Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Många fina cyklar här idag!

I casa LWB får Donna Cherry finna sig i att bli till i små och långsamma steg. Sedan igår har jag strippat mina DX kombireglage och gjort om dem till jag vet inte vad.

Från ovan:
Visa bilaga 588908

Underifrån:
Visa bilaga 588909

Det är inte jättesnyggt, men jag gillar det på nåt vis ändå. Jag skulle ljuga om jag hävdade att jag inte har tänkt tanken att sätta bandsågen i reglagen och plocka bort delen för växelreglaget. Men jag har, till skillnad från andra här ?, en impulskontroll värdig en zenbuddhistisk mästare (mnja…) så hittills har jag avstått.

Nu ska det bara till uppehåll nån kvart sammanhängande så kanske jag kommer ut på testtur. Vilken vecka som helst.
Sätta dit en ringklocka eller nåt? Känns som att en funktion måste dit för den zenbuddistiska harmonins skull...där borde ju Paul ha ett finishing kit för en femhunka, no?

Visa din Miyata!
Varför då, om inte..... :sneaky:

Men oavsett allt detta så är det en snygg cykel,
men visst kan den bli både mer sammanhållen, matchande och snyggare.
Eller?
Du menar att den inte är höjden av estetisk perfektion? Det är ju lite dåligt faktiskt, man borde kunna begära perfektion av de som postar bilder på sina pågående projekt tycker jag.

Dina kommentarer är lite som en vagel i ögat. De skaver.

Visa din Miyata!
Du menar att den inte är höjden av estetisk perfektion? Det är ju lite dåligt faktiskt, man borde kunna begära perfektion av de som postar bilder på sina pågående projekt tycker jag.
Varför skulle inte jag få posta förslag om nästa steg i det du själv väljer att kalla ett pågående projekt?
Det här är ju Happy!
För uppenbarligen väcker ju mitt förslag en hjulåtråreaktion hos @slice me nice.

Dina kommentarer är lite som en vagel i ögat. De skaver.
Och hur tycker då du att din kommentar skall uppfattas?
Eller efter vilken skavande vagel i ögat mall dina tidigare liksom dina framtida kommentarer skall tolkas?
Vill du inte att detta skall vara Happy?

@slice me nice
Jag hoppas att du är, eller kommer att bli, nöjd med din cykels utseende på däck och hjul och att du även får många härliga cykelutflykter med den.

Visa din Miyata!
Varför skulle inte jag få posta förslag om nästa steg i det du själv väljer att kalla ett pågående projekt?
Det här är ju Happy!
För uppenbarligen väcker ju mitt förslag en hjulåtråreaktion hos @slice me nice.

Och hur tycker då du att din kommentar skall uppfattas?
Eller efter vilken skavande vagel i ögat mall dina tidigare liksom dina framtida kommentarer skall tolkas?
Vill du inte att detta skall vara Happy?

@slice me nice
Jag hoppas att du är, eller kommer att bli, nöjd med din cykels utseende på däck och hjul och att du även får många härliga cykelutflykter med den.
Min kommentar är baserad på en ganska lång radda av vad jag tycker är tråkiga inlägg från din sida. Om du vill ha en mer ingående förklaring följer här en sådan:

Cykelbyggena i denna tråden är baserade på ramar som kostar mellan 0 och 1500 kr. Om man ska bygga nya hjul, vilket för de flesta innebär att lämna bort delar till någon annan eftersom man inte kan bygga hjul själv, så kostar det mellan 2000 kr (om du i princip får alla delar och bara betalar för byggkostnaden plus lite ekrar och nipplar) och 10 000 kr (fina fälgar, hyfsade nav och bra ekrar och nipplar).

När någon då visar upp ett bygge där det pillas och byggs om, grejas och donas - allt i egen regi - med en salig blandning av nya men mest begagnade uppiffade delar, för att till slut få till ett väldigt kompetent ekipage, så lämnar din kommentar om att det är fel färg på hjulen en ganska fadd smak i munnen.

Det var ganska längesedan det talades om att happyride ska vara som en hemmafest, men det minns du garanterat att man gjorde förr eftersom du hängt här länge. På hemmafesten kan det ibland stövla in en lite för full person som snubblar runt och spiller ut ölen, samtidigt som hen skriker något olämpligt till en av de andra gästerna. Don't be that guy.

Visa din Miyata!
Min kommentar är baserad på en ganska lång radda av vad jag tycker är tråkiga inlägg från din sida.
Nu är du på gränsen till personligt påhopp;
Utseendeförbättringsförslag är inte tråkiga inlägg, sådana kommer det många av även i den här tråden.

Cykelbyggena i denna tråden är baserade på ramar som kostar mellan 0 och 1500 kr. Om man ska bygga nya hjul, vilket för de flesta innebär att lämna bort delar till någon annan eftersom man inte kan bygga hjul själv
Att bygga hjul själv är enklare, eller åtminstone inte svårare, än majoriteten av cykelbyggena i den här tråden. Jag borde veta eftersom jag har byggt fler hjul än jag har byggt, eller renoverat, cyklar och jag har inge unika mek, eller hjulbyggarkunskaper.

Visa din Miyata!
Något motvilligt kommer jag behöva montera skärmar på Beatern. Den ska kunna dra vagn, handla mat och pendlas med när det är halt hela vintern (dubbdäck redan införskaffade) så det är bara att bita i det sura äpplet.

Förslag på skärm till 26or för den prismedvetne? Gilles är det inte tal om här, är SKS funkis? Andra alternativ?
Förlängda BT-skärmar. Bra funktion. Noll stilpoäng.

Visa din Miyata!
MuddyFox-Courier-1987-OuryGrips - 1.jpeg

Gentlemen!

Friktionsväxelväljare, eller på normal svenska: shifterrrrn, för första gången har jag blivit med en sån och sitter nu och stirrar och klämmer på en halvfärdig hoj. Det känns bra, rätt, och redigt. Hur många kör med detta? Jag har ju bara 5-delat bak och det bör ju gå att programmera in i hjärnbarken.

Nu ska jag hala fram autosolen och gnida på Dia Compe cantis, det blir en utmärkt fredagskväll. Ha det bra allihopa!

Visa din Miyata!
Visa bilaga 588935
Gentlemen!

Friktionsväxelväljare, eller på normal svenska: shifterrrrn, för första gången har jag blivit med en sån och sitter nu och stirrar och klämmer på en halvfärdig hoj. Det känns bra, rätt, och redigt. Hur många kör med detta? Jag har ju bara 5-delat bak och det bör ju gå att programmera in i hjärnbarken.

Nu ska jag hala fram autosolen och gnida på Dia Compe cantis, det blir en utmärkt fredagskväll. Ha det bra allihopa!
Ge mig styrka, den var fin! Jämrans vad fin den var.

Jag har ganska sent upptäckt friktionsväxelväljarnas förträfflighet. Jag har dem på 7-, 9- och 10-delade kassetter och det funkar perfekt.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 588935
Gentlemen!

Har haft - magiskt bra enligt mig för en tur-cykel. Underbart att lösa växelstrul med att bara flippa till friktionsreglage.

Tyvärr är det många som insett det så de är ganska sällsynta och i min värld dyra.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 588935
Gentlemen!

Ja, det där var ju något annat! Jag kör den på senaste bygget och det fungerar som sagt förträffligt! (9-delad)

Visa din Miyata!
Intressant det här med att friktionsreglagen monterades på översidan av styret. I min djupdykning i gamla Miyata-kataloger på nätet såg jag även att utväxlingen på första generationen terrängcyklar med långa kedjestag var ganska hög med 50/40-klingor på Ridge Runnern. Skulle passa mig perfekt och skulle en sådan i stor storlek och bra skick dyka upp som säljes kommer jag hugga direkt för den lär gå extremt fort.

Visa din Miyata!
Nu är du på gränsen till personligt påhopp;
Utseendeförbättringsförslag är inte tråkiga inlägg, sådana kommer det många av även i den här tråden.

Att bygga hjul själv är enklare, eller åtminstone inte svårare, än majoriteten av cykelbyggena i den här tråden. Jag borde veta eftersom jag har byggt fler hjul än jag har byggt, eller renoverat, cyklar och jag har inge unika mek, eller hjulbyggarkunskaper.

Håkan, du har nog missuppfattat det här med personliga påhopp. Att påpeka att en person bidrar negativt till stämningen är inte smälek eller ett angrepp på personens karaktärsdrag, utseende, intelligens etcetera, utan en kritik mot hur personen i fråga beter sig. Du kan inte kalla det för personliga påhopp så fort någon tycker att du är otrevlig eller negativ och luftar denna åsikt offentligt.

Att bygga hjul uppfattas av vissa (av mig till exempel) som betydligt svårare än att renovera en cykel i övrigt. Jag borde veta, ty jag har renoverat fler cyklar än jag byggt hjul.

Avslutningsvis tror jag att problemet är att du går in och har åsikter om andras byggen utan att bidra själv. Var är din Miyata? Vilka cyklar har du själv byggt? Börja med att posta lite bilder på dina egna grejer, be om kommentarer, bli en i gänget, så ska du se att det händer grejer. Innan du gör det blir nog dina inspel här mest betraktade som.. tja, negativa och (tror jag) oönskade.

Vi kan säkert acceptera andra hojar än Miyata i tråden i några inlägg (det finns t o m de som är med oss och cyklar UTAN ATT HA EN MIYATA!), så det är fritt fram att genast lägga upp några foton på ditt stall!

Ha det fint nu.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Intressant det här med att friktionsreglagen monterades på översidan av styret. I min djupdykning i gamla Miyata-kataloger på nätet såg jag även att utväxlingen på första generationen terrängcyklar med långa kedjestag var ganska hög med 50/40-klingor på Ridge Runnern. Skulle passa mig perfekt och skulle en sådan i stor storlek och bra skick dyka upp som säljes kommer jag hugga direkt för den lär gå extremt fort.
Klart den går fort med en 50-klinga.

Visa din Miyata!
Tycker du ja.?

Ditt allra första hjulbygge var säkert inte lika enkelt att bygga och gick säkert inte lika snabbt som ditt senaste. En annan aspekt som kanske gör att många i allmänhet drar sig för att gå över tröskeln från att köpa färdiga hjul till att börja bygga egna, är i många fall att man inte har tillräckligt med tid över på fritiden om det är t.ex. familj, fru/sambo, barn/småbarn, hus/trädgårdsskötsel med mera med i bilden som man vill ge sin omsorg och kärlek till.?

Visa din Miyata!
Klart den går fort med en 50-klinga.
Haha, det var min första reaktion också. Sen försökte jag genom transcendental Miyatameditation sätta mig in i hur en Miyata-freak kunde tänkas resonera och kom sålunda till insikten att den gode abens inlägg har många bottnar. Men fort lär den gå, hur man än vänder och vrider på det.

Visa din Miyata!
Haha, det var min första reaktion också. Sen försökte jag genom transcendental Miyatameditation sätta mig in i hur en Miyata-freak kunde tänkas resonera och kom sålunda till insikten att den gode abens inlägg har många bottnar. Men fort lär den gå, hur man än vänder och vrider på det.
Här vill jag bara inflika att jag inte är alls är Miyata-freak och lägger inget extra värde i märket i sig framför andra, men jag värdesätter riktig kvalitet och då är det svårt att komma runt Miyata när det gäller cyklar.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Regnet i morse gjorde lusten att cykla om intet. Istället blev det latmansfåtöljsittande framför vedspisen, vilket i och för sig inte var fy skam det heller.

När regnet efterhand gav med sig tog jag mig samman och gick ut i verkstan. Denna skönhet, med svarteloxerad sadelstolpe…

7D0035E6-1417-4F78-B075-EF42A1CED486.jpeg

…förvandlades, med endast ett par timmar av min korta tid i jordelivet som insats, till denna skönhet med polerad sadelstolpe:

849ECAA9-A8EC-4A96-8024-DB1E1FE54EA1.jpeg

Så upplyft blev jag av att för alltid ha förstört en original Sakae-stolpe i gott skick att jag tog en kort tur i skogen. Succé!

6E7F7D83-104F-47F8-9BCF-19F7DB05F6BB.jpeg

Det hade inte skadat med frambroms också, men det kommer. Cykeln känns såhär långt mycket lovande!

Visa din Miyata!
Regnet i morse gjorde lusten att cykla om intet. Istället blev det latmansfåtöljsittande framför vedspisen, vilket i och för sig inte var fy skam det heller.

När regnet efterhand gav med sig tog jag mig samman och gick ut i verkstan. Denna skönhet, med svarteloxerad sadelstolpe…

Visa bilaga 589019

…förvandlades, med endast ett par timmar av min korta tid i jordelivet som insats, till denna skönhet med polerad sadelstolpe:

Visa bilaga 589020

Så upplyft blev jag av att för alltid ha förstört en original Sakae-stolpe i gott skick att jag tog en kort tur i skogen. Succé!

Visa bilaga 589021

Det hade inte skadat med frambroms också, men det kommer. Cykeln känns såhär långt mycket lovande!
Vi kan ju alla se varthän det här barkar. Bli inte förvånad om det en vacker dag sitter en samling miyata-bröder i ditt vardagsrum när du kommer hem från jobbet en fredag för en intervention...

Visa din Miyata!

Visa bilaga 589019

Visa bilaga 589020

Visa bilaga 589021

Med det sagt, det där ser ju oerhört lovande ut!

Visa din Miyata!
Alltså, med risk för att låta som en hoarder har jag nog ett par rostfria skärmar för 559 liggande. Skulle passa på en beater.
Förstår att ajg
Visa bilaga 588935
Gentlemen!

Jävel ja det där är snyggt, det ger en gåshud!

Visa din Miyata!

Visa bilaga 589019

Visa bilaga 589020

Visa bilaga 589021

Wowa även idag massor av fina bilder! Hur är det med BioPace, är det en succé? :D
Vad har du för aheadset adapter, det är ju distanser och ser närmst aheadset likt ut?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 589019

Visa bilaga 589020

Visa bilaga 589021

Har inte så mycket att bidra med, men känner ändå att jag måste säga att rosa cykel på grön mossa är jäkligt sexigt.

Visa din Miyata!
Har två aktiva annonser på vad som verkar vara samma cykel. En för 399kr och en för 499kr. Verkar lite förvirrad.:unsure:
Klockan va innan 15 på en lördag också. Skickade snabbt bild på sitt id för att det skulle göra någon skillnad. Men jag behöver egentligen den cykeln för den är en damvariant av den hoj jag kör.

Visa din Miyata!
Wowa även idag massor av fina bilder! Hur är det med BioPace, är det en succé? :D
Vad har du för aheadset adapter, det är ju distanser och ser närmst aheadset likt ut?
Mnja, jag har inte hunnit cykla tillräckligt för att säga bu eller bä om BioPace. De har ju inte världens bästa rykte, men så lite som jag cyklar eftersom jag bara häckar på Happy så får de sitta kvar tillsvidare. Sen blir det kanske en likadan snygg TA singelklinga som Slajsar’n visade på sin QC.

Ahead-adaptern var någon hyfsat överkomlig sak. Men eftersom Thomson-stammen är så blaffig - funkar fint på feta 1 1/8”-cyklar men alldeles för vulgo på en slank entumsstålis - så satte jag vanliga 1 1/8”-distanser mellan styrlagret och stammen. Den nedre distansen centreras av att styrlagrets låsmutter är fasad men den övre hålls endast på plats av trycket. Inte optimalt, men ganska dåligt…

Har inte så mycket att bidra med, men känner ändå att jag måste säga att rosa cykel på grön mossa är jäkligt sexigt.
Ett bidrag så gott som något. Om jag ska vara helt ärlig - plötsligt händer det - så var det precis vad som slog mig när jag cyklade förbi just den platsen. Det gröna var alldeles mättat efter dagens regn, och både det gröna och cykelns rosa var fläskigare i verkligheten än det blev på bilden.

Visa din Miyata!
Jag har för övrigt börjat planera mitt nästa bygge. Därför är frågan: Vilken Miyata har rakt överrör och jävligt slapp geometri med flack styrvinkel? Finns det någon? Om inte, måste jag kanske (*ryyys*) välja ett annat märke.
Det finns den här kategorin Miyator också. Slapp geometri check ✔️

De heter saker som SilverAce och RoadAce.
CzZobC9VIAArCFJ.jpg

Visa din Miyata!
Har jag förstått det rätt (vilket jag antagligen inte har) så ska man inte ha någon ändplupp. Bara att stoppa in vajerhöljet så tar det stopp vid utgångshålet som är mindre. Funkar om man har samma grova vajerhöljen som det sitter original.

Visa din Miyata!
Medan stora delar av de indoktrinerade här i tråden är ute på gruppcykling idag så kör jag hem tak- och golvvirke till 1700-talshuset, virke som har legat på tork i grannens ladugård sedan om inte 1700-talet så väl sedan 2017. Och vad står där inne i skumrasket, om inte denna salta böna:

C99A277A-5C35-4573-9F40-B64C03A31E8A.jpeg

Den uppvisar flera av sina märkesbröders karaktärsdrag, bl.a. fastsittande sadelstolpe, tröga reglage och igenbeckad drivlina. Men vem vet, om du bara har Tron (och samvetsgrant betalar ditt tionde) så kommer den en vacker dag att väckas ur sin slummer och åter veckla ut sina regnbågsskimrande vingar emot strålglansen… Halleluja!

Men tillsvidare står den kvar bland råttskit och sågspån. Nu ska jag ut och vanhelga vilodagen igen.

Visa din Miyata!
Medan stora delar av de indoktrinerade här i tråden är ute på gruppcykling idag så kör jag hem tak- och golvvirke till 1700-talshuset, virke som har legat på tork i grannens ladugård sedan om inte 1700-talet så väl sedan 2017. Och vad står där inne i skumrasket, om inte denna salta böna:

Visa bilaga 589221

Den uppvisar flera av sina märkesbröders karaktärsdrag, bl.a. fastsittande sadelstolpe, tröga reglage och igenbeckad drivlina. Men vem vet, om du bara har Tron (och samvetsgrant betalar ditt tionde) så kommer den en vacker dag att väckas ur sin slummer och åter veckla ut sina regnbågsskimrande vingar emot strålglansen… Halleluja!

Men tillsvidare står den kvar bland råttskit och sågspån. Nu ska jag ut och vanhelga vilodagen igen.
Va det den som gästspelade på Konventet?

Tillbaka
Topp