Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Statusuppdatering 45 dagar in i misären:
Vikt 14/1- 77,2kg - ner 8,9kilo sen i september. Nu har det dock stannat av och jag kan i alla fall käka lite mer regelbundet.
Mående - skit 2,1 av 10. Sover max 4 timmar per natt och hjärnan går på repeat.
Insett och hittat bevis på att exet planerat hela husköpet utan mig, men hon fick inte lån själv, så då valde hon att köpa huset ihop med mig. Då fick hon det dessutom fint renoverat av mig. Lade sammanlagt runt 250 tim
mar på huset. Ska dock tilläggas att jag fick betalt för mitt arbete i bodelningen. Undrar lite hur hon lagt fram upplägget med huset för nya kärleken? Var han med på det? Vad har hon dragit för rövarhistoria till honom?
Vetskapen om detta slår rätt tungt och hårt - hur faan kan man vara så kall och cynisk?
Det känns ändå bra att det är slut - tänk om man hade varit fast med denna narcissist i 5-10 år till... 17 år räcker gott.
Sluppit dra henne till familjerätten för att få delad (50/50 varannan vecka) vårdnad om sonen - hoppas hon sköter detta bara.
Fått reda på att jag får tillgång till min nya lya en månad tidigare - Yippie 15 dagar kvar!
Känns ändå som jag kan se ljuset nu, det har jag inte gjort tidigare. Lyssnade på musik i bilen igår för första gången sen det tog slut - blev nästan på bra humör.
Väldigt oväntat känner jag mig märkligt tacksam över livet ändå.
Livet är konstigt ibland.
Visa bilaga 812180
Jag har redan tänkt på detta massor och jag säger inget dumt om hans mamma till honom.Det här inlägget kommer troligen för tidigt, men jag vill ändå göra ett medskick som du kan plocka upp om du vill och när du känner att du är mottaglig/tiden är rätt. Med en gemensam son behöver du fundera på hur du kommunicerar med er son om ditt ex samt hur du och ditt ex bäst agerar för sonens bästa. Självklart svårt att fundera på nu, men längre fram kommer de frågorna att komma.
Min bild är att delad vårdnad är praxis idag. Det ska mkt starka skäl (troligen för starka) för att enbart ena föräldern ska få vårdnaden.
Att du fick ersättning för ditt arbete tycker jag ändå inger lite hopp, även resten låter bisarrt. Jag gillar din inställning till livet. Ljuset finns i slutet av tunneln.
Jag har redan tänkt på detta massor och jag säger inget dumt om hans mamma till honom.
Hon väljer dock gärna sin nya kärlek framför att ta hand om honom och det oroar mig. Jag är mest orolig att hon ska missbruka min snällhet och lasta över honom på mig när hon ska jobba kväll och jour. Jag får stå på mig och vara hård - men hon kör gärna fulspel och säger att jag inte tänker på sonens bästa när det inte passar henne.
Det blev tyvärr likadant för mig som för dig ändå till slut. Som jag skrev i en annan tråd om nyckelben så var jag och röntgades idag och jag har också pseudoartros. Så nu blir det operation och ny rehab därefter.Vad bra, då finns det en plan! Jag hade inte sådan tur, vid alla återbesök fick jag höra "inte riktigt läkt ännu, men den är på gång", ändå tills den magiska tidsgränsen 6 månader hade passerats, då sa ortopeden "nej den där kommer inte läka ihop"... Fatta vad tid jag hade kunnat spara om jag hade haft din läkare. Tur att det är sju år sedan, annars hade jag kunnat bli lite bitter... :)
Jävla tur att det finns smärtstillande bärs i Nice. Testa det!Kan tyvärr inte visa, för allt som gick sönder, gick INOM mig. Spruckna, eller brutna revben (höger bak )
Det är inte första gången, så jag vet vad som väntar mig närmaste dagar.
Min kompis sa bara, att de likande höjdhopp, men utan madrass. Jag flög upp (efter en konstigt sladd på isfläcken), och landade på asfalten (på ryggen). Han tittade bara på mig och tänkte: OK, jag ska cykla själv i Nice nästa fredag
Efter 10 minuter samlade mig lite och vi cyklade lite till (jag ville INTE hem!). Det gjorde ont, men jag är gammal, envis Polack. Kan (som tur) cykla sittande, men kan absolut inte ställa mig på pedaler (revben skriker direkt). Nu har jag lite droger i mig och allt funkar OK, men det är inte lätt vecka framför mig. Hoppas bli lite bättre till fredag, för då ska vi till Nice! Jag kör ändå 90% backar sittande, så kanske det ska funka![]()
Att barnet oftare hamnar hos dig gör bara att du och han får en bättre realation. Så skulle jag se det iaf.Jag har redan tänkt på detta massor och jag säger inget dumt om hans mamma till honom.
Hon väljer dock gärna sin nya kärlek framför att ta hand om honom och det oroar mig. Jag är mest orolig att hon ska missbruka min snällhet och lasta över honom på mig när hon ska jobba kväll och jour. Jag får stå på mig och vara hård - men hon kör gärna fulspel och säger att jag inte tänker på sonens bästa när det inte passar henne.
Fasen! Jag som var säker på att du skulle lura Pogi och MvdP på sub-8-konfekten på La Cipressa.Bra att jag har stor erfarenhet med revben! Gick ganska smidig att ställa sig från liggande position i sängen.
Första gången (20 år sen) ålade jag mig från sängen (först rullade ner och landade på flera täcke) till badrum och pissade på golvet i duschen (liggandes). Från liggande till sittande (med några brutna) tog det ibland 30-40 minuter och en liter tårar.
Det ända som är tråkigt: det blir inga nya rekordtider uppför Poggio och Cipressa![]()
Jag med...Att barnet oftare hamnar hos dig gör bara att du och han får en bättre realation. Så skulle jag se det iaf.
Tråkigt alltihop. Både skadan och tajmingen. Hoppas det läker ovanligt snabbt. Annars finns det ju smärtstillande öl, som sagtBra att jag har stor erfarenhet med revben! Gick ganska smidig att ställa sig från liggande position i sängen.
Första gången (20 år sen) ålade jag mig från sängen (först rullade ner och landade på flera täcke) till badrum och pissade på golvet i duschen (liggandes). Från liggande till sittande (med några brutna) tog det ibland 30-40 minuter och en liter tårar.
Det ända som är tråkigt: det blir inga nya rekordtider uppför Poggio och Cipressa![]()
Bara att tugga i dig en panna Eau-de-vie de marc så känns det bättre sen.Tråkigt alltihop. Både skadan och tajmingen. Hoppas det läker ovanligt snabbt. Annars finns det ju smärtstillande öl, som sagt![]()
Känner igen det där...det är svinjobbigt ...Bra att jag har stor erfarenhet med revben! Gick ganska smidig att ställa sig från liggande position i sängen.
Aj, de relativt nya klätterhjulen?
Jepp, drog i ett potthål i 40-ish nerför.Aj, de relativt nya klätterhjulen?
Byter du inte hjul efter klättringen?i 40-ish nerför.
Det var såklart tanken men teamet var som bortblåstByter du inte hjul efter klättringen?
LB erbjöd sig att flyga in en mek för min sista cykeldag imöra men jag cyklar helst på egenbyggda hjulFlyger de in?
Ny datortomografi gjord inför operation om en dryg vecka.Det blev tyvärr likadant för mig som för dig ändå till slut. Som jag skrev i en annan tråd om nyckelben så var jag och röntgades idag och jag har också pseudoartros. Så nu blir det operation och ny rehab därefter.
Eftersom jag tror att det hade inneburit en funktionsbegränsning utan operation även om det hade läkt ihop så är jag nöjd. Men nu har jag slösat bort drygt 5 månader.
Och ja, jag är ganska bitter över hur svenska ortopeder hanterar patienter. Inte bara pga detta utan ännu mer av tidigare erfarenheter.
Hur får man så snygga bilder?Ny datortomografi gjord inför operation om en dryg vecka.
Så här ser ett icke-läkt nyckelben med pseudoartros ut i lite olika vinklar.
Sista bilden är hur det såg ut direkt efter olyckan.
Visa bilaga 815528Visa bilaga 815527Visa bilaga 815526Visa bilaga 815529
Till att börja med krävs att det har gjorts en datortomografi. Det är inte alltid det görs.Hur får man så snygga bilder?
Knögglade till nyckelbenet i somras och det ligger ganska omlott och gjorde ganska ont efter helgens skidåkning.
Var på återbesök efter 3 månader i Sverige med röntgen. Ligger omlott ca 20-25mm. De tyckte att det var ok. Olyckan var i mitten av juli.Till att börja med krävs att det har gjorts en datortomografi. Det är inte alltid det görs.
Sen är det bara att begära röntgen-filerna från sjukhuset. Det är lite olika på sjukhusen hur man gör för att få hem dem. Hos en del skickar de hem en USB-sticka som då kan kosta en slant. Hos en del får man en länk för att ladda hem filerna. Kontakta röntgenavdelningen där du har röntgats för att få reda på hur.
Sen använder man en DICOM-viewer för att titta på filerna i 3D-format. Ibland får man med en sådan ihop med filerna. Annars finns det en massa olika programvaror på nätet till olika kostnader.
Bilderna ovan är från RadiAnt DICOM viewer. Kostar pengar för full funktionalitet men jag använder gratisversion som funkar 5 minuter i taget.
Jag har även använt 3D Slicer som är gratis och har en del bra features men är lite krångligare att använda innan man har vant sig.
Har du varit på återbesök och kollat upp ditt nyckelben?
Min fraktur ansågs vara stabil och benändarna låg inte så mycket omlott så läkarna hävdade att det inte behövde opereras trots att jag tjatade en hel del. När jag mäter i bilderna nu så är det trasiga nyckelbenet drygt två cm kortare än det hela plus att det inte är läkt utan det glappar i frakturen så att det blir som en extra led i mitten av nyckelbenet..
Nu är nyckelbenet ombyggt och hålls ihop med en metallplatta.Ny datortomografi gjord inför operation om en dryg vecka.
Kanske ser dystert ut, men det är ändå guldkant på benen.Ny datortomografi gjord inför operation om en dryg vecka.
Grattis! Min erfarenhet är enbart positiv av denna operation, upplevelsen av stabilitet i axeln kom väldigt snabbt, efter drygt ett halvår av instabilitet av den oläkta frakturen. Jag bokade tid med en fysioterapeut bara några dagar efter operationen för att komma igång med rätt sorts rörlighetsträning och rehab.Nu är nyckelbenet ombyggt och hålls ihop med en metallplatta.
Skall använda ett axel-lås i fyra veckor med bara lätt rörlighetsträning för att frakturen skall få läka i fred.
Sen kan jag förhoppningsvis rampa upp rehab efterhand.
Tack.Grattis! Min erfarenhet är enbart positiv av denna operation, upplevelsen av stabilitet i axeln kom väldigt snabbt, efter drygt ett halvår av instabilitet av den oläkta frakturen. Jag bokade tid med en fysioterapeut bara några dagar efter operationen för att komma igång med rätt sorts rörlighetsträning och rehab.
Kanske onödigt att påpeka, men slarva inte med aktiveringen/rörlighetsövningarna när du väl får lov. Jag gjorde så gott jag kunde men åkte ändå på frozen shoulder i samband med immobilitetsperioden efter min axeloperation under hösten -22. Har fortfarande endast ca 50% extern rotation.Tack.
Förutom att det har glappat i nyckelben/axel/skuldra så har jag haft problem med begränsad rörlighet eftersom det förkortade nyckelbenet har gjort att axeln har varit roterad framåt och därmed begränsat rörelsemöjligheten. Nyckelbenet har också tryckt på mjukdelar i vissa lägen.
Nu syns det att axeln är i mer riktigt läge. Stabiliteten är för tidigt att avgöra eftersom jag knappt får röra på armen första fyra veckorna. Axellåset i bilden skall vara på hela tiden.
Läkaren var nöjd med operationen så jag är förhoppningsfull.
Jag har en bra fysioterapeut sen tidigare, men fram tills frakturen är hyfsat läkt så kommer jag gå till sjukhusets fysioterapeuter eftersom de kan stämma av progressen med läkaren. Sen blir det att bygga styrka och rörlighet med min vanliga fysio.
Visa bilaga 817166
Intressant, min axel fick en framåtrotation efter operationen, som har hållit i sig trots rehabträning. Inte något som jag tänker på i vardagen direkt, men det påverkar ju rörelseomfånget en del. Men jag hade redan innan nyckelbensbrottet en viss nedsatt rörlighet i samma axel på grund av en tidigare fraktur och operation, så jag märkte inte så mycket av just den delen.Tack.
Förutom att det har glappat i nyckelben/axel/skuldra så har jag haft problem med begränsad rörlighet eftersom det förkortade nyckelbenet har gjort att axeln har varit roterad framåt och därmed begränsat rörelsemöjligheten. Nyckelbenet har också tryckt på mjukdelar i vissa lägen.
Mitt problem brukar vara att jag gör för mycket. Den här gången ska jag försöka följa rekommendationerna strikt.Kanske onödigt att påpeka, men slarva inte med aktiveringen/rörlighetsövningarna när du väl får lov. Jag gjorde så gott jag kunde men åkte ändå på frozen shoulder i samband med immobilitetsperioden efter min axeloperation under hösten -22. Har fortfarande endast ca 50% extern rotation.
Vet du varför axeln blev framåtroterad? Blev nyckelbenet förkortat vid operationen?Intressant, min axel fick en framåtrotation efter operationen, som har hållit i sig trots rehabträning. Inte något som jag tänker på i vardagen direkt, men det påverkar ju rörelseomfånget en del. Men jag hade redan innan nyckelbensbrottet en viss nedsatt rörlighet i samma axel på grund av en tidigare fraktur och operation, så jag märkte inte så mycket av just den delen.
Nej, egentligen inte, bara att kirurgen efteråt sa att jag behövde jobba med rörlighet i axeln för att minska framåtrotationen.Vet du varför axeln blev framåtroterad? Blev nyckelbenet förkortat vid operationen?
Spelat mycket bänkpress och ingen rodd? ;-)Inte för att skryta, men jag har framåtroterade axlar helt utan olyckor. Det har med jobbet och fritiden att göra.
(sittande)Tangentbordscrunch tror jag övningen jag kör heter.Spelat mycket bänkpress och ingen rodd? ;-)
Ingen bänkpress alls (men rörelserna på jobbet är definitivt framåtriktade och de aktiverar inte antagonisterna).Spelat mycket bänkpress och ingen rodd? ;-)