Visa din Radonhoj!

Visa din Radonhoj!
Letar efter en radon till min tjej som är 169cm lång och 81cm ben. Jag vet inte vilken storlek som skulle passa. Eftersom det verkar va lite olika dimensioner på Radon modellerna kollar jag på Radon Team 18" eller Radon Race 16". Om vi köper 18" är jag rädd att den blir för stor, köper vi 16" är jag rädd att den blir för liten :-) Hon är ingen värstingcyklist men inte helt nybörjare.. om det spelar någon roll.. Vad tror ni?

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Radonhoj!
Min Radon ja köpte i slutet av sommaren. Är mycket nöjd med den =)

Bilagor

• Blandat, 074.JPG
    Blandat, 074.JPG
    105.3 KB · Besök: 123
Visa din Radonhoj!
brnomort skrev:
-------------------------------------------------------
> Letar efter en radon till min tjej som är 169cm
> lång och 81cm ben. Jag vet inte vilken storlek
> som skulle passa. Eftersom det verkar va lite
> olika dimensioner på Radon modellerna kollar jag
> på Radon Team 18" eller Radon Race 16". Om vi
> köper 18" är jag rädd att den blir för stor,
> köper vi 16" är jag rädd att den blir för
> liten :-) Hon är ingen värstingcyklist men inte
> helt nybörjare.. om det spelar någon roll.. Vad
> tror ni?

16" i vilket fall säger jag.
16" race om ni vill ha lite större, 16" team om ni vill ha lite mindre...
Min sambo kör 14" Team och är 158cm lång.

Äh Race 16" röstar jag på!

Visa din Radonhoj!
Linkenn skrev:
> Min Radon ja köpte i slutet av sommaren. Är
> mycket nöjd med den =)

Lite finurligt med flaskhållarna :)

Visa din Radonhoj!
brnomort: Jag har 79 i benlängd och är 173, köpte en 18" FS radon. Jag var precis mellan storlekarna. Jag tänker ibland att jag borde ha valt 16" istället, när jag kör över stökiga partier. Men jag tror 16" hade blivit för litet på transportsträckorna.

Visa din Radonhoj!
Tack Baggy och PappaG! Enligt en fit calculator vi använde borde hon ha 'Virtual Top Tube' mellan 559 - 567mm och då borde ju Race 16" passa som har 565mm. Tjejer har väl generelt kortare överkroppar å längre ben så dom borde väl ha mindre storlekar än killar med samma längd. Högt upp med sadelstolpen då altså. Hoppas den inte blir för liten..

Visa din Radonhoj!
Som första inlägg tänkte jag visa min splitternya hoj, en Radon Skeen 6

Bilagor

• IMG_2963.JPG
    IMG_2963.JPG
    73.5 KB · Besök: 129
  • IMG_2922.JPG
    IMG_2922.JPG
    56.4 KB · Besök: 129
  • IMG_2916.JPG
    IMG_2916.JPG
    67 KB · Besök: 121
  • IMG_2917.JPG
    IMG_2917.JPG
    87.5 KB · Besök: 128
  • IMG_2923.JPG
    IMG_2923.JPG
    82.2 KB · Besök: 125
Visa din Radonhoj!
ZXNinja skrev:
> Som första inlägg tänkte jag visa min
> splitternya hoj, en Radon Skeen 6

Riktigt nice, stod länge och valde mellan denna och Canyon Nerve XC.

Blev till slut en Canyon, inte illa det heller :)

Visa din Radonhoj!
Inför andra säsongen med Radonen har det blivit ytterligare lite ändringar. Har prestanda och komfort i fokus, inte vikten. Blev lite rött tema, tråkigt men smidigt och snyggt mot det svarta. Finns ju potential för mer rött, men byter inget bara för att (förutom några alu-skruvar).

Radon1.jpg ht=542

Specialized Toupé och flaskhållare. Procraft sadelklämma 10g. Noir stolpe 279g!

Radon2.jpg ht=542

Procraftstam som matchar bra 100mm/110g. Grepp och barends 228g.

Radon3.jpg ht=542

XK 2.4:or på FRM 333 och DT240. TA Spec 40/28.

Visa din Radonhoj!
Snygg hoj Jörn :) men har du bytt styre på den? hur känns den med riser? funderar också på att byta till riser för att få lite bättre kontroll på tekniska stigar...

jörn skrev:
> Då har man köpt sig en redig fultysk=)

Visa din Radonhoj!
Var ute på en 2 timmars tur idag med mycket bökig cykling,kan bara säga att jag är super nöjd med fullgung=) Riser styre är ju lite bredare så visst blir det stadigare vid tekniska partier.

Visa din Radonhoj!
Ni som har köpt Skeen nu. Är det någon som kan ge en liten recension. Gärna där man återknyter till skillnader med andra fulldämpade inom samma segment. Vad är bättre/sämre än t.ex. Canyon Nerve XC, Cube 125, Trek fuel ex, scott spark, cannondale Rush/scalpel osv. Jag drog till med en Canyon Nerve XC istället för Skeen eftersom det inte fanns någon som visste något om Skeen nr jag skulle handla.

Där finns ju massa tyska recensioner om den, men ska jag vara ärlig, har jag aldrig sett en tysk recension där det INTE har stått SUPER efter varje test. Så vet inte riktigt med integriteten i de tyska testerna.

Visa din Radonhoj!
Radon ZR race 7.0 - Storlek 20"

IMG_0016.JPG

Min första riktiga MTB som kom idag från Tyskland, har varit ute och rullat omkring lite nu på kvällen, och det känns riktigt riktigt bra :D

Har lite funderingar förresten, för instruktionsmanualen var väl lite sisådär och på tyska dessutom. Hade lite problem med frambromsen, först när jag monterade på hjulet så låg skivan emot bromsklossen, så jag lossade på skruvarna till fästet av bromsdelen och skruvade sen åt den igen samtidigt som jag höll in bromshandtaget för att få skivan i mitten av bromsdelen. Men sen när jag var ute och provåkte lite så kändes det inte som frambromsen tog riktigt rätt, misstänker att den sitter lite snett och inte tar med full kraft på skivan, kan man finjustera den lite bättre på något vis? Asså som sagt så i stort sett var det ända man fick med några lappar med texter som " Achtung garantin gäller inte om du typ kastar cykeln nerför vulkanen i mordor där frodo kastar ner ringen i sagan om konungens återkomst" och liknande, så man känner sig lite oviss. Dämparen, ska den luftpumpas för min vikt eller något?

Visa din Radonhoj!
Radon ZR Team 7.0

front.png

Igår kom min nya MTB, julafton mitt i sommaren. Känns finfin efter att ha provrullat lite och justerat in frambroms och framväxel. Som ovan nämnda ZR Race så skrapa skivan fram lite men fick ordning på det efter en stund. Dock verkar det flexa nånstans med lite skrap som följd när jag provocerar framänden alternativt bara ställer mig upp och trycker på med mina super-90kg. Får köra ett tag och se hur den beter sig. Behöver nog justera trycket i Reban fram också, ska känna på det i skogen först.

Nu är det bara att lära sig cykla i skog, serva hoj och köpa massa prylar. Pedaler(SPD) + skor blir första steget.

Visa din Radonhoj!
Uppgraderat sambons cykel...

XT-reglage, SLX framväxel, XTR bakväxel, XT kassett, XTR Kedja, Deore-vev, Ritchey WCS styre, styrstam, barends och sadelstolpe, Grå/Svarta Rocket Ron, Hayes Stroker Carbon bromsar, Selle Italia Lady sadel, Kolfiber Flaskhållare, Reba dämpare Fun Works N-Ligth/CX Ray/Atmosphere osv.

När det är mörkt skär sig färgerna lite, ser bättre ut i starkare ljus. Ska kolla lite i morgon, annars blir det mina handbyggda xtr-hjul istället.
lisas.jpg

Visa din Radonhoj!
Jag hade en nishiki team 17 tummare som passade perfekt. En 16 tum känns lite för liten.
Om jag väljer en 18 tummare, kommer jag klara mig från att slå i det privata då i ramen? Jag vill ha lite marginal.

Visa din Radonhoj!
colan skrev:
> Jag hade en nishiki team 17 tummare som passade
> perfekt. En 16 tum känns lite för liten.
> Om jag väljer en 18 tummare, kommer jag klara mig
> från att slå i det privata då i ramen? Jag vill
> ha lite marginal.

Du får leta upp geometritabeller för de aktuella cykelmodellerna och jämföra.

Visa din Radonhoj!
Guldfinger skrev:
> Såg att min Team 7.0 XT inte hade styre och
> styrstam från Race Face utan istället Easton.
> Är de likvärdiga? Monkey Bar stod det på
> styret.

Samma för mig. Lite fundersam blir man ju.

Visa din Radonhoj!
Någon som kan mäta upp ramhöjden på en Radon ZR Team 18"?
Jag har funderingar på en Radon 5.0, den är billig och skulle jag sedan vilja byta upp mig kan jag göra det utan så stor ekonomisk förlust. Dessutom så har jag lite problem med min hud så jag kan bli så svettig, vilket innebär att jag inte utnyttjar cykeln fullt ut.
Jag är 173-174cm och grenmått på 77-80 cm, 18" är ju rätt men då får inte höjden vara typ 80 cm. Vill ha den i 75 cm och kanske 77 som max.

Senast ändrad:
Visa din Radonhoj!
Nice nice!
Väntar på min race 7.0 som jag beställde för lite mer än en vecka sen. Hoppas den kommer snart! Har beställt vit {sadelstolpe, grepp, barends}; hoppas det blir en snygg kombo till vita ramen+bromsar+SID-gaffel.
Första egna nya cykeln, tidigare bara beggade.
Köpte 20", är 185cm.

Visa din Radonhoj!
Alrighty, fick hem min ZR Race 7.0 igår morse, monterade den och fann att det tokregnade. Ända tills nyss, så jag passade på att ta en liten sväng för att känna på den, men det var lite sent för att sticka ut i skogen så det fick bli en halvtimmes stadssväng.
Jag köpte en 20" (jag är ca 186cm) från bike-discount.de och lite extra lull-lull från CRC för att få lite annorlunda utseende:

* vita grepp
* vita BBB-barends
* vit FSA-sadelstolpe
* lizardskin.
* och använde ett par eggbeater pedaler jag hade på en annan cykel

Måste säga att jag är väldigt nöjd med pris/prestanda (sjukt nöjd!), storlek (men trodde det skulle vara ännu race'igare sittställning) och utseende. Har inte kunnat känna på den tillräckligt för att ge ett välgrundat omdöme vad gäller ramen/geometrin än, men initiala omdömet är me likey :) (Tidigare cyklar: GF Ziggurat, Scott comp racing, Parkpre, Cannondale Bad boy)

Betalade
* 1099E för cykeln (nedsatt från 1299E)
* 8E för extrakartong (men undrar hur den skeppas annars?)
* ca 70kr för greppen
* ca 280kr för barends
* ca 300kr för sadelstolpen.

Totalt nånstans runt 12500kr. Hade tidigare tittat på en Bianchi JAB 7100 som ser rätt snygg ut, men har värdelös pris/prestanda (12000; billigaste Rockshox, nav, bromsar och drivlina. F*ck that.). Men tack Bianchi för att ni triggade mig att köpa ny cykel iaf! :D

Den var väl förpackad och kändes välskyddad. Posten sket helt i instruktionerna om 'denna sida upp'. Trackingnumret från b-d funkade inte utan jag fick helt plötsligt en avi med posten.

Lite bilder:
fr_1635.jpg

Kartong...

fr_1638.jpg

Lite monterad

fr_1639.jpg

Nya grejer

fr_1641.jpg

Stockutförande (förutom sadelstolpen då)

fr_1647.jpg

Obligatorisk soffbild

fr_1659.jpg

På väg ut

fr_1664.jpg

Det luktar kiss här

Senast ändrad:
Visa din Radonhoj!
Läcker hoj marcus:).
Kartongen var dock onödiga pengar.

Ringde du posten och fick ett svenskt kollinummer när cykeln kommit till Sverige?

Har själv aldrig haft på problem med kollinummer från BD.

Visa din Radonhoj!
Marcus skrev:
> Alrighty, fick hem min ZR Race 7.0 igår morse,
> monterade den och....

> Måste säga att jag är väldigt nöjd med
> pris/prestanda (sjukt nöjd!), storlek (men trodde
> det skulle vara ännu race'igare sittställning)
>

Vänd på styrstammen så får du några cm lägre och race'igare sittställning.

//Källis

Visa din Radonhoj!
@mir
Kartongen var dock onödiga pengar.
--ja, jag förstår det nu :)

Ringde du posten och fick ett svenskt kollinummer när cykeln kommit till Sverige?
--nej, hade bara nummer på DHL och det stod att den skulle dyka upp i systemet när den skickades, vilket den aldrig gjorde så jag trodde den inte skickats än :)

@Källis
Aaaah! Bra idé! Det ska jag prova :)

Visa din Radonhoj!
Har inte hunnit cykla mer än en timme på min Team 7.0 men kan säga att framgaffeln, Rock Shock Reba, lämnar oljeringar efter sig. Inte så att det rinner om det men vad skall man förvänta sig? Har en pendlarhoj med Dart 3 som är helt tät.

Visa din Radonhoj!
En kollega fick precis hem en svart 4.0 efter tips från mig. Ser riktigt bra ut i verkligheten. 8.5kg komplett med stora kombipedaler och flaskställ. För dryga 8000kr är det ett riktigt klipp. Gubbarna på jobbet började till och med sukta lite när dom jämförde den med sina 8000kr skepphultar på 18kg.

Visa din Radonhoj!
Fick min team 6 i onsdags, inte kunnat prova den förrän idag och gillar den skarpt. Undrar dock om det är normalt att få oljeringar på dämparen?

Visa din Radonhoj!
Cykelstallet fick tillökning idag av två stycken fultyskar...men det gör väl inget då det redan finns en annan fultysk i mina ägor som jag är väldigt nöjd med!

En 16" Race 7.0 till tjejen...

2011-09-2813.46.04.jpg

...och en samma till mig fast vit!

2011-09-2813.47.35.jpg

Efter första turen nu på kvällen verkar det riktigt bra! Prickat in rätt storlek och allt verkar funka som det ska! 8 dagars leverans från bike-discount.de tycker jag är helt okej.

Visa din Radonhoj!
Verkar vara en del som har både ZR Team 7.0 och ZR Race 7.0. De reas just nu ut för €799 (Team) resp €1049 (Race).

Om man som nybörjare är nällad att slå till - skall man satsa de extra pengarna (vad blir det, 2400:- typ?) på en Race som är 1.2kg lättare enligt bike-discount (och såklart har lite bättre delar), eller nöja sig med en "billig" Team? Är det stor skillnad på Reba och SID gafflar?

Kan tillägga att jag hade tänkt ha den till vinterpendling också, 2 mil enkelt. Kör nu på racer denna sträcka men i lövslasket (skåne) behövs snart något tåligare. Cyklar en del landsväg men vill ut i skogen också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp