xlbiking

Medlem
Visa din Pelago Cykel!
Det var här på Happyride att jag fick veta om Pelago - vilken trevlig överraskning! Vilken skön cykel! Känner stor tacksamhet att vara med och tänkte att det kanske är flera som har en Pelago Stavanger eller andra Pelago cyklar? Låt oss visa dem i tråden, gärna med lite om varför du valde/gillar den! För min del gillar jag min Pelago Stavanger Outback för att steel is real, som det heter, den är så himla bekväm! Sedan är bakpartiet betydligt styvare än på min f.d. Sequoia, vilket jag gillar, känner att den besvarar fint när jag behöver kraft och acceleration! Sedan är ju den multi-task geometrin, hojen pallar allt och dessutom med en tjock cyklist som jag på sadeln! Imponerande! Sist men inte minst jobbar den tyst och fint i både kortare grusturer som längre landsvägsturer, ingen speed demon, men jäklar vad skön den är! Att komma hem efter 115km och inte känna mig mosad var kanon!
36BC8FCC-51A0-4046-BBF5-4DEE0754916A.jpeg

Bilagor

• 7A8A3FA5-3010-42C1-95F6-F78706395138.jpeg
    7A8A3FA5-3010-42C1-95F6-F78706395138.jpeg
    486.6 KB · Besök: 348
  • 1218E08F-F2E6-4BBE-A809-F83E3AA83342.jpeg
    1218E08F-F2E6-4BBE-A809-F83E3AA83342.jpeg
    514.3 KB · Besök: 304
  • D1ABC35A-E052-4F96-8E5F-5A54AC027D89.jpeg
    D1ABC35A-E052-4F96-8E5F-5A54AC027D89.jpeg
    825.7 KB · Besök: 311
Senast ändrad:
Visa din Pelago Cykel!
Inte en Stavanger men en Sibbo, kanske kan tråden få vara för alla Pelagos!

Köpt som ramset 2015 och byggd mest av delar från en CX som jag slaktade + prylar från Köp & Sälj.

Använd både som landsvägs/gravelcykel, för touring och för lite semestertransport.

IMG_20190803_154132.jpg

00000IMG_00000_BURST20190803154453830_COVER.jpg
00000IMG_00000_BURST20190803154503604_COVER.jpg

Visa din Pelago Cykel!
Hej! Förr förra året sent på hösten så var jag ute efter att få fler fästen på min framgaffel. En cykelbutik i Göteborg sa de kunde fixa det utan problem. Said and done så gjorde de dem. Sen så när våren kom så skulle jag då fästa flaskhållare med hjälp av de nya fästena. Well... Ena sidan gick hur bra som helst och andra sidan not so much. Jag borde ju ha kollat det från början, men jag är väl sämst. Jag köpte en surly disc trucker gaffel istället, men det känns inte lika bra... Lång historia.. Är det någon som har en pelagogaffel helst i den gamla Charcoal färgen? Hade gärna köpt den isf.

Visa din Pelago Cykel!
Jag har ett tag haft tankar på lite ny cykel, med navväxlar, stöd och skärmar, gärna med navdynamo och fast belysning. Den typen av cykel finns det ju massor av men en studie av Pilen, Stålhästen, Skeppshult och Crescent mfl i cykelställen på jobbet och skolan är inte så uppmuntrande. Visserligen vet man inte hur de sköts men ytrost och taskig lack är inte precis ovanligt. Men så dök Pelago upp i flödet och eftersom min arbetsgivare plötsligt fått för sig att erbjuda ett låst utrymme för cykelförvaring kändes det inte längre helt orimligt att ersätta den gamla skabbiga hybriden från XXL med nåt finare. Alla mina andra cyklar har övervägande svarta detaljer så Pelagons blänkande uppenbarelse har nyhetens behag.

En Pelago Hanko Commuter i storlek small dyker upp på rea och det gör att jag trycker på köpknappen. Samma som Stallknekts modell ovan. Men köper till en pakethållare av praktiska skäl.

När den har kommit fram och monterats börjar jag fundera lite på det klassiska utseendet och vill betona det lite mer. Så däcken byts ut till ett par gräddvita Continental.

IMG_8974.jpeg

IMG_8975.jpeg

IMG_8980.jpeg

Men jag blir inte överens med styret efter ett antal provturer, tycker man sitter väldigt långt bak med händerna, styrgeometrin blir lite avig för mig. Byta styre är ju inte svårt. Men sedan går det överstyr i googlandet - det slutar med en bockstyrekonvertering. Slutresultatet blir dock (enligt mig) estetiskt tilltalande om man (som jag) gillar gamla ”turistracers” från 1940-tal. Men nu då med fler växlar, skivbromsar och brifters.

IMG_9005.jpeg

IMG_9006.jpeg

IMG_9007.jpeg

IMG_9008.jpeg

Återstår att justera in styret lite bättre (kanske lite längre styrstam trots allt?), komma överens med lädersadeln och montera lås. Så här långt en trevlig bekantskap.

Visa din Pelago Cykel!
Ok, så här en månads pendling senare kan jag ju komma med lite synpunkter på cykeln:

+Bockstyrekonverteringen blev väldigt trevlig efter lite pillande med inställningar. Microshift-reglagen för Alfine-navet funkar bra och växlingarna ger en bra känsla. Lite pyssel att justera in (bra med en in-line vajerjusterare)
+Lyckades äntligen få till Trp HyRd-bromsarna så att de både biter som de ska och inte ligger på. Kompressionsfria höljen och noggrann installation med rätt vajerspänning från början gjorde kanske sitt till, men på tidigare cyklar med samma bromsar har jag aldrig fått till det bra. Tur eller övning ger färdighet?
+Den är ingen sprättig raket precis, men stabil och bekväm att cykla på.
+Estetiken verkar tilltala män i en viss ålder (min egen), det här är första gången nånsin som jag fått spontana tillrop och frågor om cykeln.

-Monteringsarbetet från fabrik är lite sådär. Cykeln kom med en kedjespänning som inte var av denna värld, och efter ett par veckor hade kassettvevlagret börjar glappa eftersom det gängat upp sig. För hårt åtdraget i första fallet och inte tillräckligt åtdraget i andra fallet. Lätt att fixa om man har verktyg men onödigt slarvigt.
-Orginalstyret gav som sagt väldigt konstig körställning (en smaksak, kanske), och bromsslangar och vajerhölje var onödigt långa. Kändes som man hade en hel torkställning framför styret.
-Navdynamo och belysning är jättebra, men dragningen och hopskarvningen av sladdarna inger inte jättestort förtroende. Får se hur det funkar efter en vintersäsong.

Visa din Pelago Cykel!
20221102_114329.jpg

För något år sedan stod alla stjärnor rätt. Jag hade behov, jag hade pengar och jag hittade en cykel som var i min storlek och jag inte ville bygga om direkt. Jag köpte till lastmöjligheterna och bytte framlampa men det räknas typ inte, Den har brifters som jag tänkte byta till friktions bar ends, men de har funkat felfritt och är väldans bekväma. Vajerstyrda bromsar uppskattar jag och fälgbroms kan jag ju roa mig med på mina andra cyklar.
40mm däck, trevlig och bra kompromiss för pendling. Funkar för stigcykling och genvägar med. Kan se en framtid med 650b hjul, bredare däck och skärmar, men då kommer jag onödigt nära min andra cykel i funktion. Men i en hemsk värld där man bara har en enda cykel så hade jag skaffat fler hjul och ett funky styre för att byta mellan pendling och lugnt stigcyklande.
20240604_151409.jpg

Jag fick byta styrstam för att få mindre ont i nacken. Det och armhävningar + pullups och chins har tagit bort mycket av tidigare spänningshuvudvärk.
Behöver en ny egolapp, i läder. Den i plast höll inte fram.
20240524_212051.jpg

Sitter på en gammal fryslåda fram för att få hem trilskande trollungar och deras tillhörigheter. Eller en hög med pizzor.

Visa din Pelago Cykel!
Dags att sula om till vinterdäck. Dubbat fram i form av Continental Spike 240 och dubbfritt Continental Top Contact Winter II Premium bak, båda i 37 mm bredd. Ska bli intressant att testa i vinter, så här långt känns det bra (men inte lika snyggt).

IMG_9993.jpeg
IMG_9995.jpeg

Visa din Pelago Cykel!
Nej jag lade på dem i veckan, kan mäta när de satt sig ett tag. Känns spontant som något smalare än 37 mm än så läng, ingen större skillnad mellan fram och bak men dubbdäcket är nog lite fetare.

Visa din Pelago Cykel!
Nej jag lade på dem i veckan, kan mäta när de satt sig ett tag. Känns spontant som något smalare än 37 mm än så läng, ingen större skillnad mellan fram och bak men dubbdäcket är nog lite fetare.
Ok
Jag vet förstås inte hur noga du läse Happy, men det har skrivits en del nyligen om hur breda Contis dubbfria däck är i verkligheten.
Tex här

Tillbaka
Topp