Visa din misär!

Visa din misär!
Vet inte var jag läste det, kanske var det i denna tråden, men ngn downhillare sa att man inte skulle ta emot sig med armar o ben utan kura ihop sig när det går åt h-e (tänker judo-rullning typ).

Ur ett preventivt perspektiv - Finns det ngn trill-expert här som har några tips på hur man trillar bäst utan att knäcka benen i kroppen?
Jag har typ samma fundering. Killgissade att det inte kan skade med lite blandade kullerbyttor, lite stretching mm. Vill skapa muskelminnen så att kroppen kommer ihåg hur det känns att rulla ihop sig och också vara lite mindre stel.

Har åkt ikull lite lätt några gånger och har kommit ihåg att inte falla helt platt åtminstone nån gång. Väääldigt statistiskt säkerställt alltså....

Visa din misär!
Vet inte var jag läste det, kanske var det i denna tråden, men ngn downhillare sa att man inte skulle ta emot sig med armar o ben utan kura ihop sig när det går åt h-e (tänker judo-rullning typ).

Ur ett preventivt perspektiv - Finns det ngn trill-expert här som har några tips på hur man trillar bäst utan att knäcka benen i kroppen?
Ping @jofahjalm ?

Visa din misär!
Jag har typ samma fundering. Killgissade att det inte kan skade med lite blandade kullerbyttor, lite stretching mm. Vill skapa muskelminnen så att kroppen kommer ihåg hur det känns att rulla ihop sig och också vara lite mindre stel.

Har åkt ikull lite lätt några gånger och har kommit ihåg att inte falla helt platt åtminstone nån gång. Väääldigt statistiskt säkerställt alltså....

Jag har skrivit flera gånger på happy att jag tror att det skulle vara bra för många att träna på att ramla bra. Jag har ramlat några gånger på lvgcykel med 35 km/h och fått bara skrapsår. Har ramlat några gånger på mtb på steniga stig kring Stockholm i låg hastighet, hälften förväntat, hälften realiserade jag bara när jag lag med på marken med cykeln ovanpå mig, alla gånger utan skador. Min slutsats är att jag ramlar bra. Minns dock inte att jag har tränat. Min son ramlar flera gånger varje tur, mestadels utan skador. Kanske genetiskt då? (vet dock inte om/hur mina föräldrar ramlade) Eller kanske så kör vi för långsamt.

Visa din misär!
Att unga skadar sig mindre [när de ramlar] beror väl till stor del att de oftast inte väger lika mycket, så det blir inte lika mycket rörelseenergi som omsätts till trasiga kroppsdelar.

Visa din misär!
Att unga skadar sig mindre [när de ramlar] beror väl till stor del att de oftast inte väger lika mycket, så det blir inte lika mycket rörelseenergi som omsätts till trasiga kroppsdelar.

Men rörelsenergi per kg ben är väl samma hos personer med olika vikt, förutom om man har stor ölmage. En viktig parameter är väl hastigheten. Rörelseenergi är kvadratisk i hastigheten och barn kör ofta långsammare. Sen har barn kanske relativt starkare ben än vuxna för att överleva dumma aktioner, men jag är ingen expert i den ämne.

Visa din misär!

På engelska finns ju ”tuck and roll” som begrep. Vill man minska skador så gäller det att bromsa hastigheten under så lång tid som möjligt och då är rulla inte helt fel jämfört med att bromsa tvärt med en arm eller liknande.

Visa din misär!

Är verkligen ingen trill-expert... men har studerat filmen från min krasch förra veckan noggrannt och tycker att jag gör en ganska snygg dive-roll...oavsiktligt visserligen, men räddade mig inte från fraktur... Tror det handlar mycket om hastighet/rörelseenergi vid fallet... Men som sagt jag är noob på det här ?

Visa din misär!
Det finns ett rörelseminne, vi glömmer rörelser som vi inte använder. Vid hög ålder är nästan alla rörelser borta. Ett barn gör kullerbyttor och en massa annat som jag slutade görs i skolåldern och därför har glömt. Dock går det att träna upp igen.

Tror jag hörde om rörelseminne på typ vetenskapsradion för något år sedan men hittar inte nu.

Visa din misär!
Jag tror att det är svårt att få till. Jag tränade JuJutsu i min ungdom, så jag har ramlat en del, tror säkert att det sitter rester av det någonstans i ryggmärgen. Eller så är det borta, som Kaj A hörde.
Men oavsett det, när jag kraschat hårt på cykel har det liksom inte funnits tid att reagera och göra några rullningar. Pang, så ligger man där. Vad armar och ben höll på med under den korta flygturen är det ingen som vet. Typ som i videon ovan.
Tror att rullövningar är mer för sköna endurosnubbar som OTB:ar sig i slowmotion nerför droppen? ;-)

Visa din misär!
Är man riktigt hård kampsportare och/eller sysslat mycket med meditation så kan man ju ev disassociera sig från smärtan ganska mycket*. Det gör ju inte att man kan gå med en bruten fot kanske, men smärtupplevelsen blir betydligt mindre, och inte lika paralyserande.

(* Även vissa droger/läkemedel har ju den effekten, t. ex opiater, ketamin osv.)

Men nu är det lite väl lite misär här i tråden tycker jag.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Har studerat filmen på @ErikvW och kommit fram till att han gjorde en sak fel (jag är alltså bara internetexpert här, själv hade jag brutit nacken). Han borde ha slängt ifrån sig cykeln direkt när han insåg att talangen tröt. Jag gissar att man vinner tid o ökar möjligheterna till lindrigare islag då.

Ska strax studera videon på @josofin om jag hittar den och komma med min bedömning.

Visa din misär!
Har studerat filmen på @ErikvW och kommit fram till att han gjorde en sak fel (jag är alltså bara internetexpert här, själv hade jag brutit nacken). Han borde ha slängt ifrån sig cykeln direkt när han insåg att talangen tröt. Jag gissar att man vinner tid o ökar möjligheterna till lindrigare islag då.

Ska strax studera videon på @josofin om jag hittar den och komma med min bedömning.
Min film hittar du inte på happy, men jag gör nog ganska likt ErikvW, och tar med mig cykeln liksom... min sons kommentar till filmen "first attempt to frontflip on a bike, nearly landed it"... säger endel ?

Visa din misär!

Jag tror att ett försök att rotera framåt snabbare skulle varit det enda produktiva, skulle knappast ha kunnat få fram fötterna efter att ha pressat ner framhjulet framför rampen.

Visa din misär!
Rätt milt jämfört med andra här i tråden...

I helgen blev det 3 timmars vevande + resten av dagen vid sjön, min panna slogs mot solen, tror det är tydligt vem som vann:

3297tST.jpg

Lagom smärtsamt men kliandet var ännu värre eftersom man är idiot som skall på & pilla på´t så det kliar ännu mer ?

Var återställd idag så blev 2 timmars vevande igen & trofan solen attackerar mig igen ? (ej svettpärlor):

ql91wZ6.jpg

Detta trots att större delen av rundan såg ut såhär...hur fan gick det till:

YIlyysm.jpg

Tror jag skall amputera huden så man slipper dessa brännskador...

Aja, tack solen för d-vitaminet iaf ??
Hudcancer är den cancerform som ökar snabbast i Sverige. Det har varnats för höga nivåer på UV-strålning de senaste dagarna, i synnerhet i södra Sverige.

Jag brände mig riktigt ordentligt en gång och det har jag fått lida för länge, så mitt tips är att ta det på allvar.

Visa din misär!

Jo, att falla i kampsport är rätt mycket att inte ta emot sig med en utsträckt arm och liknande. Att inte stanna upp abrupt är också alltid en fördel. Armarna håller helt enkelt för att ta emot sig från ganska tama fall. Det finns situationer där att ta emot sig med armarna är det minst dåliga alternativet, men det handlar främst om där man är påväg in i något. Att sluta försöka ta emot sig med en utsträckt arm är en reflex som man ska träna bort och det tar lång tid. Men om man kraschar och inte är påväg in i någon form av fast objekt är det sannolikt ett bra alternativ att inte försöka släppa styret för att ta emot sig med armarna. Jag vet däremot inte hur man tränar det på ett bra sett utan att göra mesig fallträning i karatepyjamas flera dagar i veckan under lång tid.

Visa din misär!
Hudcancer är den cancerform som ökar snabbast i Sverige. Det har varnats för höga nivåer på UV-strålning de senaste dagarna, i synnerhet i södra Sverige.

Jag brände mig riktigt ordentligt en gång och det har jag fått lida för länge, så mitt tips är att ta det på allvar.
En reflektion. Här i Sverige bränner jag min vinterbleka hud varje vår trots att jag är försiktig. Bodde i Spanien några år och då brände jag mig inte en enda gång. Gissar att jag då ständigt hade ett grundskydd även om jag inte direkt var brun på vintern men vinterblek var jag aldrig. Hur man rör sig i olika länder (vilka tider man är utomhus alltså) spelar nog säkert oxå en roll.

Visa din misär!
Angående fallteknik så tror jag på att kika på tutorials med parkour. De har flera bra rullningar och oftast fart, ex.vis safety roll som spar både armar och ryggrad och kan göras från mycket hög fart. Tror även att kampsportare har koll på detta med att ramla på rätt sätt. Känns kanske avigt att kasta sig i en kullerbytta men tror helt klart på att få in det i muskelminnet.
/David

Visa din misär!

Min son blev jätteduktig på att lansera sig från cykeln när han var 5 år. Det var imponerade att ser att han kunde landa helt bort från cyklen nästan varje gång, även i låg fart. Han har dock ovat mycket på det, han brukade ramla flera gångar varje tur. Vet inte om vuxna skulle ville träna på den sättet.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Men nu är jag lite kluven. Kan inte bestämma mig om jag ska gräma mig för revbensfrakturen eller glädjas åt att nackskyddet kanske var det som överförde energin från huvudet till de mindre viktiga revbenen? Jag vill tro det senare men det är ju en omöjlig grej att ta reda på.
Enda sättet är väl att rekonstruera kraschen utan nackskyddet?

Eller så skiter du i det och gläds åt att det gick så pass bra som det gick

Visa din misär!
Helt osynlig misär, som egentligen kanske är en solskenshistoria.

Voltade utför en brant i Väsjöbacken i onsdags och landade halvt på huvudet efter ett fall på nästan 2m. (Jag tog emot mig med armarna först och kom inte rakt ner på skallen). Kör med FF och nackskydd och ställde in mig på att jag åkt på en hjärnskakning så jag drog undan cykeln och satte mig bredvid spåret en lång stund för att känna av läget. Blev förvånad då det inte ens kändes att huvudet hade slagit i marken. Däremot kände jag direkt att jag fått en rejäl smäll i bröstet, precis där nackskyddet ligger an. Efter en halvtimmas vila kunde jag känna mig rätt trygg i att köra vidare och fick en riktigt trevlig dag i backen med nytt PR på DH-spåret och allt.

Nu har det snart gått en vecka och jag är ganska säker på att smällen i bröstet gav mig en revbensfraktur. Symptomen stämmer rätt bra (ont att andas djupt/hosta, mest ont efter en vecka osv).

Men nu är jag lite kluven. Kan inte bestämma mig om jag ska gräma mig för revbensfrakturen eller glädjas åt att nackskyddet kanske var det som överförde energin från huvudet till de mindre viktiga revbenen? Jag vill tro det senare men det är ju en omöjlig grej att ta reda på.
Pro tip: Byt ut nackskyddet mot en uppblåsbar nack-kudde, det skulle kunna skona dina revben vid nästa krasch.
1623158140649.png

Visa din misär!
Helt osynlig misär, som egentligen kanske är en solskenshistoria.

Voltade utför en brant i Väsjöbacken i onsdags och landade halvt på huvudet efter ett fall på nästan 2m. (Jag tog emot mig med armarna först och kom inte rakt ner på skallen). Kör med FF och nackskydd och ställde in mig på att jag åkt på en hjärnskakning så jag drog undan cykeln och satte mig bredvid spåret en lång stund för att känna av läget. Blev förvånad då det inte ens kändes att huvudet hade slagit i marken. Däremot kände jag direkt att jag fått en rejäl smäll i bröstet, precis där nackskyddet ligger an. Efter en halvtimmas vila kunde jag känna mig rätt trygg i att köra vidare och fick en riktigt trevlig dag i backen med nytt PR på DH-spåret och allt.

Nu har det snart gått en vecka och jag är ganska säker på att smällen i bröstet gav mig en revbensfraktur. Symptomen stämmer rätt bra (ont att andas djupt/hosta, mest ont efter en vecka osv).

Glädjs åt att du klarade dig så pass bra, oavsett varför... (det gör du säkert!). Om det var skyddets fel (förtjänst?) så gjorde det väl sitt jobb på sätt och vis.... Och hoppas revbenen läkar snabbt!

Visa din misär!
Jo, hjärnan vet... men hoppet måste få leva en stund..?
När jag bröt båtbenet härom året så gick jag med gips i 4 månader innan det läkt tillräckligt. Räknar man med de 8 veckor som jag gick innan jag fick det gipsat, för att de påstod att det bara var en stukning, så dröjde det alltså ganska precis ett halvår från skadetillfället tills jag blev av med gipset.

Visa din misär!
När jag bröt båtbenet härom året så gick jag med gips i 4 månader innan det läkt tillräckligt. Räknar man med de 8 veckor som jag gick innan jag fick det gipsat, för att de påstod att det bara var en stukning, så dröjde det alltså ganska precis ett halvår från skadetillfället tills jag blev av med gipset.
? ingen rolig historia det där...men båtbensfrakturer är ju notoriskt svårläkta och svårdiagnostiserade...en dålig kombo...
Nyckelben brukar vara lättare, och läka bra, förutom när de läker dåligt och då kan det bli riktigt dåligt... Well, time will tell

Visa din misär!
? ingen rolig historia det där...men båtbensfrakturer är ju notoriskt svårläkta och svårdiagnostiserade...en dålig kombo...
Nyckelben brukar vara lättare, och läka bra, förutom när de läker dåligt och då kan det bli riktigt dåligt... Well, time will tell
Precis, och du slapp ju dessutom bli skickad till en sjukgymnast istället för till ortopeden. Bara det är ju en vinst liksom. (y)

Hoppas på snabb återhämtning och att du snart är tillbaka i sadeln igen. Nästa gång sätter du framåtvolten. ?

Visa din misär!
Eftersom det här är en bildtråd kommer här en bild på en rälig sak, det är min gamla framgaffel, där står den och ser kaxig ut; jag älskar den ändå, tänk så mycket kraft den har fått utstå, den har varit med om en del. Nu är det dags för den att dö, eller ja dö ska den inte, för jag kommer för alltid vilja behålla den här ramen (och framgaffeln):
IMG_20210612_162753.jpg

Just nu är det verkligen misär. Jag har lyckats sätta ihop min cykel för att komm-------- (förvirrad del, bortse) är för kort och -------- jag vågar inte köra det critical draget numera, det fransar liiiiite nu och gör det så vid det kritiska draget får jag ÅNGEST. Så på måndag ska jag cykla med min cykeldel till cykelhandlaren som får kapa röret, det är bra (den bästa lösningen).

Mitt problem är egentligen inte detta, mitt problem är att nu har jag inte längre en cykel på min trainer, min cykel, eller ja mina cykeldelar (för gamla cykelramen har jag) sitter ju på NYA cykeln! Och vet ni vad, idag är det perfecto temperaturs för att Zwifta. Gör mig ju nästan lite galen.

Så då kände jag, för att anknyta till framgaffeln (den gamla) att jag kunde försöka lirka med den, men den där kronan där nere vill verkligen inte släppa, den har ju rostat igen totalt!

Senast ändrad:
Visa din misär!
Eftersom det här är en bildtråd kommer här en bild på en rälig sak, det är min gamla framgaffel, där står den och ser kaxig ut:
Jag älskar den ändå, tänk så mycket kraft den har fått utstå, den har varit med om en del. Nu är det dags för den att dö, eller ja dö ska den inte, för jag kommer för alltid vilja behålla den här ramen (och framgaffeln).Visa bilaga 495089

Just nu är det verkligen misär. Jag har lyckats sätta ihop min cykel för att komma på att min styrstam är för kort och jag vågar inte köra det critical draget numera, det fransar liiiiite nu och gör det så vid det kritiska draget får jag ÅNGEST. Så på måndag ska jag cykla med min cykeldel till cykelhandlaren som får kapa röret, det är bra (den bästa lösningen).

Mitt problem är egentligen inte detta, mitt problem är att nu har jag inte längre en cykel på min trainer, min cykel, eller ja mina cykeldelar (för gamla cykelramen har jag) sitter ju på NYA cykeln! Och vet ni vad, idag är det perfecto temperaturs för att Zwifta. Gör mig ju nästan lite galen.
Det där är ju totalt självförvållat, pga anledning. Välkommen tillbaka i tråden när du har ett styre genom pungen eller nåt.

Visa din misär!
Du saknar en spacer?
Vaddå spacer?! Den är avklädd, den är i all sin enkelhet.

FÖRRESTEN till er som alltid ska dra fram argumentet att man ska cutta allt på grund av den anledningen ni nämnde kan jag bara beklaga att ni aldrig någonsin har chans till romans på en helt vanlig cykel, newsflash: ALLA vanliga cyklar är "ocuttade". Så ta ni ert dåliga argument och hålla snattran. Egentligen vill ni ha det cuttat för att det ska vara så för det har senaste modetidningen om cykel sagt. Helt ärligt tycker jag att det ser fruktansvärt FULT ut med en helt cuttad stolpe. Detta må väl vara en smak grundad i funktionalitet för det vrider sig i magen på mig när jag inser att ni aldrig kan höja eller sänka med en endaste mm. Ni är alltså bombsäkra på er hållning på cykeln, gratulerar!

Senast ändrad:
Visa din misär!
Misären är att någon är helt inkompetent och verklighetsfrånvänd.
Tyst med dig hajter. Gällande längden har jag vetat mycket väl att den har varit för lång men jag kunde inte brytt mig mindre. 4 cm under och 1.5 cm ovanför är vad jag har kört. Har inte oroat mig för fem öre då det är alu. Utseendet kunde jag inte brytt mig mindre om. Om ni inte kan se att det är rostat är det kanske för att det är för långt ifrån.

Jag måste dock ge er rätt i att det var lite dumt att fortsätta köra vidare på den sista året, jag undrar inte längre varför det alltid var brunt på framgaffeln. Det var ju kullagrena!

Visa din misär!

Ni kommer seriöst cutta den? Ni vet om många som kör med sina rejsar maxar ut vid 25km/h*? Om jag kommer lirandes på en Skeppshult i 25km/h så ska jag alltså dra styrröret? Intressant.

Ni har dock rätt i att man inte ska cykla med så mycket rör ovanför speciellt inte när man har kolfiber. Personligen var jag inte orolig en endaste tur. Jag hade uppenbarligen större problem.

*siffran är totalt godtycklig

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp