Visa din Nicolai

Miche

Aktiv medlem
Visa din Nicolai
Nu börjar det dyka upp lite Nicoali:er och då är det kanske dags för forumets kortaste "Visa Din" tråd.

Min robusta AM/FR-rocker med Rohloff. Nicolai Helius FR 2006 i svart anodisering.
DSC00254.JPG ht=544


Min FR/DH-rigg. Nicolai UFT-ST 2008 i silver anodisering.
DSC00532.JPG ht=544
 
Visa din Nicolai
Snyggt!

Vad är det på Ufon som är extra love?

Här är min, slänger upp bättre bild när den är komplett.

P1000809.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
Visa din Nicolai
*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad är det på Ufon som är extra love?
>
Det säger jag inte ;-)

> Här är min, slänger upp bättre bild när den
> är komplett.
>
Damn, jag vill prova din :-) Det är något speciellt med Helius :-)
 
Visa din Nicolai
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är något brutalt funktionellt över Nikolai,
> påminner nästan om militär utrustning.

Det är nog främst vikten som gör att man associerar till militär utrustning.

* duckar *
 
Visa din Nicolai
s skrev:
-------------------------------------------------------
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är något brutalt funktionellt över
> Nikolai,
> > påminner nästan om militär utrustning.
>
> Det är nog främst vikten som gör att man
> associerar till militär utrustning.
>
> * duckar *


Jämfört med yetis ramar är ju nicolai riktigt svetto ;)
 
Visa din Nicolai
s skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är nog främst vikten som gör att man
> associerar till militär utrustning.
>
> * duckar *


3.1 kilo för 160+ i slag är väl inte så pjåkigt?!
 
Visa din Nicolai
Hehe. Blandade ihop dem med Transition tror jag bestämt. Tveksamt om jag ligger bättre till nu iofs. =D

Nejdå, dom har fina ramar. Deras FR och AM ramar är ligger bra till viktmässigt. Men de dom kallar XC race:
Helius CC, 129mm, 2,7 kg
Argon ROCC, HT, 1,7

Hu!
 
Visa din Nicolai
*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det är nog främst vikten som gör att man
> > associerar till militär utrustning.
> >
> > * duckar *
>
>
> 3.1 kilo för 160+ i slag är väl inte så
> pjåkigt?!


Det där är väl vikt utan dämpare också?
Minns att Nicolai iaf specade vikter på "ren" ram förut iaf. Och om så är fallet så väger ju en 2010 Glory nästan lika lite/mycket. 4060g MED DHX RC4 med stålfjäder.

s: Det ellsworth kallar XC-race (truth) har 101mm slag och väger 2.68kg med blillig carbonstolpe och styrlager och en Flox Float R-dämpare.
 
Visa din Nicolai
OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> *Mikael* skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > s skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> >
> > > Det är nog främst vikten som gör att man
> > > associerar till militär utrustning.
> > >
> > > * duckar *
> >
> >
> > 3.1 kilo för 160+ i slag är väl inte så
> > pjåkigt?!
>
>
> Det där är väl vikt utan dämpare också?
> Minns att Nicolai iaf specade vikter på "ren" ram
> förut iaf. Och om så är fallet så väger ju en
> 2010 Glory nästan lika lite/mycket. 4060g MED DHX
> RC4 med stålfjäder.

Vikt utan dämpare, det är väl så ramtillverkare brukar göra. Nya Gloryn ser lätt ut, precis som session 88...
 
Visa din Nicolai
Oj, hur har jag missat den här tråden?!

Ser ut som den left ett tufft liv, blir det ny lack?! Eller bara grundlig renovering?
 
Visa din Nicolai
ErikaB skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, den är välanvänd och behöver lite kärlek
> och ny färg vid det här laget
>
En Nicolai behöver ingen kärlek, den funkar ändå ;-)

Varför inte anodisera ramen och sedan stryka på lite silikon? Då behöver du inte bry dig så värst mycket mer.
 
Visa din Nicolai
Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> ErikaB skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, den är välanvänd och behöver lite
> kärlek
> > och ny färg vid det här laget
> >
> En Nicolai behöver ingen kärlek, den funkar
> ändå ;-)
>
> Varför inte anodisera ramen och sedan stryka på
> lite silikon? Då behöver du inte bry dig så
> värst mycket mer.

Eller bara doppa den i knäck!
 
Visa din Nicolai
ErikaB skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här såg min ram ut när jag kom hem i
> söndags kväll...

Ska du skicka den till Nicolai för omlackering? Vad blir det för lack isåfall?

Köp röd eller guld Anodisering, bara 5kkr ;)
 
Visa din Nicolai
*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
> ErikaB skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så här såg min ram ut när jag kom hem i
> > söndags kväll...
>
> Ska du skicka den till Nicolai för omlackering?
> Vad blir det för lack isåfall?
>
> Köp röd eller guld Anodisering, bara 5kkr ;)


De är bra på att ta betalt på nicolai ;)
Har med god framgång anodiserat fälgar röda för nästan inga pengar alls hos ett företag i gbg. Skulle gissa att ramen skulle kosta 400 att anodisera.

Edit: Jag är inte alls sugen på en Nicolai ION st! Orangeanodiserad..
 
Senast redigerad av en moderator:
Visa din Nicolai
Miche skrev:
> >
> En Nicolai behöver ingen kärlek, den funkar
> ändå ;-)
>

Kärleken tar aldrig slut, så det skadar inte att slösa...;o)


*Mikael* skrev:
>
> Ska du skicka den till Nicolai för omlackering?
> Vad blir det för lack isåfall?
>
> Köp röd eller guld Anodisering, bara 5kkr ;)

Jag kommer att pulverlacka eller anodisera "på stan". Har inte riktigt bestämt mej än. Det får bli ett besök hos anodiseraren och kolla vad de har för färger först. Om inget faller mej i smaken så blir det lack. Just nu är den på lackborttagning.
 
Visa din Nicolai
ErikaB: Grymt! Sen rosa loggor på den :-) Det blir verkligen en fin feminin brutal look på den. Och hoppas att du blir nöjd med den!

rouster: Japp, inga rookisar hos Nicolai, Nicolai vet och kan vad de håller på med :-) så min nästa ram blir också en Nicolai :-)
 
Visa din Nicolai
Jaha, nu hade düsken i vår Sunday-morning-mud-and-dust-cycling-community en orange Nicolai (Helius tror jag, iaf med Rohloff), sååå stilren den var t o m utan loggan.
Såg lika dyr ut som den förmodligen är, märks att han jobbar med oljeprospektering ;)

Surfade in lite på dem, men torrsim i all ära, ingenstans man kan beskåda en Nicolai hos nån LBS i Sverige under någon kommande semester ? Eller bara Tyskland som gäller ?
Man måste ju han något mål med det extremt lönsamma pensionssparandet...
 
Visa din Nicolai
Man kan inte köpa Nicolai hos en svensk LBS, vad jag vet iallafall. Det är Tyskland som gäller eller http://www.nicolai-uk.com/, vilka jag haft en del med att göra. Väldigt trevliga och serviceminded.

Erika: vem anodiserade ramen till dig och vad kostade kalaset?
 
Tillbaka
Topp