Visa din misär!

Visa din misär!
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Mårten sa:
Vernersson sa:
Innerben till en Boxxer kostar c:a 1500 pix / st....
En fraktur är jävligt mkt dyrare ;)

Men frakturer läker. Det gör inte gaffelinnerben...

Edit: Med reservation för när frakturen läkt men det finns en benbit över som ligger och skräpar i en led... Då läker det liksom inte riktigt bra. Har jag upptäckt.

Om man skrapar upp knogen in till benet så läker det bättre ifall man först petar bort allt grus, har jag märkt.
Nu petade jag bort det två veckor senare, med en morakniv... ?

.

Nuförtiden ska ungarna till läkare för minsta lilla skråma. Annat var det förr... ?

Visa din misär!
Rumor sa:
Bengt-re sa:
Rumor sa:
Min sambo berättade om den här tråden.. Jag är en glad amatör som precis börjat bli en aning modig i steniga nedförsbackar (aka, jag bromsar inte hela jävla vägen som en idiot..). VARFÖR GICK JAG IN HÄR?! Scarred for life.
Vet inte vad jag skulle bli mest ledsen för, trasig cykel eller trasig kropp.

Trasig kropp OCH trasig cykel är nog värst. Speciellt om det var något mesigt som orsakade skadan.

Knäskydd, armbågsskydd och hjälm är lärdomen av denna tråd. Då skyddar man iaf sådant som läker dåligt.

Mja det kan nog faktiskt bli så att jag skaffar lite skydd. Iaf. lite längre fram i tiden när jag avancerat något i vilken typ av terräng jag cyklar i. Sedan tror jag att man blir lite stöddigare i skydd, att man inte är riktigt lika rädd för att det ska göra skitont att vurpa :P

Nej, man är lika nojig ändå.

Visa din misär!
xdr sa:
Lingon sa:
xdr sa:
Inte något direkt att visa, men likväl misär. Har haft ont i min fd brutna arm sen jag blev av med gipset, tröttnade idag och gick tillbaka till ortopeden. Det visar sig att armen har läkt ihop fel. Får besked imorgon om det ska opereras eller om jag får leva med det. Fan också. Det enda jag kan trösta mig med är att jag följt alla rekommendationer till punkt och pricka.
Låter som om nån har klantat till det ordentligt. Skulle nog låta nån annan läkare titta på det där omedelbums.

Det är någon som har klantat till det. Läkaren jag pratade med på handkirurgen var rätt tydlig med att han tyckte det skulle opererats från början. Nu ska det sågas upp och opereras igen i höst, efter att mina muskler kommit tillbaka (är det nödvändigt eller är det bara för att man inte vill säga att det är kö?).

edit: Med facit i hand går det rätt tydligt att se vart det barkar på 10 dagars kontrollen jag gjorde.

Det känns inte speciellt kul att ha spenderat 5 veckor i gips och resten av sommaren med ortos utan att det gjort någon som helst skillnad.
Nu ska jag väl inte regna på din parad, för det är väl ändå tillräckligt dystert, men om de sågar upp armen så rekommenderar jag starkt att du verkligen vilar armen totalt och fullständigt under läketiden. När de sågar (till skillnad från när skelettet bryts av genom yttre våld) så triggas inte de normala läkningsfunktionerna så läkningen sker mycket långsammare. Om du använder armen, eller helt enkelt rör dig för mycket, så ligger benändarna och nöter mot varandra och de slits snabbare än de läker. Till slut skiter helt enkelt kroppen i att läka och benet tillbakabildas istället.

När jag gjorde en ulna-förkortning (ligamentet i handleden var så uttöjt att ulna bara svajade och det gjorde ONT) så var det total vila beordrad och det tog totalt 16 veckor innan armen var friskförklarad igen. Min handkirurg (Björn på Ackis) var på mig så hårt om vilan så han visade röntgenbilder på folk som inte vilat och det såg inte roligt ut. Han kunde dock ha berättat om sjukskrivningen lite tidigare än morgonen operationsdagen. Min arbetsgivare sjöng ju inte precis av glädje...

Visa din misär!
ForesterGuy sa:
Mårten sa:
Vernersson sa:

Edit: Med reservation för när frakturen läkt men det finns en benbit över som ligger och skräpar i en led... Då läker det liksom inte riktigt bra. Har jag upptäckt.

Om man skrapar upp knogen in till benet så läker det bättre ifall man först petar bort allt grus, har jag märkt.

Fuck vad manligt gjort. Dumt! Men hardcore.
Men... varför? :P

Visa din misär!
Rumor sa:
ForesterGuy sa:
Mårten sa:
Vernersson sa:

Fuck vad manligt gjort. Dumt! Men hardcore.
Men... varför? :P

Morakniv är ju ett universalredskap. ?
Dessutom var jag 13 vid tillfället.

Visa din misär!
Bromshandtaget havererade uppe i fjällen, inga reservdelar och start på CV imorgon resulterade i det här. Hyfsat obekvämt.

Bilagor

• IMG_20170810_150125.jpg
    IMG_20170810_150125.jpg
    128.9 KB · Besök: 115
Visa din misär!
mikipedia_ sa:
Oljan rann rätt igenom tråget, så nu blir det ingen semester??

Nu är min misär åtgärdad. Med hjälp av Urtomas så löste det sig ganska så smidigt?

Bilagor

• IMG_20170811_160641.jpg
    IMG_20170811_160641.jpg
    184.7 KB · Besök: 95
  • IMG_20170811_151719.jpg
    IMG_20170811_151719.jpg
    254.2 KB · Besök: 88
  • IMG_20170811_151750.jpg
    IMG_20170811_151750.jpg
    288 KB · Besök: 93
Visa din misär!
En krasch för knappt två veckor sen resulterade i det här. 8v innan full belastning och mitella i 3v. Eftersom jag är högerhänt så är det ju så klart höger nyckelben också...

Bilagor

• 20759556_1183697421735907_3341298661513494528_n.jpg
    20759556_1183697421735907_3341298661513494528_n.jpg
    127.7 KB · Besök: 128
Senast ändrad:
Visa din misär!
Skulle byta bromsbelägg på min cross. Skruven som håller beläggen på plats var gjord utav någon aluminiumfärgad mjukost så spårhuvudet rundades ganska omgående. Fick för mig att borra bort skruven, men blev visst av med lite mycket..

Vad skulle ni göra nu, köpa likadant bromsok (Shimano RS785) eller finns det bättre lösningar? Kan man ersätta med annat bromsok tro?

Bilagor

• IMG-20170813-WA0000.jpg
    IMG-20170813-WA0000.jpg
    161.7 KB · Besök: 102
Visa din misär!
MarkusGun sa:
Skulle byta bromsbelägg på min cross. Skruven som håller beläggen på plats var gjord utav någon aluminiumfärgad mjukost så spårhuvudet rundades ganska omgående. Fick för mig att borra bort skruven, men blev visst av med lite mycket..

Vad skulle ni göra nu, köpa likadant bromsok (Shimano RS785) eller finns det bättre lösningar? Kan man ersätta med annat bromsok tro?

Ta en skruv från andra sidan som du låser med en mutter. Då slipper du köpa nytt ok.

Visa din misär!
Skulle justera bromsoket på mtb, la fingret på oket och snurrade hjulet. då kom bromsskivan där och slog av halva nageln och in till halva fingret. Några stygn och 1 vecka hemma blev de.

Visa din misär!
Stumpy sa:
Olaväxjö sa:
Skulle justera bromsoket på mtb, la fingret på oket och snurrade hjulet. då kom bromsskivan där och slog av halva nageln och in till halva fingret. Några stygn och 1 vecka hemma blev de.
Då hade du ändå tur.

Ja bromsskivan är ju syl vass där:) läkaren trodde nageln tog värsta smällen, annars hade de nog lossnat en bit av fingret.
876FEAF1-FE26-41DB-A215-E205ED8EE735.JPG

Visa din misär!
OTB måndag för en vecka sedan.
Landade på vänster sida men lyckades på något sätt slå i höger tumme också.
2 1/2 vecka gips sedan kolla om det är fraktur på båtbenet.
Missade CV och det sved nog mest då jag är i fin form.

Bilagor

• IMG_20170808_120202.jpg
    IMG_20170808_120202.jpg
    203.6 KB · Besök: 112
Visa din misär!
Luftade bromsarna och råkade stoppa fingret i bromsskivan när oket skulle centeras..bra nagelklippare

Bilagor

• 20170816_083526.jpg
    20170816_083526.jpg
    105.6 KB · Besök: 105
Senast ändrad:
Visa din misär!
Två mil hemifrån. Punktering pga björnbärsbuske. Däckverktygen utbytta mot en duplo-gubbe av vår 1.5 åring.

Har ett vagt minne att hon faktiskt lekte med en av däck-krängarna häromdagen.

Bilagor

• IMG_0466.JPG
    IMG_0466.JPG
    446.5 KB · Besök: 105
  • IMG_0465.JPG
    IMG_0465.JPG
    416 KB · Besök: 101
Senast ändrad:
Visa din misär!
ALK sa:
Två mil hemifrån. Punktering pga björnbärsbuske. Däckverktygen utbytta mot en duplo-gubbe av vår 1.5 åring.

Fantastiskt! Jag hoppas att den lilla glädjespridaren får en glas i belöning!

Visa din misär!
xdr sa:
ALK sa:

Fantastiskt! Jag hoppas att den lilla glädjespridaren får en glas i belöning!

+1 Har inte garvat så mycket så mycket som nu på hela dagen. Barn är fantastiska :)

Visa din misär!
mrbojangles sa:
En krasch för knappt två veckor sen resulterade i det här. 8v innan full belastning och mitella i 3v. Eftersom jag är högerhänt så är det ju så klart höger nyckelben också...

Det slår en att Där hade man varit utslagen under lång tid om inte modern kirurgi fanns...

Visa din misär!
mrbojangles sa:

Ser ut som benet gått igenom huden, Är det så? Saknar inte mitellan, men glad att jag slapp operationsrummet.

Tillbaka
Topp