Hälsingland
Aktiv medlem
Visa din misär!
attackbjörkar är ett välkänt begrepp bland skoteråkare
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
attackbjörkar är ett välkänt begrepp bland skoteråkare
Går ben av av virus? ??Han blev väl smittad.
Fy tusan..... urk
Exakt samma här hos oss...Visa bilaga 533533
Dottern är positiv på snabbtest, men lite otur så går det väl runt i familjen ett par veckor innan vi är ute på andra sidan.. ??
Hej korantänan..
Man ska ju inte ropa hej, men sambon insjuknade i början av veckan då hon rimligtvis även var som mest smittsam, och vi andra är än så länge symptomfria. Imorrn bitti blir det PCR-test, sen blir det att sitta på kammaren tills vidare..Brukar vara svårt att hindra när man bor tillsammans. Vi har lyckats någon enstaka gång med vinterkräksjuka och förkylning. Influensa, svinis och covid - nä.
Exakt samma här hos oss...
Finns det vaccin mot det?Av benbrott? Det låter otrevligt!
Frugan fick det också och hade 39,3 i fredags men är feberfri nu. Dottern hade 38,8 igår men är pigg som en lärka idag.Jag har ju ganska tydliga symptom, så jag tvivlar inte på att jag har det.
Jag fick jobba bort andfåddheten med stegrande konditionsträning. Friskhet är bra att börja med.Vi betade av hela familjen på en gång. Smidigt. :)
Kände mig frisk och pigg i slutet av förra veckan. Körde trainerpass i fredags kväll samt spelade beachvolleyboll i lördags. Supertrött hela söndagen och fick dra djupa andetag för att få luft, så nog är det något kvar ändå. Idag pigg igen. Det verkar vara vanligt att man tror att man är helt frisk, men faller tillbaka igen.
Ja, kör inget intensivt förrän jag garanterat är frisk. Känns lite trist bara, men skönt att kunna röra sig emellanåt iallafall.Jag fick jobba bort andfåddheten med stegrande konditionsträning. Friskhet är bra att börja med.
Injicera standardmjölk i benmärgen kanske?Finns det vaccin mot det?
Adamantium! ?Injicera standardmjölk i benmärgen kanske?
Äntligen får man göra premiär i misärtråden!
Så här blir det när man får en E220 Mercedesfront på underbenet i ~70 km/h:
Visa bilaga 505401Visa bilaga 505400Visa bilaga 505402
Stod snällt och väntade i en T-korsning när bilen klipper kurvan mot färdriktningen och sen smiter. Mindre trevlig upplevelse att ligga på asfalten med ett ben hängandes i skinnet. Hade tur som överlevde utan skallskador. Helikoptertur till Karolinska och inlagd två veckor.
360x9 mm lång märgspik i titan inopererad. Får nog bli ett nytt cykelprojekt i höst/vinter för att boosta motivationen lite extra medans man glider runt i rullstol och hoppar på kryckor.
Cykla försiktigt där ute allihop. Sånt här händer ju bara andra...
Nu snackar vi! Krya!Jahopp. Liten uppdatering...
Fick infektion i benet (MRSA) efter olyckan ovan. Bakterierna satte sig på märgspiken i kapslades in i någon typ av biofilm som inte ens intravenös bredspektrumantibiotika kunde lösa. Sen blev det infektion i skenbenet. Efter 5 månader så hade ingenting hänt vad gäller läkning. Då drog man i handbromsen.
Opererad 10 januari. Ut med märgspik. In och såga bort del (1cm) av skenbenet som blivit infekterad. Nu är ju benet för kort så varför inte kapa skenbenet nedanför knät och förlänga benet där?
Är nu fast i en TFS-ram (Illazarov) till oktober gissningsvis. Skelettet hålls ihop av tre ringar 12 skruvar som fäster i ben, ringar och justerbara stag mellan ringarna. Det är lite Game of Thrones över det hela men tydligen en ganska vanlig metod för att läka svårläkta frakturer.
Illazarov den gamle skojaren utvecklade metoden efter andra världskriget och körde tydligen med cykelekrar som borrades genom ben och fästes på andra sidan ramen. Har inte bestämt mig för om det är coolt eller inte... ??
Visa bilaga 533801
Å här tänkte man gnälla om positivt covidtest?Jahopp. Liten uppdatering...
Fick infektion i benet (MRSA) efter olyckan ovan. Bakterierna satte sig på märgspiken i kapslades in i någon typ av biofilm som inte ens intravenös bredspektrumantibiotika kunde lösa. Sen blev det infektion i skenbenet. Efter 5 månader så hade ingenting hänt vad gäller läkning. Då drog man i handbromsen.
Opererad 10 januari. Ut med märgspik. In och såga bort del (1cm) av skenbenet som blivit infekterad. Nu är ju benet för kort så varför inte kapa skenbenet nedanför knät och förlänga benet där?
Är nu fast i en TFS-ram (Illazarov) till oktober gissningsvis. Skelettet hålls ihop av tre ringar 12 skruvar som fäster i ben, ringar och justerbara stag mellan ringarna. Det är lite Game of Thrones över det hela men tydligen en ganska vanlig metod för att läka svårläkta frakturer. Imorgon ska jag börja förlänga ovandelen av benet med 1mm per dag. Sen ska det hårdna tills ramen ska bort.
Illazarov den gamle skojaren utvecklade metoden efter andra världskriget och körde tydligen med cykelekrar som borrades genom ben och fästes på andra sidan ramen. Har inte bestämt mig för om det är coolt eller inte... ??
Visa bilaga 533801
Fy tusan jävlar, läk väl!Jahopp. Liten uppdatering...
Är nu fast i en TFS-ram (Illazarov) till oktober gissningsvis. Skelettet hålls ihop av tre ringar 12 skruvar som fäster i ben, ringar och justerbara stag mellan ringarna. Det är lite Game of Thrones över det hela men tydligen en ganska vanlig metod för att läka svårläkta frakturer. Imorgon ska jag börja förlänga ovandelen av benet med 1mm per dag. Sen ska det hårdna tills ramen ska bort.
Visa bilaga 533801
Det där är fan total misär!Jahopp. Liten uppdatering...
Visa bilaga 533801
Jag tänkte slänga in lite lättare ömhet i armen efter dagens besprutning. Tror jag låter bli.Å här tänkte man gnälla om positivt covidtest?
Ha ha, vilken ära! Tack ?Jag tror att calleking f.n. är trådens kung. Fi fasen! Hoppas det hyggligt löser sig i slutänden.
Uj, krya väl nu.Jahopp. Liten uppdatering...
Då låter jag också bli samma sak, fastän jag har ont i fingern också förstås?Jag tänkte slänga in lite lättare ömhet i armen efter dagens besprutning. Tror jag låter bli.
Jahopp. Liten uppdatering...
Är nu fast i en TFS-ram (Illazarov) till oktober gissningsvis. Skelettet hålls ihop av 12 skruvar som fäster i vad- och skenben, 3 ringar och justerbara stag mellan ringarna. Det är lite Game of Thrones över det hela men tydligen en ganska vanlig metod för att läka svårläkta frakturer. Imorgon ska jag börja förlänga ovandelen av benet med 1mm per dag. Sen ska det hårdna tills ramen ska bort.
Visa bilaga 533801
Håller med. I december gick de in i ljumsken, upp och i i hjärtat...och igenom väggen mellan höger och vänster förmak. Väl i vänster förmak så brände de på insidan av hjärtat, med en typ "lödkolv", och skapade på så sätt en barriär så att inte felaktiga elektriska signaler skulle orsaka förmaksflimmer. Direkt efter det hade jag inget flimmer och hjärtat slog sina lugna 60 slag i minuten som det ska.Jävlar vilken otur, kämpa-kämpa och hoppas det läker väl!
Jag kan bli så djupt imponerad av bredden av alla ”fel” på och i våra kroppar som dagens läkefolk kan fixa till. De är som mekaniker för våra kroppar. Coolare än det mesta faktiskt!️
Jäklar, vilken grej! Otroligt imponerande att dom kan lösa sådant och kul att höra att du fått hjälp. Jag har också stor respekt för sjukvården efter all hjälp jag fått. Glada, trevliga och kompetent personal som hanterar andra människor som inte mår så bran med bravur.Håller med. I december gick de in i ljumsken, upp och i i hjärtat...och igenom väggen mellan höger och vänster förmak. Väl i vänster förmak så brände de på insidan av hjärtat, med en typ "lödkolv", och skapade på så sätt en barriär så att inte felaktiga elektriska signaler skulle orsaka förmaksflimmer. Direkt efter det hade jag inget flimmer och hjärtat slog sina lugna 60 slag i minuten som det ska.
När jag var inne akut den 1 juli hade jag en puls på 150, fastän jag låg. Då mådde jag inte bra.
Det här de gjorde i december heter ablation, och var nödvändigt att göra. Mitt hjärta var förstorat för att den "tränat" med hög puls så länge, samt att jag hade vatten i lungorna tidigare. Jag var på väg mot hjärtsvikt.
Så...jag är tacksam för all hjälp jag har fått. Elkonverteringarna hjälpte inte alls...då de "startade om hjärtat" tre gånger under hösten.
Just nu leker livet, och jag ser framåt mot ett fint 2022.
Är inte en diabeteshund bättre på att larma än de där knapparna?Fick diabetes för några år sedan, typ 1,5 Lada, troligtvis utlöstes det av dom s k höstblåsorna som junior fick med sig hem från förskolan. Förra söndagen så vart jag tydligen akut låg på natten och fick ett långt krampanfall, typ 12-15 minuter säger sambon som ringde ambulans och försökte försökte tugga Dextrosoltabletter och stoppa i mig. Enligt läkaren så har jag legat lite för pressat i blodsockernivå för länge så jag känner inte av i tid om jag blir för låg så jag har ingen marginal kvar, och sen så måste jag äta något efter träning för att fylla på glycogendepåerna i kroppen för att ha något att skicka på när kroppen behöver det. Så nu fick det bli en knapp på armen som jag inte har velat ha innan så jag får larm i telefonen om det blir lågt, som även är kopplat till sambons telefon så nu får jag inte en lugn stund hemma om det hamnar lite fel på sockernivåerna, men det är nog värt det för det var väl inte så kul flr henne o vänta på ambulans mitt i natten som tog en evighet på sig att komma...
Visa bilaga 533856
Fick diabetes för några år sedan, typ 1,5 Lada, troligtvis utlöstes det av dom s k höstblåsorna som junior fick med sig hem från förskolan. Förra söndagen så vart jag tydligen akut låg på natten och fick ett långt krampanfall, typ 12-15 minuter säger sambon som ringde ambulans och försökte försökte tugga Dextrosoltabletter och stoppa i mig. Enligt läkaren så har jag legat lite för pressat i blodsockernivå för länge så jag känner inte av i tid om jag blir för låg så jag har ingen marginal kvar, och sen så måste jag äta något efter träning för att fylla på glycogendepåerna i kroppen för att ha något att skicka på när kroppen behöver det. Så nu fick det bli en knapp på armen som jag inte har velat ha innan så jag får larm i telefonen om det blir lågt, som även är kopplat till sambons telefon så nu får jag inte en lugn stund hemma om det hamnar lite fel på sockernivåerna, men det är nog värt det för det var väl inte så kul flr henne o vänta på ambulans mitt i natten som tog en evighet på sig att komma...
Visa bilaga 533856
Vet inte, har aldrig haft en hund med diabetes, men en på jobbet har och det verkar jobbigt... ??Är inte en diabeteshund bättre på att larma än de där knapparna?
Har kört med pennor och stick i fingret vilket har funkat hyffsat än så länge, Lada är ju en långsamutvecklande typ 1 så har fortfarande haft egen insulinproduktion i kroppen men det blir gradvis sämre med jämna mellanrum. Det dryga är att man måste labba en del med doserna iom att man inte ligger lika hela tiden...Vet inte hur du gjorde förut men det är ju rätt bra att veta om blodsockret är stabilt, på väg upp eller ned och med vilken hastighet. Körde pennor och stick i fingret på min typ1 men nu pump med Dexcom sensor - mycket bättre! Orolig i början att jag skulle känna mig sjukare med apparat och slang men inga sådana känslor.
Min misär är att jag åkte på Graves sjukdom, kul att pricka av två autoimmuna sjukdomar. Hoppas bara jag slipper sarkoidos som resten av männen i släkten fått i min ålder…
Oj! Tack för redogörelse och skadedelning. Jag blev plötsligt väldigt tacksam över att de hade diskat av min titanplatta?Jahopp. Liten uppdatering...
Är nu fast i en TFS-ram (Illazarov) till oktober gissningsvis. Skelettet hålls ihop av 12 skruvar som fäster i vad- och skenben, 3 ringar och justerbara stag mellan ringarna. Det är lite Game of Thrones över det hela men tydligen en ganska vanlig metod för att läka svårläkta frakturer. Imorgon ska jag börja förlänga ovandelen av benet med 1mm per dag. Sen ska det hårdna tills ramen ska bort.
Visa bilaga 533801
Min far är konverterad flera gånger och abladerad och har nu inbyggd konverterare, så jag kan ana lite vad du går genom nu. Krya och ta hand om dig! Från farsans erfarenhet: blir du erbjuden pacemaker med stöd för konvertering så tveka inte. Den läser dessutom EKG kontinuerligt och larmar till tekniker om hjärtat börjar bete sig farligt. Han har dock blivit konverterad automatiskt en gång när hjärtat börja rusa under en cykelrunda och det var tur att han hann stanna och kliva av cykeln för han beskrev det som att bli sparkad av en häst i bröstet. Läkaren var nyfiken efteråt för enligt honom har alla drabbade tidigare redan svimmat innan konverteringen.Håller med. I december gick de in i ljumsken, upp och i i hjärtat...och igenom väggen mellan höger och vänster förmak. Väl i vänster förmak så brände de på insidan av hjärtat, med en typ "lödkolv", och skapade på så sätt en barriär så att inte felaktiga elektriska signaler skulle orsaka förmaksflimmer. Direkt efter det hade jag inget flimmer och hjärtat slog sina lugna 60 slag i minuten som det ska.
När jag var inne akut den 1 juli hade jag en puls på 150, fastän jag låg. Då mådde jag inte bra.
Det här de gjorde i december heter ablation, och var nödvändigt att göra. Mitt hjärta var förstorat för att den "tränat" med hög puls så länge, samt att jag hade vatten i lungorna tidigare. Jag var på väg mot hjärtsvikt.
Så...jag är tacksam för all hjälp jag har fått. Elkonverteringarna hjälpte inte alls...då de "startade om hjärtat" tre gånger under hösten.
Just nu leker livet, och jag ser framåt mot ett fint 2022.
Ehhh, inbyggd konverterare...jag hoppas att ablationen håller ett tag nu. Jag mår så bra. Det enda nu är att jag fortfarande tar medicin, maxdosen, och jag hoppas kunna dra ned på det rejält, och rent av sluta med det på sikt. Får se var de säger på uppföljningen i mars. På cykeln har jag bara fått flimmerattacker, och då fick jag kliva av och stå och hänga över cykeln tills pulsen gått ned och jag långsamt kunnat fortsätta. Ibland var det så att det inte gick att cykla, utan jag var tvungen att gå sakta. Men det är historia...nu vill jag komma igång med träningen...och förra veckan var det lite covidskit, så det är bara ta nya tag nu.Min far är konverterad flera gånger och abladerad och har nu inbyggd konverterare, så jag kan ana lite vad du går genom nu. Krya och ta hand om dig! Från farsans erfarenhet: blir du erbjuden pacemaker med stöd för konvertering så tveka inte. Den läser dessutom EKG kontinuerligt och larmar till tekniker om hjärtat börjar bete sig farligt. Han har dock blivit konverterad automatiskt en gång när hjärtat börja rusa under en cykelrunda och det var tur att han hann stanna och kliva av cykeln för han beskrev det som att bli sparkad av en häst i bröstet. Läkaren var nyfiken efteråt för enligt honom har alla drabbade tidigare redan svimmat innan konverteringen.
Jag är ju en av gnällgubbarna/puristerna här i tråden… Om det inte krävt 40stygn, 6mån rehab eller ger utdelning från försäkringsbolagets pott för vanställning tycker jag oftast att det passar bättre i någon annan tråd.
Du kanske kan göra en öl slush av det om det går att få fram utan glassplitter