Visa din misär!

Visa din misär!
Äntligen avgipsad efter kraschen i julas. Går som en kratta, ont gör det och cyklingen känns längre bort än någonsin. Och så en dj-a blodpropp på det...
Ska skiten aldrig ta slut? 🤕
Du fixar det här - det kommer bli bättre även om det inte känns så just nu. Se målet när du kör din rehab - det kommer fina dagar framöver. Kämpa nu!

Bilagor

• IMG_3360.webp
    IMG_3360.webp
    1.1 MB · Besök: 36
Visa din misär!
Kanske inte misär eftersom det är hanterligt och ingen kom till värre skada, men det sved ändå:
Sonen har ärvt min periodiska feber (se ovan) och en del annat från sin mor och tar sig runt mellan olika aktiviteter och praktik på en elcykel som är ett måste för honom att fungera. Den gamla la av i helgen i ett regn av gnistor så jag åkte direkt och köpte en ny för strax över 30 tkr. I måndags skrotade han den efter en vådlig vurpa i halkan (han kom undan med ett skrapsår). Drulleförsäkringen täckte inget.

Visa din misär!
Kanske inte misär eftersom det är hanterligt och ingen kom till värre skada, men det sved ändå:
Sonen har ärvt min periodiska feber (se ovan) och en del annat från sin mor och tar sig runt mellan olika aktiviteter och praktik på en elcykel som är ett måste för honom att fungera. Den gamla la av i helgen i ett regn av gnistor så jag åkte direkt och köpte en ny för strax över 30 tkr. I måndags skrotade han den efter en vådlig vurpa i halkan (han kom undan med ett skrapsår). Drulleförsäkringen täckte inget.
HUR kan det bli så att försäkringen ALDRIG täcker?

Visa din misär!
Visa din misär!
Sonen har ärvt min periodiska feber (se ovan) och en del annat från sin mor och tar sig runt mellan olika aktiviteter och praktik på en elcykel som är ett måste för honom att fungera. Den gamla la av i helgen i ett regn av gnistor så jag åkte direkt och köpte en ny för strax över 30 tkr. I måndags skrotade han den efter en vådlig vurpa i halkan (han kom undan med ett skrapsår). Drulleförsäkringen täckte ingetom
Om han var påväg till praktik, gäller ingen slags arbetsförsäkring då? I Tyskland har vi xtra skydd till och från arbetet.

Visa din misär!
Om han var påväg till praktik, gäller ingen slags arbetsförsäkring då? I Tyskland har vi xtra skydd till och från arbetet.
Tyvärr, det är praktik inom LSS så det räknas inte som utbildning på samma sätt som när t.ex. snickare och sjuksköterskor gör praktik. Försäkringsbolagets argument är att om man kan köpa en specialförsäkring (vilket de har) så ingår cykeln inte i hemförsäkringen, även med tillägg.

Hur som, nu har han en ny cykel och trivs på praktiken och andra aktiviteter igen.

Visa din misär!
Tyvärr, det är praktik inom LSS så det räknas inte som utbildning på samma sätt som när t.ex. snickare och sjuksköterskor gör praktik. Försäkringsbolagets argument är att om man kan köpa en specialförsäkring (vilket de har) så ingår cykeln inte i hemförsäkringen, även med tillägg.

Hur som, nu har han en ny cykel och trivs på praktiken och andra aktiviteter igen.
Oj vilket FB är det? Det får man ju undvika som pesten.

Visa din misär!
Tillbaka igen på ortopedakuten efter att ett av operationssåren plötsligt öppnat sig och börjat blöda efter 2 månader.
Nu: hästkur antibiotika och tät uppföljning. Förhoppningsvis slipper jag IV och/eller ny op...
🫣
Jag uppskattar att du jobbar för att hålla nivå på tråden! Men nu tycker jag du kan låta någon annan ta lite ansvar för misären ett tag, läk ihop och krya på dig. :-)

Visa din misär!
Gav mig på Tjörn Gravel Challenge i lördags. Det bestod mest av lidande (mitt eget fel som inte hade hunnit träna i närheten av tillräckligt den här säsongen) och inte bara fina grusvägar - även en del misär:

Bilagor

• tjörn1.webp
    tjörn1.webp
    1.8 MB · Besök: 94
  • tjörn2.webp
    tjörn2.webp
    1.6 MB · Besök: 93
  • tjörn3.webp
    tjörn3.webp
    1.9 MB · Besök: 94
Visa din misär!
Kan inte visa misären. Hjärnan sammanfattar bara livet. Det blev så där.
Det jobbiga är, att nu finns ingen skillnad över året.
Man har väldigt stor makt att påverka sin tillvaro tänker jag. Flytta, byt jobb, skaffa ny hobby. Lite vad som helst för att få nya infallsvinklar och se ljusare på tillvaron.

Jag gräver ibland ner mig och tycker att saker är motiga. Jävligt käckt säkert, men jag brukar gilla tanken på att om man finner sig själv i ett hål så måste man först och främst lägga bort spaden och sen höja blicken för att ta sig upp.

För mig är det frisk luft, fysisk ansträngning, gott umgänge med folk man gillar som, efter bara lite exponering av sådant, gör mörkret extremt mycket grundare. Oklart vilket som kommer först - om det är att jag är ganska konsekvent med dessa grejer eller om mitt mörker bara är väldigt grunt redan från början, men fungerar gör det iallafall för mig!

Kämpa på!

Visa din misär!
Gav mig på Tjörn Gravel Challenge i lördags. Det bestod mest av lidande (mitt eget fel som inte hade hunnit träna i närheten av tillräckligt den här säsongen) och inte bara fina grusvägar - även en del misär:
Fel tråd. Du är i misärtråden, inte feelgoodtråden!😛 Ack den som ändå fått släpa sig genom lite lera!

Visa din misär!
Fel tråd. Du är i misärtråden, inte feelgoodtråden!😛 Ack den som ändå fått släpa sig genom lite lera!

OT: håller med. Igår fick jag och sonen köra igenom några 2-3 dm djupa lerpölar, ett härligt ljud! Sen fick jag en dusch av sonen som wheelieade i hög hastighet genom en stor vattenpöl bredvid mig. Livet blir inte mycket bättre.

Visa din misär!
N3wton: Det är flera generellt bra råd, och ja väldigt käcka vid "fel" stund. Ingen fara, då jag hunnit fara varvet några gånger redan. Det har kommit till användning för andra, men lik förbannat tungt för egen del. Jag får mina kickar genom hunden. Han struntar i om jag inte vill eller orkar. Ut skall vi ändå! Mat/ sömn och frisk luft lirkar en framåt. Däremellan skeet-skytte!

Visa din misär!
N3wton: Det är flera generellt bra råd, och ja väldigt käcka vid "fel" stund. Ingen fara, då jag hunnit fara varvet några gånger redan. Det har kommit till användning för andra, men lik förbannat tungt för egen del. Jag får mina kickar genom hunden. Han dstruntar i om jag inte vill eller orkar. Ut skall vi ändå! Mat/ sömn och frisk luft lirkar en framåt. Däremellan skeet-skytte!
Starkt av dig att vara öppen med det! ✌️
Jag är en sån som påverkas av vintermörkret och det känns bättre när man kan prata med vänner och kollegor om det. Livet är en klyscha.

Visa din misär!
N3wton: Det är flera generellt bra råd, och ja väldigt käcka vid "fel" stund. Ingen fara, då jag hunnit fara varvet några gånger redan. Det har kommit till användning för andra, men lik förbannat tungt för egen del. Jag får mina kickar genom hunden. Han struntar i om jag inte vill eller orkar. Ut skall vi ändå! Mat/ sömn och frisk luft lirkar en framåt. Däremellan skeet-skytte!
För mig, likt andra, är fysisk aktivitet och frisk luft nycklar till att hålla mental hälsa. Senaste åren har jag haft problem med att motivera mig ut, samtidigt som familjeliv med några extra utmaningar också ökat tröskeln för cykelturer. Men hund ja, det är en bra kamrat. Den där kvällspromenaden är ibland inte mycket, men mycket nyttig ändå.

Visa din misär!
Är det inte fantastiskt ändå att vi har kommit dit att man kan vara öppen med sitt mående? Vi har en vän som haft en riktigt tung period och istället för att sluta träffas för att man "måste" vara go och glad när man ses så har vi sagt att vi ses på hennes villkor, och det är ok att prata om hur skit det är och ha en dålig dag. Och det funkar! Inte så att hon blir botad, men hon slipper stressen att försöka vara glad och trevlig när vi umgås.

Vi gick själv igenom ett skitår förra året där båda våra mammor gick bort, det var första gången jag haft en tung period. Men det kändes ändå som att jag bara behövde gå igenom känslorna och ge det tid så skulle det ge med sig, vilket det gjorde. Hoppas alla hittar sitt sätt att hantera sina perioder!

En lustig anekdot kopplat till ovannämnda. Jag spelar Battlefield 5 ibland och där kan nivån i chatten vara... blandad. Häromdagen skrev en spelare en kommentar om min mamma varpå jag svarade att min mamma gick bort i cancer för ett år sen. Då svarade en annan spelare att hans mamma gick bort i cancer för 3 år sen och nån mer skrev något liknande. Sen hade vi en kort diskussion om sorg och livet. Kort därefter bad han som skrev kommentaren om min mamma om ursäkt :D

Tillbaka
Topp