Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Många som åker på däng av Änggårdsbergen nu..Även jag har tagit en ofrivillig paus på några veckor; förra onsdagen körde jag alldeles för långsamt utför det större Eklandadroppet (för er med koll på Änggården), OTB:ade och tog emot mig med ansiktet* (ff: nej) vilket resulterade i att en ambulans fick hämta mig och köra till Sahlgrenska (polaren ringde in, han såg dock ej kraschen): mildare hjärnskakning, ett gäng stygn i underläppen - mycket grus som fick borstas bort med tandborste från köttslamsorna, och ett uppskrapat ansikte som beskrivits av en vän(?) som "ser ut som en a-lagare som åkt på stryk för att du drack ur fyllekompisens flaska utan att fråga om lov...".
* Detta är iaf vad jag tror skedde, det sista jag minns är att jag kommer till droppet och tänker att jag har för lite fart. Skadorna i ansiktet och ingen annanstans (förutom lite lite slitage på byxan vid knät) gör att jag bedömmer detta som troligt händelseförlopp.
Jag besparar er bilder, den stora misären vad det verkar (med stor respekt för hur illa det skulle kunna ha gått mtp hjärnskakning, tänder, tunga, rygg et.c.) är främst knäcken på egot samt att missa stigcykling nu när de är i absolut toppskick.
Hur det gick med cykeln? Troligtvis ganska bra, ska hämta den hos polaren imorgon för vidare inspektion.
Tack.. Mm, var väl kaxig efter att ha kört "allt" stök som Mölnlycke har att erbjuda nyligen. Men ja, kanske vågar mig på en försiktig comeback redan i helgen, så länge läppen hinner läka ihop lite mer så ska det vara görbart. Jobbigt om den spricker upp första gången man anstränger sig i en klättring eller så. :-)Många som åker på däng av Änggårdsbergen nuDu cyklar iaf inte med ansiktet (förutom denna incidenten då) så vi får tro på en snabb comeback!
Mjo, jag hade ju tänkt att ha FF iaf första gången jag körde det droppet, men det hade känts bra i övrigt på turen och även tidigare cykling i veckan så jag väl tänkte att det var dags att ta det nu. Hade iaf ryggskydd et.c. vilket jag är glad för (även om ansiktet verkar ha tagit smällen som sagt).Hmm, brukar köra ff varannan gång ungefär. Ska nog börja med ff på heltid nu när man hör detta. Enkla misstag kan leda till jobbiga grejer tydligen.
Vet inte vilket dropp det är, hittar inte speciellt bra i Ägb. Men jag antar att det var ett ganska stort dropp då o inget litet skitdropp som du bara försökte köra över utan att tänka så mkt?Mjo, jag hade ju tänkt att ha FF iaf första gången jag körde det droppet, men det hade känts bra i övrigt på turen och även tidigare cykling i veckan så jag väl tänkte att det var dags att ta det nu. Hade iaf ryggskydd et.c. vilket jag är glad för (även om ansiktet verkar ha tagit smällen som sagt).
Får se om det blir nåt nytt försök (med ff) framöver eller om jag lämnar det som obesegrat.. Svåra livsval.
Är det detta som ligger bland de svarta på eklandakullen tro?Vet inte vilket dropp det är, hittar inte speciellt bra i Ägb. Men jag antar att det var ett ganska stort dropp då o inget litet skitdropp som du bara försökte köra över utan att tänka så mkt?
Tja, det droppet borde väl räcka till för att åka på en ordentlig käftsmäll. Platt-landning dessutom var det ser ut som.Är det detta som ligger bland de svarta på eklandakullen tro?
Visa bilaga 544466
Sjukvården uppskattar entusiasmen, men…jo, den är det.
Den har många svårigheter.
Inrunen är stökig och inger icke förtroende för det minsta sviktande i självförtroende.
Droppet är ju skapligt högt, närmare 2 meter till landningen kanske.
Träden står ju med ca 1.5 styrbredd isär, dåligt med marginal
Ska man nå landningen, som innebär att man landar typ mellan träden, så är det lite fart som gäller. There is no try. Only do.
Men vad är det där? Ser ut som en bit hjärna som lossnat…Haft problem med känsligt högeröga, för länge. Bl.a. översvämning, som kladdar ihop över natt, dimmar igen synen, eller fryser fast på vintern. Efter att ha fått en pryl ner i ögonvrån, och spolat lite, så visste vi att där var tätt i nedre tårkanalen. Räkning på det. Sprayat med Nezeclear Bihåla (känns som kolsyrad kaustiksoda), o droppat terracortril samt åkt på dunderförkylning. -Då frästes proppen ut! Trycket omkring ögonhålan tvärsläppte! Men Aj för att snyta för hårt nu, då fiser det smärtsamt vid ögat... Det som varit så "vindkänsligt".
En liten uppdatering.Vill höja ett varningens finger för att köra när det är is i spåren. Jag har cyklat hela vintern utan problem tills jag körde Grisryggen i Änggårdsbergen i lördags. I slutet av Grisen där det sluttar nedåt efter plattån och mestadels är jord var det en liten häll som hade rätt mycket is på sig. Jag kom med fart och hann inte se isen så jag tappade fäste med framdäcket och for in i styränden med min ljumske. Som tur var hade jag för en gångs skull en kompis med mig som kunde lägga tryckförband, ringa 112 osv.
Jag hade tur i oturen och styret punkterade mestadels kött och missade ett kluster av stora artärer, vener och nerver. Freak accident som jag hört talas om men trodde det var extremt ovanligt. Styret gick in 15-20cm så i princip hela greppet gick in i ljumsken. Det fanns inga skador på handtaget som underlättade punkteringen.
Nu är jag hemma igen och har såklart ont men kirurgen tror jag kan börja jobba igen efter en vecka. Jag har lite svårt att se hur det ska gå till. Är väldigt tacksam för alla som i raketfart tog hand om mig både innan, under och efter operation.
Vänligen ta det jävligt försiktigt om det är temperaturer med risk för is. Jag låter er slippa äckliga foton.
En liten uppdatering.
Visa bilaga 549074
Första veckan kunde jag knappt gå. Stapplade mig fram. Jäkligt svullet. Fick inga riktiga värktabletter med mig.
Visa bilaga 549075
Vecka 2 - Fortfarande jäkligt ont. Sov mest hela dagarna. Fick efter 3 samtal till kirurgin äntligen några vettiga värktabletter som höll i typ en vecka. Sjukt svullet. Svullnaden rann successivt nedåt. Vid sårcheck på VC sa sjuksköterskan ”det kan vara infekterat”, första läkaren sa ”det är nog OK” och andra läkaren sa ”djup infektion, de kan behöva öppna upp det”. Efter tagning av ”sänka” och samtal med kirurgin ville de dock inte ha in mig till kirurgin för check. Vårdcentralen var chockad.
Visa bilaga 549076
Vecka 3 - Började jobba igen. Fortfarande ont och trött men hanterbart. Märklig svullnad som delvis sjunkit ner till knät. Hård och svullen ”tennisboll” under operationssåret.
Visa bilaga 549077
6 veckor in och den sista veckovis avcheckningen med sjuksköterska är avverkad. Nu är det näst intill läkt. Har märkligt pirr och känsel i knät men tydligen växer nerver tillbaka 2cm/månad och tillfälligt känselbortfall är att förväntas.
Tror jag gått upp typ 5kg under denna period så ser fram emot att börja cykla igen nästa vecka. Cykelabstinensen är brutal! Min fru är dock sjukt hispig över att jag ska cykla själv igen. Slutet gott allting gott, tror jag.
Fick inget vettigt svar på svullnaden. Någon sa att den var ”normal” efter djup operation, några trodde infektion. Den gick successivt ner och nu är den borta. Såret läkte inifrån och ut som det skulle. :)Fyfan! Lider med dig! Jag rev upp ett djupt sår i knät i somras som infekterades. Det tog tid men efter 6 månader hade jag i stort sett återställts. Det känns omöjligt men kroppen läker faktiskt länge och långsamt är min erfarenhet.
Sedan funderade jag - har du fått några svar på vad den där tennisbollen är? Jag har frågat men inte fått några svar. Min gick från handboll i somras till nu typ brysselkål:)
Bara för utsida lår, vad jag har hittat.Säljes det lårskydd?
Visa bilaga 549359
Men helvete också. Man ska inte slarva med att kolla trycket innan man ger sig ut.
Och de nya fälgarna jag beställt har inte kommit än.
Trist med ögon som bråkar. Fick båda ögonen starropererade vid millennieskiftet . Valde linser för avståndseende så jag får använda läsglasögon och läsrutor i cykelglasögonen. Vid senasts rutinkollen konstaterades glaukom, men kan vänta ett år för att se om det behövs några åtgärder.Ja, det blev bra. Hade kanske tur. Jag var till St. Eriks ögonsjukhus vid karolinska i Solna, där det var läkarstuderande och läkare som tittade på det här. Allt gjordes samma dag: konstaterande vad det var och behandling. Tacksam för den svenska sjukvården.
Jag har en bild på ögonbottenfotograferingen där man ser hur näthinnan har släppt, men den sparar jag tills tråden behöver hottas upp.
En annan misär förra året var glaskroppsavlossningen på det andra ögat. det har jag ingen bild på.
Misären med min brutna arm har jag visat i en annan tråd.
Sedan misären med förmaksflimmer...ja, det var det riktigt jobbiga förra året.
Misären med sömnapné var faktiskt bra, då den kunde behandlas, och jag har nu en CPAP-apparat. Sover sött nu.
Förra året var med andra år ett riktigt skitår...en riktig misär. Nu är allting bra, men det har kostat på.
Ska se om guckan håller tätt först. I motsats till den andra fälgen jag pajade så är bucklan här så liten att den inte känns. Hoppas hoppas hoppas jag bara kan köra vidare tills den nya fälgen kommer.Böj rakt med en tång och en träbricka på varje sidan av bucklan!
Ska se om guckan håller tätt först. I motsats till den andra fälgen jag pajade så är bucklan här så liten att den inte känns. Hoppas hoppas hoppas jag bara kan köra vidare tills den nya fälgen kommer.
Kan man tänka sig en slang i värsta fall eller är det dubbel misär isf? ?Ska se om guckan håller tätt först. I motsats till den andra fälgen jag pajade så är bucklan här så liten att den inte känns. Hoppas hoppas hoppas jag bara kan köra vidare tills den nya fälgen kommer.
Är det inte du som brukar köra med 0,05 bar i däcken? Din tid var kanske kommen? ?Ska se om guckan håller tätt först. I motsats till den andra fälgen jag pajade så är bucklan här så liten att den inte känns. Hoppas hoppas hoppas jag bara kan köra vidare tills den nya fälgen kommer.
Glaukom är skit, håll koll på det där! Min morsa blev blind på ena ögat för att hon inte fick vård i tid. Sverige har bra sjukvård, visst men bara om man inte omkommer i sjukvårdskön först...Trist med ögon som bråkar. Fick båda ögonen starropererade vid millennieskiftet . Valde linser för avståndseende så jag får använda läsglasögon och läsrutor i cykelglasögonen. Vid senasts rutinkollen konstaterades glaukom, men kan vänta ett år för att se om det behövs några åtgärder.
Bontrager Line Comp 30, den uppdaterade 2022-modellen.Är nyfiken: vilken modell fälg är det?
Har ingen annan att skylla på än mig själv. Jag brukar ha 1.2 bar i det här däcket, men idag kändes baken lite mjuk och krängig, så jag var nog en rejäl bit under. Jag tror iofs att jag har börjat pusha lite hårdare när jag kör, men just den här stenen där det tjongade till har jag bokstavligen kört över mer än 100 gånger. Kanske måste offra lite klättergrepp och gå upp till 1.3.Är det inte du som brukar köra med 0,05 bar i däcken? Din tid var kanske kommen? ?
Sorry, menar inte att låta skadeglad. Skit det där! Men frågan är om man inte ska köra på ett lite "för högt" tryck för att slippa obehagliga överraskningar.
Är det inte du som brukar köra med 0,05 bar i däcken? Din tid var kanske kommen? ?
Bontrager Line Comp 30, den uppdaterade 2022-modellen.
Ja, det var det nog. ? Det var någon här som envisades med att köra under 1 bar, så det kanske var du då.Kanske menar du mig?
Jag är nöjd att jag kör Newmen fälgar på min helstel. Har också då och då kört medför låg tryck och en gång kört fel rakt på en vass sten, men har bara skadat däck och inte fälgarna.
Har inte hittat test på Line Comp, men Line Pro var inte bra i en tysk test.
Jag har kört 0,6bar länge. Med korv i iof. Går kanon?Ja, det var det nog. ? Det var någon här som envisades med att köra under 1 bar, så det kanske var du då.
Själv kör jag alltid med på tok för högt tryck på mina testhojar, 1.8 bar i bike parks o lite lägre runt Gbg just för att jag inte vill paja ngn dyr kolfiberfälg.
Oj! Kan inte vara ngt smalt räser-däck då direkt? ?Jag har kört 0,6bar länge. Med korv i iof. Går kanon?
Kanske menar du mig?
Jag är nöjd att jag kör Newmen fälgar på min helstel. Har också då och då kört medför låg tryck och en gång kört fel rakt på en vass sten, men har bara skadat däck och inte fälgarna.
Har inte hittat test på Line Comp, men Line Pro var inte bra i en tysk test.
Det går fint att smälla en Newmen fälg också även om dom håller för det mesta, mina har iofs mest blivit skeva och behövts riktas några ggr.
Kan tyvärr inte reagera med både ? och ?.
Åh fan. Att det ska vara sådana småsaker som stället till det för ryggen...Ryggskott, jäkla skit.
Laddad för Le Peloton premiär men att plocka upp strumpan blev ett smärtsamt äventyr.
Lider med dig.... Det är fan skitRyggskott, jäkla skit.
Laddad för Le Peloton premiär men att plocka upp strumpan blev ett smärtsamt äventyr.
Haft det 2 ggr och båda förstörde min semester...så fy fan..??Lider med dig.... Det är fan skit
I bakluckan? Är det inte väldigt svårt att få in en cykel där? ?Klabbapan skrev:
-------------------------------------------------------
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bakväxeln kanske var dåligt justerad så att
> den
> > överväxlade in i bakhjulet?
>
> Den var helt perfekt justerad.
> mvh
Växelörat var böjt.
allt för många förstår inte att man inte ska lägga cykeln ner på höger sida, man ska faktiskt helst inte lägga cykeln ner alls.
ser väldigt många cyklar med stukade växelöron som kommer in i verkstan.
När sedan cykeln hämtas läggs den i bakluckan på bilen och vi är tillbaka på ruta 1 igen.