Återgår till ytliga ilandsmisärer. Hämtade ut min nya ram.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    29.4 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Visa din misär!
Antagonisten skrev:
> Jonsal du är inte ensam! Ironiskt nog är jag med
> i donationsregistret själv, men är också inom
> en snar framtid i behov av en ny njure. Ena är
> kaputt och den andra går på halvfart om ens det.
> Antar att ni diskuterat detta inom familjen,
> alltså lämpliga donatorer om det finns någon?
>
> Besöker sjukhuset ganska frekvent, varannan
> månad och avskyr det. Kan inte föreställa mig
> kaoset du lever i. Men du har dina kids att leva
> för och nog ska du få en ny snygg njure ska du
> se.

Ja det borde vara dags inom en inte allt för avlägsen framtid. Har ingen levande donator tyvärr i nuläget så det är från en avliden som gäller och då kan väntetiden för min blodgrupp vara upp mot 4 år. Hoppas du slipper börjar dialys, det tar en massa tid. PD-dialys är i och för sig lite enklare och friare.

Visa din misär!
En viktig poäng med donationsregistret är att anhöriga inte behöver ta ställning till ja eller nej och eventuellt gissa, direkt efter ett dödsfall.

Jag har för mig att man även kan säga nej i registre?

Visa din misär!
fhloston skrev:
> En viktig poäng med donationsregistret är att
> anhöriga inte behöver ta ställning till ja
> eller nej och eventuellt gissa, direkt efter ett
> dödsfall.
>
> Jag har för mig att man även kan säga nej i
> registre?

Korrekt.
Registrets huvudsyfte är att det ska finnas dokumenterat vilket ställningstagande personen i fråga själv har gjort. Positivt som negativt.

Visa din misär!
Fliken skrev:
> anmäld (till donationsregistret) !

och jag med!

Tack Jonsal, för att du fick mig att till slut göra det som jag tänkt borde göra hela tiden. Kvar nu: städa garaget, använda florskölj varje dag, etc., etc., etc.

Visa din misär!
Solaris skrev:

> och jag med!
>
> Tack Jonsal, för att du fick mig att till slut
> göra det som jag tänkt borde göra hela tiden.
> Kvar nu: städa garaget, använda florskölj varje
> dag, etc., etc., etc.

Så lite så ;-)

Om njurarna, det finns mängder av olika sjukdomar som kan drabba dem. En del genetiska/ärftliga, andra inte. I mitt fall är det inte ärftligt och man vet inte varför jag fick det, troligen ren otur att en infektion satte sig där i samband med annan sjukdom typ halsfluss eller liknande. Får man någon form av nefrit dvs inflammation så drabbas båda njurarna dessutom. Diabetes är också en vanlig anledning till att de pajar.

Det intressanta är all den funktion detta organ har, förutom att rena blodet från slaggprodukter och producera urin så har de även med reglering av blodtrycket att göra, de utsöndrar ett hormon som skapar röda blockropper (de flesta njursjuka får ta EPO och ofta även järntillskott) och det är mängder av värden att hålla reda på, fosfat, kalium, PH-värde mm mm så det är komplext.

Som väl är kan man hålla sig hyfsat flytande med dialys, det är ju mycket värre för de som behöver ett nytt hjärta eller lungor.

Visa din misär!
ulfalf skrev:
> "Det är bara ögonmigrän, hem och googla på det".

Formellt kallas det flimmerskotom. Eller på engelska "scintillating scotoma". Det finns oftast mycket mer information om man söker på engelska.

Visa din misär!
Fan Jonsal, vilken skit.
Min faster hade bara en njure från födseln, och den pajade. Jag hjälpte henne i rätt många år, städade o handlade o sånt. Dialysen var tuff, hon kände sig överkörd av ett tåg varje gång, o däremellan stod törsten, tröttheten o vätskeansamlingarna för tortyren.
Hon fick en njure av en vän så småningom, o mår nu bra i njuren.

+massor på att vi ska vårda våra ilandsproblem!
Jag har sällan känt mig så rik som den gången jag insåg att jag sket i om mitt hem brann upp, så länge det var tomt på folk o fä. Hade letat i timmar efter vad som luktade elfel, sen tog jag min hund o en pärm med papper och gick.

Visa din misär!
Anmäld. Bra att man fick hjälp att få tummen ur. Jag har även markerat att jag är organdonator i min ICE-app. Jag antar att det är bra om räddningspersonalen att få veta så snabbt som möjligt.

Edit: Jag har haft ambitionen att aldrig skriva i den här tråden, men det här blev ju bra ändå

Senast ändrad:
Visa din misär!
mattiasp skrev:
> Anmäld. Bra att man fick hjälp att få tummen
> ur. Jag har även markerat att jag är
> organdonator i min ICE-app. Jag antar att det är
> bra om räddningspersonalen att få veta så
> snabbt som möjligt.
>
> Edit: Jag har haft ambitionen att aldrig skriva i
> den här tråden, men det här blev ju bra ändå

Känns jättebra att flera faktiskt har anmält sig tack vare mitt tycka synd om mig själv-inlägg :)

Visa din misär!
jonsal skrev:
>
>
> Känns jättebra att flera faktiskt har anmält
> sig tack vare mitt tycka synd om mig
> själv-inlägg :)

I ärlighetens namn tropr jag inte att det var säredeles många som tolkade ditt inlägg som att du tyckte synd om dig :)

Däremot som en fet (och välbehövlig) perspektiv-lavett ;)
Aldrig fel med en reality check då & då =)

Senast ändrad:
Visa din misär!
briareus skrev:
> Fick lämna skon i cykelstället... INTE skönt
> att promenera på det vassa gruset i strumplästen
> :-(

?

Visa din misär!
Nu när alla anmäler sig till donationsregistret vill jag ta tillfället i akt att även uppmana alla att lämna blod någon gång då och då när det passar mellan eventuella tävlingar och så. Det är lätt!

Visa din misär!
Ingen bild men efter att börjat få lite energi efter flunsan så tog jag tag i framhjulspunkan jag haft på Vitusen, bytte den vällagade slangen mot en sprojtans ny 29" slang från on-one. Konstaterade ett nån lagning gett upp. Nu upptäckte jag att framhjulet var platt igen!!

Öppnar upp och det är givetvis ett hål i slangen, precis där det är en massa relief i slangen med gummi, suck! Hålet är på insidan så det var inget som stack in via däcket heller, hål i en ny slang..

Visa din misär!
snickarklas skrev:
> Ser soligt ut. Ut och cykla istället. Finns folk
> som lever på att laga andras bilar:-)

Jag vågar inte lämna in den, risken att bli häcklad är alltför stor. Misären ligger i att fläkten byts utifrån nämligen.

Visa din misär!
matteboy skrev:
> snickarklas skrev:
> -----
> > Ser soligt ut. Ut och cykla istället. Finns
> folk
> > som lever på att laga andras bilar:-)
>
> Jag vågar inte lämna in den, risken att bli
> häcklad är alltför stor. Misären ligger i att
> fläkten byts utifrån nämligen.

Kul. Jag har bytt en kupefläkt och den satt direkt under plasten ovanför fötterna på passagerarsidan. Lätt som en plätt. Din bil verkar vara byggd för att slängas når något går söndr :-)

Visa din misär!
Rattnalle skrev:
> matteboy skrev:
> -----
> > snickarklas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ser soligt ut. Ut och cykla istället. Finns
> > folk
> > > som lever på att laga andras bilar:-)
> >
> > Jag vågar inte lämna in den, risken att bli
> > häcklad är alltför stor. Misären ligger i
> att
> > fläkten byts utifrån nämligen.
>
> Kul. Jag har bytt en kupefläkt och den satt
> direkt under plasten ovanför fötterna på
> passagerarsidan. Lätt som en plätt. Din bil
> verkar vara byggd för att slängas når något
> går söndr :-)

Nejdå, jag jade inte behövt lossa en enda skruv inifrån och arbetstiden hade uppgått till 15 min. Då jag inte gjorde någon faktakoll innan, så blev det nu några extra mektimmar istället och det är inte bilens fel. Major fuckup.

Visa din misär!
matteboy skrev:
>
> Nejdå, jag jade inte behövt lossa en enda skruv
> inifrån och arbetstiden hade uppgått till 15
> min. Då jag inte gjorde någon faktakoll innan,
> så blev det nu några extra mektimmar istället
> och det är inte bilens fel. Major fuckup.

Åh, vad man längtar efter en ångra-knapp i såna situationer.

Visa din misär!
matteboy skrev:
>
> Jag vågar inte lämna in den, risken att bli
> häcklad är alltför stor. Misären ligger i att
> fläkten byts utifrån nämligen.

Haha dagens roligaste

Tillbaka
Topp