Visa din Radonhoj!

Visa din Radonhoj!
Nu har jag fått nog av den här tråden och slängt iväg en egen beställning på en Radon Slide AM från b-d. Jag lade ordern i fredags, fick en automatisk orderbekräftelse och har sen dess inte hört ett smack. Ni som handlat därifrån - vad kan jag förvänta mig tidsmässigt?

Jag har mailat och frågat om det är i sin ordning att kosingen bara står som reserverad på paypal men inget svar ännu. De skriver ju att de vill att man mailar istället för att ringa, då kan man väl ändå förvänta sig ett svar, eller? Visst, det har inte gått jättelång tid sen ordern lades men vill ju ändå veta var i orderprocessen man är. Deras Diplomerade chefer kanske skulle tagit en kurs i Service Management när de ändå satt i skolbänken?

Visa din Radonhoj!
Roy Mance skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag fått nog av den här tråden och
> slängt iväg en egen beställning på en Radon
> Slide AM från b-d. Jag lade ordern i fredags,
> fick en automatisk orderbekräftelse och har sen
> dess inte hört ett smack. Ni som handlat
> därifrån - vad kan jag förvänta mig
> tidsmässigt?

Jag beställde en Radon zr 7.0 den 29e och fick en bekräftelse i dag på att den var på gång, de skulle skicka den om 4-7 arbetsdagar och jag fick ett DHL spårningsnummer som skulle fungera när de skickar varorna. Innan i dag har jag inte hört något mer än att jag fick en bekräftelse på min order direkt efter lagd order.

Visa din Radonhoj!
Min levererades i förrgår, nästan en månad efter beställning (10 apr) men då lyckades vi som jag skrivit om ovan att få problem med kontokortstransaktionen. Det var ganska tyst fram tills dess jag fick ett kollinummer och därefter svar på att cykeln var i "final assembly" efter lite efterfrågningar. Därefter gick det väldigt snabbt med frakten. Paketet var i Hamburg på fredag och landande på min trapp under måndagen.

Postens bud som körde ut paketet var även servicinriktad och ringde och gjorde upp tid och plats för lämning. Stort tack till henne!

Visa din Radonhoj!
Nu fick jag både leveransinfo och svar på min fråga om när det vankas leverans. Ketchupstrategi verkar vara deras giv. Med tanke på att jag beställde i fredags får man ju säga att det har gått rätt fort. Nåväl, än är hojen inte här men snart så... =)

Visa din Radonhoj!
Igår fick jag alla tillbehör och idag kom äntligen min cykel till jobbet =) Ska försöka ta ett kort på den snart. Känns dock som jag borde justera framgaffelns tryck samt växlarna lite. Tyckte att de var lite ojämna. Tråkigt att första cykelturen hem från jobbet var i regn.

Går det att höja styret på något vis? Köpte en ZR 29er 7.0 och tycker att jag sitter lite väl framåtlutad.

Visa din Radonhoj!
Dålig mobilbild men så ser cykeln ut iaf. Orginal med extra skärmar,cykelväska med verktyg och punkteringsset, pump och dryckeshållar+flaska.

Bilagor

• 20120510_194229.jpg
    20120510_194229.jpg
    115.3 KB · Besök: 73
Visa din Radonhoj!
Fick min Radon MTB igår och efter första provcyklingen så var främre växelföraren helt feljusterad och jag får inte till det.
Men nu tror jag att jag hittat felet...

Bilagor

• IMG_0430.JPG
    IMG_0430.JPG
    88 KB · Besök: 59
Visa din Radonhoj!
Vasse skrev:
> Dålig mobilbild men så ser cykeln ut iaf.
> Orginal med extra skärmar,cykelväska med verktyg
> och punkteringsset, pump och
> dryckeshållar+flaska.

Snygg, jag gillar det nya typsnittet.

Festliga skärmar, ser lite originella ut.

Höja styret? Svårt att se på bilden, men styrstammen är redan vinklad uppåt va?
Det ser nästan ut som att styret är i våg med sadeln.
Sitter det några spacers ovanför styrstammen, så kan du ev. flytta ner dom under.
Annars kan du köpa en styrstam med mer vinkel, men det ser inte ut som att du har så himla mycket drop?

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Radonhoj!
Drop? Är det förhållandet mellan sadel och styret?

När jag tänkte efter idag när jag cyklade hem på gamla postencykeln så är det nog att jag trodde att styret var lägre än vad det var för att det sitter längre ifrån sadeln och ger en brantare sittvinkel än med damtrallan som man sitter upprätt på.

Visa din Radonhoj!
Vasse skrev:
> Drop? Är det förhållandet mellan sadel och
> styret?

Korrekt uppfattat.

Kan meddela att en zr team i strl 16" är perfekt för en grabb på ca 155! Gött det känns när man träffar rätt. Sadelstolpen var bara ca 4 cm för lång och tog stopp emot flaskställshålen, så jag kapade av en liiten bit. Perfekt.

Visa din Radonhoj!
Nu så, nu jävlar har Sliden trillat in här. Beställde sent fredag kväll den 4 maj och idag knackade det på dörren. Bra att veta för er som väntar på hojar är att det bara går att spåra paketet på dhl.de och när paketet kommer till Sverige så är det posten som tar över och då får man ringa och uppge sitt tyska paketnummer för att få veta var paketet befinner sig. Hur som helst - hojen ska förhoppningsvis bli provtryckt i helgen.

Visa din Radonhoj!
Mtboholic skrev:
> skulle sitta fint med nån recension av någon av
> er som har en slide am :)

Var nöjd med min, vad undrar du?

Visa din Radonhoj!
Nöjd med min också (Slide AM 5.0), men känner inte att jag kan ge någon riktigt utförlig recension än. Här är lite tankar...

Kom från en Kona heldämpad med 100 i slag, gjorde stor skillnad bara det. Kan verkligen bara plöja över stenar och rötter nu, och allt känns så klart mer förlåtande.

Radonen har juste finish (inte lyxigt fin utan det känns som man vågar använda den), allt funkade bra direkt ur lådan, behövdes bara lite mer luft i däck och dämpare.

Var rädd för att hjulen var taskiga, men har hittills (2 månader) hållit sig raka efter en hel del plågande av dem i Hellas. Gillar annars komponenterna, och priset är ju sjukt bra! Nya däck verkar det bli snart dock, tydligen gillar däcksidorna inte hur jag kör... får bli några mer resistenta nästa gång. Har kört sönder stora klingan redan också, så den får åka av, och mitten får ge plats för en 36t och således blir det 2x10 framöver. Ser ut som det borde funka med kedjestagen. Hade gärna sett än grövre axel fram, men iaf X12 bak, svårare att uppgradera där...

Har inte riktigt fått till balansen med luften i dämparna, men det ordnar sig vad det lider.

Tog en 20" till mina 183 längd/83 innerben/93 kg, det funkade bra. Lagom långt överrör, eventuellt lite hög i grenen men hittills inga problem med kronjuvelerna...

Visa din Radonhoj!
Min zr race 29er 5.0 kom på tre veckor inkl påskhelg. Perfekt injusterad redan i kartongen. Har bara höjt trycket i däcken. Tveka inte ni som undrar om 799 euro är lurendrejeri. Man får en riktig bra komponentnivå med riktigt bra gaffel och däck. Mer prisvärd hoj finns inte ens på höstrean!

Senast ändrad:
Visa din Radonhoj!
Kriegarn skrev:
> Min zr race 29er 5.0 kom på tre veckor inkl
> påskhelg. Perfekt injusterad redan i kartongen.
> Har bara höjt trycket i däcken. Tveka inte ni
> som undrar om 799 euro är lurendrejeri. Man får
> en riktig bra komponentnivå med riktigt bra
> gaffel och däck. Mer prisvärd hoj finns inte ens
> på höstrean!

Synd den inte finns i större storlekar :(

Visa din Radonhoj!
Vasse skrev:
> dryckeshållar+flaska.

Sitter inte stänkskärmen fram upp och ner eller vad man ska kalla det? Jag hade nog satt den med den svarta biten nedåt...
Ser ut som en trevlig hoj annars! :)

Visa din Radonhoj!
Vasse skrev:
> dryckeshållar+flaska.

vasse....vilken storlek är det på din cykel?
hur lång är du?

jag fick nått mail från biked...å om jag förstod det rätt,så ska de ha 20% rabatt på mtb m.m..1-2 juni..

Visa din Radonhoj!
rutan skrev:
> Vasse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dålig mobilbild men så ser cykeln ut iaf.
> > Orginal med extra skärmar,cykelväska med
> verktyg
> > och punkteringsset, pump och
> > dryckeshållar+flaska.
>
> vasse....vilken storlek är det på din cykel?
> hur lång är du?
>
> jag fick nått mail från biked...å om jag
> förstod det rätt,så ska de ha 20% rabatt på
> mtb m.m..1-2 juni..

Men det var väl inte på webben? Fattade som det var på deras Radon center i Bonn...

Visa din Radonhoj!
mir skrev:
> rutan skrev:
> -----
> > Vasse skrev:
> >
>
> > -----
> > > Dålig mobilbild men så ser cykeln ut iaf.
> > > Orginal med extra skärmar,cykelväska med
> > verktyg
> > > och punkteringsset, pump och
> > > dryckeshållar+flaska.
> >
> > vasse....vilken storlek är det på din cykel?
> > hur lång är du?
> >
> > jag fick nått mail från biked...å om jag
> > förstod det rätt,så ska de ha 20% rabatt på
> > mtb m.m..1-2 juni..
>
> Men det var väl inte på webben? Fattade som det
> var på deras Radon center i Bonn...

ajdå..ja det kan stämma...det lät ju för bra för att vara sant..=(

Visa din Radonhoj!
WITMatrix skrev:
> Vasse skrev:
> -----
> verktyg
>
> Sitter inte stänkskärmen fram upp och ner eller
> vad man ska kalla det? Jag hade nog satt den med
> den svarta biten nedåt...
> Ser ut som en trevlig hoj annars! :)

Det trodde jag också först, men enligt instruktionsbilden så ska det vara så. Sen kommer väl mer skit rakt upp från däcket så jag tror faktiskt att den sitter rätt =)

Visa din Radonhoj!
rutan skrev:
> Vasse skrev:
> -----
> verktyg
>
> vasse....vilken storlek är det på din cykel?
> hur lång är du?
>
> jag fick nått mail från biked...å om jag
> förstod det rätt,så ska de ha 20% rabatt på
> mtb m.m..1-2 juni..

Jag har 16" på min cykel och är 171cm. Tycker att storleken känns perfekt för mig. Enligt måttet så skulle jag ha ca 17.5" så 18" skulle säkert funka också men följde råden här då alla sa att man skulle gå mot den mindre storleken och det är jag väldigt glad över.

Visa din Radonhoj!
Vasse skrev:
> Jag har 16" på min cykel och är 171cm. Tycker
> att storleken känns perfekt för mig. Enligt
> måttet så skulle jag ha ca 17.5" så 18" skulle
> säkert funka också men följde råden här då
> alla sa att man skulle gå mot den mindre
> storleken och det är jag väldigt glad över.

Måste nog ta och mäta min 10åring igen för jag tycker han sitter perfekt på sin 16" race. Han har ett konstant leende när han cyklar så det KÄNNS rätt för honom också. Men det kanske är det längre överrör på race jmf team som sagts tidigare som gör skillnaden.

Visa din Radonhoj!
Efter att ha haft hojen ute ett par timmar idag måste jag säga att det är en ruggigt prisvärd hoj som känns välbalanserad och lätthanterad. MEN de borde banne mig skära ned på gräsrökningen i fabriken. Ingenting var rätt justerat från början men det kan jag stå ut med. Vad jag inte kan stå ut med är att kedjan går åt skogen efter bara några minuters lugn transportcykling. Så här såg det ut och det gick inte att återställa utan att skrota länken. Inte OK för en helt ny hoj.

IMG_20120520_182750.jpg

Visa din Radonhoj!
Jag har packat upp fyra eller fem radonhojar och jag har aldrig varit med om något problem med dem. Kontakta BD och visa bilderna så kommer du säkert få någon kompensation.

Visa din Radonhoj!
Har du kollat i alla kartonger? Jag trodde jag var utan stolpe men det visade sig att de packat ned de grejerna i en tunn box som jag bara trodde var cykelkartongutfyllnad.

Visa din Radonhoj!
Av de ca 20+ som köpts i min närhet så har bromsen pajat på en rätt snabbt, fast den kommer nog "färdig" från tillverkare och var en R1. Kedjan likt den ovan på en, borde vara b-d´s fel, en annan hade ett snett fulcrumhjul. Alla har varit justerade ok, vad det gäller växlar och bromsar.

Visa din Radonhoj!
Det borde inte ge några problem att köra med en länk mindre så länge man inte ligger och nöter på största klingorna va? Oavsett så har jag begärt en ny kedja och b-d har valt att bemöta mitt högst rimliga krav med tystnad. Har jag inte fått svar på måndag ringer jag och skriker de få tyska fraser jag kan:
"Achtung sweinhund! Ich bin eine kleiner affe mit ein grosse penis! Bitte, wo ist das schlossmusem?! Können sie mir das bier, dummkopf!"

Hoppas det gör susen.

Visa din Radonhoj!
Svaret jag fick efter dryga veckan var "Gå till din cykelhandlare och se till så de sätter på ett nytt kedjelås". Så - ny hoj är kaputt, jag får betala för åtgärd. Tack?

Summa summarum: Cykeln är kanon men Bike-discount får fan kamma sig.

Visa din Radonhoj!
Nu efter mycket velande och funderande så har man äntligen lyckats bestämt sig för vad man skulle köpa. Blev en Radon Slide AM 9 och efter 1,5 vecka så dök den upp. Synd att man lyckades med att bli sjuk nu då men har torrcyklat lite i garaget och det känns förbannat bra. Slog även till på nya skor Shimano XC50 och pedaler Shimano PD-M540. Blev även ett par Endura Singeltrak 3/4 shorts, 661 Rage knäskydd 661 Riot armbågsskydd, Camelbak Mule rygga och sist men inte minst en Happymtb t-shirt och kedjestagsskydd.

IMAG0250.jpg

Lite kass bild men skyller på feberfrossa

Visa din Radonhoj!
Kriegarn skrev:
> Min zr race 29er 5.0 kom på tre veckor inkl
> påskhelg. Perfekt injusterad redan i kartongen.
> Har bara höjt trycket i däcken. Tveka inte ni
> som undrar om 799 euro är lurendrejeri. Man får
> en riktig bra komponentnivå med riktigt bra
> gaffel och däck. Mer prisvärd hoj finns inte ens
> på höstrean!

Hur lång är du, och vilken storlek har du på hojjen?
Finns bara 16" kvar nu, men den har i princip samma mått som deras 26 tummare i storlek 18". Funderar på att köra en chansning... Är själv 180/84cm ben, fan vet om det kan funka?!

Visa din Radonhoj!
IMG_0199.JPG

Här är en bild på min radonhoj dock ej i soffan men i bilden smög katten in :)

Tog premiärturen idag och jag måste säga att det är en riktigt skön cykel. Mycket pang för pengarna helt klart. Jag valde en 16' ram och det känns helt rätt även om jag med mina 176 cm och 80cm inseem rekommenderades en 18. Nu ska jag bara justera dämparna och lite sånt.

Visa din Radonhoj!
Första cykeln på över 10 år blev en Radon Hardtail. ZR team 5.0.

Känns som en perfekt instegscykel. Nu återstår bara att se vad som händer. Blir jag galen i cykling eller kommer den att stå i förrådet?

Bilagor

• 2012-06-12 21.31.59.jpg
    2012-06-12 21.31.59.jpg
    152.4 KB · Besök: 71
Visa din Radonhoj!
Min kedja på min Radon R1 ser ut så här efter mindre än 10 mil.

Orsakade ett antal kedjehopp och repor i ramen kring vevpartiet innan jag upptäckte felet.

Än så länge bara en önskan om att få se bilder på skadorna från B-D.

Bilagor

• DSC_3692.jpg
    DSC_3692.jpg
    27 KB · Besök: 52
Tillbaka
Topp