Visa din misär!

Visa din misär!
iddqd sa:
Ser ut som benet gått igenom huden, Är det så? Saknar inte mitellan, men glad att jag slapp operationsrummet.

Det var väldigt nära, den spetsiga biten tryckte ordentligt på huden. Ibland hakade huden upp sig på den vilket kändes.....märkligt. Så jag tycker det var skönt att bli opererad.
Fick tjata lite och verkligen påtala problemet innan det blev operation. Mitellan är jag också riktigt trött på nu...

Visa din misär!
ALK sa:
Två mil hemifrån. Punktering pga björnbärsbuske. Däckverktygen utbytta mot en duplo-gubbe av vår 1.5 åring.

Har ett vagt minne att hon faktiskt lekte med en av däck-krängarna häromdagen.

Helt rätt tänkt, skicka med en medhjälpare istället för några menlösa plastpinnar. Ett snällt barn helt enkelt. :-)

Visa din misär!
Arsozath sa:
xdr sa:
ALK sa:
Två mil hemifrån. Punktering pga björnbärsbuske. Däckverktygen utbytta mot en duplo-gubbe av vår 1.5 åring.

Fantastiskt! Jag hoppas att den lilla glädjespridaren får en glas i belöning!

+1 Har inte garvat så mycket så mycket som nu på hela dagen. Barn är fantastiska :)
+1. Så jävla roligt. Nästan som ett medvetet prank.

Visa din misär!
Crossmax sa:
Arsozath sa:
xdr sa:
ALK sa:

+1 Har inte garvat så mycket så mycket som nu på hela dagen. Barn är fantastiska :)

+1 Helt underbart! Kan inte sluta sitta och småfnissa för mig själv när jag tänker på det.

Visa din misär!
Crossmax sa:
Arsozath sa:
xdr sa:
ALK sa:

Charmigt första gången det händer. Efter några år av liknande incidenter funderar man på att sälja ungj-len på blocket. ;-)

Visa din misär!
Ja då var det min tur, var ute och tränade här om lördagen.
I en högersväng tyckte jag att det var en bra ide och trampa men det visade sig att det inte var det ganska så omgående.
Just denna situationen var riktigt jobbig att rädda.

Badturn.jpg

Är en högersväng så jag ligger i knappa 180° fel vinkel
Dock en kudos till fotografen som lyckades att få med det på bild ändå!

Landade på axel och vänstersidan av kroppen, låg på rygg som en skadad fotbollspelare och skrek ut lite smärta samtidigt som jag rullade från sida till sida. Fick tips av mina cykelkamrater att ligga still och andas och vad gör man inte för sina kompisar även om man känner för något annat!
Axel och baksidan runt skulderblad gjorde ont så jag övervägde hela tiden om jag skulle följa deras råd eller om jag skulle gå tillbaka till ursprungsplanen att skrika.

Efter lite kollande på mig av läkaren som var med så blev det en liten biltur till akuten och koll av akutläkare.
Akutläkaren ville röntga nyckelben och ingen överraskning där, innan det är brutet kan man väl knappast kalla sig cyklist.

Nu så var röntgen nästa stopp och där tyckte sköterskan att revbenen ska vi nog kolla också så ett samtal till akutläkaren och en ny remiss för en bild till blev det snabbt. (är otroligt förvånad över hur smidigt de löste det men verkade lugnt och tomt på sjukan så jag hade tur)

In till akutläkaren och hon bekräftar brott på nyckelben och sprickor i tre revben på framsidan sedan så tyckte hon sig se något på skulderbladet men det går åt magnetröntgen för det som inte fanns så ny remiss till nästa sjukhus. Blir lite omplåstrad i väntan på transport.

Hand.JPG

Ben.JPG

Axel.JPG

Nästa sjukhus och ny undersökning och efter den äntligen lite smärtstillande, ganska skönt så här tre-fyra timmar senare.

Röntgen och sedan väntan...

Nu kom domen, som vi redan visste så var ju nyckelbenet men på minst två ställen, tre sprukna revben på framsidan och ja skulderbladet var ju brutet i en horisontell linje. Tyvärr så slutade det ju inte där för det var även tre revben på baksidan som var av och sedan en punkterad lunga med ca 1cm hål. De ville hålla mig över natt och kan väl säga att jag var inte emot det.

Tre nätter senare så hade de börjar se att lungan började att läka ihop så jag fick åka hem.
Inte riktigt så länge jag hade tänkt att vara hemifrån när jag lämnade på morgonen.
Nu väntan på återbesök för att se om nyckelbenet ligger rätt eller om det ska opereras.

Visa din misär!
Olaväxjö sa:
Stumpy sa:
Olaväxjö sa:
Skulle justera bromsoket på mtb, la fingret på oket och snurrade hjulet. då kom bromsskivan där och slog av halva nageln och in till halva fingret. Några stygn och 1 vecka hemma blev de.
Då hade du ändå tur.

Ja bromsskivan är ju syl vass där:) läkaren trodde nageln tog värsta smällen, annars hade de nog lossnat en bit av fingret.

Hela happy vet ju att en bromsskiva inte kan göra någon som helst skada.

Visa din misär!
Skulle vända på Mino Linken för att flacka ut cykeln och vara redo för morgondagens planerade åktur. Gick lite sådär kan man väl säga när skruven gick av vid ca 15 nm.
Förbannade Trek och alla som jobbat där tills jag insåg att det var mitt eget fel. Tanken är att verktyget måste gå HELA vägen igenom bulten, annars går det uppenbarligen käpprätt...

Ringde min LBS (Stenströms) som ringde Trek osv. Ny bult skulle komma om 2 arbetsdagar, mao tidigast måndag. Jag nämnde kort i telefon att då gick mina helgplaner i stöpet... LBS-mannen tyckte då att det var en ren självklarhet att slakta en cykel i butiken för att få loss ett par bultar åt mig per omgående. Han slängde även med en lätt service för 0 kr så att jag ska kunna ha så rolig som möjligt i skogen imorgon! ?

Bilagor

• IMG-20170817-WA0002.jpeg
    IMG-20170817-WA0002.jpeg
    121.5 KB · Besök: 185
Visa din misär!
HeyZeus sa:
Ja då var det min tur, var ute och tränade här om lördagen.
I en högersväng tyckte jag att det var en bra ide och trampa men det visade sig att det inte var det ganska så omgående.
Just denna situationen var riktigt jobbig att rädda.

Jadu, broder HeyZeus...

Vi är bra på att skrämma upp släkten just nu, jag råkade missa detaljen att jag var ok när jag skickade ut mitt sos från skogen i hopp om att slippa gå 2 mil hem. Uppenbarligen fick de tankar på dig och blev rädda att även jag var ett fall för sjukvården. Men för mig är det bara plånboken som det går hårt åt.

Du var ju redan innan bättre än jag på att skada mjukvaran, sluta med sånt där nu. Så ska jag försöka sluta pajja hårdvaran.

Cykla försiktigt sen!

Bilagor

• Focus.jpg
    Focus.jpg
    51.5 KB · Besök: 189
Visa din misär!
Jimel sa:
Nu ljuger du, LBSer är bara dyra och värdelösa ;)

Nä, Stenströms är ju faktiskt riktigt bra även om det inte finns så mycket mer än standardsortimentet. Han vill ju hjälpa till och göra kunden nöjd, är min uppfattning.
Claessons i Smedjebacken gjorde samma för mig förut, tog delar från sånt som stod i butiken och skulle säljas så jag slapp vänta i veckor på delar.

Visa din misär!
Ted_B sa:
Jimel sa:
Nu ljuger du, LBSer är bara dyra och värdelösa ;)

Nä, Stenströms är ju faktiskt riktigt bra även om det inte finns så mycket mer än standardsortimentet. Han vill ju hjälpa till och göra kunden nöjd, är min uppfattning.
Claessons i Smedjebacken gjorde samma för mig förut, tog delar från sånt som stod i butiken och skulle säljas så jag slapp vänta i veckor på delar.

Jo jag tycker de flesta LBSer jag varit hos har varit serviceminded och bra. Men flera här på happy verkar hata dom.

Visa din misär!
Den är 1 år gammal, 2016, i stort sett oanvänd när jag köpte den begagnad i April. Den kan ha varit så från början, synade den när jag köpte den, såg inga skador då men vajern satt nog ganska tajt mot ramen. Inget jag reflekterade över då. Har tvättat och s-märkt den väldigt ofta, men just där har det blivit att man borstat och sköljt vid tvätt utan att egentligen inspekterad så noga. Den har gått ca 170 mil varav ca 150 i skogen och på grusvägar. Funderar om man kan få hjälp av försäkringsbolaget ifall man bör byta ram?

Visa din misär!
NickPick sa:
Crossmax sa:
Är det en Specialized?

Haha! Så där blev det på min Specialized...
Rambyte känns väldigt oaktuellt. Garantiärende kanske? Å andra sidan tar inte en butik ansvar för skav på övriga delar av ramen (de synliga där höljet kan gnussa).

Varför är rambyte väldigt oaktuellt? Det är väl enda sättet ifall man vill lösa problemet? Vet du något annat sätt?

Visa din misär!
Clipper sa:
NickPick sa:
Crossmax sa:
Är det en Specialized?

Rambyte känns väldigt oaktuellt. Garantiärende kanske? Å andra sidan tar inte en butik ansvar för skav på övriga delar av ramen (de synliga där höljet kan gnussa).

Varför är rambyte väldigt oaktuellt? Det är väl enda sättet ifall man vill lösa problemet? Vet du något annat sätt?

Jag förstår att du är bajsnödig, men du hade förmodligen aldrig märkt av det om du inte hade sett kabelskavet. Höj inte färsäkringspremien för den sakens skull...
Annars kan du kontakta kid1000 i insjön(?), han lagar kolfiberramar.
Vill man pyssla själv så antar jag att man kan fylla i det med epoxi, men det är bara en personlig teori (dom använder väl just det för att limma kolfiber).
Själv satte jag en möbeltass över mitt skav och har cyklat 300 mil till.

Visa din misär!
NickPick sa:
Clipper sa:
NickPick sa:
Crossmax sa:
Är det en Specialized?

Jag förstår att du är bajsnödig, men du hade förmodligen aldrig märkt av det om du inte hade sett kabelskavet. Höj inte färsäkringspremien för den sakens skull...
Annars kan du kontakta kid1000 i insjön(?), han lagar kolfiberramar.
Vill man pyssla själv så antar jag att man kan fylla i det med epoxi, men det är bara en personlig teori (dom använder väl just det för att limma kolfiber).
Själv satte jag en möbeltass över mitt skav och har cyklat 300 mil till.
Egentligen inte särskilt bajsnödig, mest irriterad över skadan. För övrigt är det Aluminium som tittar fram i skavet...

Visa din misär!
Tycker inte att du behöver oroa dig för det där. Känns som ett av de bästa rören/ställena att få ett sådant skav. På med lite tejp eller nåt och kör vidare!

Visa din misär!
Clipper sa:
Du lär inte märka något även om det skulle gå hål. Sätt en skyddstejp över det och lev vidare.
Varför försäkringsbolaget skulle bry sig om det förstår jag inte, om du slarvat med skötseln.

Visa din misär!
Har ju glömt lägga upp sommarens misär bilder. Här från Gesunda fick krage i ambulans till mora där röntgen väntade.

Cykeln klarade sig men hjälmen blev skrot

Bilagor

• 21151239_471437896563600_2519590340121386071_n.jpg
    21151239_471437896563600_2519590340121386071_n.jpg
    100.8 KB · Besök: 180
  • 21231087_471438776563512_8784797527520289219_n.jpg
    21231087_471438776563512_8784797527520289219_n.jpg
    90.5 KB · Besök: 172
Tillbaka
Topp