Fortsättning på misären... 30/5 gjorde jag en OTB och nyckelbenet gick i 3 delar. De första 2 veckorna efter brottet diskuterades fram och tillbaka med ortopeden om operation eller inte. Det slutade med att de avrådde från operation, och jag var med på noterna. Jag skulle vara immobiliserad i 4 v och fick sedan börja rörelseträna. Ny kontroll med röntgen gjordes efter 7 veckor. Då syntes inga tecken på läkning av frakturen. Jag hade fått upp rörligheten snabbt och ortopeden var nöjd. Undvika risk-aktivitet i 6 v till, men i övrigt fritt fram att öka rörelse och belastning. Några fler kontroller tyckte han inte behövdes om jag inte "fick besvär". Jag hade fortfarande ont dagligen, men det kändes inte konstigt just då och jag antog att det skulle bli bättre med rehab... Däremot kändes det viktigt för mig att följa upp och se att det läkte, så jag bad om second opinion på annan klinik.
Där gjordes en klinisk kontroll utan röntgen när 3 mån hade gått. Då var rörligheten nästan helt bra och jag hade byggt endel muskler. Smärtan var oförändrad, ont dagligen och av vardagliga aktiviteter, men hanterbar, givet att det skulle bli bättre och bättre. Hela axelpartiet var/är ca 3 cm lägre och 1,5 cm kortare än andra sidan. Men ortopeden var nöjd, "inget som talar för utebliven läkning". Men eftersom jag var "orolig" erbjöds en kontroll med röntgen om ytterligare 6 v. Nu, alltså ca 20 v efter skadan, är status ungefär som vid kontrollen efter 7 veckor, avseende axelns läge, grad av smärta och rörlighet. Jag har tränat flitigt och är förmodligen starkare i axelpartiet än innan skadan. Jag kan cykla mer el mindre obehindrat... men jag har fortfarande daglig värk som gnager, och felställningen av axeln ger spänningar i nacke och bröstrygg. Kan inte sova på den sidan, inte ha bh-band, bilbälte, ryggsäck eller annat som sitter åt över axeln. Nu visar röntgen.... Inga tecken på läkning!! Ortopeden vill nu göra skiktröntgen och sen eventuellt diskutera med kollegor på en annan klinik. Fortfarande tycker de att min funktion är så pass bra att det är tveksamt att operera. Jag är inte heller så sugen på operation med alla risker det innebär, samt att behöva vara av cykeln 8-12 v igen och börja rehab från ruta ett... Men jag är inte heller sugen på att leva med kronisk värk i hela axelpartiet... Frustrationen är stor just nu... Försöker vara glad att jag iaf kan cykla!
Hur har det gått för er andra som bröt nyckelben i våras/somras??
Röntgen 4 mån efter skadetillfället
Visa bilaga 518233