Visa din misär!

Visa din misär!
Efter en operation av en rejält sargad axel för några år sen fick jag citodon plus en handfull ännu starkare morfinpiller med mig. Plus massor av förmaningar från läkare, sköterskor och städare att inte ta för mycket utan fasa ut så snabbt som möjligt. Morgonen hemma efter operationen slår jag nyheterna och inslaget som går handlar om ökande morfinberoende i Sverige. Både förmaningarna och inslaget var nog precis vad jag behövde höra.

Min upplevelse var att morfinet faktiskt tog bort smärtan utan några "rus" känslor alls, bara som ett alvedon som faktiskt funkade. Men i takt med att smärtan minskade infann sig "ruset" eller vad jag ska kalla det.
Jag har tolkat det som att när dosen morfin är mer än vad som behövs för att hålla smärtan borta slår bieffekten rus igenom. Jag var snabb som tusan att minska dosen då men håller med @SIE om att det är livsfarligt:) Är nog ruskigt lätt att åka dit om man inte är försiktig.

Visa din misär!
Efter en operation av en rejält sargad axel för några år sen fick jag citodon plus en handfull ännu starkare morfinpiller med mig. Plus massor av förmaningar från läkare, sköterskor och städare att inte ta för mycket utan fasa ut så snabbt som möjligt. Morgonen hemma efter operationen slår jag nyheterna och inslaget som går handlar om ökande morfinberoende i Sverige. Både förmaningarna och inslaget var nog precis vad jag behövde höra.

Min upplevelse var att morfinet faktiskt tog bort smärtan utan några "rus" känslor alls, bara som ett alvedon som faktiskt funkade. Men i takt med att smärtan minskade infann sig "ruset" eller vad jag ska kalla det.
Jag har tolkat det som att när dosen morfin är mer än vad som behövs för att hålla smärtan borta slår bieffekten rus igenom. Jag var snabb som tusan att minska dosen då men håller med @SIE om att det är livsfarligt:) Är nog ruskigt lätt att åka dit om man inte är försiktig.
Det där är väldigt individuellt.
Personligen blir jag apsjuk av opiater, spyr & annat därtill :oops:

Efter jag bröt armen slutade det med att jag var hänvisad till kombon alvedon/ipren eftersom läkarna på vår underbara VC inte klarade av att skriva ut något som låg mellan knark & receptfritt.

Visa din misär!
Det där är väldigt individuellt.
Personligen blir jag apsjuk av opiater, spyr & annat därtill :oops:

Efter jag bröt armen slutade det med att jag var hänvisad till kombon alvedon/ipren eftersom läkarna på vår underbara VC inte klarade av att skriva ut något som låg mellan knark & receptfritt.
Ja, väldigt olika. Jag fick piller efter en knäoperation utan förmaningar, bara "ta det här si och så länge". Kändes som jag satt i en glasbubbla, inget lustfullt alls, och sket i tabletterna efter första dan. Hade inte så ont i knät heller visade det sig...

Visa din misär!

Tror att det är väldigt individuellt.
Jag har inte klarat mig utan opiater i lååånga perioder sista ca 3-4 åren.
Biter man ihop öite i nån vecka så är abstinenserna borta med vinden men andra fastnar "direkt".

Med mina lekmannakunskaper skulle jag vilja påstå att det är mkt inställning/psyke.

Visa din misär!
Jag kan bjussa på lite riktig misär ?
I februari fick jag besked att jag har cancer i tjocktarmen. Fick en tid för operation där de skulle ta bort tumören via titthålsoperation. 4 dagar innan operation så fick jag åka in pga magsmärtor, tarmvred vid tumören sa doktorn och fick då en akut operation där de fick lov att öppna hela magen istället för titthål. När jag hade läkt klart började jag på cellgiftsbehandling men jag fortsatte att cykla så mycket jag orkade. I slutet på Maj när jag ändå hade fått tillbaka lite kondition så kraschade jag och bröt nyckelbenet. Det skulle ha opererats men efter som jag gick på cellgifter så fick det läka av sig själv istället. Oklart om det har läkt nu, men jag kan cykla i alla fall och det är ju gött.
20220607_100324.jpg
20220313_121551.jpg

Visa din misär!
Jag kan bjussa på lite riktig misär ?
I februari fick jag besked att jag har cancer i tjocktarmen. Fick en tid för operation där de skulle ta bort tumören via titthålsoperation. 4 dagar innan operation så fick jag åka in pga magsmärtor, tarmvred vid tumören sa doktorn och fick då en akut operation där de fick lov att öppna hela magen istället för titthål. När jag hade läkt klart började jag på cellgiftsbehandling men jag fortsatte att cykla så mycket jag orkade. I slutet på Maj när jag ändå hade fått tillbaka lite kondition så kraschade jag och bröt nyckelbenet. Det skulle ha opererats men efter som jag gick på cellgifter så fick det läka av sig själv istället. Oklart om det har läkt nu, men jag kan cykla i alla fall och det är ju gött.
Visa bilaga 583974Visa bilaga 583977
Stenhårt + hårt. Att du fortsätter cykla tyder på ett jäkla gott humör och tjockt pannben. All önskan om tillfriskning.

Visa din misär!
Och jag som skulle sluta skriva i den här tråden?

Var hos handkirurgen igår med min värkande handled. 2009 visade sig mitt ulnaligament vara så utslitet att det behövdes en ulnaförkortning på 3.5 mm. Nu visade röntgen på att ligamentet har kollapsat igen med minst 2 mm så ulna skrapar mot vad-det-nu-heter-benet i handen i vissa lägen. Eftersom de redan kortat av ulna en gång var det tveksamt om det går att göra igen, så jag står troligen (det behövs bl.a. MR och ev titthålsundersökning innan läkarna vet ordentligt) inför valet steloperation eller fortsatt smärta? Vad hade ni valt?

Visa din misär!
Jag har ingen riktig misär att bjuda på. Att klämma lillfingret mellan en hantel och en skivstång är visserligen smärtsamt, men kvalar möjligen in i Det kunde ha varit mycket värre-tråden. En som däremot kan visa riktig misär är @123456789

Den har dock hamnat i fel misärtråd. Dessutom saknas info om hur det har gått till och det vill ju vi som har kolfibersadelstolpe gärna veta. Jag avråder från att äta och titta på hans skada samtidigt.

Visa din misär!
Jag har tråkigt nog haft på tok för många inlägg i den här tråden, men två uppdateringar:

1: handleden är kass igen, ligamentet är 2 mm kortare än det borde vara. Handkirurgen undersöker om det går att göra en till ulna-förkortning (de har aldrig gjort två på samma handled), eller om det kan fungera med en ny typ av ligamentsprotes.

2: min hjärna är överlastad med smärta och smärtcentrum har slutat fungera så det kommer ingen "ni kan sluta nu, vi vet att det gör ont"-signal till nerverna. Det är slut på signalsubstans och hjärnan vet inte längre hur den ska hantera alla smärtimpulser. Det som fungerar nu är att distrahera hjärnan med aktivitet och andra stimulanser och testa SNRI som höjer nivån av den nödvändiga signalsubstansen.

Visa din misär!
Klassikern gren i bakväxel. Lyckades böja tillbaka hjälpligt och kunde använda 4-12, så fick i alla fall köra klart dagens pass. Extremt dålig tajming bara, hade precis blåst månadens budget...
IMG_6553.jpeg

Visa din misär!
Har gnällt så mkt på min vänstra axel att jag missat att jag inte längre kan räta upp mitt högra lillfinger. Inte för att det verkar göra någon skillnad i mitt liv..
5E331288-31E5-478E-8D14-306A440068FA.jpeg

Visa din misär!
Klassikern gren i bakväxel. Lyckades böja tillbaka hjälpligt och kunde använda 4-12, så fick i alla fall köra klart dagens pass. Extremt dålig tajming bara, hade precis blåst månadens budget...
Inner- och ytterplatta till bakväxel är väl ändå rekommenderat att ha hemma på lager, särskilt med bristen på Shimanodelar som råder. Jag lyckades hitta en av de två i Italien tror jag när jag beställde en uppsättning i början på året. Kanske ser det bättre ut hos handlarna idag.

Visa din misär!
Inner- och ytterplatta till bakväxel är väl ändå rekommenderat att ha hemma på lager, särskilt med bristen på Shimanodelar som råder. Jag lyckades hitta en av de två i Italien tror jag när jag beställde en uppsättning i början på året. Kanske ser det bättre ut hos handlarna idag.
Jag ringde Trek här i gbg och de hade 36 st SLX-växlar i lager. Hinner tyvärr inte åka dit idag så det fick bli nätbeställning.

Visa din misär!
Glasögonen passar i det kunde varit värre-tråden, men utan skägg skulle vara ren och skär misär.
Var absolut inget illa ment med min kommentar. Är bara lite intressant att man bygger upp en bild i huvudet, mer eller mindre omedvetet, utifrån vad personen skriver. Och när man sen får sen en bild på personen i verkligheten är det bara att inse att man totalt misslyckats.

Visa din misär!
Var absolut inget illa ment med min kommentar. Är bara lite intressant att man bygger upp en bild i huvudet, mer eller mindre omedvetet, utifrån vad personen skriver. Och när man sen får sen en bild på personen i verkligheten är det bara att inse att man totalt misslyckats.
Har en klar bild framför mig hur jag föreställer mig dig @GoranS
Jag ser framför mig en Björn Afzelius-liknande herre som förmodligen inte alls stämmer överens med verkligheten?.
Vore kul med en tråd på ämnet hehe.

Visa din misär!
Har en klar bild framför mig hur jag föreställer mig dig @GoranS
Jag ser framför mig en Björn Afzelius-liknande herre som förmodligen inte alls stämmer överens med verkligheten?.
Vore kul med en tråd på ämnet hehe.
Om du är våldsamt nyfiken finns det garanterat några bilder på mig här på forumet. Är dock ingen linslus så det kan krävas en del letande. Hårmängden minskade dramatiskt runt årsskiftet 2012-13 men i övrigt är nog förfallet mer gradvis.

Får annars erkänna att ingen någonsin pekat ut mig som en BA-dubbelgångare så helt klockren är nog inte din spekulation.

Visa din misär!
Jag har tråkigt nog haft på tok för många inlägg i den här tråden, men två uppdateringar:

1: handleden är kass igen, ligamentet är 2 mm kortare än det borde vara. Handkirurgen undersöker om det går att göra en till ulna-förkortning (de har aldrig gjort två på samma handled), eller om det kan fungera med en ny typ av ligamentsprotes.

2: min hjärna är överlastad med smärta och smärtcentrum har slutat fungera så det kommer ingen "ni kan sluta nu, vi vet att det gör ont"-signal till nerverna. Det är slut på signalsubstans och hjärnan vet inte längre hur den ska hantera alla smärtimpulser. Det som fungerar nu är att distrahera hjärnan med aktivitet och andra stimulanser och testa SNRI som höjer nivån av den nödvändiga signalsubstansen.
Har inget sakligt att tillföra utöver mitt deltagande. Det låter inte kul.

Tillbaka
Topp