Visa din misär!

Visa din misär!
Tillfälligt visade sig vara en sanning med modifikation. Efter nästan en vecka på sjukhus utan operation fick ortopeden för sig att gipset inte satt bra och behövde göras om. För säkerhets skull röntgades det hela också. Tillbaka på avdelningen sa sköterskan att det inte låg rätt till, varpå jag åter skickades ned till tortyrkammaren där det nya gipset avlägsnades och 5(!) pers därefter hälptes åt att bryta isär fotleden igen.
😫😫😫
Ribban för gott nytt år kändes låg...
a9f97a30-f4ca-4acf-8b6d-ddb2467c0b8a.webp

Frågor på det?

Visa din misär!
Otroligt skönt att det blev gjort i tid. Jag fick som blyg 12-åring en komplex fraktur i vänster handled med benpipor som pekade både hit och dit. Samma visa som du i princip med strama gips och omläggningar men ingen extra röntgen, men jag vågade inte säga något förrän allt var felläkt. Nu har jag tappat 90 grader i rotationen utåt och ca 30 grader i flex uppåt, med lösa benbitar i leden och ständig värk. Hoppas på ett snabbt och bra tillfrisknande för dig!

Visa din misär!
Otroligt skönt att det blev gjort i tid. Jag fick som blyg 12-åring en komplex fraktur i vänster handled med benpipor som pekade både hit och dit. Samma visa som du i princip med strama gips och omläggningar men ingen extra röntgen, men jag vågade inte säga något förrän allt var felläkt. Nu har jag tappat 90 grader i rotationen utåt och ca 30 grader i flex uppåt, med lösa benbitar i leden och ständig värk. Hoppas på ett snabbt och bra tillfrisknande för dig!
Var med om en liknande kass snedläkning i underarmen när jag var 13, slutade med ett återbrott när jag var 20 med benpipor som stack ut åt höger och vänster. Då lappades allt ihop med skruvar och stål, sedan dess funkar den ”bra” men med begränsad rotation pga allt skrot.

Visa din misär!
Snart kvalar jag inte in i denna tråd:
  • Jag har inte ont.
  • Jag har varit på toa (trots tunga smärtstillande).
  • Jag har borstat tändena och bytt kallingar.
  • Den förvirrade tanten som babblade är flyttad till annat rum.
  • Jag kan titta ut på snöovädret.
  • Det finns en tydlig väg framåt med operation i morgon och därefter hemgång...
Aah.

Visa din misär!
Been there, done that. Twice....
Snart kvalar jag inte in i denna tråd:
  • Jag har inte ont.
  • Jag har varit på toa (trots tunga smärtstillande).
  • Jag har borstat tändena och bytt kallingar.
  • Den förvirrade tanten som babblade är flyttad till annat rum.
  • Jag kan titta ut på snöovädret.
  • Det finns en tydlig väg framåt med operation i morgon och därefter hemgång...
Aah.
Heja! Lycka till på op'en!
Och att det går att bo hemma efter den.

Visa din misär!
Högtryck hos ortopeden. Don’t get your hopes up.

Och lycka till med operationen såklart!
Som du misstänkte: operationen uppskjuten. Lårbenshalsar i drivor, enligt uppgift skickas folk vidare till KS för op.
Tror tjejerna här tycker lite synd om mig när lårbenstanterna rullar in och börjar hojta, så nu har jag enkelrum.
❤️

Visa din misär!
Jag var ute och gick med hunden i botaniska trädgården i gbg igår vid utsiktsplatsen ovanför klippträdgården. Halkade på en klipphäll med vånsterfoten och ramlade så jag fick högerfoten under mig, och hörde en krasande ljud.

Jag låg och skrek en liten stund.

Funderade på hur jag skulle ta mig ned, ni som känner till området kan nog tänka er att det är besvärligt med bara ett ben, särskilt i halkan. Hade dock tur att ett par män var ute och promenerade och kom förbi strax efter jag ramlat. Jag ringde farsan så han kunde köra mig till akuten när jag väl kommit ner för berget. De två promerarna stöttade mig, en på varje sida, medan jag hoppade ner för berget på vänsterfoten.

Farsan körde mig till Ortopediakuten i Mölndal, och sedan hem med hunden.

Det gick ganska snabbt på akuten, triage och röntgen tog kanske 30min? Sedan blev det lite mer väntan innan jag fick träffa läkare. Det hade blivit en fraktur långt ned på fibula, men benet låg bra, så det skulle bara gipsas. Fick lite starkare smärtstillande så de skulle kunna hålla foten i rätt vinkel under gipsningen (gjorde ändå skitont).

5,5 timmar från fall till gipsning var ganska bra; och det var ju en rätt snäll fraktur, kanske skulle lagt detta i "det kunde varit värre"-tråden? 🙃

Det var förresten frakturpremiär för mig, men jag ska nog inte göra om det.

1000052189.webp

Visa din misär!
Jag var ute och gick med hunden i botaniska trädgården i gbg igår vid utsiktsplatsen ovanför klippträdgården. Halkade på en klipphäll med vånsterfoten och ramlade så jag fick högerfoten under mig, och hörde en krasande ljud.

Funderade på hur jag skulle ta mig ned, ni som känner till området kan nog tänka er att det är besvärligt med bara ett ben, särskilt i halkan. Hade dock tur att ett par män var ute och promenerade och kom förbi strax efter jag ramlat. Jag ringde farsan så han kunde köra mig till akuten när jag väl kommit ner för berget. De två promerarna stöttade mig, en på varje sida, medan jag hoppade ner för berget på vänsterfoten.

Det gick ganska snabbt på akuten, triage och röntgen tog kanske 30min? Sedan blev det lite mer väntan innan jag fick träffa läkare. Det hade blivit en fraktur långt ned på fibula, men benet låg bra, så det skulle bara gipsas. Fick lite starkare smärtstillande så de skulle kunna hålla foten i rätt vinkel under gipsningen (gjorde ändå skitont).

5,5 timmar från fall till gipsning var ganska bra; och det var ju en rätt snäll fraktur, kanske skulle lagt detta i "det kunde varit värre"-tråden? 🙃

Visa bilaga 810838
Metatarsalbensfraktur?

Visa din misär!
Före:
c2d3701c-765f-4a7e-859d-86dea663efc8.webp
Efter:
fc167d5e-c06c-4d58-9df1-5785a0e91582.webp

Sådärja. 6h tog det. Gjorde nå så jävulskt ont att dom fick lägga blockad på uppvaket för att morfinet inte hjälpte. Rätt utmattad och bra sugen på att komma hem efter 10 dygn på sjukhus, men misstänker att dom vill ha mig kvar något eller ett par dygn extra för att få koll på smärta, kisseri och lite sånt...

Bättre och bättre dag för dag...

Visa din misär!
Före:
Visa bilaga 811044
Efter:
Visa bilaga 811047

Sådärja. 6h tog det. Gjorde nå så jävulskt ont att dom fick lägga blockad på uppvaket för att morfinet inte hjälpte. Rätt utmattad och bra sugen på att komma hem efter 10 dygn på sjukhus, men misstänker att dom vill ha mig kvar något eller ett par dygn extra för att få koll på smärta, kisseri och lite sånt...

Ja nu är det nerförsbacke! Håller tummarna för rask hemgång och läkning!

Visa din misär!
Nya pulsklockan! Var rädd om hjärtat allihopa!
Visa bilaga 811318
Jag testade också en sådan där mätare i helgen. Efter en trög december som jag övertalade mig själv var något skit i luftvägarna, va jag till familjeläkaren i fredags. Efter samtal och ekg blev det raka vägen till akuten. Kom till akuten strax före kl 10. Kl 15 kranskärlsröntgen. Helt blockerat höger kranskärl. Vidgning och 2 stenter sattes. Fick åka hem i söndags. Mår riktigt bra nu och får hoppa upp på trainern till helgen och känna mig för.
Ta hand om er.

Edit: trailer -> trainer

Senast ändrad:
Visa din misär!
Jag testade också en sådan där mätare i helgen. Efter en trög december som jag övertalade mig själv var något skit i luftvägarna, va jag till familjeläkaren i fredags. Efter samtal och ekg blev det raka vägen till akuten. Kom till akuten strax före kl 10. Kl 15 kranskärlsröntgen. Helt blockerat höger kranskärl. Vidgning och 2 stenter sattes. Fick åka hem i söndags. Mår riktigt bra nu och får hoppa upp på trainern till helgen och känna mig för.
Ta hand om er.

Edit: trailer -> trainer
Jag hade trög period i slutet av november. Tog vad jag tyckte var en rejäl vila. Körde igång igen nu i början av januari och då verkar hjärtat balla ur. Jag fick tryck över hjärtat och hjärtklappningar…. Har dock ännu inte fått reda på vad det beror på, hoppas på det idag! Skönt att det löste sig för dig! :-)

Visa din misär!
Äntligen hemma efter 12 dygn på sjukhus och 2 operationer. Nu börjar den långa vägen tilllbaka med utfasning av smärtstillande, 6v gips och ytterligare några veckor m kryckor innan belastningen får ökas successivt.
Kämpa på, och tack för att du delar med dig! För min del fungerar den här typen av inlägg som en väldigt bra väckarklocka för att komma ihåg hur bra man har det när man är skadefri och pigg. Tack!

Hoppas du om ett tag minns det här som en skitgrej men att den då också känns som en skitgrej för att du återhämtat dig på ett bra sätt!

Visa din misär!
Äntligen hemma efter 12 dygn på sjukhus och 2 operationer. Nu börjar den långa vägen tilllbaka med utfasning av smärtstillande, 6v gips och ytterligare några veckor m kryckor innan belastningen får ökas successivt.
Vad är det jag ser? Har de skruvat ihop fotleden med underbenet? Hoppas inte så är fallet men önskar god rehab i alla fall

Visa din misär!
Före:
Visa bilaga 811044
Efter:
Visa bilaga 811047

Snygg pil så att de inte råkade ta fel på vilket ben det gällde :geek:

Visa din misär!
Fyfan. Det är pga risk för just den åkomman som rådet "konditionsträna inte med halsont/feber" finns, om jag inte minns fel?
Krya!
Jag har verkligen inte gjort det medvetet! Första symptomen kom i slutet av november med lite lätt förhöjd puls och känningar i bröst och rygg över hjärtat. Därefter tog jag total vila i över två veckor. Började på med lite lätt gym i mellandagarna och återtog träningen på cykel nu i januari. Då ballade hjärtat ut helt!

Ett blodvärde visade på eventuella skador på hjärtat. Ultraljudet visade inga skador. Läkaren fick inte riktigt ihop symptomen eftersom jag heller inte hade någon sänka, vilket tydligen var vanligt vid hjärtmuskelinflammation. De har i alla fall skickat ytterligare blodprover ner till Uppsala för analys!

Visa din misär!
Jag har verkligen inte gjort det medvetet! Första symptomen kom i slutet av november med lite lätt förhöjd puls och känningar i bröst och rygg över hjärtat. Därefter tog jag total vila i över två veckor. Började på med lite lätt gym i mellandagarna och återtog träningen på cykel nu i januari. Då ballade hjärtat ut helt!

Ett blodvärde visade på eventuella skador på hjärtat. Ultraljudet visade inga skador. Läkaren fick inte riktigt ihop symptomen eftersom jag heller inte hade någon sänka, vilket tydligen var vanligt vid hjärtmuskelinflammation. De har i alla fall skickat ytterligare blodprover ner till Uppsala för analys!
Det är troponinvärdet som var förhöjt skulle jag tro - det innebär inte automatiskt att man får en skada på hjärtmuskeln, men det är såklart inte bra. Vila och ta hand om dig. Skaffa en bra pulsmätare så du kan ha lite koll på pulsen - det är viktigt att du inte anstränger dig i onödan. Jag har varit där och det är inte kul - många år sedan nu och jag fick lite problem med förmaksflimmer efter det. Nu har det dock varit lugnt i ett par år. Krya krya!

Visa din misär!
Det är troponinvärdet som var förhöjt skulle jag tro - det innebär inte automatiskt att man får en skada på hjärtmuskeln, men det är såklart inte bra. Vila och ta hand om dig. Skaffa en bra pulsmätare så du kan ha lite koll på pulsen - det är viktigt att du inte anstränger dig i onödan. Jag har varit där och det är inte kul - många år sedan nu och jag fick lite problem med förmaksflimmer efter det. Nu har det dock varit lugnt i ett par år. Krya krya!
Pulsklocka bär jag hela dagarna för att hålla koll nu! Precis, det var troponinvärdet som var förhöjt! Jag tror ändå att jag klarat mig relativt bra! Läkaren tyckte inte ens att det var nödvändigt med Ipren för min del. Vilopulsen har redan sjunkit tillbaka men små saker i vardagen får lätt pulsen att skena iväg! Det är ju också lite emotionellt, där man funderar på om man sabbat några fina potentiella träningsår som ung (< 30 år)…

Visa din misär!

Visa bilaga 810838

Du kan lägga det i VINTERSKOR 😉

Visa din misär!
Statusuppdatering 45 dagar in i misären:
Vikt 14/1- 77,2kg - ner 8,9kilo sen i september. Nu har det dock stannat av och jag kan i alla fall käka lite mer regelbundet.
Mående - skit 2,1 av 10. Sover max 4 timmar per natt och hjärnan går på repeat.
Insett och hittat bevis på att exet planerat hela husköpet utan mig, men hon fick inte lån själv, så då valde hon att köpa huset ihop med mig. Då fick hon det dessutom fint renoverat av mig. Lade sammanlagt runt 250 tim
mar på huset. Ska dock tilläggas att jag fick betalt för mitt arbete i bodelningen. Undrar lite hur hon lagt fram upplägget med huset för nya kärleken? Var han med på det? Vad har hon dragit för rövarhistoria till honom?
Vetskapen om detta slår rätt tungt och hårt - hur faan kan man vara så kall och cynisk?

Det känns ändå bra att det är slut - tänk om man hade varit fast med denna narcissist i 5-10 år till... 17 år räcker gott.
Sluppit dra henne till familjerätten för att få delad (50/50 varannan vecka) vårdnad om sonen - hoppas hon sköter detta bara.
Fått reda på att jag får tillgång till min nya lya en månad tidigare - Yippie 15 dagar kvar!
Känns ändå som jag kan se ljuset nu, det har jag inte gjort tidigare. Lyssnade på musik i bilen igår för första gången sen det tog slut - blev nästan på bra humör.
Väldigt oväntat känner jag mig märkligt tacksam över livet ändå.
Livet är konstigt ibland.
2AB78EC0-CC0C-47F4-BD6F-78B1B81A052E.webp

Visa din misär!
Statusuppdatering 45 dagar in i misären:
Vikt 14/1- 77,2kg - ner 8,9kilo sen i september. Nu har det dock stannat av och jag kan i alla fall käka lite mer regelbundet.
Mående - skit 2,1 av 10. Sover max 4 timmar per natt och hjärnan går på repeat.
Insett och hittat bevis på att exet planerat hela husköpet utan mig, men hon fick inte lån själv, så då valde hon att köpa huset ihop med mig. Då fick hon det dessutom fint renoverat av mig. Lade sammanlagt runt 250 tim
mar på huset. Ska dock tilläggas att jag fick betalt för mitt arbete i bodelningen. Undrar lite hur hon lagt fram upplägget med huset för nya kärleken? Var han med på det? Vad har hon dragit för rövarhistoria till honom?
Vetskapen om detta slår rätt tungt och hårt - hur faan kan man vara så kall och cynisk?

Det känns ändå bra att det är slut - tänk om man hade varit fast med denna narcissist i 5-10 år till... 17 år räcker gott.
Sluppit dra henne till familjerätten för att få delad (50/50 varannan vecka) vårdnad om sonen - hoppas hon sköter detta bara.
Fått reda på att jag får tillgång till min nya lya en månad tidigare - Yippie 15 dagar kvar!
Känns ändå som jag kan se ljuset nu, det har jag inte gjort tidigare. Lyssnade på musik i bilen igår för första gången sen det tog slut - blev nästan på bra humör.
Väldigt oväntat känner jag mig märkligt tacksam över livet ändå.
Livet är konstigt ibland.
Gillar för framtidstron i inlägget, tufft men härligt att du ser ljuset i tunneln 💪🏼

Tillbaka
Topp