Visa din misär!

Visa din misär!
Lurigt friläge på Torpedo mod. 515 + grusad backe + inga handskar. ??
B1BCB2D7-17E0-4DE9-9E45-BC0903048391.jpeg
30E5232E-39F0-4CB6-97A7-61AEF74E89E5.jpeg
0DBAD918-22EF-48F3-876F-7A6AB9D72639.jpeg

Visa din misär!
Försöker hålla igång. Bara inte det roligaste. Har kört en hel del under hösten. Märker dock ingen tydlig förbättring. Börjar bli dags att undersöka på riktigt.
Nä, rehab/prehab är inte alls kul. Det kan ta tid innan man rett ut problemen. Och det är aldrig fel att fråga experterna (visst finns det en ryggtråd här på Happy!?).

Visa din misär!
Försöker hålla igång. Bara inte det roligaste. Har kört en hel del under hösten. Märker dock ingen tydlig förbättring. Börjar bli dags att undersöka på riktigt.
Sitter man mycket på cykel (och spelar/spelat fotboll/innebandy) gör det inte underverk med styrka och flexibilitet. Jag har länge siktat på normal rörlighet (kört mer eller mindre rehabträning sen det blev ohållbart). Den träningen funkar bäst. Tar jag i går jag sönder.

Visa din misär!
Sitter man mycket på cykel (och spelar/spelat fotboll/innebandy) gör det inte underverk med styrka och flexibilitet. Jag har länge siktat på normal rörlighet (kört mer eller mindre rehabträning sen det blev ohållbart). Den träningen funkar bäst. Tar jag i går jag sönder.
Det blir så med tiden...

Visa din misär!
Jag har fått ordination att stärka min röv. För de gör jag tex djupa squats, splits och andra enbensövningar. Det sätter sig ordentligt i häcken. Dock känner jag att det är därifrån det drar i ryggen…

Rullade fin liten runda med hunden i skogen igår. Fick så klart ta i ibland, på min ss, genom snötäcket. Det sätter sig.
Lite lurigt med ryggar

Visa din misär!
Jag har fått ordination att stärka min röv. För de gör jag tex djupa squats, splits och andra enbensövningar. Det sätter sig ordentligt i häcken. Dock känner jag att det är därifrån det drar i ryggen…

Rullade fin liten runda med hunden i skogen igår. Fick så klart ta i ibland, på min ss, genom snötäcket. Det sätter sig.
Lite lurigt med ryggar
Så kan det bli. Om du gjort fel länge, är du svag där du borde vara stark, och har löst uppgiften genom att göra fel. Till slut ger nåt vika. De muskler som aldrig får vila upp sig och bli starka, blir svagare.
Har du inte nog bra rörlighet att göra en djup squat, kommer du att fuska och belasta ländryggen. Det tog ett par år efter mitt diskbråck innan jag kunde göra ett korrekt marklyft. Nu gör jag lätta marklyft och det är mest för att hålla koll på hållningen. Kul träning? Absolut inte. Men, bättre än att gå sönder.

Visa din misär!
Så kan det bli. Om du gjort fel länge, är du svag där du borde vara stark, och har löst uppgiften genom att göra fel. Till slut ger nåt vika. De muskler som aldrig får vila upp sig och bli starka, blir svagare.
Har du inte nog bra rörlighet att göra en djup squat, kommer du att fuska och belasta ländryggen. Det tog ett par år efter mitt diskbråck innan jag kunde göra ett korrekt marklyft. Nu gör jag lätta marklyft och det är mest för att hålla koll på hållningen. Kul träning? Absolut inte. Men, bättre än att gå sönder.
Just cyklister verkar ju dessutom ha en väldigt stor risk för ryggont.

Man framhäver ofta att cykling är skonsam, och det är den ju verkligen också. Men den är rent ut sagt skitkass för att bygga en funktionell kropp. Starka men ostabila ben, vana att jobba i en ganska konstig position, i kombination med en klen överkropp bäddar inte direkt för långsiktigt hållbar kropp.

Man får akta sig för att bli för mycket cyklist - variation är bra!

Visa din misär!
Så har det alltid varit för mig (när jag tänker tillbaka). Kanske är jag lite korkad, och skriver checkar min kropp inte kan lösa in?
Mjo, jag har haft strulig ischias i 30+ år, men ändå kunnat hålla mig hygglig igång, nu senate året har jag passat på att kompleterat med rolig lumbago acuta två gånger. Så jorå... men lite dumoptimistisk skall man ju vara också - annars kommer man aldrig ut!

Visa din misär!
Just cyklister verkar ju dessutom ha en väldigt stor risk för ryggont.

Man framhäver ofta att cykling är skonsam, och det är den ju verkligen också. Men den är rent ut sagt skitkass för att bygga en funktionell kropp. Starka men ostabila ben, vana att jobba i en ganska konstig position, i kombination med en klen överkropp bäddar inte direkt för långsiktigt hållbar kropp.

Man får akta sig för att bli för mycket cyklist - variation är bra!
Amen. Cykling ger en dysfunktionell kropp! Variation är klart bäst. Det är vi gjorda för.

Visa din misär!
Mjo, jag har haft strulig ischias i 30+ år, men ändå kunnat hålla mig hygglig igång, nu senate året har jag passat på att kompleterat med rolig lumbago acuta två gånger. Så jorå... men lite dumoptimistisk skall man ju vara också - annars kommer man aldrig ut!
Jag hade inte kommit långt utan min dumoptimism! Men försöker sen ca 10 år tillbaka vara liiite smartare än jag varit innan (vilket iofs inte är nån utmaning). :)

Visa din misär!
Ja det känns som en evig balansgång. Jag har inte dålig rörlighet och kan göra squats hela vägen med rak rygg. De känns bra. Vissa övningar på ett ben är lurigare. Tex pistol squats hindras av all plåt i höger fotled.
Alla dras väl med sina mer eller mindre krångligs kroppsfunktioner. Den här tråden är härlig att läsan när man har lite ont i en tå eller så. Perspektiv, kallas det!?

Hoppas ryggen fixar sig!

Visa din misär!
"Böj dig fram. Mer. Ryggen ska vara som en ostkrok. Sen rör du benen i 5° av deras rörelseomfång. Aktivera höftböjarna när du drar upp pedalerna. Låt magmusklerna förtvina. In med axlarna. Låt armarna förtvina. Det är mest aero. Sen böjer du upp nacken. Mer! Fram med adamsäpplet. Just det, en riktig gamnacke! Så, nu sitter du rätt!"

Visa din misär!
Ja det känns som en evig balansgång. Jag har inte dålig rörlighet och kan göra squats hela vägen med rak rygg. De känns bra. Vissa övningar på ett ben är lurigare. Tex pistol squats hindras av all plåt i höger fotled.
När du fått till det (för det är oftast bara en tidsfråga) kommer du att tänka: "Varför gjorde jag inte detta tidigare?" Men, sånt är livet! Good luck.

Visa din misär!
Lite på temat:

Man skall ju som bekant inte tävla i olycka eller sorg; det blir inte mindre tråkigt för den som har brutit en arm bara för att dens näste har brutit båda. Dock kan man få lite perspektiv när man ser vad andra har tagit sig igenom, och ett bra exempel är den här cykelfilmen som jag såg igår. Den är även intressant ur perspektivet målmedvetenhet vs besatthet och vad som är rimligt att kräva av sig själv (men ger inga svar):

Jag såg den under en timme på trainern och som folk på detta forum är väl medvetna om så har ens känsloregister lättare att leta sig fram under ansträngning. Misstänker dock att det är en rätt stark produktion även om man ser den i soffan.

Visa din misär!
Hur gör man för att slita av sin biceps?

Hoppas operationen går bra!
Man lyfter något riktigt tungt på ett dumt sätt eller har otur. I mitt fall så höll jag på att lyfta min motorcykel i gaffeln upp i en sprinter som jag gjort så många gånger förut varje år. Vi var två st som lyfte i gaffeln men denna gången så släppte muskeln i ett smattrade ljud och så var det kört. :(

Tack så mycket!

Visa din misär!
Man lyfter något riktigt tungt på ett dumt sätt eller har otur. I mitt fall så höll jag på att lyfta min motorcykel i gaffeln upp i en sprinter som jag gjort så många gånger förut varje år. Vi var två st som lyfte i gaffeln men denna gången så släppte muskeln i ett smattrade ljud och så var det kört. :(

Tack så mycket!
Krya på dig!

Tillbaka
Topp