Visa din misär!

Visa din misär!
Bättre nu än i April. Jag missade det mesta av sommaren och det sög hårt. Flott med en ursäkt att slippa hojja i vinter :)
Hoppas det läker ihop bra.

Vad är det för storlek på Jeffsyn? :P

Visa din misär!
DSC_0323.JPG

Plattisar kan vara vassa. 7 stygn blev det.

Visa din misär!
xdr sa:

Du går i före detta plattisars fotspår...

aj som fan... det tar många veckor för det där att läka och det enda bra är att de manliga ärren har du kvar resten av livet. Fast det där såg fan köttigt ut. Passa på att sy om det inte gått för lång tid så läker det snabbare.

Visa din misär!
Bengt-re sa:
xdr sa:

aj som fan... det tar många veckor för det där att läka och det enda bra är att de manliga ärren har du kvar resten av livet. Fast det där såg fan köttigt ut. Passa på att sy om det inte gått för lång tid så läker det snabbare.

Har redan varit och sytt. 7 stygn. Som tur var hade läkaren inget emot Downhill och gräv imorgon.

Visa din misär!
Bengt-re sa:
xdr sa:

Han gjorde ju 7 stygn?

Läk väl och hoppas du inte fick med några hemska bakterier från skogen!

Visa din misär!
xdr sa:
Bengt-re sa:
xdr sa:

Har redan varit och sytt. 7 stygn. Som tur var hade läkaren inget emot Downhill och gräv imorgon.

Bra beslut! Krya (och överväg benskydd/spd).

Håll rent - på riktigt innehåller jord läbbiga bakerier man inte vill ha i sår.

Visa din misär!
Bengtre: På det stora hela tror jag spd är värre för mig. Det är ordentligt rengjort några gånger på sjukhuset och jag tänkte ta det försiktigt och cykla i långbyxor ett tag.

Vernersson: Gjorde förvånansvärt lite ont faktiskt. De tittade lite snett på mig när jag ville fota på sjukan... :D

Visa din misär!
xdr sa:
Vernersson: Gjorde förvånansvärt lite ont faktiskt. De tittade lite snett på mig när jag ville fota på sjukan... :D

På vissa akutmottagningar har de verkligen inget sinne för prioriteringar.
Syrran - Nu ska vi sy lite här.
Patienten - Jajjamensan, vänta lite ska bara fota i en vinkel så det ser så kladdigt & köttigt ut som möjligt först ;)

Förstår inte vad som är så konstigt med det!

Visa din misär!
xdr sa:
Bengtre: På det stora hela tror jag spd är värre för mig. Det är ordentligt rengjort några gånger på sjukhuset och jag tänkte ta det försiktigt och cykla i långbyxor ett tag.

Bra! Krya och ut igen - lite ärr på smalbenen hör till på något sätt.

Nä. Tror du inte på spd så håll dig borta från det. Jag kör det delvis för att skona smalbenen, men vi gillar olika.

Visa din misär!
20161014_192251.jpg

Såhär går det när man är ute å går och kollar mobilen lite snabbt...

smal gångbana utan belysning där de boende lägger asfalt, brevlådorna stod på nån ställning med stödben stickandes ut på gångbanan

Faceplant som resulterade i 7st stygn. Trodde mina första stygn skulle komma i skogen faktiskt...

Men det värsta... Jag missade mimikry konserten :(

Senast ändrad:
Visa din misär!
daikai1 sa:

smal gångbana utan belysning där de boende lägger asfalt, brevlådorna stod på nån ställning med stödben stickandes ut på gångbanan

Faceplant som resulterade i 7st stygn. Trodde mina första stygn skulle komma i skogen faktiskt...

Det är första gången jag ser hår med blåmärke! Krya!

Visa din misär!
AX3L sa:
daikai1 sa:

Fy fan... Där kom det en massa vätska på skärmen. :)

Visa din misär!
AX3L sa:
daikai1 sa:

Det var en jävla smäll som fick håret blått :D

Visa din misär!
Visa din misär!
Visa din misär!
tre veckor senare ganska ok ändå men det började med en vingelpelle som skulle prompt köra in i mig trots mina försök till undanmanöver och säkerhetsavstånd.....
vi tar det från början:
Jag cykelpendlar hyffsat tidigt och ger mig iväg 04:30 fem dagar i veckan, jag är då ganska ensam och de jag "möter" är 9 ggr av 10 på väg åt samma håll (inåt stan). Denna morgon är ganska öde förutom ett möte där jag är på väg nerför och han på väg uppför, mötet sker på en sträcka med gångbana och två färdriktade cykelbanor (ca fem meters bredd). Vi har båda lampor då det är mörkt och vi har frisikt innan mötet i ca 40meter. Då han ligger i fel fil uppför (vänsterfil från hans sida) lägger jag mig i vänster för att få ett bra säkerhetsavstånd, då byter han plötsligt till min sida varpå jag styr över till motsatt. Nu har avståndet krympt till närstående möte och han väljer återigen att styra över i min färdväg, jag hinner bara flytta styret ett par centimeter så en total frontering undviks men våra styren korsar varandra och färden tar stopp. Mitt pekfinger (som befinner sig i hoodsläget) kläms, på en centimeter när, mellan styrena och kollisionskraften går oavkortat in i fingret. Vi flyger båda av cyklarna och när jag ställer mig upp och ursinnigt skäller ut pojkspolingen så han blir brun i byxan märker jag att mitt pekfinger är helt lealöst, det bara hänger verkanslöst från handen...
Jag får ett utbrott igen och fortsätter skälla ut honom....ser att han är kraftigt desorienterad och kollar upp honom. Han har träffat min axel vid kollisionen och fått en rejäl fläskläpp samt senare konstaterat en lätt hjärnskakning och några lösa tänder (han hade hjälm!)
Jag ber om ursäkt för mitt skällande men ser till att han är kapabel att ta sig vidare och att våra cyklar är ok. Vi det här laget känner jag att fingret börjar smärta och inser att det inte är helt av iaf...men det börjar blöda igenom handsken. Vi skiljs med varandras telefonnummer och jag bestämmer mig för att fortsätta till jobbet för att där, i belysning och tillgång till rena ytor, kolla skadan.
Väl på jobbet inser jag när handsken tas av att fingret öppnat sig som en apelsin ända in till sena och ben samt att fingertoppen skevar onaturligt, jag bandagerar och beger mig till SÖS-akuten. Ett alldeles för samlat uppträdande och ett för bra bandage resulterar i 6h väntan innan de ens kollar på skadan...väl efter det sker allt geschwint...tvätt, röntgen, bedövning, sutur och koll av skrubbsår så inget dåligt när de väl tar hand om en Kudos till sjukvården när det gäller de jobbar på bra! Antibiotika hästkur (6 tbl/dag) och citadon utskrivet. Återkoll på SÖS efter tre dagar och remiss till distriktssköterska för omläggning var tredje dag. VC tider passar inte riktigt så jag inhandlar nödvändiga attiraljer och lägger om själv ett par ggr innan jag efter en vecka får tid hos VC. Allt ser bra ut och stygnen tas bort efter 17 dgr. Det som återstår nu är Fingertoppens krossfraktur och att såret läker ihop invändigt samt att svullnaden lägger sig.
Min olycksbroder mår bra och allt är ok mellan oss, vi har haft kontakt under hela efterförloppet ;-D
Jag gör allt jag kan för att cykla säkert men hittills så har de få ggr jag råkat ut för något berott på andras klantighet (4ggr på ca 20 år är väl inom tillåtna gränser)
DSC_0876.JPG

Bilagor

• DSC_0877.JPG
    DSC_0877.JPG
    178.8 KB · Besök: 170
  • DSC_0886.JPG
    DSC_0886.JPG
    98.3 KB · Besök: 167
  • DSC_0902.JPG
    DSC_0902.JPG
    205.1 KB · Besök: 166
  • DSC_0906.JPG
    DSC_0906.JPG
    223.1 KB · Besök: 178
Visa din misär!
Tack tack, nä bekvämt var det inte men å andra sidan hade jag tur i otur sena, och nerver håller ihop ;-D
Bökigt med pekfingret stående rakt ut och bandagerad med något som storleksmässigt kan likställas med en libero-blöja...nu är det ett smidigare paket iaf ;-D
/C

Visa din misär!
Jopp "it´s da shit" som en säger, använde den för några år sedan på en brännskada efter oljat pastavatten (stärkelsen klistrar fast i huden och oljan håller värmen) rekommenderas starkt trots det höga priset!!
/C

Visa din misär!
Mtp hur det såg ut var det nog bra att sena klarade sig. Testade själv att släpbromsa rullskideframfart med höger lillfingers ovansida för ett par år sedan. Nötte genom handske, hud och sena samt skrapade lite i benet visade det sig senare, vid tillfället gjorde det inte så ont så jag körde 15 km till med blodig handske och stavhandtag :-)
Var lite meckigt att som högerhänt klara sig utan högern ett par veckor efteråt, fick ju gäva fram nån gammal tumvante för att kunna cykla till jobbet. Kajak paddling och marinering i Malmö kanal funkade bättre men det var nog lika bra skjukvårdpersonalen aldrig hörde talas om såna övningar :-)

Kan numera inte räta yttersta leden helt men eftersom det är lillfinger spelar det ingen större roll, det är inte i vägen.

Läk väl!

Visa din misär!
Snyggt finger! Mysigt med köksjobb med det :-)
Hoppas det läker ihop bra! Lär väl vara lite risk att det är lätt att bli kall om det fingret i framtiden. Så har jag iaf och jag skalade bara av huden på övre halvan av fingret vid en klämskada.

Visa din misär!
Äh, alltså..

Jag slog mig mitt på knät igår,
det gjorde ont, det blev ett sår
det kommer blod, tre fyra droppar i en flod

Sant, faktiskt.

Visa din misär!
Tack tack, ajajaj släpbromsning med lillfingret lät inge vidare men ibland har man inget val. Jo en vit lögn om att man ska ta det lugnt och inte jobba eller göra annat är ett måste inför vårdpersonal ;-D
Är lite stel i yttre led också, hoppas att det blir bättre när svullnaden släpper mellanleden fungerar till 55% också pga svullnad och att såret stramar lite...det ger sig Fingret har bra färg och känns stabilt trots stötkänsligheten i yttersta bensektionen med krossfrakturen. SchweinOnt när jag glömmer bort mig och jobbar på för snabbt i köket ;-D
/C

Visa din misär!
ratatosk sa:
cwh1973 sa:
Ett alldeles för samlat uppträdande och ett för bra bandage resulterar i 6h väntan innan de ens kollar på skadan...väl efter det sker allt geschwint...

Känner igen det där, inte lätt för oss o-drama-queens att bli tagna på allvar. Orka härja lix.

Lite huhållspapper och en enliters plastpåse för att inte bloda ner bilen var alltså helt rätt med lillfingret, behövde bara visa upp det i luckan för att bli inkallad några minuter senare :-)
Att det var en onsdag i februari vid lunchtid hjälpte till, det var inte direkt trängsel.

Visa din misär!
För att lätta upp saker och ting då. Där står den, skönheten. Nybyggd och alla bikeparks inom räckhåll är stängda.

Bilagor

• 20161017_161752.jpg
    20161017_161752.jpg
    204.9 KB · Besök: 139
Tillbaka
Topp